A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrei az idegenforgalmi szempontból kiemelt fővárosi helyszíneket, a foghíjtelkeken kialakított parkolókat, a nyári szezonhoz köthető turistaszolgáltatásokat vizsgálták. A folyamatos ellenőrzések dacára még mindig magas a mulasztások aránya.
A revizorok a számlaadási fegyelem betartása mellett azt vizsgálták, hogy a vállalkozások bejelentették-e alkalmazottaikat, illetve a kereskedők a forgalmazott termékek eredetéről számot tudtak-e adni.
Sok szabálytalanságot találtak
A NAV munkatársai csaknem 200 ellenőrzést végeztek. A nyugta- és számlaadási kötelezettséget az érintettek 37%-a mulasztotta el, az esetek 43 százalékában pedig késedelmesen vagy egyáltalán nem jelentették be az alkalmazottakat. A forgalmazott áruk eredetét érintő vizsgálatok még nem zárultak le.
A legtöbb szabálytalanságot a foghíjtelkeken parkolási szolgáltatást nyújtóknál észlelték a revizorok. A vizsgált esetek felében nem kaptak számlát, és az alkalmazottak sem voltak bejelentve, három helyszínen pedig telephely-engedély nélkül kínálták a szolgáltatást.
Turistának látszó adóellenőr
A szuvenírárusok is csaknem minden második esetben mulasztottak, sőt két - ahogy a NAV közleménye fogalmaz - kontárt is találtak a revizorok. Többször adathiányos vagy hibás adatokat tartalmazó nyugtát adtak át számukra, illetve hat esetben nem egyezett a pénztárgépben regisztrált napi bevétel és a pénztárgépben ténylegesen található készpénz mennyisége.
Összességében elmondható, hogy a mulasztások aránya még mindig magas, ezért érdemes felkészülni a további ellenőrzésekre. A szigorú és egyre gyakoribb ellenőrzések célja a költségvetési bevételek növelése mellett a megelőzés. Minél nagyobb valószínűséggel számíthatnak az érintettek a NAV ellenőrzésére, annál kevésbé vállalják az adóelkerülés kockázatát. Ennek hatására csökkennek az adózatlan jövedelmek, és nő a jogkövető vállalkozások száma és a gazdaság versenyképessége.