Ha megértjük a rendszerét
Az Apollo Tyres olyan országba fektet be, ahol a gazdasági növekedés Európában a legjobbak között van, ahol célkitűzés a munkanélküliség 3 százalékos szintre való visszaszorítása - mondta Orbán Viktor az indiai vállalat Gyöngyöshalászon, mintegy 146 milliárd forintos befektetéssel épülő gumigyárának pénteki alapkőletételén.
A miniszterelnök azt mondta: ha a magyarok megértik ennek a gyárnak a rendszerét, a jövőből is megértenek valamit. "Nem kell 4-5 évnél több, és a világ körülöttünk teljesen meg fog változni. Ha bármely nemzet versenyképes szeretne maradni, akkor részesévé kell válnia a modern technológiáknak" – mondta a miniszterelnök.
Nem gondolta volna
"Húsz évvel ezelőtt nem gondoltam volna, hogy eljön az a pillanat, amikor nem európaiak ruháznak be Indiában, hanem indiaiak ruháznak be Európa szívében" – mondta. Orbán Viktor szerint mindez azt mutatja, hogy van lehetőség kontinensek, országok, vállalatok és családok számára, hogy olyan sikeressé váljanak, amely révén a korábban sokkal fejlettebb Nyugaton is komoly gazdasági befolyást, elismertséget, tekintélyt szerezzenek. "Ez nekünk magyaroknak rendkívül fontos, biztató jel, mert mi is hátrányból indulunk" – tette hozzá.
A miniszterelnök kitért arra is, a mai magyar oktatási rendszer nem garantálja a gyerekeknek, hogy a világ legjobbjaival versenyképes tudást szerezzenek, és Magyarországot magasabbra emeljék a munkájuk, teljesítményük révén. Ezért fontos az oktatás modernizálása."Nyilvánvalóan gyenge a kapcsolat a tényleges gazdasági világ követelményei és az iskolai képzés között" – közölte.
Az Apollo Tyres nemcsak megépíti gyárát Gyöngyöshalászon, hanem a beruházáshoz kapcsolódva létrehozza azt az oktatást is, amely garantáltan felhasználható, minőségi, világszínvonalú tudást biztosít a gyerekeknek. Orbán Viktor arról is beszélt, hogy az a 975 ember, aki majd az Apollo Tyres gumigyárában fog dolgozni, sehol másol, vagy csak rosszabb helyen tudta volna megkeresni a családja fenntartásához szükséges jövedelmét.
Orbán Viktor miniszterelnök az Apollo Tyres gyöngyöshalászi gumigyárának alapkőletételén. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd |
A legmodernebb gyár épül nálunk
Az 1972-ben alapított indiai vállalat közel 16 ezer embert foglalkoztat világszerte, Indiában, Afrikában, Hollandiában is rendelkezik gyártóegységgel. A magyarországi üzemben a gyártás csak 2017-ben indul meg, de felépülése után ez lesz az Apollo eddigi legmodernebb létesítménye. A state-of-the art üzemben évente 5,5 millió személyautó- és kisteherjármű-, valamint 675 ezer darab busz- és tehergépjármű-abroncs készül majd, elsősorban az európai piacra. A tervek szerint naponta 16 ezer személyautóhoz, és 3 ezer haszongépjárműhöz gyártanak majd abroncsokat.
250 mérnököt keresnek
Bár a gyártás csak két év múlva indul, már megkezdődött a toborzás. Az első körben 100, majd az év második felében 150 technikust és friss diplomás mérnököt vesz fel fel a gyár. Az első 100 dolgozó kulcsfontosságú szerepet kap a cég életében. Őket két hónapos elméleti tréning után három hónapig Indiában készítik fel a termelésre. Összesen közel 1000 munkahelyet teremt a beruházás.
Nem ment könnyen
Az Apolloért már 2008-ban is versengett Szlovákia és Magyarország. A társaság akkor már egyszer előkészítette egy magyarországi gyár felépítését Gyöngyösön. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök 2008 januárjában jelentette be Újdelhiben, hogy az Apollo Tyres 300 millió euró befektetéssel a gyöngyösi ipari parkban építi fel európai gyártóbázisát. Az indiai cég magyarországi leányvállalata földvásárlási opciót is szerzett a Gyöngyösi Ipari Parkban. Végül aztán a válság miatt nem indult el a projekt.
Brüsszel jóváhagyása is kellett
Luis Ceveniz, az Apollo cég európai vezetője korábban azt mondta: gazdasági szempontok miatt döntöttek Magyarország mellett, mint a költségek, a szakismeret, a rendelkezésre álló nyersanyagok és az infrastruktúra minősége.
A kormány aztán tavaly nyáron jelentette be, hogy 48,2 millió euró közvetlen támogatással, 2,8 millió euró foglalkoztatási támogatással és mintegy 44,7 millió euró adókedvezménnyel kívánja támogatni az új gumiabroncsüzem építését. Ehhez ugyanakkor az Európai Bizottságnak is jóvá kellet hagynia a gumiabroncsgyár felépítéséhez nyújtandó, összesen 95,7 millió eurós (29 milliárd forintos) regionális beruházási támogatást. Mivel a gyár az észak-magyarországi Gyöngyöshalászon fog megépülni, ez a térség a magas munkanélküliség, illetve az uniós átlagtól jócskán elmaradó GDP miatt az EU-előírások értelmében regionális támogatásra jogosult.
Az uniós testület kimondta, az Apollo Magyarország anyavállalata, az Apollo Tyres Ltd. piaci részesedése a személygépkocsikhoz, könnyű tehergépkocsikhoz, tehergépkocsikhoz és autóbuszokhoz használt gumiabroncsok tekintetében a beruházást követően sem fogja elérni a 25 százalékot az Európai Gazdasági Térségben (EGT). Emellett a beruházással létrehozott termelési kapacitás a piac 5 százaléka alatt marad.