4p

Tényleg itt a repülőrajt, jön a gazdasági áttörés?
Mi vár a magyar vállalkozásokra? Mit okoz az árrésstop?

Online Klasszis Klub élőben Oszkó Péterrel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. április 8. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha esetleg nem tűnne fel Magyarországról, történelmi időket él az autóipar. A szakma legnagyobb változási mostanság mennek végbe és 5-10 éven belül sok dolog meg fog változni, alapjaiban. A közeljövő nem csak ezen a téren hoz átalakulást: az autó tulajdonlása is gyökeresen megváltozik.

A Tesla eladásainak a drasztikus növekedése generálta, hogy az autógyárak által folyamatosan támadott, lenézett magáncég gyorsan a műfajának legnagyobb szereplőjévé vált. Elon Musk vállalata törte át a gátat és most már biztos, hogy nem csak egy hóbort lesz a villanyautózás, hanem az egyik működő zöld megoldás, ami leváltja a hagyományos robbanómotort.

Érdemes megjegyezni, hogyha Musk nem teszi sikeressé a Teslát, akkor a fősodratú gyártók ”sose” kényszerülnek olyan szinten fejleszteni a villanyautózást, mint ahogy mostanság csinálják. Az igyekezetük oka nem a környezetvédelem, az talán a legkevésbé motiváló dolog (kifelé persze igen). A legfájóbb ponton érinti őket a Tesla sikere: a prémium gyártóktól vett, vesz el vásárlókat, ráadásul tízezer számra. Attól a társaságtól, ahol a legnagyobb a profit egy autón. Az apránként elvándorló vevők miatt kellett roham léptekben a villamosításba fognia a Mercinek vagy az Audinak, mert az eddig hozzájuk érkezett pénz egy része már a Teslához áramlik. Az egész folyamatot csak gyorsította a VW dízel botránya.

Az elektromos autózás már biztos pont, de a másik alternatíva is alakul, ez pedig a hidrogén hajtás. Azaz a hidrogénnel táplált üzemanyagcellával történő elektromos áram termelés és az így előállított árammal meghajtani az autót, a buszt vagy a kamiont. Ez a felénk még nem elérhető rendszer is elég működőképesnek látszik, főként a gyors tankolás miatt. Az autók meghajtásában ez lesz a két fő csapásirány. Ezeknek nagy löketet fog adni a valóban 400-600 kilométer hatótávolságú, újabb villanyautók közeli piacra dobása, a H2 kutak terjedése, a szilárd testes új akkufajta megjelenése (kb. 2021-22) és a gyors-töltőhálózat rohamléptékű fejlesztése.

A fentebb említett két irány mellett még ott lesz az önvezetés elterjedése, amely igazán megbízhatóan a városokban, a nagyobb városokban fog először jól működni. És ez az a terület, amely kezdni igazán ”megölni” az autót, közelebbről az autó tulajdonlást. Ugyanis Nyugat-Európában már kezd trenddé válni, hogy a mai fiataloknál nem annyira cél az autó, pontosabban annak megvásárlása. Sokuknak jogosítványa sincs. Az autóra gyűjtés, autó részlet fizetés helyett utazásokra és a saját szórakoztatásukra költik a jövedelmüket.

A közlekedést pedig megoldják máshogy, városokban sokan kerékpárra pattannak vagy tömegközlekedésre váltanak. Felénk, közelebbről Budapesten már elérhető az autózás olyan formája, hogy percekre vagy órákra is lehet autót bérelni. Aki hosszabb utakra megy, azoknak már szóba jöhet a bérlés is.

A hazai fiataloknak és a ”felnőtteknek” is lehet olyan következtetésük, hogy bizonyos élet körülmények között nem vesznek autót, mert gazdaságtalan. Például ha látja, hogy egy hetet csak áll a járgány a ház előtt, és ha elkezd számolgatni, hogy havonta mennyit visz el család vagy az egyén havi költségvetéséből, akkor átgondolja. Ehhez hozzá jönnek olyan dolgok, hogy milyen nyűgös jó autószerelőt találni, vagy milyen borsos áron dolgozik a márkaszerviz.

Ezekkel szembe lehet állítani az autó bérlést, az időnkénti taxizást, a kerékpározást, a robogózást és vagy a tömeg-közlekedést. Bizonyos élethelyzetekben, életmódokban felesleges autót tartani és leginkább a család, vagy kollégák nyomása, vagy a társadalmi elvárások miatt kell a négykerekű. Ez az a pont, ez az a fajta tudatosodás, amely a bérlést, a saját autó megosztását, vagy a városi rövid távú autóbérlést segíti elő.

Az autós jövőkép egyébként elég szomorú, mármint autórajongó szempontból. Néhány generáció múlva - zömmel a nagyvárosokban - az autóvezetői képesség, a jogosítvány szerzés és az autóvezetés már a múlt egyik érdekessége lesz. Amit a nagypapa művelt anno. Pár évtized múlva mosolyogva nézik az akkori tizenévesek a vacak felbontású 4k és full hd videókat, amin emberek autókat tesztelnek és autókkal száguldoznak. A politikusok által áttolt sebességkorlátozások (lassítások), az új autókba 2022 után kötelezően beépített nagy testvér rendszer, az egyre szigorúbb szabályozások, a sunyi radarozások, a szaporodó büntetési lehetőségek, egyre több embert motiválnak arra, hogy elege legyen a pénzt is jócskán elvivő autózásból. Ez teljesen megérthető reakció.

Az oka még az átlagember eltávolodásának az autótól, hogy az önvezető, biztonságos, elektromos hajtású dobozokban – kis túlzással – bárhova el lehet majd jutni. A mai autórajongás, a robbanómotoros autó tartása pedig egy szűk réteg hobbija lesz, akik lelkesen szerelik és próbálják működésben tartani a több évtizedes, öreg járgányaikat.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
Vásárló Nagyobb benzinár-esésre ébrehetünk kedden
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 09:54
Ha a kiskereskedők is úgy gondolják, akár 5-6 forinttal is olcsóbban tankolhatunk.
Vásárló Mennyit ér valójában az árrésstop? Megnéztük, tényleg olcsóbb lett-e minden
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. április 7. 05:42
Az árrésstop bevezetése óta először jelenik meg a Privátbankár Árkosár-felmérés – a mi méréseink szerint is nagyjából annyival csökkentek az árak, mint amennyit a miniszter számolt. A jelentős beavatkozással a négy hónappal ezelőtti szintre sikerült visszalökni a családi élelmiszer-bevásárlás árát, a jövő havi inflációs mutató is kedvezőbb lehet – de hogy mindez milyen hatásokat okoz majd hosszabb távon, azt nem tudni.
Vásárló Hasznos tudnivalók cserépkályha tisztításával kapcsolatban
Márkázott tartalom | 2025. április 2. 09:20
Természetes folyamat a cserépkályhák használata során, ha a belső járatok koszolódnak, kormosodnak, ami indokolhat időszakos tisztítást. Ez minden fűtés esetén szükséges, akár radiátorról, akár egyéb alternatíváról van szó, mert a hatásfokot nagymértékben meghatározza a működtetésből eredő lerakódás.
Vásárló Portugália édes gyöngyszeme: a gyümölcsös gin
Márkázott tartalom | 2025. április 1. 09:01
Portugália sokak számára a futball hazája, ám az ország más területeken is kiemelkedő, például a gasztronómia és az italgyártás terén. A mediterrán éghajlat, a gazdag kulturális örökség és a helyi alapanyagok együttese egyedi karaktert ölt, amely időről időre újdonságokkal színesíti az italvilágot. 
Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG