5p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kisebb áremeléssel indították a nyarat a hipermarketek. Mind éves szinten, mind előző hónaphoz képes is drágulást tapasztaltunk havi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. Akadt azért meglepetés is bőven: trónfosztás, hiány cseresznyéből, elképesztő drágulások és nagy árcsökkenések. Mindezeken felocsúdva melyik üzletbe rohanjunk, ha olcsó sörrel és jégkrémmel akarjuk végigszurkolni a foci Eb-t?

Mint az elmúlt bő hét év minden hónapjában, júniusban is (egészen pontosan június 6-án, hétfőn) nyakunkba vettük három hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló mintakosarunk ára az előző hónaphoz és tavaly júniushoz képest.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

A Tesco most szembement a többiekkel

Sajnos nem csak az előző évhez, de májushoz viszonyítva is egy hajszállal magasabb lett a számla végösszege: előző bevásárlásunkhoz képet 0,1 százalékkal fizettünk többet. Éves távlatban azonban már jóval nagyobb volt a drágulás: 2,5 százalékkal emelkedtek az árak tavaly júniushoz képest.

A három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben viszont lejjebb mentek az árak mind az előző hónaphoz, mint előző évhez viszonyítva. Az Auchanban 5,9, az Intersparban pedig 1,2 százalékkal volt magasabb számla vége, mint egy hónappal korábban.

Egyedül a Tescóban lett alacsonyabb a végösszeg. Egészen komoly árcsökkenés történt az áruháznál: 6,7 százalékkal kellett kevesebbet fizetnünk, mint egy hónappal ezelőtt. Ezzel a Tesco elvette a hónapok óta meglévő elsőséget az Auchantól. (Egyébként utoljára ilyen tavaly novemberben volt, akkor 16 forint különbség volt a rövid időre az élre ugró Interspar és az Auchan árai között.)

Az általunk vizsgált három áruháznál a legolcsóbb és a legdrágább között közel 2 ezer forint volt a különbség a nagybevásárlás végeztével.

Az éves áremelkedés mértéke, avagy a Privátbankár Árkosár Árindexe

Ha éves távlatban is megnézzük az árakat, komolyabb áremelkedést két láncnál tapasztaltunk. Míg a legnagyobb drágulás az Intersparnal  volt (6,2 százalék) addig az Auchannál 5,7 százalékkal került többe a nagybevásárlás, mint tavaly nyáron. Egyedül ismét csak a Tesco vágott az árain: itt 4,4 százalékkal vásárolhattunk be olcsóbban, mint egy évvel ezelőtt a mintakosarunk alapján számolva. Így jött ki az élelmiszerkosarunk átlagára 18 390 forintra júniusban.

Persze most is elmondjuk: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez majdhogynem kivitelezhetetlen, de ha nem sajnálnánk rá az energiát és az időt, akkor 16 454 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1936 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult és mi lett olcsóbb?

Havi átlagban a legdurvább áremelkedést (39 százalék) az almánál találtuk. De sokat drágult a rizs (14 százalék) és a chips (19 százalék) is májushoz képest.

A KSH szerdán közli az infláció májusi alakulásáról szóló adatait.

Éves távlatban ennél is több élelmiszerért kellett 10 százaléknál többet adnunk. A legnagyobb drágulást a cukornál mértük (34 százalék), de sokat drágul a tej (28 százalék) és a burgonya (27 százalék) is. 10 százaléknál is többet kell adnunk a tojásért, a lisztért, a kávéért, a rizsért, a csokiért és a kóláért.

Kevesebbet kellett adnunk a csirkehúsért (-11 százalék), mint előző hónapban. Ha a tavaly júniusi árakat nézzük, olcsóbb lett a tejföl és az égetett szesz (mindkettő 11 százalékkal) és az alma (19 százalék).

Havi legolcsóbbak

Mint mindig, most is kiválasztottunk három terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Mivel itt a nyár, berobbant a meleg és javában tart a gyümölcsszezon, ráadásul a hétvégén kezdődik a foci Eb is, ezért esett a választásunk:

  • a cseresznyére
  • a dobozos jégkrémre,
  • és a dobozos sörre.

Rengeteg eső esett az előző hetekben, a gazdák jelzései szerint pedig akár a gyümölcstermés fele is odaveszhetett a fagyok miatt. Éppen ezért kíváncsiak voltunk arra, hogy kapni-e, és ha igen, mennyiért vehetünk cseresznyét a boltokban. Kevés sikerrel jártunk. Ottjártunkkor egyedül az Auchanban volt cseresznye, bár itt kétféle közül is lehetett választani, az olcsóbbat 799 forintos kilónkénti áron adták. A Tescóban csak az áru címkéjét találtuk, amely szerint 999 forintért lenne kapható a gyümölcs - ha lenne.

Nyár van, így hűsítőnek mindig jól jön a jégkrém. Itt már választék bőven volt. A legolcsóbb, dobozos kiszereléseket keresve a Tescóban a Grande Familiare jégkémet találtuk. A 3 literes jégkrémet 899 forintért adták. Az Auchanban a saját márkás, meggy-citrom-ananász vizes jégkrémet kínálták a legkedvezőbb áron: 616 forintért a 2 litert. Az Intesparban ugyancsak a saját márkás, S-Budget dobozos jégkrém volt a legkedvezőbb, ebből többféle íz is volt, 449 forintos áron a literes kiszerelés.

Harmadik választott termékünk a sörre esett, ezen belül is a 0,5 literes, dobozos kiszerelésre. Nos, ha olcsón akarjuk megúszni a haverokkal az otthoni sörözős meccsnézéseket, 140 forint alatt mindhárom hiperben kaphatunk sört. Legolcsóbbat az Intesparban találtuk: 119 forint volt a Kanizsai világos sör, a Tescóban szintén a Balatoni világos sör 129 forintba került, az Auchanban pedig 139 forintért adták a 4 százalék alkohol tartalmú Spaten márkájú sört.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG