A közbeszerzési pályázatoknál kegyvesztetté vált Közgép a konkurenciánál 25 milliárd forinttal olcsóbban építené meg az M4-es újabb szakaszát - értesült a Világgazdaság. Ez azt jelenti, hogy jó egyharmaddal kevesebbért építenék meg a hiányzó 27 kilométeres szakaszt a román határig.
A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép az olasz Itinera nevű céggel közösen alkotott konzorciumot a projektre. Ajánlatuk 58 milliárd forintra szól, a következő legalacsonyabbat az utóbbi idők legtöbb beruházását elvivő Hódút-Duna Aszfalt-A-Híd konzorcium tette, a lap értesülései szerint ez viszont már 83 milliárd forintra szól.
Nem csak az árat nézik
Ha tehát csak az árat nézzük, biztosan a Simicska-érdekeltséget is tartalmazó konzorciumnak kellene nyernie. Egy éve azonban már nem csak az ár számít a közbeszerzések elbírálásánál, hanem az új törvény szerint a társadalmi-gazdasági hatást is figyelembe kell venni a döntésnél - ez pedig egy meglehetősen képlékeny szabály. Legutóbb Lázár János beszélt erről az elbíráslásról a buszbeszerzések kapcsán: hiába ad ugyanis drágább ajánlatot egy magyar buszgyártó, mint egy külföldi, figyelembe kell venni, hány munkahelyet teremt itthon a beruházás - így már kihozható győztesnek egy esetleges drágább magyar ajánlat is.
A Közgép–Itinera mindenesetre a kiírásban a második legnagyobb súllyal szereplő környezetterhelési értékben is a legjobb ajánlatot tette - írja a Világgazdaság. Kérdés, hogy esetleg irreálisan alacsony összegű ajánlati ár miatt kezdeményeznek-e eljárást a vesztesek, ha a Közgép megnyeri a tendert, vagy el sem jut a győzelemig Simicska cége - magyarán megér-e 25 milliárd forintot, hogy ne az ellenséggé vált Simicska Lajost hozzák helyzetbe egy tendergyőzelemmel.