4p
Mindenütt az elektromos, önvezető autókról beszélnek, egyesek már az olajipart is temetik, és úgy vélik, évek múlva nem lesz szükség fosszilis tüzelőanyagokra. De van olyan vélemény is, amely szerint nem eszik ilyen forrón, a fejlődés lassabb lehet. A fogyasztók ugyanis nem ezt akarják.

Politikusok, mérnökök és állítólagos szakértők naphosszat azt szajkózzák, hogy a jövő autója elektromos lesz, önvezető, és folyamatosan csatlakozik az internetre. Az N-tv.de cikke szerint azonban sok tévhit van az autóipar körül, amelyeket ne árt eloszlatni.

1. A dízelnek vége

A vásárlók az előnyei miatt a Volkswagennél kipattant dízelbotrány ellenére sem fordítottak hátat a dízelnek. Egyébként a Volkswagen sem ment tönkre a dízelbotrányba, ahogy sokan tartottak tőle. (Bár az ügynek még nincs vége, számos per még csak most indul – a szerk.)

A dízel végső soron még mindig takarékosabb és környezetkímélőbb, mint a benzines motor.

2. Az automata autók biztonságosabbak és kényelmesebbek

Egyelőre úgy néz ki, hogy az önvezető vagy automata autókban is szükség van a vezetőkre, akiknek teljes figyelmét le kell kösse a közlekedés követése. Sőt, ez még stresszesebb is lehet, mint a normál autóvezetés.

A cikk szerint számos eddigi technikai innováció, például a különböző detektorok és digitális asszisztensek sokat könnyítettek az autóvezetésen. Az autóipar folyamatosan fejlődik, az 1970-es 21 ezerről 2015-re 3490-re csökkent a közlekedésben elhunytak száma Németországban, miközben az eurók száma megháromszorozódott. De ha egy rendszer csak még több stresszt vagy kényelmetlenséget okoz, a vevők nem fogják megvenni.

Ráadásul az összes közlekedési szabály betartása miatt az automata autó lassabb és unalmasabb lesz. A szerző szerint az emberi szem jobban működik, mint a szenzorok, és az automata autó veszélyesebb is lehet, mint a hagyományos.

3. A fogyasztók elektromos autót akarnak

Valóban, a fogyasztók elektromos, esetleg hibrid járművet szeretnének, de olyat, amelyik öt perc alatt megtankolható, feltölthető, és utána 1000 kilométert is meg tud tenni egyhuzamban. Ráadásul bármikor rendelkezésünkre áll (az elem nem merül le a garázsban), és nem kerül többe, mint a robbanómotoros járművek. Ettől az iparág azonban még nagyon messze van.

Ezen kívül a fogyasztókat az is zavarja, hogy nincs elég töltőállomás, magasak az akkumulátorok cseréjének költségei, vagy hogy nincs piacuk a használt modelleknek. Mindezek miatt a német kormány által bevezetett támogatás (4000 euró) ellenére is alig veszik az elektromos járműveket.

4. Németországnak akkumulátor-gyárra van szüksége

Felmerült, hogy Németországnak saját akkumulátor-gyárra van szüksége. A szerző szerint akkor kell felépíteni egy termelő üzemet, ha van kereslet a termékre, ez azonban még nem áll fenn. A szükséges akkukat egyelőre meg lehet vásárolni a Teslától vagy ázsiai gyártóktól.

5. A digitalizálás munkahelyeket teremt

Sokszor azt mondják, hogy az automata rendszerek, bár munkahelyeket szüntetnek meg, új szakmákat, új munkahelyeket is fognak teremteni. Úgy látszik, hogy ez nem teljesen kiegyenlített, az OECD becslései szerint rengeteg munkahely szűnhet meg az automatizálás miatt, főleg a szegény feltörekvő országokban. Németországban az autóipari munkahelyek 30 százaléka is megszűnhet, 100-150 ezer állás.

6. Az olaj ára esni fog

Sokan azt gondolják, hogy az olaj iránti kereslet esni fog a jövőben az elektromos autók terjedése miatt, ezért az olaj ára esni fog. A Business Insider szerint viszont egy legendás árupiaci befektető, Dwight Anderson azt mondja, ennek éppen az ellenkezője várható.

Erre az a magyarázat, hogy a nagy olajkitermelési beruházások, amelyek napi 100-500 ezer hordó olajat adnak, több milliárd dollárba kerülnek. Mivel az olajtársaságok is arra számítanak, hogy az olaj iránti kereslet az elektromos autók miatt csökkenni fog, kevesebb ilyen beruházásba fognak pénzt ölni, így a kínálat alacsony lesz.

Kialakulhat egy olyan időszak ennek az évtizednek a végén, amikor az elektromos autók még nem igazán terjedtek el, az olajkínálat viszont már visszaesett. Ekkor az olajárak megugranak majd, az elektromos autók pedig sokkal versenyképesebbek lesznek a következő évtized közepére. A nagyobb olajtársaságok beruházásai (capex) 65 százalékkal csökkentek a cikk szerint.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság ÁKK: az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 96 százaléka teljesült
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 18:50
Az intézményi forintpiacon erős kereslet mellett a nettó forint intézményi finanszírozási terv 75 százaléka, míg a bruttó aukciós kibocsátási terv 50 százaléka teljesült 2025 első félévben. A lakossági piacon érdemi portfolió-átrendeződés mellett és a jelentős átárazódások ellenére is jól áll az időarányos teljesülés.
Makro / Külgazdaság A kínai büntetővám a hazai húsfogyasztókat is sújthatja
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 17:15
A január óta ideiglenesen érvényben lévő védővám fennmaradása akár 3-4 százalékkal is megemelheti a sertés- és baromfihúsok kilónkénti árát a hazai piacon – figyelmeztet az UBM.
Makro / Külgazdaság Kiábrándító június – hatalmas visszaesés a román új autók piacán
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 16:46
Az új autók piaca 21,8 százalékkal zsugorodott az első fél évben – közölte az autógyártók és importőrök szakmai szervezete (APIA) kedden. A június különösen kiábrándító volt.
Makro / Külgazdaság Felpörgött az euróövezet inflációja júniusban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 14:39
Azonban az áremelkedés megfelelt az elemzők által vártnak az Eurostat kedden közzétett előzetes adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb óriási áresésre kerülhet sor a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:09
Amennyiben a kiskereskedők egy az egyben érvényesítik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árának 7-7 forintos csökkenését. 
Makro / Külgazdaság A kínai autókereskedők a „túl olcsó” autókra panaszkodnak
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:02
Kína egyik legtehetősebb térsége, a Jangce-delta autókereskedői „súlyos kihívásokra” figyelmeztetnek, és az autógyártókhoz fordulnak, hogy azok vizsgálják felül értékesítési stratégiáikat a fokozódó pénzügyi nyomás és a felhalmozódó készletek miatt – újabb bizonyítékául a világ legnagyobb autópiacán zajló árháború következményeinek.
Makro / Külgazdaság Mire készülhet a kormány? Ezt is kérdezzük Győrffy Dórától a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 10:55
A közgazdász, egyetemi tanár, az MTA doktora július 9-én szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Újabb mutatóban lettünk tökutolsók az Európai Unió 27 tagországa között
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:58
Az Eurostat legújabb adatai szerint a magyar vásárlók kosarában van a legkevesebb áru és szolgáltatás az egész EU-ban – mutat rá a GKI Gazdaságkutató Zrt. friss elemzése.
Makro / Külgazdaság Vészvillogó: gyengélkedik a magyar ipar
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:00
A beszerzési index júniusban 48,9 pontra csökkent, ismét zsugorodást jelezve a magyar feldolgozóiparban.
Makro / Külgazdaság Rossz hírt közölt a KSH: romlott az egyenleg
Herman Bernadett | 2025. július 1. 08:50
Májusban 739 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet; a kivitel volumene 3,2 százalékkal, a behozatalé 5,4 százalékkal bővült az előző év azonos időszakihoz képest.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG