5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kisebb áremeléssel indították a nyarat a hipermarketek. Mind éves szinten, mind előző hónaphoz képes is drágulást tapasztaltunk havi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. Akadt azért meglepetés is bőven: trónfosztás, hiány cseresznyéből, elképesztő drágulások és nagy árcsökkenések. Mindezeken felocsúdva melyik üzletbe rohanjunk, ha olcsó sörrel és jégkrémmel akarjuk végigszurkolni a foci Eb-t?

Mint az elmúlt bő hét év minden hónapjában, júniusban is (egészen pontosan június 6-án, hétfőn) nyakunkba vettük három hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló mintakosarunk ára az előző hónaphoz és tavaly júniushoz képest.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

A Tesco most szembement a többiekkel

Sajnos nem csak az előző évhez, de májushoz viszonyítva is egy hajszállal magasabb lett a számla végösszege: előző bevásárlásunkhoz képet 0,1 százalékkal fizettünk többet. Éves távlatban azonban már jóval nagyobb volt a drágulás: 2,5 százalékkal emelkedtek az árak tavaly júniushoz képest.

A három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben viszont lejjebb mentek az árak mind az előző hónaphoz, mint előző évhez viszonyítva. Az Auchanban 5,9, az Intersparban pedig 1,2 százalékkal volt magasabb számla vége, mint egy hónappal korábban.

Egyedül a Tescóban lett alacsonyabb a végösszeg. Egészen komoly árcsökkenés történt az áruháznál: 6,7 százalékkal kellett kevesebbet fizetnünk, mint egy hónappal ezelőtt. Ezzel a Tesco elvette a hónapok óta meglévő elsőséget az Auchantól. (Egyébként utoljára ilyen tavaly novemberben volt, akkor 16 forint különbség volt a rövid időre az élre ugró Interspar és az Auchan árai között.)

Az általunk vizsgált három áruháznál a legolcsóbb és a legdrágább között közel 2 ezer forint volt a különbség a nagybevásárlás végeztével.

Az éves áremelkedés mértéke, avagy a Privátbankár Árkosár Árindexe

Ha éves távlatban is megnézzük az árakat, komolyabb áremelkedést két láncnál tapasztaltunk. Míg a legnagyobb drágulás az Intersparnal  volt (6,2 százalék) addig az Auchannál 5,7 százalékkal került többe a nagybevásárlás, mint tavaly nyáron. Egyedül ismét csak a Tesco vágott az árain: itt 4,4 százalékkal vásárolhattunk be olcsóbban, mint egy évvel ezelőtt a mintakosarunk alapján számolva. Így jött ki az élelmiszerkosarunk átlagára 18 390 forintra júniusban.

Persze most is elmondjuk: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez majdhogynem kivitelezhetetlen, de ha nem sajnálnánk rá az energiát és az időt, akkor 16 454 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1936 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult és mi lett olcsóbb?

Havi átlagban a legdurvább áremelkedést (39 százalék) az almánál találtuk. De sokat drágult a rizs (14 százalék) és a chips (19 százalék) is májushoz képest.

A KSH szerdán közli az infláció májusi alakulásáról szóló adatait.

Éves távlatban ennél is több élelmiszerért kellett 10 százaléknál többet adnunk. A legnagyobb drágulást a cukornál mértük (34 százalék), de sokat drágul a tej (28 százalék) és a burgonya (27 százalék) is. 10 százaléknál is többet kell adnunk a tojásért, a lisztért, a kávéért, a rizsért, a csokiért és a kóláért.

Kevesebbet kellett adnunk a csirkehúsért (-11 százalék), mint előző hónapban. Ha a tavaly júniusi árakat nézzük, olcsóbb lett a tejföl és az égetett szesz (mindkettő 11 százalékkal) és az alma (19 százalék).

Havi legolcsóbbak

Mint mindig, most is kiválasztottunk három terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Mivel itt a nyár, berobbant a meleg és javában tart a gyümölcsszezon, ráadásul a hétvégén kezdődik a foci Eb is, ezért esett a választásunk:

  • a cseresznyére
  • a dobozos jégkrémre,
  • és a dobozos sörre.

Rengeteg eső esett az előző hetekben, a gazdák jelzései szerint pedig akár a gyümölcstermés fele is odaveszhetett a fagyok miatt. Éppen ezért kíváncsiak voltunk arra, hogy kapni-e, és ha igen, mennyiért vehetünk cseresznyét a boltokban. Kevés sikerrel jártunk. Ottjártunkkor egyedül az Auchanban volt cseresznye, bár itt kétféle közül is lehetett választani, az olcsóbbat 799 forintos kilónkénti áron adták. A Tescóban csak az áru címkéjét találtuk, amely szerint 999 forintért lenne kapható a gyümölcs - ha lenne.

Nyár van, így hűsítőnek mindig jól jön a jégkrém. Itt már választék bőven volt. A legolcsóbb, dobozos kiszereléseket keresve a Tescóban a Grande Familiare jégkémet találtuk. A 3 literes jégkrémet 899 forintért adták. Az Auchanban a saját márkás, meggy-citrom-ananász vizes jégkrémet kínálták a legkedvezőbb áron: 616 forintért a 2 litert. Az Intesparban ugyancsak a saját márkás, S-Budget dobozos jégkrém volt a legkedvezőbb, ebből többféle íz is volt, 449 forintos áron a literes kiszerelés.

Harmadik választott termékünk a sörre esett, ezen belül is a 0,5 literes, dobozos kiszerelésre. Nos, ha olcsón akarjuk megúszni a haverokkal az otthoni sörözős meccsnézéseket, 140 forint alatt mindhárom hiperben kaphatunk sört. Legolcsóbbat az Intesparban találtuk: 119 forint volt a Kanizsai világos sör, a Tescóban szintén a Balatoni világos sör 129 forintba került, az Auchanban pedig 139 forintért adták a 4 százalék alkohol tartalmú Spaten márkájú sört.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG