4p
Ég és föld az idősebb generációk és fiatalok vélekedése az Y-generációról, ugyanakkor a magyar helyzet biztatóbb, mint korábban várták. A Cetelem Körkép szerint ráadásul a fogyasztási és megtakarítási hajlandóság egyaránt nő az európai fogyasztók körében: az összes megkérdezett 47 százaléka úgy látja, hogy több pénzt fog költeni az előttünk álló egy évben.
(Fotó: 123rf.com)

Biztató eredményeket hozott a 17 európai országra kiterjedő Cetelem Körkép 2018. című kutatása, az eredmények ugyanis rácáfolni látszanak a papírforma szerinti felfogásra a fiatalokról. A kutatás alapján visszatért az optimizmus, az emberek országuk és saját helyzetüket is derűsebbnek látják az egy évvel korábbinál, ezt közölte a Cetelem a Privátbankár.hu-val: a saját országuk helyzetét átlagosan 5,2 pontra értékelték a megadott, 1-10-ig terjedő skálán a megkérdezettek, szemben az egy évvel korábbi 4,9, illetve a 2016-os 4,8 ponttal.

Ami a személyes helyzet alakulását illeti, az elmúlt öt évet vizsgálva trendszerű javulás látszik, hiszen ebben az időszakban 4,8-ről 5,8 pontra emelkedett a 17 ország összességére kiszámolt érték. Magyarország ugyanakkor itt is elmarad az átlagtól, bár a javuló trend nálunk is kitapintható: a 2014-es 4,2 ponttal szemben idén már 4,6-et mutatott ki a felmérés. A saját helyzetüket a skandinávok látják a legjobbnak, a svédek és a dánok 6,6, a norvégok pedig 6,5 pontot adtak erre.

Generációs ütközőpályán

A18-35 éves korosztály, az Y generáció helyzetével és megítélésével külön foglalkozott a felmérés, amelyből kiderül, hogy nagyon markánsak a különbségek a fiatal felnőttek külső megítélése és a magukról alkotott kép között. A 35 év felettiek ugyanis több negatív tulajdonságot társítanak az Y generációhoz: konkrétan a jellemzésükre használt jelzők 88 százaléka kedvezőtlen. Míg az idősebbek mindössze 6 százaléka tartja megfontoltnak a fiatalokat, az Y-generáció 41 százaléka vélekedik így saját magáról.

Emellett az Y-generáció tagjainak 34 százaléka állítja magáról, hogy szorgalmas, miközben a 35 éven felülieknek csak 7 százaléka gondolja ezt róluk, sőt, utóbbiak 28 százaléka szerint a fiatalok kifejezetten lusták. Az elégedettségben is óriási a különbség: az európai Y-ok 29 százaléka vallja magát boldognak, míg a 35 év felettieknek csupán 4 százaléka hiszi el ezt róluk, és sokkal inkább fásultnak, lemondónak látják a fiatalokat, derül ki a felmérésből.

Ugyanakkor a kutatás fiatalokkal kapcsolatos előítéleteket is megcáfol, ugyanis ez a korosztály olyan hagyományos, alapvető értékeket tart meghatározónak az életében, amilyen a családdal, szeretteivel töltött idő. Ezt nevezték ugyanis a legfontosabb dolognak az életükben, de a dobogóra a stabil munkahely és az egészséges életmód is felfért.

Hűségesek és spórolnak

Sokan gondolhatják a 18-35 évesekről, hogy a vásárlásnak csak az online formáját preferálják, a felmérés szerint azonban ez nem igaz: a fiatalok az internetes és fizikai boltok egymás mellett élését tartják üdvözítőnek. Figyelemre méltó például, hogy az Y-ok 57 százalékának kifejezett örömet okoz, ha üzletben vásárolhat, miközben a 35 felettieknél csak 42 százalék az arány. A magyar eredmények is nagyon elütnek az átlagtól, a mi fiataljaink 57 százaléka ugyanis inkább tehernek érzi a vásárlást.

Talán meglepő, de az öncélú fogyasztás sem jellemző az Y-generációra: 73 százalékuk saját bevallása szerint inkább spórol, mint fogyaszt, miközben 76 százalékuk csak valóban hasznos dolgokra igyekszik költeni. Ami az egyes üzleteket illeti, a 18-35 éves korosztály 78 százaléka szívesen vesz ezt-azt élelmiszerüzletben, miközben a plázákat 74 százalékuk kedveli (utóbbiak elfogadottsága az összes megkérdezett körében 65 százalék). A fiatal generáció emellett a márkafüggetlen üzleteket is szereti: a válaszadók 56 százaléka törekszik arra, hogy ilyen boltban vásároljon.

De akkor mit vesznek online?

Az online vásárlás súlya egyáltalán nem növekszik akkora mértékben a 18-35 éveseknél, mint arra számítani lehetett: csupán 14 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy kulturális termékeket kizárólag neten vásárol, míg a technológiai termékeknél 9, a háztartási gépeknél pedig 8 százalékos az arány. Az üzletekkel való digitális kapcsolat erősödik: az Y-generáció tagjainak több mint fele – 55 százaléka – követ valamilyen üzletet a közösségi médiában, és harmaduk közösségi médián keresztül kommunikál is az üzlettel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Érdekes jóslat jelent meg Lidlről, a Tescóról és a többi boltláncról
Buksza blog | 2023. november 29. 16:04
A legnagyobb boltláncok - köztük a Tesco és a Lidl - a piaci súlyuknál fogva fordulatot hozhatnának a húsfogyasztásban és ezzel a környezetvédelemben néhány éven belül.
Vásárló Erre vártak az autósok: péntektől csökken a benzin ára
Privátbankár.hu | 2023. november 29. 11:01
577 forintot kell majd fizetni egy literért.
Vásárló Mennyiért lehet bevásárolni a magyar diszkontokban? Itt a Privátbankár Diszkont Árkosár legfrissebb felmérése
Csernátony Csaba | 2023. november 27. 05:42
Tartották magukat novemberben is a diszkontláncok, a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára alig változott októberhez képest. Tehát a drágulás elmaradt, igaz, egyelőre várni kell az árak csökkenésére is.
Vásárló Itt a fordulat: vesztésre állnak a boltok online riválisai
Buksza blog | 2023. november 24. 09:31
Rossz idők járnak az online élelmiszer-forgalmazó cégekre: a járvány alatt felfutó elektronikus vásárlás után egyre inkább visszatértek a vevők a fizikai boltokba. Az Egyesült Államokban például az élelmiszerek mintegy 11 százaléka talál gazdára az interneten. Magyarországon is hasonló a helyzet: itt az elszálló árak miatt tértek vissza sokan a boltokba.
Vásárló Jönnek az új "árcímkék", érdemes tisztában lenni a boltok bűvésztrükkjeivel!
Buksza blog | 2023. november 22. 11:20
Az elmúlt évben nagyon árérzékennyé váltak a vásárlók, ezért kulcskérdés lett az árazás. A következő évben tovább folyhat a vásárlók „elbűvölése” a jó ármeghatározással.
Vásárló Komfortos otthon, kisebb környezethasználat
PR | 2023. november 21. 09:05
A napi közlekedés mellett az otthon, a háztartás működése a legnagyobb környezethasználat egy átlagember életében. Fűtünk, világítunk, háztartási gépeket üzemeltetünk – mindez jelentős energiafogyasztással és ökológiai lábnyommal jár. A fejlett országokban, így Magyarországon is egyre nagyobb teret nyernek az ún. intelligens otthonok, amelyek úgy képesek növelni a mindennapok komfortját, hogy közben egyszerre csökkentik a lakhatáshoz kapcsolódó negatív környezeti hatásokat és fokozzák a mindennapok biztonságát. Íme ezen otthonok legfőbb előnyei!
Vásárló A karikagyűrű divat évről évre változik
Márkázott tartalom | 2023. november 20. 10:16
A házasságkötés egy igen nagy döntés a pár életében, hiszen ezután már hivatalosan is összetartozónak minősülnek. Az összetartozás egyik szimbóluma a karikagyűrű, amit a pár az esküvő alkalmával húz rá egymás ujjára.
Vásárló A víz, mint természetes üzemanyag: így segíti a hidratáltság a hatékony munkavégzést
Márkázott tartalom | 2023. november 19. 09:49
A víz az emberi test legfontosabb üzemanyaga. Alapvető szerepet játszik az életfunkciók működésében, ugyanakkor a megfelelő hidratáltság javítja az agy teljesítményét és segíthet csökkenteni a fáradtságot. Éppen ezért a vízfogyasztás a munka folyamán is nélkülözhetetlen.
Vásárló Pocsék eredmény jött: utolsók között a magyar üzletek
Buksza blog | 2023. november 18. 16:03
Az uniós kiskereskedelmi listán Magyarország a legrosszabbul teljesítő államok között van. Csak Belgium és Szlovénia rendelkezik rosszabb eredménnyel. A spanyolok jelentik a jó példát. 
Vásárló Az Aldi újabb forradalmat indítana, így lehetnek olcsóbbak az élelmiszerek is
Buksza blog | 2023. november 18. 09:09
Olcsóbbá válhatnak alapvető élelmiszerek az Aldi boltjaiban: egy üzletben már munkába állt egy újratöltő állomást, amelyből kimérve, és a csomagolt verzióhoz képest olcsóbban lehet vásárolni. Az állomás ráadásul a környezetnek is jót tesz: heti egy újratöltéssel ugyanis 1,4 milliárd egyszer használatos műanyagtól lehetne elköszönni.
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG