Hirdetés
Hirdetés

Nem is olyan rossz az adórendszerünk? Reagált a minisztérium

2015. május 08., 11:03

Egy friss felmérés szerint 100 egységnyi jövedelem kifizetése Magyarországon 196 egységnyi költséggel jár a munkáltatónak, ezzel a régióban rekorderek vagyunk. Az NGM szerint viszont nem ennyire borús a kép, ha valakinek gyerekei is vannak - itt a minisztérium kommentárja.

Régiós rekordernek számít Magyarország a munkához kapcsolódó adóterhek miatt - közölte friss felmérésének eredményét a napokban a Mazars könyvvizsgáló és adótanácsadó cég. Magyarországon 100 egységnyi nettó jövedelem kifizetése 196 egység teljes költséget jelent a munkáltatónak jövedelemszinttől függetlenül - a helyzetünk csak akkor kedvezőbb, ha figyelembe vesszük a családi adókedvezményt.

Cikkünkre a Nemzetgazdasági Minisztérium is reagált: szerintük messze nem olyan rossz a helyzet, mint ami a felmérés alapján látszik.

Hirdetés

Ha van gyerek, akkor már kedvezőbb a kép

Elsőként - ahogy a cikkben mi is jeleztük -, a minisztérium is a családi adókedvezmény lehetőségét emeli ki. "Legalább 1,1 millió magánszemély vesz igénybe családi kedvezményt, náluk az elvonás is kevesebb. Így például egy átlagbért (235 ezer) kereső kétgyermekes munkavállalónál az arány már kedvezőbb: száz egységnyi nettó munkabér kifizetése 174 egységnyi pénzbe kerül a munkaadóknak" - írják. A régióban ezzel egyébként még mindig csak Romániát előzzük meg.

A Munkhelyvédelmi Akció keretében nyújtott járulékkedvezmény pedig havonta átlagosan 800 ezer ember foglalkoztatásához nyújt segítséget, július 1-jétől a programot a mezőgazdaságban dolgozókra is kiterjesztik - írja az NGM.

Egy példát is hoznak arra, a családi kedvezmény és a Munkahelyvédelmi Akció alapján hogyan lehet a legolcsóbban megúszni a foglalkoztatást: egy részmunkaidőben dolgozó, gyesről visszatérő 100 ezer bruttót kereső kétgyermekes kismama 85 500 forintot kap kézhez, közterhet nem kell fizetni utána - így akár 117 egységnyi pénzből is kijöhet 100 egységnyi nettó bér - igaz, meglehetősen speciális esetben.

Nem minden nemzetközi példa jó példa

A cikkben az is szerepel: „Online pénztárgépeink ugyan vannak már, de Csehország például jóval előrébb jár a fordított áfa kiterjesztésével.” A minisztérium ezzel kapcsolatban azt írja: az uniós jog meghatározott keretek közt meghatározott termékek és szolgáltatások esetében ad lehetőséget a fordított áfa bevezetésére, amit minden tagállam saját ellenőrzési tapasztalatai alapján mérlegel - így természetes, hogy vannak különbségek. Magyaroszág a fordított áfa mellett az áfacsalás visszaszorítása érdekében az idén bevezetett EKAER-rendszert alkalmazza.

MTI Fotó: Ujvári Sándor
MTI Fotó: Ujvári Sándor

Szlovákiával kapcsolatban cikkünk megemlíti: ott a vállalatoknak belföldi összesítő jelentéseket is be kell adniuk. Az NGM felhívja a figyelmet: nálunk is van összesítő jelentés, amelyet az eladónak és az áfa-levonási jogot gyakorló vevőnek is ki kell töltenie minden olyan számláról, amelyben az áthárított áfa összege eléri az 1 millió forintot. Az értékhatárt azért írták elő, hogy ne okozzon aránytalan adminisztratív terhet a vállalkozásoknak.

A cikkben szerepel: Ukrajnában egyenesen az adóhatóság vezeti a cégek áfaszámláját és csak az ott jóváhagyott, kifogástalan számlák után járhat vissza pénz. Ez az út azonban nálunk nem járható a minisztérium szerint, egyetlen uniós tagállamban sem vezetheti ugyanis az adóhatóság a vállalkozások áfaszámláját - Ukrajna azért tehet így, mert nem tagja az EU-nak. Nálunk kizárt az áfalevonási jogosultság olyan mértékű korlátozása, hogy egy-egy tétel levonhatósága az adóhatóság döntésétől függjön. Ráadásul a csalók általában kifogástalan számlákat produkálnak, mivel csalni nem a számlával, hanem a mögötte meghúzódó adóelkerülési konstrukcióval tudnak, mely önmagában a számlák vizsgálatából nem deríthető fel - írja az NGM.

A jövedelem helyett a fogyasztást terhelnék

A minisztérium azt is közölte:a gazdaságot terhelő összes adó- és járulékteher mértéke a válságot megelőző években jellemző 41%-nál is alacsonyabb, 39% körüli szinten stabilizálódott. Az adópolitika fókuszában a legális munka megbecsülése, a családok támogatása, azaz a jövedelmet terhelő adók súlyának csökkentése és a fogyasztást terhelő forgalmi adók szerepének növelése áll. Az egykulcsos adó- és járulékrendszer  nem bünteti a többletmunkát és nem ösztönzi a béreltitkolást, de központi eleme a családi kedvezmény, amely figyelembe veszi az eltartott gyermekek számát.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Akkor most jöhet a kerítés a keleti határra is?

Akkor most jöhet a kerítés a keleti határra is?

A kormány fokozódó migrációs nyomással fenyeget, a számok mintha ezt alá is támasztanák, a részletek azonban rávilágítanak: ez a bevándorlás nagyon nem az a bevándorlás, ami ellen látványos plakátokon és hangzatos kijelentésekkel kampányolnak. Ez a migráció ugyanis keletről fenyegeti Magyarországot.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Videók

Ajánlatunk

Hirdetés

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX40651.19-0.16%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • március 4
    KSH: Külkereskedelmi mérleg
    március 5
    KSH: Kiskereskedelmi forgalom
    Szolgáltatóipari BMI
    Szolgáltatóipari BMI
    GDP
    Kiskereskedelmi forgalom
    ISM szolgáltatóipari index
    március 6
    Bézs könyv
    március 7
    KSH: Ipari termelés
    Deutsche Post (2018 Q4)
    GDP
    EKB kamatdöntés
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    március 8
    KSH: Fogyasztói árindex
    Államháztartási egyenleg
    Munkanélküliségi ráta

Szavazás

Szerinted gyengülni fog a forint, vagy erősödni? Hol lesz év végén az euró?