A hideg idő beálltával minden évben számos helyen hallhatjuk a figyelmeztetést: 7 fokos hőmérséklet alatt nem biztonságos a nyári gumik használata, ideje téli garnitúrára váltani. Valóban, a nyári gumik nem alkalmasak a nedves, csúszós, esetleg havas utakon való közlekedésre: havon nem mindig tudnak megtapadni, és az út felszínén lévő vizet sem tudják olyan hatékonysággal elvezetni, mint a téli körülményekre optimalizált abroncsok.
Már nincs is nagy hó
A gumicserék azonban nem kis költségekkel és időráfordítással járnak, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy kevesen használják ki igazán a téli gumikat. A klímaváltozás hatásai miatt az utóbbi években mindössze néhány nap volt, amikor valóban zord körülményekkel kellett szembenézniük a sofőröknek az utakon – nagy hóban ráadásul a téli gumi sem helyettesíti a hóláncot. Az autósok jó része ráadásul szinte kizárólag városban használja gépjárművét, ahol – amikor szükséges – sózzák az utakat.
A fenti okok miatt kezdtek elterjedni az úgynevezett négy évszakos gumik, amelyek egy kompromisszumos alternatívát nyújtanak a gumik cserélgetésére.
„A mai technológiának köszönhetően a gyártók már elő tudnak állítani olyan abroncsokat, amelyek a hagyományos téli gumiktól eltérően, anyagösszetételüknek köszönhetően nem kopnak meleg időben, ugyanakkor speciális barázdáltságuk miatt megállják helyüket az esős, latyakos utakon is. Az ilyen abroncsokkal ráadásul felkészültebbek lehetünk a változékony időjárásra is, gondoljunk csak arra, hogy nem szoktunk gumit cserélni egy-egy hidegebb nyári reggel vagy éjszaka előtt, holott egyre többet találkozhatunk ilyenekkel" - mondja Angyal Zsolt, a Business Lease operációs igazgatója.
A szakember ugyanakkor hozzátette: bár több tízezer forintot és jelentős vesződséget is megspórolhatunk az egész éves gumikkal, ezek továbbra is kompromisszumos megoldást jelentenek.
"Extrém időjárási körülmények között, vagy például egy folyamatosan a vidéket járó pickup esetében nem javasolnám a legjobb négy évszakos gumikat sem. Kisebb autók elsősorban városban történő használata esetén azonban felesleges lehet a téli és nyári szettek folyamatos cserélgetése. Mi magunk is ajánlottunk már négy évszakos gumit több céges ügyfelünknek. Ezek az abroncsok egyre inkább hozzá tudnak majd járulni a költségcsökkentéshez a lízingpiacon is” – véli Angyal Zsolt.