7p
Nem akármilyen flottabővítést jelentett be a Mol: a meglévő 400 VW mellé beszereztek 50 prémium Mercedest. Az A-Klassékat másfélszer annyiért lehet bérelni, mint az Up-okat, cserébe jóval nagyobbak és hosszabb utazásra is alkalmasak - az biztos, hogy sose volt még ilyen könnyű egy hétköznapi autósnak kvázi-luxusban leugrani a boltba vagy elmenni a gyerekért az iskolába egy tizenhárommilliós autóval.

Virágzik a közösségi autó- és robogó-megosztás

Egyre virágzóbb piac a közösségi járművek piaca (legalábbis a fővárosban - a vidéki városokkal egyelőre senki sem mert kísérletezni). A piac úttörője a GreenGo startup volt, jó egy évvel később tőkeerős versenytársat kaptak, amikor a Mol beindította Limo elnevezésű szolgáltatását. Közben az E.On támogatásával a magyar piacra lépett a Blinkee.city is egy kisebb flottányi villanyrobogóval. Az innovatív, környezetbarát szolgáltatásból a budapesti piac bőven elbír ennyi szereplőt, különösen ha az igen eltérő hátterű cégek versenye a jövőben is ilyen tiszta marad.

A közösségi járműmegosztós cégek újdonságai leginkább flottabővítést, területi lefedettség-bővítést jelentenek, most azonban a Mol szokatlant és kissé váratlant lépett. Amikor közös sajtótájékoztatót hirdettek a Mercedes-Benz Hungáriával, várható volt, hogy a meglévő Volkswagenek mellé Mercedeseket tesznek a flottába, de a várakozásokkal ellentétben nem az olcsóbb modellek közül választottak: igazi prémium kategóriás autókat állítottak üzembe, amelyek magasabb áron érhetőek el a felhasználóknak.

Már 35 ezren regisztráltak

Ratatics Péter, a Mol-csoport fogyasztási szolgáltatásokért felelős ügyvezető igazgatója a társaság sajtótájékoztatóján az eddigi eredményekről azt mondta: az első félév túlteljesítette a várakozásokat. Több, mint 35 ezer regisztrált felhasználója van a Limonak, ők másfél millió kilométert tettek meg a januári indulás óta. Ezeket a számokat csak egy év után tartották elképzelhetőnek az induláskor.

Ratatics elmondta: a budapesti felhasználók visszajelzései és a nemzetközi trendek alapján is van helye a közösségi közlekedésnek a városban, sőt: egyre nagyobb teret kell kapnia. A szolgáltatást elsősorban a fiatalok használják, a sofőrök átlagéletkora 28-29 év; a visszajelzések alapján pedig van igény a prémium szolgáltatásra is. Ebben a kategóriában a Mercedest találta alkalmas partnernek a Mol, így mostantól 50 darab (Kecskeméten gyártott) A-osztály is a limósok rendelkezésére áll - jelentették be.

Másfélszer annyiba kerül a Merci, mint a VW

A prémium kategóriának persze az ára is prémium. Míg az "alap" Volkswagen-autókat a havidíjas felhasználók percenként 66 forintért használhatják, a 990 forintos havidíj vállalása nélkül regisztrálók pedig 77 forintért, a prémium Mercik a havidíjasoknak 99, az alkalmi használók számára pedig 111 forintért érhetőek el percenként. Ez azt jelenti, hogy a Mercik nagyjából másfélszeres áron érhetőek el.

Volkswagen Mercedes Volkswagen Mercedes
Regisztrációs díj (Ft) 5900 5900 5900 5900
Havidíj (Ft / hó) 990 990 0 0
Bérlés (Ft / perc) 66 99 77 111
Várakozás (Ft / perc) 15 15 15 15

Tényleg prémium - vajon ki veti majd rá magát?

A felár persze érthető. A Mercedes A-osztály nem hasonlítható a a VW eUp-okhoz - különösen a Limo-flottában lévő első, fapados benzinesekhez. A cikk szerzője nem autós újságíró, de ezzel a többi közösségi autós is valószínűleg így van, így a rengeteg különbség elemzésébe kár is lenne belemenni - fogalmazzunk úgy, hogy egy rakás műszer, kijelző, érintős vezérlő, GPS, médiaközpont, tágas és kényelmes belső tér, prémium anyagok fogadják azokat, akik átülnek a VW-kből. Az autók egyébként benzinesek, automata sebváltósok, tele vannak extrákkal - egy ilyen felszereltségű autó listaáron 13 millió forintba kerül. Egy kicsit ez azért ijesztő is, a városi furikázáshoz tervezett VW-k után egész más beleülni az A-osztályba - ez az autó tényleg nem arra van, hogy az ember leugorjon a Lidlbe egy nagybevásárlásra.

Kérdés, hogy akkor mire. A Privátbankár.hu érdeklődésére elmondták: részben az is cél, hogy cégvezetőket, menedzsereket sikerüljön "kiugrasztani" saját hasonló kategóriájú autójukból - kérdés, hogy számukra eddig a kisebb városi VW-k jelentették-e esetleg a visszatartó erőt a szolgáltatástól. Ennél fontosabb lehet azonban az a célközönség, amely a visszajelzések alapján szereti ugyan a Limót, de időnként nagyobb autóra lenne szüksége, messzebbre utazna vele, hosszabb időre. Négy-öt utasnak is kényelmes hosszabb távra a Mercedes, több csomag is fér bele, így akár nagyobb útra is vállalkozhatunk.

Mennyibe kerülne egy hétvégi kiruccanás a Mercivel?

Az autókon Pest megyei matrica van, de az egész ország területén használhatóak. Aki nem csak alkalmi felhasználó, annak mindenképp érdemes havidíjas konstrukciót választania (nagyjából havi 90 percnyi bérlés esetén térül meg az alacsonyabb percdíjnak köszönhetően a 990 forintos havidíj). Kiszámoltuk, mennyibe kerül így egy egynapos hétvégi kiruccanás: másfél órányi autózás oda és vissza, 6 órányi parkolással bő 23 ezer forintos költséget jelent - egy napra kaució nélkül nem nagyon kapunk sehol ennyiért ilyen autót, ez tény. Ha nem egy család, hanem egy baráti társaság utazik vele, a költségeket természetesen szét lehet dobni.

Szombati kirándulás Mol Limoval (Mercedes A-osztály, 1,5 órás út oda és vissza, 6 órás parkolás)
Ár (Ft/perc) Használati idő (perc) Összesen (Ft)
Bérlés 99 180 17820
Várakozás 15 360 5400
Összesen: 23220

Egy hosszabb hétvégi utazás összesen 3 óra utazással, 24 órányi parkolással nagyjából 40 ezer forintba kerül a limós Mercikkel.

Hétvégi kirándulás Mol Limoval (Mercedes A-osztály, 1,5 órás út oda és vissza, 24 órás parkolás)
Ár (Ft/perc) Használati idő (perc) Összesen (Ft)
Bérlés 99 180 17820
Várakozás 15 1440 21600
Összesen: 39420

Ez utóbbit egyelőre egyébként még nem tehetjük meg, a hatályos ÁSZF szerint egy egyedi bérlés maximum 24 órára szólhat - mint megtudtuk, az új autók bekerülésével ezt a feltételt átgondolják, hogy akár egy hétvégi kirándulás is beleférhessen egyetlen bérlésbe.

Végül a célközönséget illetően az is igaz, hogy egy átlagos autósnak ritkán adatik meg, hogy egy A-Klasséval furikázzon csak úgy, erre pedig most lehetőség nyílik - bár hétköznapi használatban annyit nem tesz hozzá az élmény, hogy széles tömegeknek legyen érdemes másfélszer annyi pénzért eljutni A-ból B-be.

Egyszer azért mindenképp érdemes kipróbálni, a Mol szerint pedig lesz is kereslet a luxus-járművekre. A fejlesztésből egyébként jól látszik, hogy a piac két autós versenytársa, a GreenGo és a Mol mennyire különböző tőkeerővel rendelkezik: a listaáron 13 milliós Mercikből 50-et beszerezni komoly beruházást jelent (még ha egy ekkora flotta beszerzésénél biztosan nem a listaárat fizette ki a Mol a Mercedesnek), amelynek megtérülési időtávja nehezen becsülhető meg - főleg akkor, ha a flotta többi fehér rendszámos autójához hasonlóan a Mercedesek is gyűjtenek még néha mikuláscsomagokat a fizetős parkolóhelyeken.

Már 450 autójuk van - ebből 100 elektromos

Az indulás óta egyébként a flotta és a lefedett terület is szépen bővült a Mol Limónál. Ez egyelőre csak a flotta benzinüzemű részét érintette: az elektromos VW eUp-okból még mindig az induláskori 100 darab áll szolgálatban, ehhez 300 benzines VW Up és mostantól 50 Mercedes A-osztály tartozik. Nagyjából nyolc hónap alatt tehát a flotta másfélszeresére növekedett: 300 járművel indultak, most az 50 új Mercivel együtt 450 autójuk van.

Annak ellenére, hogy egyelőre nem bővült az elektromos flotta, a töltési infrastruktúrán javítottak: a Mol a külső Váci úton található benzinkútján is elektromos töltőegységeket alakított ki. Erre a jövőben szükség lehet: a kitűzött cél az, hogy emeljék az elektromos autók arányát (bár eddig ez csak csökkent), és hogy 2020-ra teljes Budapestet lefedje a szolgáltatási terület.

A szolgáltatási terület az indulás óta jó 10 négyzetkilométerrel bővült, 70 négyzetkilométer fölé. Az alábbi térképen a zölddel határolt területen lehet felvenni és leadni az autókat a mobilapp segítségével, egy telefonról elvégezhető regisztráció (és az azt követő jóváhagyás) után:

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló Stabil beruházás hosszú távra – a jövőbiztos energiagazdálkodás alapjai
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 15:30
A pénzügyi tervezésben egyre fontosabb szerepet kapnak azok a döntések, amelyek egyszerre csökkentik a kiadásokat és mérséklik a működési kockázatokat. A megújuló energiába történő beruházás, különösen ipari szinten ma már nem kísérlet, hanem tudatos lépés a hosszú távú stabilitás felé.
Vásárló Minőségi és tartós teraszburkolatok előnyei
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 13:27
Sokan álmodnak arról, hogy egy szép és időtálló teraszon pihenhessenek. Az építészetben és lakberendezésben komoly szerepet kapnak azok a burkolatok, amik biztosítják a kültéri tér kellemes megjelenését. Ez vajon elérhető?  
Vásárló Hogyan intézheted el egyszerűen a céges autók műszaki vizsgáztatását?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:25
Ha céges autóid vannak, ismerős lehet a helyzet, amikor a műszaki vizsgák időpontjait próbálod nyilvántartani. 
Vásárló Állítsuk össze használt ruhákból a gardróbunkat!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:15
Régebben élt egy olyan tévhit az emberek fejében, hogy csak az jár használt ruhában, akinek nincs pénze másra. Ezért a second hand termékeket sokan el is utasították. De az is gyakran előfordult, hogy eltitkolták a beszerzési forrást még akkor is, ha egy igazán különleges darabról volt szó.
Vásárló Pénztárcabarát ruhavásárlás
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 1. 15:16
Manapság az árak emelkedésével egyre többen igyekeznek tudatosan vásárolni, és odafigyelni arra, milyen ár-érték arányú termékeket tesznek a kosarukba. 
Vásárló Hideg szürke és meleg bézs: tökéletes páros a lakberendezésben
Márkázott tartalom | 2025. július 31. 15:12
A lakberendezés során a színkombinációk körültekintő megválasztása meghatározhatja otthonunk hangulatát. Képzeld el, hogyan találkozik a hűvös szürke a kellemes bézs árnyalatával, hogy együtt harmonikus egységet alkossanak. 
Vásárló Az otthoni kényelembe való befektetés minden esetben megtérül
Márkázott tartalom | 2025. július 31. 09:21
A lakberendezés nem csupán esztétika. Tudatos döntések sorozata, amely pénzügyi szempontból is hatalmas jelentőséggel bír. Egy jól megválasztott darab növelheti az otthon kényelmét, funkcionalitását, hosszú távon pedig akár az ingatlan értékét is fokozhatja. 
Vásárló A próbaidő szerepe a munkajogi gyakorlatban – kockázatkezelés a foglalkoztatás kezdetén
Márkázott tartalom | 2025. július 29. 18:00
A munkaerő-felvétel a munkáltatók számára nem csupán szakmai, hanem pénzügyi döntés is. Egy új munkaviszony kezdetén a próbaidő lehetőséget teremt arra, hogy a munkáltató és a munkavállaló egyaránt csökkentse a hosszú távú elköteleződésből fakadó kockázatokat, mindezt pedig jogszerű keretek között.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG