A Privátbankárnak nyilatkozó szakemberek szerint nem lehet véletlen, hogy a Lufthansa vezetői a hét eleji Germanwings Airbus A320-as tragédia nyomán minden fórumon azt hangsúlyozzák, hogy a gépet az Alpoknak vezető pilóta Andreas Lubitz minden szükséges ellenőrzésen átesett, szakszolgálati engedélye – amelyet Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója szerint 2013-ban kapott meg – rendben volt. Andreas Lubitz az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) adatbázisában a legmagasabb minősítést elért pilóták között szerepelt, amely rangsor a FAA magas képzési, minősítési és egészségügyi előírásai alapján a legmegbízhatóbb pilóták közé tartozik.
Azért fontos ennek folyamatos hangsúlyozása, mivel az öngyilkosság alapesetben kizáró tényező lehet a biztosítás alól – még akkor is, ha az öngyilkosság révén további 149 vétlen embert küldött a halálba a pilóta. Ebben az esetben – amennyiben a légitársaságnak nem sikerül hitelt érdemlően bebizonyítania, hogy a tettnek semmiféle előzetesen látható oka nem volt -, a légicég biztosítója – információink szerint az Allianz – megtagadhatja vagy jelentősen csökkentheti a kártérítés összegét, s ebben az esetben az teljes egészében a légitársaságot terhelné. Ez komoly kockázat a cégnek akkor is, ha az elmúlt hónapok sztrájkjai ellenére 2014-ben még 954 millió eurós nyereséget tudott elkönyvelni. (Más nézetek szerint ilyen tragédia esetén a rendkívüli nyilvánosság miatt a biztosítók is teljes mértékben együttműködők szoktak lenni.)
A légitársaságok biztosítását az EU-ban a Nemzetközi Valutaalap pénznemében, az SDR-ben (Special Drawing Rights, azaz különleges lehívási jog) állapítják meg, a biztosítás összege pedig a repülők maximális felszálló súlya (MTOW) szerint vannak kategorizálva. A légitársaságok minimum 250 ezer SDR-t, vagyis nagyjából 95 millió forintot fizetnek (elhunyt) utasonként azok családjának, ez elő van írva a biztosítási szerződésekben. Ez viszont csak egy olyan minimális összeg, aminél az Indexnek nyilatkozó Bíró László, a Willis, a világ vezető légi biztosítási szakértőjének magyarországi ügyvezető igazgatója szerint nagyságrendekkel többet is fizethet a Lufthansa az utasok hozzátartozóinak a Germanwings katasztrófája után.
Bíró szerint maga a légiforgalmi biztosítás egy kifejezetten speciális szegmens a biztosításokon belül, amivel csak néhány tucatnyi, erre specializálódott, nagy tőkeerejű biztosítási cég foglalkozik.
A szakember szerint a Lufthansa nagyjából 1,5 milliárd dollárig lehet biztosítva ebben az esetben, ekkora összegű lehet a felelősségbiztosítása. Ezen felül szinte mindig kiegészítik az alap-felelősségbiztosítást az olyan esetekre is, amikor háború, terrorcselekmény vagy valami hasonló erőszakos cselekmény miatt zuhanna le egy gép.
Néhány órával azután, hogy Donald Trump amerikai elnök bejelentette, hogy újabb tűzszünetet hozott tető alá, folyamatosak a harcok Thaiföld és Kambodzsa között.





