Hirdetés
Hirdetés

Autó jövő – Viszlát autó, viszlát tulajdonlás?

2019. április 21., 10:22

Ha esetleg nem tűnne fel Magyarországról, történelmi időket él az autóipar. A szakma legnagyobb változási mostanság mennek végbe és 5-10 éven belül sok dolog meg fog változni, alapjaiban. A közeljövő nem csak ezen a téren hoz átalakulást: az autó tulajdonlása is gyökeresen megváltozik.

A Tesla eladásainak a drasztikus növekedése generálta, hogy az autógyárak által folyamatosan támadott, lenézett magáncég gyorsan a műfajának legnagyobb szereplőjévé vált. Elon Musk vállalata törte át a gátat és most már biztos, hogy nem csak egy hóbort lesz a villanyautózás, hanem az egyik működő zöld megoldás, ami leváltja a hagyományos robbanómotort.

Érdemes megjegyezni, hogyha Musk nem teszi sikeressé a Teslát, akkor a fősodratú gyártók ”sose” kényszerülnek olyan szinten fejleszteni a villanyautózást, mint ahogy mostanság csinálják. Az igyekezetük oka nem a környezetvédelem, az talán a legkevésbé motiváló dolog (kifelé persze igen). A legfájóbb ponton érinti őket a Tesla sikere: a prémium gyártóktól vett, vesz el vásárlókat, ráadásul tízezer számra. Attól a társaságtól, ahol a legnagyobb a profit egy autón. Az apránként elvándorló vevők miatt kellett roham léptekben a villamosításba fognia a Mercinek vagy az Audinak, mert az eddig hozzájuk érkezett pénz egy része már a Teslához áramlik. Az egész folyamatot csak gyorsította a VW dízel botránya.

Hirdetés

Az elektromos autózás már biztos pont, de a másik alternatíva is alakul, ez pedig a hidrogén hajtás. Azaz a hidrogénnel táplált üzemanyagcellával történő elektromos áram termelés és az így előállított árammal meghajtani az autót, a buszt vagy a kamiont. Ez a felénk még nem elérhető rendszer is elég működőképesnek látszik, főként a gyors tankolás miatt. Az autók meghajtásában ez lesz a két fő csapásirány. Ezeknek nagy löketet fog adni a valóban 400-600 kilométer hatótávolságú, újabb villanyautók közeli piacra dobása, a H2 kutak terjedése, a szilárd testes új akkufajta megjelenése (kb. 2021-22) és a gyors-töltőhálózat rohamléptékű fejlesztése.

A fentebb említett két irány mellett még ott lesz az önvezetés elterjedése, amely igazán megbízhatóan a városokban, a nagyobb városokban fog először jól működni. És ez az a terület, amely kezdni igazán ”megölni” az autót, közelebbről az autó tulajdonlást. Ugyanis Nyugat-Európában már kezd trenddé válni, hogy a mai fiataloknál nem annyira cél az autó, pontosabban annak megvásárlása. Sokuknak jogosítványa sincs. Az autóra gyűjtés, autó részlet fizetés helyett utazásokra és a saját szórakoztatásukra költik a jövedelmüket.

A közlekedést pedig megoldják máshogy, városokban sokan kerékpárra pattannak vagy tömegközlekedésre váltanak. Felénk, közelebbről Budapesten már elérhető az autózás olyan formája, hogy percekre vagy órákra is lehet autót bérelni. Aki hosszabb utakra megy, azoknak már szóba jöhet a bérlés is.

A hazai fiataloknak és a ”felnőtteknek” is lehet olyan következtetésük, hogy bizonyos élet körülmények között nem vesznek autót, mert gazdaságtalan. Például ha látja, hogy egy hetet csak áll a járgány a ház előtt, és ha elkezd számolgatni, hogy havonta mennyit visz el család vagy az egyén havi költségvetéséből, akkor átgondolja. Ehhez hozzá jönnek olyan dolgok, hogy milyen nyűgös jó autószerelőt találni, vagy milyen borsos áron dolgozik a márkaszerviz.

Ezekkel szembe lehet állítani az autó bérlést, az időnkénti taxizást, a kerékpározást, a robogózást és vagy a tömeg-közlekedést. Bizonyos élethelyzetekben, életmódokban felesleges autót tartani és leginkább a család, vagy kollégák nyomása, vagy a társadalmi elvárások miatt kell a négykerekű. Ez az a pont, ez az a fajta tudatosodás, amely a bérlést, a saját autó megosztását, vagy a városi rövid távú autóbérlést segíti elő.

Az autós jövőkép egyébként elég szomorú, mármint autórajongó szempontból. Néhány generáció múlva - zömmel a nagyvárosokban - az autóvezetői képesség, a jogosítvány szerzés és az autóvezetés már a múlt egyik érdekessége lesz. Amit a nagypapa művelt anno. Pár évtized múlva mosolyogva nézik az akkori tizenévesek a vacak felbontású 4k és full hd videókat, amin emberek autókat tesztelnek és autókkal száguldoznak. A politikusok által áttolt sebességkorlátozások (lassítások), az új autókba 2022 után kötelezően beépített nagy testvér rendszer, az egyre szigorúbb szabályozások, a sunyi radarozások, a szaporodó büntetési lehetőségek, egyre több embert motiválnak arra, hogy elege legyen a pénzt is jócskán elvivő autózásból. Ez teljesen megérthető reakció.

Az oka még az átlagember eltávolodásának az autótól, hogy az önvezető, biztonságos, elektromos hajtású dobozokban – kis túlzással – bárhova el lehet majd jutni. A mai autórajongás, a robbanómotoros autó tartása pedig egy szűk réteg hobbija lesz, akik lelkesen szerelik és próbálják működésben tartani a több évtizedes, öreg járgányaikat.

500 000 forint, ha átmeneti segítségre van szükség

Ne csússz el a pénzügyeiddel! Ha hirtelen kiadások merültek fel és nem tudsz hova fordulni, megoldást jelenthet egy villámgyorsan felvehető kölcsön. A legjobbat gyorskölcsön kalkulátorunk segítségével találhatod meg! Ezek a legkedvezőbb ajánlatok a törlesztőrészlet nagysága alapján, ha 500 000 forintra van szükséged 36 hónapos futamidővel: a Cetelem Saját Ritmus személyi kölcsöne 16 823 forint a havi törlesztőrészlettel vehető fel, a THM 14,49 százalék. Pár forinttal tér el a K&H Bank személyi kölcsöne: 16 845 forintos törlesztőrészlettel és 13,79 százalékos THM-mel igényelhetjük. Kedvező ajánlat még az Erste Bank Most személyi kölcsöne is, a törlesztőrészlet 17 330 forint, a THM pedig 16,88 százalék, míg a Raiffeisen Banknál 18 064 forint a törlesztőrészlet, a THM pedig 20,85 százalék. További ajánlatok érdekelnek, esetleg nagyobb hitelösszeg? Használd ezt a hitelkalkulátort!

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Kivéreztetnék Oroszországot – az új amerikai jelentés nem kertel

Kivéreztetnék Oroszországot – az új amerikai jelentés nem kertel

A RAND friss jelentésében ajánlásokat fogalmaz meg Oroszország destabilizációjára, figyelembe véve annak sérülékenységeit. Ennek egyik eszköze a szakemberek kivándorlásának serkentése, különös tekintettel a magasan képzett fiatalokra. A kutatóintézet anno részt vett annak a stratégiának a kidolgozásában is, amely a Szovjetuniót megbuktatta. Káncz Csaba jegyzete.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Szavazás

Ön szerint mi a legnagyobb gond Magyarországon?