Hirdetés
Hirdetés

Mire jó a kétharmad? Nem sok követője van az unortodox adóinknak

Nagy Ádám, 2012. június 13., 08:33

A szakértő szerint az országunkat jellemző adójogi innováció lassan egyedülállóvá válik Európában, kevés követője van a speciális ágazati adóknak. Az adórendszer ilyen mértékű átalakításához ugyanis rendszerint komoly parlamenti többségre van szükség, a kétharmados túlsúly pedig ritka, mint a fehér holló. Van azért példa máshol is különleges sarcra.

2012 áprilisában a Magyar Kormány elfogadta a Széll Kálmán Terv 2.0 programot, amely a jövő évre vonatkozóan összesen 600 milliárd forintnak megfelelő kiigazítást tartalmaz, elsősorban a bevételek növelésével. Elődje, az első Széll Kálmán Terv 550 milliárd forinttal tervezte javítani a költségvetés egyenlegét 2012-ben, ez a kormányzat álláspontja szerint 83,4%-ban teljesült.

A cél eléréséhez több új adófajtát is bevezetnek.

Hirdetés

Vámosi-Nagy Szabolcs adószakértő egy korábbi interjúban elmondta, pozitív változás, hogy a fogyasztást terhelő adók nagyobb szerepet kapnak, rossz ugyanakkor, hogy kiszámíthatatlan az adópolitika s új adónemeket vezetnek be, amelyek elriasztják a befektetőket. A telefonadó és a pénzügyi tranzakciós járulék a szakértő szerint adótechnikai szempontból nagyon jó, gazdaságpolitikai szempontból azonban veszélyes.

A kormány jelenleg is tárgyal a Bankszövetséggel a bankszektor adóterheit illetően. A Bankszövetség elképzelhetetlennek tartja, hogy a tranzakciós illetéket úgy vezesse be a kormány, hogy mellette a bankadót is fenntartja.

A jelenlegi állás szerint a július 1-jétől hatályos hívásonként és megkezdett percenként kétforintos telefonadó mértéke magánszemélyek esetében maximálisan 400, míg cégeknél legfeljebb 1400 forint lehet havonta. A távközlési adó több szempontból is kirívó, hiszen nem túl gyakori, hogy év közben vezetnek be új adófajtát, valamint fél éven át az ágazat "dupla adóztatás" alá kerül, hiszen a már bevezetett ágazati különadó egészen 2013 januárjáig érvényben marad.

Ezen kívül felmerült az ingatlanok esetében az értéknövekedési hozzájárulás bevezetése is: egy (egyenlőre konzultáció tárgyát képező) törvényjavaslat szerint a jövőben tízszázalékos értéknövekedési hozzájárulást fizethetnek az önkormányzatoknak az ingatlanuktól megváló tulajdonosok. A hozzájárulást a tervezet szerint akkor kellene fizetni, ha az önkormányzat beruházása, illetve településrendezési döntése miatt növekszik egy ingatlan értéke.

A kormány szándékai szerint a biztosítókra jelenleg kivetett három adónem (pénzügyi szervezetek különadója, baleseti adó, tűzvédelmi hozzájárulás) kiváltására új, egységes biztosítási adó kerül bevezetésre.

Ott van még a pénznyerő automaták üzemeltetése után fizetendő játékadó kérdése is. Az ebből befolyó bevétel mennyisége folyamatosan csökken, mert a legtöbb helyiségnek nem érte meg üzemeltetni a gépeket, így azok száma fél éven belül 20 ezerről 7 ezer alá zuhant. A Magyar Szerencsejáték Szövetség szerint azonban a tervezett bevétel még így is befolyhat, ha a szerver alapú üzemeltetéshez szükséges szabályozás időben megszületik.

Kétharmad nélkül nehéz kreatívnak lenni

Gerendy Zoltán, a BDO Magyarország Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója szerint az országunkat jellemző adójogi innováció lassan egyedülállóvá válik Európában, kevés követője van a speciális ágazati adóknak.

A Privátbankárnak nyilatkozó szakértő szerint ez nem jelent feltétlenül rosszat, de azt látni kell, hogy a hazánknál lényegesebben nagyobb GDP-erőt mutató országoknál az adójogi változások elfogadtatása és végrehajtása sokkal lassabban megy, mint nálunk. Magyarországon egyedi meghatározó elem a jogalkotás sebességénél az a meghatározó parlamenti erőviszony - azaz a kétharmados többség - amely a mostani Országgyűlés esetén gyors döntéshozatalt enged - tett hozzá a szakértő.

Brüsszel komoly kritikát mondott a magyar adóváltozásokról: Magyarország rövid- és középtávon továbbra is komoly kihívásokkal néz szembe - állapították meg.

Eközben Európában...

A legtöbb európai ország elsődlegesen a nemzetközi adójogi kapcsolatrendszerének a kiigazítására koncentrál, azaz egy sor új kettős adóztatási egyezményt kötöttek meg, valamint folytatódott az adóparadicsomokkal megkötendő kölcsönös tájékoztatási egyezmények körének bővítése. Ez valójában nem új jelenség és a nemzetközi adóelkerülések visszaszorítását célozza, azaz a fejlett országok (még mindig) jelentős visszatartó erőt remélnek ezektől az intézkedésektől - mondta Gerendy Zoltán.

A németek és osztrákok adóztatják a Svájcban pihenő betéteket

Különösen érdekes Svájc megállapodása Németországgal és Ausztriával a kölcsönös információcseréről és a külföldiek svájci kamatjövedelmének megadóztatásáról, mert ez Svájc esetében általuk beszedett adók átutalását jelenti egy másik ország költségvetése számára. A megállapodás lényege, hogy a svájci bankokban elhelyezett német és osztrák betétek kamataira a németek 21-44% közötti adót, az osztrákok 25% adót vetnek ki. Svájc ezt egy összegben utalja át a német és osztrák adóügyi hivatalnak.

Érdekes módszert választottak az Egyesült Királyságban a céges autók megadóztatására. A jármű szén-dioxid kibocsátása alapján meghatároznak egy százalékos értéket 1% és 35 % között, majd a jármű értékének ekkora százalékát kell adóként megfizetni.

Több ország foglalkozik a pénzügyi intézmények megadóztatásával

Az Egyesült Királyságban a meglévő 0,088%-os bankadót 2013. január 1-jei hatállyal 0,105%-ra emelik. Franciaországban 2012. augusztus 1-jén lép hatályba az új tranzakciós adó, mely csak a spekulatív tőkemozgások megadóztatását célozza. Az egymilliárd eurónál nagyobb jegyzett tőkével rendelkező nyílt körű részvénytársaságok részvényeinek kereskedelmét, 0,1%-os adókulccsal, továbbá egy később meghatározásra kerülő plafon fölötti automatizált tranzakciókat, valamint a francia vállalatok által vásárolt CDS-eket egyaránt 0,01%-os kulccsal adóztatják meg. Ausztria még csak fontolgatja a tranzakciós adó bevezetését – derül ki a BDO összeállításából.

Változó adókulcsok – van, aki csökkent

A "hagyományos adótípusokat" illetően a legtöbb ország változtat a meglévő adókulcsain, leginkább emeltek, de jócskán találhatók ösztönző lépések is. Csehországban a személyi jövedelemadót a meglévő 15%-ról 16%-ra emeli 2013-tól, majd 2014-től 19%-ra. Portugáliában az szja jelenlegi 21,5%-ról 25%-ra való emeléséről döntöttek. Ezzel szemben Lettország csökkenti a személyi jövedelemadó kulcsát, a jelenlegi 25%-ról 24 majd 22 és 2015-től 20%-ra. Spanyolország eközben a kamatadó emelését tervezi, a jelenlegi 19%-ról 21%-ra.

A Magyarországon 2012. január 1-je óta érvényes 27%-os áfa a legmagasabb Európában.

Hasonló képet mutat az áfa változása is, Franciaország és Olaszország emeli az áfát, Lettország csökkenti. Csehország 2013-tól egységes, 17,5%-os áfát tervez bevezetni, szemben az eddig használt 14 és 20 százalékos áfa-kulccsal.

Lengyelország esetén új adófajtákról is beszélhetünk a nemesfémbányászat kapcsán, valamint zöld adót vezetnek be, amelyet új autó vásárlásakor kell egyszeri alkalommal megfizetni. A lengyel kormány célja ezzel az elektromos hajtású autók elterjedésének támogatása, mivel ezek adókedvezményben részesülnek.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Végre eljött a nap, amikor arról írhatunk, mely részvények zuhantak nagyobbat

Végre eljött a nap, amikor arról írhatunk, mely részvények zuhantak nagyobbat

Már-már rémisztő volt az árfolyamok folytonos emelkedése, a korrekciók szinte teljes hiánya az utóbbi hetekben, és ma sincs éppen itt a világvége. De néhány részvénnyel csúnyán elbántak, ráadásul nem ok nélkül. Rossz gyorsjelentések, alacsony osztaléktervek, csökkentett célárfolyamok okozták az eséseket. Az olaj viszont szárnyal.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Ajánlatunk

Hirdetés

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX33548.54-1.65%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • február 20
    Átlagos bruttó béremelkedés (év/év)
    Import (év/év) - január
    Export (év/év) - január
    Termelői árindex (év/év) - január
    Fogyasztói bizalom - előzetes - február
    február 21
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Home Depot - 2017 Q4
    Wal-Mart Stores - 2017 Q4
    Beszerzési menedzser index
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    február 22
    Magyar Telekom - 2016 Q4
    Bayer - 2016 Q4
    IFO üzleti hangulatindex - február
    GDP (év/év) - előzetes
    Fogyasztói árindex (végleges) - január
    Fed jegyzőkönyv
    Tesla - 2017 Q1
    Hewlett-Packard - 2017 Q1
    Airbus - 2016 Q4
    február 23
    GDP (év/év, naptárhatástól megtisztított) - Q4
    Henkel - 2016 Q4
    Axa - 2016 Q4
    Telefonica
    február 24
    BASF - 2016 Q4
    Újlakás értékesítések (ezer/hó) - január
    Újlakás építések (hó/hó) - január

Szavazás

5 százalékra csökkentenék a hal- és vadhús áfáját. Ha ezek a termékek olcsóbbak lennének, többet venne belőlük?