8p
Eddig 150 közösségi autó volt Budapesten, most beszállt a Mol, és rögtön háromszorosára emelte a számot. Az óriási szereplő kitaposott útra lépett, és rögtön beindította a versenyt, aminek a legjobban a felhasználók örülhetnek. Egyelőre több a benzines autójuk, mint az elektromos, de két éven belül kizárólag villanyautókból áll majd a flotta - a töltőhálózatot is bővítik.
Fotó: Privátbankár.hu

Csütörtökön bemutatta és elindította új közösségi autómegosztó szolgáltatását Budapesten a Mol. A szolgáltatás lényege, hogy egy mobilapplikáció segítségével szerte a városban felvehetünk egy autót, ha előzetesen szerződést kötöttünk a szolgáltatóval, amit aztán időalapon fizetve használhatunk. Ha elintéztük a dolgunkat, szintén a mobilapp segítségével lezárjuk az autót és befejezzük a bérlést.

Eddig 150 közösségi autó volt, most lett háromszor ennyi

A piacot eddig egyetlen szolgáltató uralta, a GreenGo; a társaság folyamatosan bővíti flottáját és a szolgáltatással lefedett területet. Jelenleg 150 autójuk van, mind elektromos Volkswagen eUp. Mostantól azonban minden más lesz: megjelent az új versenytárs - ráadásul egy igazi, tőkeerős óriás személyében.

A Mol rögtön kétszer akkora flottával indul, 300 autót állítanak forgalomba. A trükk az, hogy ezek közül csak 100 elektromos, zöld rendszámos (tehát ingyenes parkolásra jogosult) eUp, a többi 200 benzines VW Up, ezek után viszont fizetni kell a parkolásért. Ez pedig első ránézésre ellehetetlenítené az üzleti modellt - ha egy üresen parkoló, tehát bevételt nem termelő autó óránként akár 440 forintba kerül a cégnek, azt nehéz lehet versenyképes használati díjakkal kitermelni - tekintve hogy gyakorlatilag a teljes lefedettségi terület fizetős zónákra esik. A Mol korábban azt jelezte: lobbizni kezdenek azért, hogy a fehér rendszámos, ám közösségi autóként használt járművekre is vonatkozzon az ingyenes parkolási lehetőség.

A mollimo.hu-n olvasható tájékoztatás szerint "a parkolási díjat a MOL Limo fizeti a Limo-zónán belüli közterületeken" - ez viszont azt is jelenti, hogy aki fehér rendszámos autóval a zónán kívüli körzetben akar leparkolni (nem a bérlést befejezni, hanem percenként 15 forintért, a kulcsot magánál tartva ügyintézni, vásárolni), annak előfordulhat, hogy parkolási díjat kell fizetnie, bár a Limo-zónán kívüli területek jellemzően azért nem fizetős parkolási zónák.

Ennek egyelőre nem látszik eredménye: a sajtótájékoztatón Ratatics Péter, a Mol-csoport fogyasztási szolgáltatásokért felelős igazgatója elmondta, hogy a fehér rendszámos Mol Limo autók után teljes parkolási díjat fizet a társaság, ennek díját beépítették a szolgáltatás árába. A felhasználóknak nem kell foglalkozniuk a parkolási díj rendezésével, az automatikusan, a háttérben történik.

A Mol emellett több bevásárlóközponttal is tárgyal, hogy alakítsanak ki külön a Mol Limo járműveinek fenntartott parkolókat - így akár ingyenes is lehet a parkolás a limósoknak azokban a plázákban, ahol egyébként a közösségi autósoknak is fizetniük kell.

990 forintos havidíjért 66 forintos percdíj

A percdíjak egyébként szinte megegyeznek a GreenGóéval, a Mol 66, a GreenGo 65 forintot kér egy perc használatért. A regisztráció díja 5900 forint - ezt az első három hónapban a Mol elengedi. (GreenGo: 4900 forint, három hónap alatt leautózható.) A havidíj a későbbiekben 990 forint lesz (a GreenGónál ugyanennyi), az első hónapban ez is 0 forint. A 66 forintos percdíj felét az első 30 napban elengedik, magyarán 33 forintot kell fizetnünk percenként.

Az alkalmi felhasználók választhatnak olyan díjcsomagot is, amelynek nincs havidíja - ilyenkor magasabb, 77 forintos percdíjért autózhatunk. Ez egyébként valamivel kedvezőbb, mint a GreenGo hasonló csomagja.


Mol Limo Greengo
Szerződéskötési díj (Ft)
5900 (3 hónapig elengedik) 4900 (levezethető)

"Normál" csomag, havidíjjal
Havidíj (Ft / hó)
990 990
Percdíj (Ft/perc)
66 (egy hónapig 33 forint) 65
Várakozás (Ft/perc)
15 15

"Alkalmi" csomag, havidíj nélkül
Havidíj (Ft / hó) 0 0
Percdíj (Ft/perc) 77 80
Várakozás (Ft/perc) 15 20

A várakozás díja (amikor úgy parkolunk le, hogy nem állítjuk le a bérlést, hanem magunkkal visszük a kocsikulcsot) 15 forint percenként - így viszont nem kell attól félni, hogy egy másik Limo-felhasználó esetleg lecsap a szabadon álló autónkra és elviszi. Az autókat egyébként indulás előtt lefoglalhatjuk a mobilalkalmazásból - ilyenkor 20 perc áll rendelkezésre, hogy odaérjünk és ténylegesen megkezdjük a bérlést (a GreenGónál ez 30 perc)

A Molnál előny, hogy nincs szükség személyes ügyintézésre a regisztrációhoz: a mollimo.hu oldalon vagy a mobilalkalmazásból is regisztrálhatunk, a jogosítványunk mindkét oldalát le kell fényképezni (érdemes lehet arra figyelni, hogy a mobil kameráját szükséges lehet kisebb felbontásra állítani, mert 5 megabájt a maximális feltölthető fájlméret).

A Mol Limo szolgáltatási területe 60 négyzetkilométer, ebben a belső kerületek mellett a frekventált külső kerületek (Óbuda, Angyalföld, Zugló, Újbuda) jelentős részei is beletartoznak. A Mol két éven belül, 2020-ra szeretné kiterjeszteni egész Budapestre a szolgáltatási területet, az autók számát pedig megdupláznák úgy, hogy egyre végül kizárólag elektromos járművek alkossák a flottát. Még idén szeretnék a repülőteret is bevonni a szolgáltatási területbe.

A GreenGo és a Mol Limo szolgáltatási területe egyébként most nagyjából egybevág:

Pirosas árnyalattal a Mol Limo térképe, alatta zölddel a GreenGo

Elárasztják töltőállomásokkal a környéket.

Az autókat jellemzően éjszakánként töltik majd. Ahhoz, hogy az e-flottát tovább bővíthessék, elengedhetetlen a töltőhálózat fejlesztése is - villanyautót tölteni nem pár perc, mint benzinest tankolni. A Mol a NEXT-E konzorcium tagjakén nagy mennyiségű áram gyors felvételét biztosító elektromos töltőhálózatot épít ki a régióban; a 252 berendezésből álló rendszer a cseh határtól a Fekete-tengerig és az Adriáig biztosít "áramtankolási" lehetőséget 2020-tól.

Azonnal beindult a verseny - örülhetnek a felhasználók

Sokan aggódnak a GreenGóért, hogy nem fojtja-e meg az óriás versenytárs, miután a kis startup már kitaposta az ösvényt, megismertette a szolgáltatást a budapestiekkel. Iparági pletykák szerint egyébként a Mol korábban szemet vetett a GreenGóra, ám végül nem a felvásárlás mellett döntöttek, hanem saját szolgáltatást indítottak. Ennek a felhasználók örülhetnek a legjobban: a verseny máris beindult a szolgáltatók között, alig néhány nappal a Limo indulása előtt a GreenGo tovább bővítette területét, befoglalva egész Óbudát és kijjebb tolva a határokat a 14. kerületben - nem biztos, hogy ezt a lépést a konkurencia megjelenése nélkül is most lépték volna meg, még ha persze ennek a társaságnak is célja a flotta és a lefedettség folyamatos bővítése is.

Mostantól abban kell reménykednünk, hogy a budapesti piac kényelmesen el tud tartani több szereplőt is ebben az egyébként igen hasznos, innovatív, környezetbarát és jövőbe mutató iparágban, tisztességes verseny mellett. Az mindenesetre biztató, hogy Bécsben három nagy piaci szereplő több mint 1500 autót üzemeltet (ebből mindössze 100 elektromos motorral szerelt).

Terjeszkednének, akár a Balatonnál is

Kérdésre válaszolva Ratatics Péter elmondta: egyelőre Budapestre koncentrálnak a szolgáltatással. A távlati tervek között szerepel más régiós fővárosban is autómegosztó szolgáltatás elindítása, nyári időszakban pedig akár a Balatont is bevonnák.

Volkswagen Up és eUp - villámteszt

A flotta autói kiváló városi autók: kényelmesek, modernek, nem túl nagyok, így könnyen lehet velük parkolni, de nem is annyira kicsik, hogy egy nagybevásárlást vagy kisebb lapraszerelt bútorokat ne tudjunk velük hazaszállítani (persze nem a teljes családdal, két gyereküléssel együtt).

Az elektromos eUp igazi dodzsem: hangja nincs, automata sebváltós, őrült jól gyorsul. Ha a sebességváltót B állásba tesszük, erős motorféket használ (fékezés közben tölti is az autót), így gyakorlatilag egyetlen pedállal és a városi használatra optimalizált kormánnyal vezethető.

A benzines változat is automata sebváltós, majdnem mindenben megegyezik az elektromossal - bár a vezetési élmény értelemszerűen kevésbé 21. századi, de így is egy ízig-vérig városi autóval furikázhatunk. Az általunk próbált benzines modellben nem állítható elektromosan a tükör, ami ez esetben elég kényelmetlen - mivel nem a saját autónk, minden indulás előtt be kell állítani a tükröket, így akinek nincs utasa, annak igencsak kell nyújtózkodnia a jobb oldali felé.

Az autókban jó hangzású rádiók vannak, bluetooth segítségével pillanatok alatt összekapcsolhatóak az okostelefonokkal, így kihangosítóként és saját zenéink hallgatására is használhatjuk.

Összességében tökéletes és egyszerű városi autók, használatukhoz azok is könnyen hozzászoknak, akik egyébként nem szoktak sokféle autót vezetni.

Fotó: Privátbankár.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Szerencsétlen gazdagok: beütött a rolexes probléma
Buksza blog | 2025. január 3. 10:39
Teszteli a luxuscikkek legendás érzéketlenségét az áremelkedésekkel szemben a Rolex azzal, hogy jelentősen emeli aranyóráinak árát. Az arany drágulásából fakadó költségnövekedést áthárítja vevőire.
Vásárló Folytatódhat a csokirémálom
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 15:43
Az elmúlt évek arról szóltak, hogy a kakaóbab-termelő vidékeken kialakult kedvezőtlen időjárás miatt felment az ára a csokoládé nélkülözhetetlen összetevőjének. Most újabb rossz hírek jöttek. 
Vásárló Európa közepén rabszolgamunkával vádolnak egy vállalatot
Buksza blog | 2025. január 1. 15:21
Nem kell a világ szegény sarkaiba menni azért, hogy rabszolgamunkával vádolható cégeket találjanak a hatóságok, bírósági dokumentumok szerint elég Észak-Olaszországban körülnézniük.
Vásárló Átlépett az öt számjegyű ligába az Aldi, a Lidl és a Penny hármasa
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 30. 05:45
Tavaly még 10 ezer forintnál kevesebbet kellett fizetni a javarészt alapvető élelmiszereket tartalmazó kosárért a diszkontokban. Az idén viszont csaknem 12 ezer forintot. 
Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG