4p
A számítógép és a mobil eszközök megjelenése nem csak könnyebbé tette az életünket, de népbetegségek egész sorát indította el a modern társadalomban. A mozgásszegény életmódból adódó elhízás mellett van azonban valami, ami elsősorban a gyerekeket sújtja, és egyre nagyobb számban kerül elő: a rövidlátás. Tiltani vagy kompromisszumot kötni? Mutatjuk, mit tehet a szülő.

Karácsonykor, kiváltképp, ha esős-havas idő van, az ember szeret bekucorodni a saját kis fészkébe és élvezni, hogy néhány napig nem kell semmit csinálni, amíg ismét munkába nem kell állni a két ünnep között. A gyerekek ilyenkor a kapott ajándékokkal töltik az időt, az évek óta tartó trend szerint így idén is a különböző számítástechnikai eszközök, számítógépek, mobiltelefonok és tabletek voltak a legnépszerűbb ajándékok. Mindennek azonban van egy igen kellemetlen hosszútávú következménye: szép lassan kinevelünk egy teljesen rövidlátó generációt.

A szemüveg az új norma?

A BBC cikke szerint az egész jelenség az iPhone 2007-es megjelenéséhez köthető – igaz, ezelőtt nem igazán készültek kutatások arról, hogy pontosan milyen hatása van a képernyő folyamatos bámulásának az ember látására, kiváltképp ilyen közelről. Az elmúlt évtizedekben, a televízió és a számítógép terjedésével már elindult a folyamat, ez azonban lényegesen felgyorsult, ahogy az okostelefonok is elérhetővé váltak a szélesebb rétegek számára.

A londoni King’s College egyik vezető professzora és szemésze, Chris Hammond elmondása szerint a rövidlátás ugyanis egyre gyakrabban és egyre fiatalabbaknál fordul elő. Már-már járványról vagy világbetegségről beszélhetünk, Kelet-Ázsiában, Tajvanon és Dél-Koreában a 18 év alattiak mintegy 90 százaléka (!!!) rövidlátó, Európában ez az arány 40 és 50 százalék között mozog a 25 évnél fiatalabbak körében. Ez a 20. század elején még alig 20-30 százalékot tett ki, tette hozzá a professzor.

Csak a képernyő az oka?

A legnagyobb gondot a természetes fény hiánya okozza a szemészek szerint, azok a gyerekek ugyanis, akik sokat tanulnak vagy játszanak számítógép és hasonló eszközök mellett, egész egyszerűen nem töltenek elég időt a friss levegőn, természetes fényviszonyok között. Ennek fényében annyira nem meglepő, hogy az ázsiai gyerekek körében nagyobb a rövidlátók aránya, őket ugyanis egészen kicsi koruktól kezdve tanulásra nevelik, és lényegesen kevesebb időt töltenek szabad játékkal a levegőn, mint a más kontinensen élő társaik.

Ráadásul a kék fényt kibocsátó képernyők folyamatos bámulása alvászavarokat is okoz, a kék fény ugyanis felborítja a szervezet melanintermelését, aminek hatására így sokkal később, és sokkal nehezebben alszanak el a gyerekek. A fáradtságtól erőltetett szemek szintén rövidlátáshoz vezetnek hosszú távon.

Tiltani vagy kompromisszumot kötni?

Az biztos, hogy tiltani semmiképp sem lehet, hiszen a modern oktatás is már számítógép használatra rendezkedett be, ráadásul jó eséllyel a gyerekeknél sem lenne egyszerű – továbbmennénk: szinte lehetetlen – átvinni a szándékot. A legfontosabb, amit a szülő tehet a szemészek szerint, ha határidőket szabunk a kütyühasználatnak.

Tegyünk róla, hogy a gyerek elég időt töltsön a szabadban, természetes fénykörülmények között. Ha ezt szabad játékkal vagy sporttal tesszük izgalmasabbá, annál biztosabb, hogy nem is fog hiányozni a gép, amíg haza nem megyünk. Már napi 2 óra szabadban levés jelentősen csökkenti a rövidlátás kialakulását – Ausztráliában, ahol a gyerekek kötelező jelleggel ennyit töltenek a szabadban, mindössze 3 százalék a rövidlátó ázsiai bevándorlók aránya.

A szem egészségét emellett megfelelő vitaminpótlással óvhatjuk, így fontos, hogy olyasmivel etessük a gyereket (már ha bele tudjuk diktálni), ami gazdag omega-3 zsírsavakban, valamint A, C és E-Vitaminban. Ezeket megtaláljuk az olajos halakban, avokádóban, valamint a legtöbb zöld- és leveles zöldségben. Emellett a biztonság kedvéért érdemes évente legalább egyszer benézni a szemészhez megvizsgáltatni, hogy nem történt-e látásromlás.

Kütyüt vettél a gyereknek karácsonyra? Akkor most nagyon figyelj

Nagyon sok gyerek kapott karácsonyra valamilyen okos kütyüt - telefont, tabletet, laptopot. Ilyenkor azonban az ajándékkal együtt felelősség is jár: az eszközök valóban okos használatára meg is kell tanítani a gyerekeket. Mire érdemes figyelni és hogyan tanítható meg a gyereknek az ügyes használat? 7 tipp szülőknek. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG