3p
Az elmúlt években egyre inkább Magyarországon is megjelent a Black Friday, azaz a fekete péntek. Az amerikai hálaadás utáni első péntek lényegében a vásárlási őrület ünnepévé vált, ahol a kereskedők óriási forgalomra és bevételre készülhetnek fel. De honnan ered ez az elnevezés? Utánajártunk.

A fekete péntek kifejezés első megjelenésének semmi köze sem volt a szabadidős vásárláshoz, ugyanis először az amerikai aranypiac összeomlására alkalmazták 1869. szeptember 24-én. Az akkori összeomlást az okozta, hogy Jay Gould és Jim Fisk, két hírhedten könyörtelen befektető összefogott azért, hogy felvásárolja az összes aranyat a piacon, majd lehetetlenül magas árért adja tovább. Ez azon a szeptemberi pénteken derült ki, a szakadékba lökve ezzel a tőzsdét, aminek köszönhetően rengetegen csődbe mentek.

A hivatalosan elfogadott és egyben legelterjedtebb eredettörténet az, hogy a Black Friday kifejezés onnan származik, hogy az analóg számlázás időszakában a piros szín jelölte a veszteséget, a fekete pedig a profitot. A karácsonyi vásárlási szezon kezdetén a kereskedők végre profitra tettek szert, azaz már nem a piros tartományban mozgott a könyvelés, és így vált a fekete péntek a legfontosabb kereskedelmi „ünneppé” a kapitalista világban.

De honnan ered igazából a Black Friday?

Bár a könyveléses történet szépen hangzik, a fekete péntek igazi eredete sokkal kevésbé pozitív, mint hinnénk. Az 1950-es években a philadelphiai rendőrség köreiben volt szokás így nevezni a hálaadás utáni pénteket, ugyanis ekkor elözönlötték a várost a turisták és a külvárosi vásárlók, akik a szombaton tartandó hadsereg-tengerészet focimeccsre érkeztek. Az óriási tömeg azt jelentette, hogy a rendőrök nem tudták kivenni a hálaadás utáni napot, ráadásul extra hosszú műszakokat kellett vállalniuk az ünnepi hétvégén. Emellett rengeteg bolti lopás is történt, mivel a rengeteg ember közt könnyedén el tudtak vegyülni a bűnözők.

1961-re a fekete péntek kifejezés olyannyira ismert lett Philadelphiában, hogy a helyi boltosok (sikertelenül) megpróbálták „Big Friday”-re változtatni a nevet. A Black Friday nagyon sokáig nem terjedt el az Egyesült Államokban országszerte, csak az 1980-as években, mikor a boltosoknak sikerült annyira ismertté tenni a számlázásos történetet, hogy a hálaadás utáni péntek pozitív felhangot kapjon.

A Black Friday ma

A csupán egynapos leárazásból gyorsan 4 napig tartó kapitalista ünnep lett, hiszen a fekete péntek mellett megjelent a kisboltok szombatja és vasárnapja, valamint a cyber hétfő is. A boltok egyre korábban nyitnak, és a legelszántabbak már a hálaadási vacsora befejezése után kitáboroznak valamelyik hipermarket elé azért, hogy elsőként tehessék rá a kezüket az akciós termékekre.

Magyarországon az elmúlt öt évben jelent meg igazán a Black Friday és a Cyber Monday, a szombati és vasárnapi napok itthon nincsenek külön nevesítve. Ugyan itthon nem tapossák egymást az emberek a leértékelt termékekért, de a felmérések szerint így is nagyon komoly forgalomra lehet számítani: az Euronics és a GKI Digital kutatása szerint több mint 800 ezer magyar tervez rendelni most pénteken, ez a legoptimistább becslések szerint akár 40 milliárdos forgalmat jelenthet.

(History.com)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG