1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Aachen csődöt jelent, az MSV Duisburgot szanálni próbálják, a német másod- és harmadosztályú focikluboknak korántsem megy olyan jól, mint elsőosztályú társaiknak. Aki lecsúszik az első osztályból, annak általában maximum három éve van visszakapaszkodni.

Az Alemannia Aachen harmadosztályú német focicsapat ezen a héten várhatóan fizetésképtelenséget jelent az illetékes cégbíróságnál – írja a Handelsblatt.com. Ügyvédje szerint jelenleg legalább négymillió euró likvid eszközre lenne szüksége, ami ráadásul hónapról hónapra emelkedik, így az eljárás elkerülhetetlennek látszik. Bár még a klub szülővárosa is adott a tavasszal 19 millió eurónyi kölcsönt, a pénzügyi helyzet rendezése nem sikerült.

Veszélyben a szurkolók pénze is

Most arra törekszenek, hogy legalább a szezon végéig életben tartsák az – egyébként a lista 17. helyén álló – focicsapatot, hogy aztán később regionális bajnokságon indíthassák újra. A csőd a rajongóknak is sokba fájhat, nekik ugyanis ötmillió eurót kéne visszafizetni jövőre a lejáró szurkolói kötvények után. Az Aachen 2006/2007-ben esett ki az első osztályú Bundesligából, és tavaly csúszott le a másodosztályból a harmadosztályba.

Egy osztállyal feljebb is vannak problémák, az MSV Duisburg is a csőd szélén áll, és strukturális átalakítással próbál talpon maradni. Egy befektetői csoport szanálási tervet készített, ha ezt elfogadják, legalább rövid távon biztosított a klub jövője. Állítólag sürgősen mintegy kétmillió euróra lenne szükség a túléléshez. Csak a stadion fenntartása évi 4,5 millió euróba kerül, a klubot különösen érzékenyen érintette, hogy a Bundesligából való távozása után kiestek a televíziós bevételek. A tervek között

Durván visszaeshetnek a bevételek

Lehet, hogy az ország második legnagyobb stadionjával rendelkező Hertha BSC Berlin is hasonló sorsra jut. A csapatnak a Fortuna Düsseldorf ellen vívott mérkőzésén történt atrocitások után az első osztályú Bundesligából a második osztályba csúszott le, és ezzel költségvetése drasztikusan csökken: 50 százalékkal kevesebb szponzor- és tévébevétel, 30 százalékkal csökkenő közönségbevétel lett az eredmény. Ingo Schiller pénzügyi vezető szerint a csapat játékosokra fordítható büdzséje 27-ről 13 millió euróra zsugorodott.

Hertha Berlin - FC St. Pauli (Fotó: Hertha Berlin, www.herthabsc.de)

Az ilyen különbségek a lap szerint nem ritkák, a pénzügyi szakadék az egyes osztályok, „ligák” között csak egyre nő. Az utóbbi tíz évben ugyan az első osztály és a második osztály bevételei egyaránt duplájukra nőttek, de ezzel a közöttük levő különbség is kétszeres lett. A legfrissebb adatok még a 2010/ 2011-es szezonból valók, akkor a Bundesliga 1,9 milliárd eurós forgalmat ért el, a másodosztály (2. Liga vagy 2. Bundesliga) csak 350 millió eurót. Ráadásul az első osztállyal ellentétben a másodosztályú csapatok több mint fele veszteséges volt.

Főleg a televíziós bevételekkel van a baj

Az alul levők elsődleges célja ezért a felfelé jutás, mert minél több ideig van valaki lentebb, annál nehezebb lesz a másodrangúságból kitörni. Három év a kritikus idő, ezután elbúcsúznak a szponzorok és a nézőknek is egyre kevesebb kedvük lesz a stadionba jönni – idéz a lap egy egyetemi kutató sportközgazdászt.

Különösen a televíziós közvetítések díjainak visszaesése sújtja nagyon a másodosztályú csapatokat, itt a pénz 80 százaléka megy ugyanis a Bundesliga csapatainak, a maradék 20 százalékon kell a másodosztálynak osztoznia. Az első osztályból jövő csapatok még három évig élveznek előnyöket egykori hírnevükből, de ezek az előnyök évről évre kisebbek lesznek. A DFL labdarúgó-szövetség tervezi ugyan a televíziós pénzek újraelosztásának reformját, de radikális változtatásra nemigen számít senki.

A harmadosztályt intenzív osztálynak csúfolják

A 3. Ligában végképp annyira aránytalanul visszaesnek a bevételek, hogy ezt a mezőnyt intenzív osztálynak is szokták csúfolni – írja a Wirtschaftswoche futballpiaci blogja. Ezt mutatja az Aachen példája is.

Több nehéz helyzetben levő német futballklub szurkolói kötvények kibocsátásával próbálja finanszírozni magát, az 1. FC Köln október végén tízmillió eurót tudott így összeszedni. Korábban több más klub tett így, mint a Schalke, a Nürnberg, a Hertha BSC vagy az FC St. Pauli.

 

Amint azonban az Aachennél látszik, ez igen kockázatos üzlet, az 5-6 százalékos kamat és a tőke visszafizetése ebben az üzletágban korántsem biztos. A klubok, ha elmarad a siker a sportban, könnyen pénzügyileg is negatív spirálba kerülnek.

 

A részvényesek sem örültek nagyon

A Bundesliga felső klubjainak helyzete persze sokkal jobb, augusztus végén a szezon megnyitása alkalmából a Handelsblatt.com cikke például „A futball, mint nyereséggyártó gépezet” címmel jelent meg. De még ott sem teljesen fenékig tejfel az élet, a foci mint üzlet nem mindenkinek jön be. A Borussia Dortmund például nemrég néhány cent osztalékot fizetett ugyan részvényeseinek, de ez csak sovány vigasz számukra a papírok tőzsdei mélyrepüléséért.

Bár az is igaz, hogy sok szurkoló lelkesedésből, támogatásként vesz egy kisebb címletet a csapata részvényéből vagy kötvényéből, meg hogy bekeretezve a falra akaszthassa. Túl nagy nyereséget a legtöbben valószínűleg eleve nem vártak tőle.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG