1p
Hiányoznak a hatásvizsgálatok, a múltbéli adatok, a teljesítményértékelések és az egész szinte érthetetlen az átlagember számára. Ezzel magyarázható, hogy a költségvetés átláthatósága szempontjából nem csupán régiós versenytársaink jobbak nálunk, de megelőz minket Pakisztán és Uganda is.

Csökkent  a deficit - ezért még nem jár vastaps

Bár a költségvetési politika egyik leggyakrabban használt mérőszáma az egyenleg, ez valójában nem mond semmit arról, hogy mire mennyit fordít egy állam, milyen hatékonysággal költi el az állampolgárok pénzét, illetve hogy eközben milyen feltételeket teremt a gazdaság egyéb szereplői számára. Ennek megfelelően a költségvetési deficit lefaragása még semmiképpen sem jelenti, hogy hátra lehet dőlni, hiszen egyelőre ott tart a magyar állam, hogy nem sokkal költ többet, mint amennyi bevétele van – márpedig ez önmagában még egy havi zsebpénzzel gazdálkodó kiskamasz esetében is kevés a dicsérethez.

Az egyenleg, illetve a hiány túlsúlya a médiában nem meglepő: talán ez a legkönnyebben érthető és értelmezhető mutató az átlagember számára, míg a költségvetés valódi tartalmi kérdéseiben nagyon nehéz (nemzetközi) összehasonlításra alkalmas mérőszámokat találni. Biztató ugyanakkor, hogy ez a helyzet szép lassan megváltozhat, hiszen a tudományos világ is egyre nagyobb teret szentel a kérdésnek, és ennek megfelelően egyre gyakrabban születnek olyan elemzések, amelyek új megvilágításból vizsgálják a költségvetési politikát.

Miért jó, ha értjük a költségvetést?

Egy nemrég készült tanulmány ezúttal az átláthatóság szempontjából vonta górcső alá a magyar költségvetést, azaz tulajdonképpen azt kereste, ami nincs - vagy azért mert el sem készült, vagy azért mert nem hozta nyilvánosságra a kormány. Ám mindez nem csupán azért fontos, mert a népesség erre nyitott, de amúgy igen szűk rétege kénytelen lemondani a költségvetési adatok böngészéséről. Könyvtárnyi szakirodalom bizonyítja, hogy minél átláthatóbb a nyilvánosság számára egy kormány működése, annál kisebb a korrupció, annál jobb a kormányzati munka hatékonysága és annál versenyképesebb egy ország.

A nyilvánosság szélesebb körű bevonása például kiszámíthatóbbá tenné a kormányt, amire most nagy szüksége van a magyar gazdaságnak: a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara egyik legfrissebb felmérése szerint a vállalatvezetők háromnegyede a kiszámíthatatlanságot tartja a hazai gazdaságpolitika egyik legnagyobb hibájának.

Uganda és Namíbia költségvetése is átláthatóbb

És erre nem lehet azt mondani, hogy régiós sajátosság, vagy az újjászülető demokráciák gyermekbetegsége – legalábbis ez derül ki Költségvetési Felelősségi Intézet  elemzéséből. A kutatók azt vizsgálták meg egy nemzetközi felméréshez illeszkedve, hogy miként teljesít a magyar költségvetés az átláthatóság szempontjából. Eredményeik alapján a helyzet rendkívül kedvezőtlen: a maximálisan megszerezhető 100 pontból Magyarország 40-et kapott, miközben Csehország 75-öt, Szlovákia 67-et, Lengyelország pedig 59-et.

Az átláthatóság szempontjából megelőz minket sok más ország mellett Afganisztán, Pakisztán, Grúzia, Namíbia, Kazahsztán, Uganda és Albánia is. A hazánkkal együtt 101 országot tartalmazó lista élén Új-Zéland, Dél-Afrika, Egyesült Királyság, Svédország és Norvégia áll, míg a sor végét Szaúd-Arábia, Egyenlítői Guinea, Mianmar és Katar zárja.

Mi hiányzik a magyar költségvetésből?

A hazánknak jutó nem túl előkelő 60. hely több problémás terület együttes következménye. A vizsgálat alapját képező kérdőívből az derül ki, hogy hiányoznak a részletes adatok (például bérek, foglalkoztatási ráták) a költségvetéshez kapcsolódó előrejelzésből, egyetlen dokumentumban sem szerepel a nem adójellegű bevételek megfelelő bontása, valamint az állami vállalatoknak nyújtott támogatás sem.

Ezen kívül nem közöl érdemi információt a tárca a kormány rendelkezésére álló pénzügyi eszközökről, például a különböző részvényekről, illetve a Magyar Nemzeti Bankban elhelyezett számla alakulásáról. Mivel ez utóbbi fontos szerepet játszik az adósságfinanszírozásban, valamint a devizatartalék alakulásában, az erre vonatkozó információ segítené a valós kép kialakítását a költségvetés fenntarthatóságával kapcsolatban is. Hiányzik a magyar gyakorlatból a költségvetési irányelvek publikálásán túl az úgynevezett Polgári költségvetés is, amely a szélesebb rétegek számára is érthetően bemutatná az állam pénzügyeit.

Ember tervez - aztán mi lesz belőle?

Az egyik legnagyobb probléma, hogy nincs érdemi visszacsatolás a tervezés és a költségvetés tényleges alakulása között. A kormány nem frissíti félévente a költségvetési tételekre vonatkozó prognózisait (sem), a zárszámadási törvényt vizsgáló Állami Számvevőszék nem magyarázza meg a tényadatok és a tervek közötti különbségeket, a kormány pedig nem tesz közzé nyilvános jelentést az ÁSZ által feltárt hiányosságok kezeléséről.

Részben ehhez kapcsolódik, hogy a konvergenciaprogramban olykor van ilyen melléklet, de a költségvetési törvényből hiányoznak azok az érzékenység vizsgálatok, melyek azt hivatottak bemutatni, hogy a várttól eltérő makrogazdasági környezet hatására hogyan változnak a költségvetés egyes tételei, illetve maga az egyenleg.

A régióban is lemaradtunk - de legalább van remény

Az egyes területeken kapott pontszámok

 

HUN

BLG

CRO

CZE

POL

ROM

SER

SVK

SLO

UKR

Törvényjavaslat

24

39

39

46

34

33

25

42

43

35

Múltbeli adatok a törvényjavaslatban

6

13

15

16

10

10

6

15

17

11

Magyarázat és teljesítménymérés a  javaslatban

1

5

5

2

6

3

3

4

5

4

Havi jelentések

7

8

8

8

6

8

7

8

8

7

Féléves jelentés

0

2

0

4

2

0

1

2

4

0

Évvégi jelentés

3

8

6

7

8

1

2

7

8

4

Számvevőszéki jelentés

6

4

4

5

5

2

4

3

7

5

Forrás: KFIB

Régiós összehasonlításban különösen rosszul állunk a teljesítménymérés mellett a múltbeli adatok, valamint a tárgyévi folyamatok bemutatásában, valamint a törvényjavaslat és a havi jelentések színvonalát tekintve. Egyedül a számvevőszéki jelentésre kapott pontszám magasabb, mint régiós versenytársaink többségénél. A vizsgálat leginkább biztató megállapítása ugyanakkor, hogy a külföldi tapasztalatok alapján az átláthatóság tekintetében lehetséges a gyors fejlődés.

Már csak azért is, mert a kormányzati intézkedések többségével szemben ezúttal nem arról van szó, hogy az államnak közvetlen módon más piaci szereplők viselkedését kell megváltoztatnia (például a foglalkoztatás ösztönzése révén), hanem a saját működési környezetén kellene javítani. Nem véletlen, hogy néhány év alatt az átláthatóság szempontjából sikerült elhúznia mellettünk Ugandának és Mongóliának is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mi történt a Balatonon?
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 08:37
Megjöttek a számok a hotelekből. 
Makro / Külgazdaság Ez is a forint miatt történt
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 08:30
Áremelkedést hozott a március a magyar gyárakban. 
Makro / Külgazdaság Kinek is szállít az Izovac?
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 07:17
Van Fehéroroszországban egy vállalat, amelynek technológiája nélkülözhetetlen eleme az okostelefonok és a táblagépek érintőképernyőinek, miközben a cég az orosz hadiiparral is üzletel.
Makro / Külgazdaság Bajban a német ipar? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 16:41
Egy kulcsfontosságú alapanyag ellátási biztonsága miatt aggódnak.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen nyereséget termeltek a nagy kínai ipari cégek
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 11:46
A több mint 20 millió jüan (2,78 millió dollár) éves bevételű kínai ipari cégek együttes nyeresége 1509 milliárd jüan (206,8 milliárd dollár) volt az idei első negyedévben, 0,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.
Makro / Külgazdaság Lehet-e idén is kétezer milliárdos költségvetési osztogatás? László Csaba lesz a Klasszis Klub Live vendége
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 10:31
A volt pénzügyminiszter május 7-én, szerdán 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége. Amelyben terveink szerint átbeszéljük, hogy a Donald Trump által kirobbantott vámháború milyen hatásokkal járhat a világgazdaságra és Magyarországra. Természetesen nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt Önök is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Bejelentést tett Peking: így pörgetnék fel a gazdaságot
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 10:01
A kínai kormány új intézkedéscsomagot jelentett be a foglalkoztatás és a gazdaság stabilizálására, valamint a magas színvonalú fejlődés előmozdítására – közölte Csao Csen-hszin, a kínai nemzeti fejlesztési és reformbizottság (NDRC) alelnöke a tárca hétfői sajtótájékoztatóján.
Makro / Külgazdaság Feszült várakozás: mikor mozdul a kamat?
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 09:16
A piacok figyelnek. 
Makro / Külgazdaság Egy súlyos hiba, ami mindenkivel kibabrálhat
Privátbankár.hu | 2025. április 27. 17:52
Donald Trump amerikai elnök nem tanult az Egyesült Államokban kicsit kevesebb mint 100 évvel ezelőtt bevezetett vámintézkedésekből. Ezt próbálják elmagyarázni a közgazdászok eredmény nélkül.
Makro / Külgazdaság Egy gyilkos támadás, amely atomháborút szabadíthat el
Káncz Csaba | 2025. április 27. 09:58
India és Pakisztán, Dél-Ázsia nukleáris fegyverekkel rendelkező rivális hatalmai háború felé sodródnak, miután India Pakisztánt vádolta meg egy brutális terrortámadás elkövetésével az indiai fennhatóság alatt álló Kasmírban. A két ország egylőre a „szemet szemért, fogat fogért” elv alapján vezet be intézkedéseket egymás ellen. Káncz Csaba jegyzete. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG