8p
Eddig 150 közösségi autó volt Budapesten, most beszállt a Mol, és rögtön háromszorosára emelte a számot. Az óriási szereplő kitaposott útra lépett, és rögtön beindította a versenyt, aminek a legjobban a felhasználók örülhetnek. Egyelőre több a benzines autójuk, mint az elektromos, de két éven belül kizárólag villanyautókból áll majd a flotta - a töltőhálózatot is bővítik.
Fotó: Privátbankár.hu

Csütörtökön bemutatta és elindította új közösségi autómegosztó szolgáltatását Budapesten a Mol. A szolgáltatás lényege, hogy egy mobilapplikáció segítségével szerte a városban felvehetünk egy autót, ha előzetesen szerződést kötöttünk a szolgáltatóval, amit aztán időalapon fizetve használhatunk. Ha elintéztük a dolgunkat, szintén a mobilapp segítségével lezárjuk az autót és befejezzük a bérlést.

Eddig 150 közösségi autó volt, most lett háromszor ennyi

A piacot eddig egyetlen szolgáltató uralta, a GreenGo; a társaság folyamatosan bővíti flottáját és a szolgáltatással lefedett területet. Jelenleg 150 autójuk van, mind elektromos Volkswagen eUp. Mostantól azonban minden más lesz: megjelent az új versenytárs - ráadásul egy igazi, tőkeerős óriás személyében.

A Mol rögtön kétszer akkora flottával indul, 300 autót állítanak forgalomba. A trükk az, hogy ezek közül csak 100 elektromos, zöld rendszámos (tehát ingyenes parkolásra jogosult) eUp, a többi 200 benzines VW Up, ezek után viszont fizetni kell a parkolásért. Ez pedig első ránézésre ellehetetlenítené az üzleti modellt - ha egy üresen parkoló, tehát bevételt nem termelő autó óránként akár 440 forintba kerül a cégnek, azt nehéz lehet versenyképes használati díjakkal kitermelni - tekintve hogy gyakorlatilag a teljes lefedettségi terület fizetős zónákra esik. A Mol korábban azt jelezte: lobbizni kezdenek azért, hogy a fehér rendszámos, ám közösségi autóként használt járművekre is vonatkozzon az ingyenes parkolási lehetőség.

A mollimo.hu-n olvasható tájékoztatás szerint "a parkolási díjat a MOL Limo fizeti a Limo-zónán belüli közterületeken" - ez viszont azt is jelenti, hogy aki fehér rendszámos autóval a zónán kívüli körzetben akar leparkolni (nem a bérlést befejezni, hanem percenként 15 forintért, a kulcsot magánál tartva ügyintézni, vásárolni), annak előfordulhat, hogy parkolási díjat kell fizetnie, bár a Limo-zónán kívüli területek jellemzően azért nem fizetős parkolási zónák.

Ennek egyelőre nem látszik eredménye: a sajtótájékoztatón Ratatics Péter, a Mol-csoport fogyasztási szolgáltatásokért felelős igazgatója elmondta, hogy a fehér rendszámos Mol Limo autók után teljes parkolási díjat fizet a társaság, ennek díját beépítették a szolgáltatás árába. A felhasználóknak nem kell foglalkozniuk a parkolási díj rendezésével, az automatikusan, a háttérben történik.

A Mol emellett több bevásárlóközponttal is tárgyal, hogy alakítsanak ki külön a Mol Limo járműveinek fenntartott parkolókat - így akár ingyenes is lehet a parkolás a limósoknak azokban a plázákban, ahol egyébként a közösségi autósoknak is fizetniük kell.

990 forintos havidíjért 66 forintos percdíj

A percdíjak egyébként szinte megegyeznek a GreenGóéval, a Mol 66, a GreenGo 65 forintot kér egy perc használatért. A regisztráció díja 5900 forint - ezt az első három hónapban a Mol elengedi. (GreenGo: 4900 forint, három hónap alatt leautózható.) A havidíj a későbbiekben 990 forint lesz (a GreenGónál ugyanennyi), az első hónapban ez is 0 forint. A 66 forintos percdíj felét az első 30 napban elengedik, magyarán 33 forintot kell fizetnünk percenként.

Az alkalmi felhasználók választhatnak olyan díjcsomagot is, amelynek nincs havidíja - ilyenkor magasabb, 77 forintos percdíjért autózhatunk. Ez egyébként valamivel kedvezőbb, mint a GreenGo hasonló csomagja.


Mol Limo Greengo
Szerződéskötési díj (Ft)
5900 (3 hónapig elengedik) 4900 (levezethető)

"Normál" csomag, havidíjjal
Havidíj (Ft / hó)
990 990
Percdíj (Ft/perc)
66 (egy hónapig 33 forint) 65
Várakozás (Ft/perc)
15 15

"Alkalmi" csomag, havidíj nélkül
Havidíj (Ft / hó) 0 0
Percdíj (Ft/perc) 77 80
Várakozás (Ft/perc) 15 20

A várakozás díja (amikor úgy parkolunk le, hogy nem állítjuk le a bérlést, hanem magunkkal visszük a kocsikulcsot) 15 forint percenként - így viszont nem kell attól félni, hogy egy másik Limo-felhasználó esetleg lecsap a szabadon álló autónkra és elviszi. Az autókat egyébként indulás előtt lefoglalhatjuk a mobilalkalmazásból - ilyenkor 20 perc áll rendelkezésre, hogy odaérjünk és ténylegesen megkezdjük a bérlést (a GreenGónál ez 30 perc)

A Molnál előny, hogy nincs szükség személyes ügyintézésre a regisztrációhoz: a mollimo.hu oldalon vagy a mobilalkalmazásból is regisztrálhatunk, a jogosítványunk mindkét oldalát le kell fényképezni (érdemes lehet arra figyelni, hogy a mobil kameráját szükséges lehet kisebb felbontásra állítani, mert 5 megabájt a maximális feltölthető fájlméret).

A Mol Limo szolgáltatási területe 60 négyzetkilométer, ebben a belső kerületek mellett a frekventált külső kerületek (Óbuda, Angyalföld, Zugló, Újbuda) jelentős részei is beletartoznak. A Mol két éven belül, 2020-ra szeretné kiterjeszteni egész Budapestre a szolgáltatási területet, az autók számát pedig megdupláznák úgy, hogy egyre végül kizárólag elektromos járművek alkossák a flottát. Még idén szeretnék a repülőteret is bevonni a szolgáltatási területbe.

A GreenGo és a Mol Limo szolgáltatási területe egyébként most nagyjából egybevág:

Pirosas árnyalattal a Mol Limo térképe, alatta zölddel a GreenGo

Elárasztják töltőállomásokkal a környéket.

Az autókat jellemzően éjszakánként töltik majd. Ahhoz, hogy az e-flottát tovább bővíthessék, elengedhetetlen a töltőhálózat fejlesztése is - villanyautót tölteni nem pár perc, mint benzinest tankolni. A Mol a NEXT-E konzorcium tagjakén nagy mennyiségű áram gyors felvételét biztosító elektromos töltőhálózatot épít ki a régióban; a 252 berendezésből álló rendszer a cseh határtól a Fekete-tengerig és az Adriáig biztosít "áramtankolási" lehetőséget 2020-tól.

Azonnal beindult a verseny - örülhetnek a felhasználók

Sokan aggódnak a GreenGóért, hogy nem fojtja-e meg az óriás versenytárs, miután a kis startup már kitaposta az ösvényt, megismertette a szolgáltatást a budapestiekkel. Iparági pletykák szerint egyébként a Mol korábban szemet vetett a GreenGóra, ám végül nem a felvásárlás mellett döntöttek, hanem saját szolgáltatást indítottak. Ennek a felhasználók örülhetnek a legjobban: a verseny máris beindult a szolgáltatók között, alig néhány nappal a Limo indulása előtt a GreenGo tovább bővítette területét, befoglalva egész Óbudát és kijjebb tolva a határokat a 14. kerületben - nem biztos, hogy ezt a lépést a konkurencia megjelenése nélkül is most lépték volna meg, még ha persze ennek a társaságnak is célja a flotta és a lefedettség folyamatos bővítése is.

Mostantól abban kell reménykednünk, hogy a budapesti piac kényelmesen el tud tartani több szereplőt is ebben az egyébként igen hasznos, innovatív, környezetbarát és jövőbe mutató iparágban, tisztességes verseny mellett. Az mindenesetre biztató, hogy Bécsben három nagy piaci szereplő több mint 1500 autót üzemeltet (ebből mindössze 100 elektromos motorral szerelt).

Terjeszkednének, akár a Balatonnál is

Kérdésre válaszolva Ratatics Péter elmondta: egyelőre Budapestre koncentrálnak a szolgáltatással. A távlati tervek között szerepel más régiós fővárosban is autómegosztó szolgáltatás elindítása, nyári időszakban pedig akár a Balatont is bevonnák.

Volkswagen Up és eUp - villámteszt

A flotta autói kiváló városi autók: kényelmesek, modernek, nem túl nagyok, így könnyen lehet velük parkolni, de nem is annyira kicsik, hogy egy nagybevásárlást vagy kisebb lapraszerelt bútorokat ne tudjunk velük hazaszállítani (persze nem a teljes családdal, két gyereküléssel együtt).

Az elektromos eUp igazi dodzsem: hangja nincs, automata sebváltós, őrült jól gyorsul. Ha a sebességváltót B állásba tesszük, erős motorféket használ (fékezés közben tölti is az autót), így gyakorlatilag egyetlen pedállal és a városi használatra optimalizált kormánnyal vezethető.

A benzines változat is automata sebváltós, majdnem mindenben megegyezik az elektromossal - bár a vezetési élmény értelemszerűen kevésbé 21. századi, de így is egy ízig-vérig városi autóval furikázhatunk. Az általunk próbált benzines modellben nem állítható elektromosan a tükör, ami ez esetben elég kényelmetlen - mivel nem a saját autónk, minden indulás előtt be kell állítani a tükröket, így akinek nincs utasa, annak igencsak kell nyújtózkodnia a jobb oldali felé.

Az autókban jó hangzású rádiók vannak, bluetooth segítségével pillanatok alatt összekapcsolhatóak az okostelefonokkal, így kihangosítóként és saját zenéink hallgatására is használhatjuk.

Összességében tökéletes és egyszerű városi autók, használatukhoz azok is könnyen hozzászoknak, akik egyébként nem szoktak sokféle autót vezetni.

Fotó: Privátbankár.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nyerjen páros belépőt – 2 perc, és mehet a Budapest Borfesztiválra!
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 25. 08:22
Szánjon ránk 2 percet és nyerjen páros belépőt a 34. Budapest Borfesztiválra!
Vásárló Visszatérés az iskolába: bevásárlás, ami megkönnyíti a gyerekeknek az új tanévet
PR | 2025. augusztus 14. 16:34
Az iskolapadba való visszatérés egyáltalán nem kell, hogy a nyári vakáció utáni első hidegzuhany legyen. Ha tudatosan készülünk, a bevásárlás nemcsak praktikus feladat, hanem közös, vidám program is lehet a gyerekekkel. Hiszen egy jól kiválasztott felszerelés nem csupán használati tárgy, hanem inspiráció is: egy kényelmes, ergonomikus hátizsák, egy színes, rendszerezett tolltartó vagy egy kreatív írószer képes arra, hogy már az első tanítási napon mosolyt csaljon a gyerekek arcára. Egy ilyen előkészület nemcsak megkönnyíti az átállást, hanem izgalommal és várakozással tölti meg a tanévkezdést.
Vásárló Környezettudatos címkenyomtatás: fenntarthatóság minden vonalkóddal
PR | 2025. augusztus 14. 15:17
A klímaváltozás vitathatatlan tény, ahogy az is, hogy a környezeti terhelésben a vállalkozások nem fenntartható működése is fontos szerepet játszik. Nem csoda, hogy egyre több iparágban ismerik fel, hogy változtatni kell. Nem kivétel a címkézési szektor sem, hiszen a különféle címkék előállítása jelentős ökológiai lábnyomot hagy maga után. A jó hír az, hogy az újgenerációs címkéknek köszönhetően van lehetőség a változtatásra, mutatjuk, hogyan!
Vásárló Nyaralni indul? Van egy fontos hírünk, ha tankolni akar
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 14:21
Részben csökkennek az árak. 
Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Az életvégi tervezéssel sokat segíthetünk szeretteinken!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 7. 12:03
A halál gondolatát még ma is sokan kerülik, beszédtémaként pedig szinte sosem találkozhatunk vele. Olyan, mintha valami bajt hozna ránk, ha felemlegetjük, pedig ez valójában nem a halálról szól, hanem rólunk és a szeretteinkről, akiket magunk után hagyunk majd.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló CBD olaj: egészség és pénzügyi tudatosság egy üvegben
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 3. 10:39
A pénzügyi világban gyakran halljuk, hogy a jó befektetés hosszú távon térül meg, és ez az elv bizony az egészségünk esetében is érvényes. A CBD olaj vásárlásánál nem csupán az árra kell figyelnünk, hanem arra is, milyen hatóanyag-tartalmat, tisztaságot és minőséget kapunk a pénzünkért.
Vásárló Stabil beruházás hosszú távra – a jövőbiztos energiagazdálkodás alapjai
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 15:30
A pénzügyi tervezésben egyre fontosabb szerepet kapnak azok a döntések, amelyek egyszerre csökkentik a kiadásokat és mérséklik a működési kockázatokat. A megújuló energiába történő beruházás, különösen ipari szinten ma már nem kísérlet, hanem tudatos lépés a hosszú távú stabilitás felé.
Vásárló Minőségi és tartós teraszburkolatok előnyei
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 13:27
Sokan álmodnak arról, hogy egy szép és időtálló teraszon pihenhessenek. Az építészetben és lakberendezésben komoly szerepet kapnak azok a burkolatok, amik biztosítják a kültéri tér kellemes megjelenését. Ez vajon elérhető?  
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG