4p
Mindenütt az elektromos, önvezető autókról beszélnek, egyesek már az olajipart is temetik, és úgy vélik, évek múlva nem lesz szükség fosszilis tüzelőanyagokra. De van olyan vélemény is, amely szerint nem eszik ilyen forrón, a fejlődés lassabb lehet. A fogyasztók ugyanis nem ezt akarják.

Politikusok, mérnökök és állítólagos szakértők naphosszat azt szajkózzák, hogy a jövő autója elektromos lesz, önvezető, és folyamatosan csatlakozik az internetre. Az N-tv.de cikke szerint azonban sok tévhit van az autóipar körül, amelyeket ne árt eloszlatni.

1. A dízelnek vége

A vásárlók az előnyei miatt a Volkswagennél kipattant dízelbotrány ellenére sem fordítottak hátat a dízelnek. Egyébként a Volkswagen sem ment tönkre a dízelbotrányba, ahogy sokan tartottak tőle. (Bár az ügynek még nincs vége, számos per még csak most indul – a szerk.)

A dízel végső soron még mindig takarékosabb és környezetkímélőbb, mint a benzines motor.

2. Az automata autók biztonságosabbak és kényelmesebbek

Egyelőre úgy néz ki, hogy az önvezető vagy automata autókban is szükség van a vezetőkre, akiknek teljes figyelmét le kell kösse a közlekedés követése. Sőt, ez még stresszesebb is lehet, mint a normál autóvezetés.

A cikk szerint számos eddigi technikai innováció, például a különböző detektorok és digitális asszisztensek sokat könnyítettek az autóvezetésen. Az autóipar folyamatosan fejlődik, az 1970-es 21 ezerről 2015-re 3490-re csökkent a közlekedésben elhunytak száma Németországban, miközben az eurók száma megháromszorozódott. De ha egy rendszer csak még több stresszt vagy kényelmetlenséget okoz, a vevők nem fogják megvenni.

Ráadásul az összes közlekedési szabály betartása miatt az automata autó lassabb és unalmasabb lesz. A szerző szerint az emberi szem jobban működik, mint a szenzorok, és az automata autó veszélyesebb is lehet, mint a hagyományos.

3. A fogyasztók elektromos autót akarnak

Valóban, a fogyasztók elektromos, esetleg hibrid járművet szeretnének, de olyat, amelyik öt perc alatt megtankolható, feltölthető, és utána 1000 kilométert is meg tud tenni egyhuzamban. Ráadásul bármikor rendelkezésünkre áll (az elem nem merül le a garázsban), és nem kerül többe, mint a robbanómotoros járművek. Ettől az iparág azonban még nagyon messze van.

Ezen kívül a fogyasztókat az is zavarja, hogy nincs elég töltőállomás, magasak az akkumulátorok cseréjének költségei, vagy hogy nincs piacuk a használt modelleknek. Mindezek miatt a német kormány által bevezetett támogatás (4000 euró) ellenére is alig veszik az elektromos járműveket.

4. Németországnak akkumulátor-gyárra van szüksége

Felmerült, hogy Németországnak saját akkumulátor-gyárra van szüksége. A szerző szerint akkor kell felépíteni egy termelő üzemet, ha van kereslet a termékre, ez azonban még nem áll fenn. A szükséges akkukat egyelőre meg lehet vásárolni a Teslától vagy ázsiai gyártóktól.

5. A digitalizálás munkahelyeket teremt

Sokszor azt mondják, hogy az automata rendszerek, bár munkahelyeket szüntetnek meg, új szakmákat, új munkahelyeket is fognak teremteni. Úgy látszik, hogy ez nem teljesen kiegyenlített, az OECD becslései szerint rengeteg munkahely szűnhet meg az automatizálás miatt, főleg a szegény feltörekvő országokban. Németországban az autóipari munkahelyek 30 százaléka is megszűnhet, 100-150 ezer állás.

6. Az olaj ára esni fog

Sokan azt gondolják, hogy az olaj iránti kereslet esni fog a jövőben az elektromos autók terjedése miatt, ezért az olaj ára esni fog. A Business Insider szerint viszont egy legendás árupiaci befektető, Dwight Anderson azt mondja, ennek éppen az ellenkezője várható.

Erre az a magyarázat, hogy a nagy olajkitermelési beruházások, amelyek napi 100-500 ezer hordó olajat adnak, több milliárd dollárba kerülnek. Mivel az olajtársaságok is arra számítanak, hogy az olaj iránti kereslet az elektromos autók miatt csökkenni fog, kevesebb ilyen beruházásba fognak pénzt ölni, így a kínálat alacsony lesz.

Kialakulhat egy olyan időszak ennek az évtizednek a végén, amikor az elektromos autók még nem igazán terjedtek el, az olajkínálat viszont már visszaesett. Ekkor az olajárak megugranak majd, az elektromos autók pedig sokkal versenyképesebbek lesznek a következő évtized közepére. A nagyobb olajtársaságok beruházásai (capex) 65 százalékkal csökkentek a cikk szerint.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta: Trump megadta, amit kért, jön a szankciómentesség
Kollár Dóra | 2025. november 7. 21:31
Sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: van néhány ötletem, hogyan gyakoroljak nyomást Putyinra
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 19:58
Washingtoni látogatása során arról kérdezték a magyar kormányfőt, egyetért-e Trumppal abban hogyan lehetne tárgyalóasztalhoz kényszeríteni Vlagyimir Putyint. Azt mondta, van néhány ötlete, és ezeket meg is osztja Trumppal.
Makro / Külgazdaság Zelenszkij: Ha Orbán Viktor választási tűzijátékához kell a békecsúcs, azt nem támogatom
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 19:14
Az ukrán elnök hosszan beszélt Orbán Viktorról pénteken, és azt mondta: a magyar kormányfő most Oroszország élő üzenetküldő szolgáltatása az Egyesült Államokban.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: Dolgozunk a Budapest-New York járat helyreállításán
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 16:42
A nemzetgazdasági miniszter a turizmusról tárgyalt az Egyesült Államokban. 
Makro / Külgazdaság Szigorítja az orosz állampolgárok vízumfeltételeit az EU
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 14:32
Az orosz állampolgároknak minden alkalommal új vízumot kell igényelniük, ha az Európai Unióba akarnak utazni. Az EU a kérelmezők szoros és gyakori ellenőrzése miatt döntött így.
Makro / Külgazdaság Mol: Lehetséges a leválás az orosz olajról
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 13:58
Változtatott álláspontján a Mol, most már lehetségesnek tartják, hogy az Adria-kőolajvezetéken keresztül is ellássák a százhalombattai finomítót. A bejelentés éppen az Orbán-Trump találkozó napján érkezett.
Makro / Külgazdaság Ez lehet a nagy deal: kiszivárgott, miről állapodhatott meg Orbán Viktor és Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 12:40
A Bloomberg szellőztette meg a várható megállapodás részleteit.
Makro / Külgazdaság Ha csak Varga Mihályon múlna, egy ideig még nem lenne kamatcsökkentés
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 12:00
A közép-kelet-európai országok az elmúlt években kiemelkedő eredményeket értek el az infláció csökkentésében, ugyanakkor továbbra is fontos feladat az inflációs várakozások mérséklése, az árstabilitás helyreállítása és megőrzése – erről beszélt Varga Mihály a 7. Magyar – Lengyel Jegybanki Konferencián Varsóban.
Makro / Külgazdaság Nyílt levelet kapott Orbán Viktor a Trump-találkozó előtt
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 11:40
Erőteljes üzenetet küldtek az amerikai szenátorok, méghozzá az orosz olajvásárlásokkal kapcsolatban.
Makro / Külgazdaság Megüzenték Trumpék: nem érdemes az oroszokkal bizniszelni
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 11:20
Hatott az amerikai kommunikáció, a ciprusi központú Gunvor Group vissza is vonta az oroszországi cégre tett felvásárlási ajánlatát. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG