4p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A számítógép és a mobil eszközök megjelenése nem csak könnyebbé tette az életünket, de népbetegségek egész sorát indította el a modern társadalomban. A mozgásszegény életmódból adódó elhízás mellett van azonban valami, ami elsősorban a gyerekeket sújtja, és egyre nagyobb számban kerül elő: a rövidlátás. Tiltani vagy kompromisszumot kötni? Mutatjuk, mit tehet a szülő.

Karácsonykor, kiváltképp, ha esős-havas idő van, az ember szeret bekucorodni a saját kis fészkébe és élvezni, hogy néhány napig nem kell semmit csinálni, amíg ismét munkába nem kell állni a két ünnep között. A gyerekek ilyenkor a kapott ajándékokkal töltik az időt, az évek óta tartó trend szerint így idén is a különböző számítástechnikai eszközök, számítógépek, mobiltelefonok és tabletek voltak a legnépszerűbb ajándékok. Mindennek azonban van egy igen kellemetlen hosszútávú következménye: szép lassan kinevelünk egy teljesen rövidlátó generációt.

A szemüveg az új norma?

A BBC cikke szerint az egész jelenség az iPhone 2007-es megjelenéséhez köthető – igaz, ezelőtt nem igazán készültek kutatások arról, hogy pontosan milyen hatása van a képernyő folyamatos bámulásának az ember látására, kiváltképp ilyen közelről. Az elmúlt évtizedekben, a televízió és a számítógép terjedésével már elindult a folyamat, ez azonban lényegesen felgyorsult, ahogy az okostelefonok is elérhetővé váltak a szélesebb rétegek számára.

A londoni King’s College egyik vezető professzora és szemésze, Chris Hammond elmondása szerint a rövidlátás ugyanis egyre gyakrabban és egyre fiatalabbaknál fordul elő. Már-már járványról vagy világbetegségről beszélhetünk, Kelet-Ázsiában, Tajvanon és Dél-Koreában a 18 év alattiak mintegy 90 százaléka (!!!) rövidlátó, Európában ez az arány 40 és 50 százalék között mozog a 25 évnél fiatalabbak körében. Ez a 20. század elején még alig 20-30 százalékot tett ki, tette hozzá a professzor.

Csak a képernyő az oka?

A legnagyobb gondot a természetes fény hiánya okozza a szemészek szerint, azok a gyerekek ugyanis, akik sokat tanulnak vagy játszanak számítógép és hasonló eszközök mellett, egész egyszerűen nem töltenek elég időt a friss levegőn, természetes fényviszonyok között. Ennek fényében annyira nem meglepő, hogy az ázsiai gyerekek körében nagyobb a rövidlátók aránya, őket ugyanis egészen kicsi koruktól kezdve tanulásra nevelik, és lényegesen kevesebb időt töltenek szabad játékkal a levegőn, mint a más kontinensen élő társaik.

Ráadásul a kék fényt kibocsátó képernyők folyamatos bámulása alvászavarokat is okoz, a kék fény ugyanis felborítja a szervezet melanintermelését, aminek hatására így sokkal később, és sokkal nehezebben alszanak el a gyerekek. A fáradtságtól erőltetett szemek szintén rövidlátáshoz vezetnek hosszú távon.

Tiltani vagy kompromisszumot kötni?

Az biztos, hogy tiltani semmiképp sem lehet, hiszen a modern oktatás is már számítógép használatra rendezkedett be, ráadásul jó eséllyel a gyerekeknél sem lenne egyszerű – továbbmennénk: szinte lehetetlen – átvinni a szándékot. A legfontosabb, amit a szülő tehet a szemészek szerint, ha határidőket szabunk a kütyühasználatnak.

Tegyünk róla, hogy a gyerek elég időt töltsön a szabadban, természetes fénykörülmények között. Ha ezt szabad játékkal vagy sporttal tesszük izgalmasabbá, annál biztosabb, hogy nem is fog hiányozni a gép, amíg haza nem megyünk. Már napi 2 óra szabadban levés jelentősen csökkenti a rövidlátás kialakulását – Ausztráliában, ahol a gyerekek kötelező jelleggel ennyit töltenek a szabadban, mindössze 3 százalék a rövidlátó ázsiai bevándorlók aránya.

A szem egészségét emellett megfelelő vitaminpótlással óvhatjuk, így fontos, hogy olyasmivel etessük a gyereket (már ha bele tudjuk diktálni), ami gazdag omega-3 zsírsavakban, valamint A, C és E-Vitaminban. Ezeket megtaláljuk az olajos halakban, avokádóban, valamint a legtöbb zöld- és leveles zöldségben. Emellett a biztonság kedvéért érdemes évente legalább egyszer benézni a szemészhez megvizsgáltatni, hogy nem történt-e látásromlás.

Kütyüt vettél a gyereknek karácsonyra? Akkor most nagyon figyelj

Nagyon sok gyerek kapott karácsonyra valamilyen okos kütyüt - telefont, tabletet, laptopot. Ilyenkor azonban az ajándékkal együtt felelősség is jár: az eszközök valóban okos használatára meg is kell tanítani a gyerekeket. Mire érdemes figyelni és hogyan tanítható meg a gyereknek az ügyes használat? 7 tipp szülőknek. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG