12p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Rosszabb a magyarok egészségi állapota, mint a hasonló fejlettségű országok lakosaié a régióban, a hazai egészségügyi rendszer egyik legnagyobb problémája, hogy a kialakuló betegségek többségét csak későn diagnosztizálják, az orvosszakma elöregedett, nem tudni, ténylegesen mennyibe kerül egy beteg kezelése – többek között ezeket a megállapításokat tartalmazza a Magyar Nemzeti Bank Versenyképességi programja.
(Fotó: MTI/Mónus Márton)

A magyar lakosság egészségi állapota nem éri el a hasonló fejlettségű országokét a régióban, ami a társadalom fokozatos öregedése miatt egyre nagyobb terhet ró a számos kihívással küzdő egészségügyi ellátórendszerre – ezzel a megállapítással kezdődik a Magyar Nemzeti Bank Versenyképességi programjának Egészséges társadalom címet viselő fejezete. A múlt héten publikált 230 oldalas program közel 30 oldalon keresztül mutatja be a magyar egészségügy helyzetét, és próbálnak javaslatokat megfogalmazni a helyzet orvoslására.

Fontos lenne a korai megelőzés

64 év egészségben várható élettartam – ezt a fő célt tűzték ki a jelentés készítői. Mint írják, Magyarországon sokan szenvednek olyan betegségekben, amelyek egészségesebb életmóddal elkerülhetőek lennének (például magas vérnyomás- és cukorbetegség). A magyar egészségügyi rendszer egyik legnagyobb problémája, hogy a kialakuló betegségek jelentős részét csak késői stádiumban diagnosztizálják, ami megnöveli a kezelések költségeit és csökkenti az eredményességet.

Egészségesen várható évek (2016, forrás: Eurostat/MNB)

Az MNB szerint komoly hangsúlyt kellene fektetni a prevencióra, hiszen a betegségek megelőzése a legegyszerűbb és a legtakarékosabb megoldás a lakosság egészségi állapotának javítására, de ez elsősorban az egészségügyi ellátórendszeren kívül lehetséges.

Helyzetértékelésükben kitérnek arra is, hogy különös figyelmet kellene fordítani az alkohol, azon belül is kiemelten a rossz minőségű röviditalok fogyasztásának csökkentésére, a dohányzás visszaszorítására, ami jelentősen hozzájárul bizonyos krónikus betegségek kialakulásához és a korai halálozáshoz. Aggasztó továbbá az is, hogy hazánkban az elhízott lakosság aránya a harmadik legmagasabb az Európai Unióban.

Elhízott lakosság aránya (2014, forrás: Eurostat/MNB)
Megjegyzés: Elhízottnak az számít, akinek a BMI értéke 30 felett van.

Ezek megoldására hétpontos javaslatot fogalmaz meg az MNB:

  • egészséges étkezési szokások elősegítése tájékoztatással, adókedvezményekkel,
  • nagyobb hangsúlyt kaphatna az egészségügyi alapismeretek oktatása a közoktatásban,
  • tovább bővítenék a népegészségügyi termékadót,
  • emelnék a röviditalok jövedéki adóját,
  • emelnék a dohánytermékek jövedéki adóját,
  • elősegítenék a rendszeres sportolást. (Többek között a vállalati sportkörök támogatásával, a sportolással kapcsolatos költségek egészségpénztári elszámolhatóságának engedélyezésével, a sporteszközök áfatartalmának csökkentésével, a tömegsportra alkalmas létesítmények fejlesztésének támogatásával.)
  • pályázatokkal támogatnák a minőségi munka- és lakókörnyezet kialakítását. (Ez célzott pályázati forrásokat jelentene ergonomikus munkahelyi székekre, világításra, a lakókörnyezet esetében minőségi ágyakra adnának pénzt, illetve az iskolák is pályázhatnának ergonomikus székekre, padokra, a helyes tartást elősegítő eszközökre.)

Későn diagnosztizált betegségek

Külön alfejezet foglalkozik a korai felismerés fontosságával. A Versenyképességi program szerint a magyar egészségügyi rendszer egyik legnagyobb problémája, hogy a kialakuló betegségek számottevő részét csak késői stádiumban diagnosztizálják. A betegségek korai felismeréséhez viszont javítani kellene az ellátórendszerhez való hozzáférést. Továbbá a magyarok lelki egészségének megőrzése a jelenleginél kiemeltebb szerepet kellene, hogy kapjon az ellátórendszerben és a társadalmi közbeszédben egyaránt. Ennek okát abban látják, hogy Magyarországon a depressziós tünetektől szenvedők aránya magasabb az uniós, és főként a régiós átlagnál.

Depressziós tünetektől szenvedők aránya (2014, forrás: Eurostat/MNB)

A problémák kezelésére a javasolt lépések:

  • a háziorvosi rendszer funkcióinak erősítése. Ehhez a jelentés készítői szerint célszerű lenne bővíteni a háziorvosok által végzett vizsgálatok körét (például: vérvétel), illetve a magasabb szintű ellátást úgy kellene megszervezni, hogy a háziorvosok szükség esetén egyből tudják a megfelelő szakorvoshoz utalni a betegeket.
  • Jobban kellene támogatni a rendszeres állapotfelméréseket és szűrővizsgálatokat,
  • létrehoznának egy Nemzeti Egészségügyi Adatbázist. Itt gyűjtenék a szűrővizsgálatok eredményeit.
  • Mentális egészségcsomag létrehozása a magyarok lelki egészségének javításához. (Ennek oka, hogy az OECD legfrissebb becslése szerint Magyarországon a mentális betegségek éves költsége meghaladja a GDP 3,1 százalékát.)
  • A mentési rendszer fejlesztése, hiszen az időben elvégzett beavatkozások növelik a túlélési esélyeket. Az Országos Mentőszolgálat adatai alapján 2017-ben a mentők csak az esetek 65 százalékában tudtak a célként megjelölt 15 percen belül kiérkezni a helyszínre. Hogy csökkenjenek a kiérkezési idők és a területi különbségek (például Pest megyében 50 százalék alatt volt a 15 percen belüli kiérkezési arány), ehhez a dolgozói létszámot is növelnék.

Mennyibe kerül egy beteg? - átalakítanák az egészségügy finanszírozását

A Versenyképességi program készítői úgy látják, az egészségügyi rendszer állami finanszírozása jelenleg nem az ellátások valós költségein alapul, ami hozzájárul az intézmények folyamatos eladósodásához. A magyar egészségügyi ellátórendszer fontos problémája, hogy az ellátási csomag nincs definiálva és a szereplők nincsenek tisztában az egyes ellátások tényleges költségeivel. A hazai ellátóintézmények nagy része nem tudja megmondani, hogy egy beteg konkrét kezelése pontosan mennyibe is került.

Egészségügyi szolgáltatók adósságállománya. Az egészségügyi intézmények idősora
tartalmazza a járó- és fekvőbeteg ellátás intézményeit,
az egészségügyi ágazati háttérintézményeket,
valamint a klinikai központtal rendelkező felsőoktatási intézményeket is.
(Forrás: Magyar Államkincstár)

Probléma az is, hogy a piaci magánfinanszírozásnak (egészségpénztárak, egészségbiztosítók) korlátot jelent, hogy az állami egészségügyi rendszer viszonya a magánfinanszírozással nincs tisztázva. Az egészségpénztárakon keresztül az ügyfelek csak akkor tudják igénybe venni az állami ellátók szolgáltatásait, ha az ellátók képesek számlát kiállítani az ellátások költségeiről, ez azonban a jelenlegi rendszerben csak korlátozottan működik.

Gondot jelent, hogy nincs visszacsatolás az eredményes gyógyulás és a finanszírozás között. Sok esetben az intézmények nem is értesülnek arról, hogy mi a beteg további sorsa, hogy az általuk elvégzett kezelés ténylegesen elérte-e a várt eredményt.

Elöregedett orvosok, szakdolgozók, munkaerőhiány

Az MNB szerint a működési engedéllyel rendelkezdő orvosok lakosságarányos száma magasabb Magyarországon a többi visegrádi országok átlagánál, azonban elmarad az uniós átlagtól. De a magyar állami egészségügyi rendszer a szakmai szereplők beszámolói alapján jelentős szakemberhiánnyal küzd, amelynek okai túlmutatnak a bérezés kérdésén. A program készítői megjegyzik: a bérfejlesztések elmúlt évekig történő elmaradása jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az állami egészségügyi rendszer elvesztette vonzerejét. Az állami egészségügyi rendszer szakemberhiányában jelentős szerepet játszik a magán- és a külföldi ellátóintézmények elszívó hatása és a pályaelhagyás.

Az orvosok és az egészségügyi szakszemélyzet létszáma ezer lakosra vetítve.
Az orvosok száma a működési nyilvántartásban szereplőket tartalmazza.
Az egészségügyi szakszemélyzet tartalmazza az ápolókat, a szülésznőket,
az egészségügyi asszisztenseket és a házi gondozást végzőket.
(2016 vagy legutóbbi elérhető adat, forrás: Forrás: Eurostat/MNB)

Ezek a tényezők együttesen eredményezték azt, hogy a hazai orvosi és a szakdolgozói kar elöregedett. Magyarországon az orvosok 42 százaléka idősebb 55 évnél, 17 százaléka pedig 65 évnél is, bár ez a tendencia nem csupán Magyarországra, hanem az Unió számos országára jellemző.

Az orvosok életkori megoszlása (2016 vagy legutóbbi elérhető adat, forrás: Eurostat/MNB)

A felvetett problémákra két javaslatot tett a Versenyképességi program:

  • Az általános munkaerőhiányra megfontolásra javasolják az egészségügyi szektorban a piaci alapú bérezési rendszer kialakítását. Ezen felül a szakemberek kiégésének megelőzése érdekében javítani kellene a humán erőforrás monitorozásának rendszerét, hogy az ellátószemélyzet ténylegesen csak a meghatározott maximális mennyiséget dolgozhassa.
  • Másik felvetésük a szakdolgozói pálya vonzóbbá tétele (például: a megkezdett bérfejlesztés folytatása, lakhatási támogatás biztosítás, kórházi bölcsődék létrehozása), illetve a kiegészítő szakemberek (például: pszichológusok, dietetikusok) és személyzet (például: adminisztrátorok) számának növelése. Ahhoz, hogy a betegek hozzájussanak a szükséges orvosi vizsgálatokhoz, át kellene alakítani az orvosok mindennapi feladatait. Minden olyan feladatot, amelyhez pedig nem szükséges orvosi szaktudás, ki kellene szervezni a szakszemélyzetre.

Alulfinanszírozott egészségügy

Az Eurostat adatai szerint GDP arányában mért egészségügyi kiadások terén Magyarország jelenlegi 7,4 százalékos arányával elmarad az EU átlagtól (8,4 százalék) és a fejlett EU országoktól egyaránt, hiszen például a kiadások aránya Finnországban 9,4 százalék, Ausztriában 10,4 százalék, Hollandiában 10,6 százalék, Svédországban 10,9 százalék a teljes GDP értékéhez viszonyítva.

Egészségügyi kiadások GDP arányos mértéke finanszírozó szerint
(2016 vagy legutóbbi elérhető, forrás: Eurostat/MNB)

A hazai kiadások esetében 4,9 százalékpont állami forrásból, 0,3 százalékpont a szabályozott és felügyelt közvetítő-intézményeken (egészségpénztárakon, magán egészségbiztosításokon és nonprofit szervezeteken), azaz intézményesített csatornákon keresztül, 2,2 százalékpont pedig közvetlenül a háztartásoktól érkezett.

Magánforrások intézményesített és irányított felhasználásához a következő javaslatokat tették:

  • szolgáltatásfinanszírozó kiegészítő magán egészségbiztosítási rendszer feltételeinek megteremtése,
  • alanyi jogú egészségpénztári tagság és a be- és kifizetések célzott ösztönzése,
  • prevenciós és szolgáltatásfinanszírozási számlák támogatásának bővítése,
  • adókedvezmény vállalati egészségügyi csomagokra,
  • magán egészségbiztosítások számára adókedvezmény.

A várólista megkerülésének sajátos módja

Az MNB programja kitér arra is, hogy a magyar egészségügyi rendszerben nem megfelelő a központi szakmai és pénzügyi ellenőrzés színvonala sem. Szerintük ameddig nem rendelkezünk megbízható információkkal az ellátórendszer működéséről és így a lakosság egészségi állapotáról, addig az egészségügyi ágazat fejlődése nem lesz mérhető.

A szakmai ellenőrzés erősítése elengedhetetlen lenne azért is, hogy az állami és a magán ellátórendszerben kezelt betegek egyértelműen elkülöníthetők legyenek egymástól. Példának hozzák, hogy jelenleg bevett gyakorlat Magyarországon, hogy egy beteg a várakozási idő megkerülése érdekében elmegy egy orvos magánrendelésére. Az orvos diagnosztizálja a beteget, azonban a szükséges kezelést már nem a magánrendelésen, hanem a fő munkahelyén, egy államilag finanszírozott kórházban, a várólista megkerülésével végzi el.  A kezelést után a beteg azonban már ismét a fizetős magánrendelésre jár kontrollra. Ebben az esetben az kezelés költségének nagy részét az állam állta, miközben a beteg jelentős összegekért cserébe megelőzte a többi várakozót.

Túl sok ideig fekszünk a kórházban

A Versenyképességi program szerint a hazai ellátórendszer alapvetően a legdrágább ellátási formát jelentő kórházak köré épül fel. Az OECD országok közül hazánkban az egyik legmagasabb az egy főre jutó kórházi ágyak száma. A hazai aktív fekvőbeteg ellátás kihasználtsága nemzetközi összehasonlításban alacsony, miközben az átlagos kórházi tartózkodás hossza kifejezetten magas. Ezért célszerű lenne felülvizsgálni a fekvőbeteg intézmények struktúráját.

Átlagos kórházi tartózkodás (2016 vagy legutóbbi elérhető, forrás: Eurostat/MNB)

Az ellátórendszer hatékonyabbá válásának könnyen megvalósítható módja lehet az egynapos ellátások keretében történő kezelések arányának növelése.

Javasolják még, hogy érdemes lenne szakmai szempontok mentén felülvizsgálni, hogy valóban szükség van-e ilyen mennyiségű és szerkezetű vényköteles gyógyszer felírására. Továbbá a folyamatos gyógyszerellátás biztosításához az MNB szerint érdemes megfontolni a gyógyszer nagykereskedelem stratégiai iparággá nyilvánítását. Nagyobb hangsúlyt helyeznének olyan távdiagnosztikai egészségügyi megoldások hazai elterjesztésére, amelyek lehetővé teszik az orvos-beteg találkozások számának csökkentését, illetve biztosítják a betegek folyamatos monitorozását. Utolsó javaslatként az ellátás szervezését egyszerűsítő innovatív technológiák alkalmazását is szorgalmazzák. Például az interneten keresztül történő ügyintézés és időpontfoglalás.

A Versenyképességi program további részeiről itt írtunk:

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A benzinárak csökkentésére szólított fel a magyar kormány, szankciókra is kész
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:41
Ezt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közölte rendkívüli sajtótájékoztatón a Karmelita kolostorban.
Makro / Külgazdaság Medgyessy Péter nem hisz abban, hogy Magyar Péter és csapata nagyon nagy áttörést érne el
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 15:01
Ugyanakkor Magyarország 2002-2004 közötti miniszterelnöke biztos abban, hogy fognak mandátumokat szerezni az európai parlamenti (EP) választáson. Medgyessy Péter szerint Orbán Viktornak nagyon el kéne gondolkodnia azon, hogy itt pár perc alatt megszületik egy ilyen szerveződés, mondván, ez mutatja az emberek gondolkodását és lelkivilágát, erre oda kellene figyelni. Földrengésszerű változást nem vár az exkormányfő, de már néhány EP-mandátum megszerezése is egy figyelmeztetés. Medgyessy Péterrel a Klasszis Klub április 22-ei adásában beszélgettünk.
Makro / Külgazdaság Ez nekünk is jó lehet, megfordult a magyarok fő üzleti partnerének szerencséje
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 10:51
A vártnál jobban javult az ifo németországi üzleti hangulatindexe áprilisban.
Makro / Külgazdaság Órákon belül dönthet a kormány az újabb üzemanyagár-sapkáról, de addig is van egy jó hírünk
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 10:29
A benzinért és a gázolajért is kevesebbet kell majd fizetni péntektől. Egyelőre 3, illetve 6 forinttal, de ha a kormány szerdai ülésén rábólint Nagy Márton javaslatára, akkor jóval nagyobb árzuhanás jöhet.
Makro / Külgazdaság Kilőttek a reálbérek, Ön mire költi?
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) reálkereset 9,9 százalékkal nőtt a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 3,7 százalékos növekedése mellett.
Makro / Külgazdaság Valami történt az amerikai gazdaságban
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:57
Az amerikai gazdasági aktivitás lassuló ütemben nőtt áprilisban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) kedden közzétett előzetes értékei alapján.
Makro / Külgazdaság Mit jelez Matolcsy Györgyék lépése?
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:12
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa a várakozásoknak megfelelően 50 bázisponttal, 7,75 százalékra csökkentette az alapkamatot, és a kamatfolyosó két szélét is ilyen mértékben mérsékelte.
Makro / Külgazdaság Nem várt helyről kapott beszólást Varga Mihály
Dobos Zoltán | 2024. április 23. 16:44
A szolgáltatások visszatekintő árazása és a nemzetközi környezet romlása, elsősorban a Fed felfelé tolt kamatpályája negatívan hat a magyar monetáris politika lehetőségeire. Az erős dezinfláció, a folyó fizetési mérleg tartós javulása és a magas devizatartalék-szint miatt viszont jók a kilátások. A kamatdöntő ülés után Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke tartott háttérbeszélgetést, ahol odaszúrt a pénzügyminiszternek is.
Makro / Külgazdaság Kitilthatják a kényszermunkával készült termékeket az EU-ból
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 15:59
Az Európai Parlament (EP) megszavazta a kényszermunkával készült termékek kitiltását az EU piacáról. A most elfogadott szabályoknak köszönhetően jobban megéri majd, és könnyebb lesz a javíttatás, kevesebb hulladék képződik, és hátszelet kapnak a javítással foglalkozó vállalkozások.
Makro / Külgazdaság Friss külföldi pénzzel pöröghet fel az ukrán lakások újraépítése
Mester Nándor | 2024. április 23. 15:01
Kormányprogram indult a hitelpiacon, viszont az építkezéseket hátráltatja az egyre erősebb munkaerőhiány.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG