A Generali Biztosító 1200 fős reprezentatív kutatása szerint a magyarországi autósok 28,9 százalékának a gépjárművében okoztak már komoly sérülést a hazai utakon lévő kátyúk legalább egy alkalommal. A budapesti autósok helyzete tűnik a legrosszabbnak, hiszen az ő esetükben 40 százalékos ugyanez az arány, míg vidéken alig több mint 25 százalék.
A Generalinak az idei évben több mint 6,6 milliárdos casco kifizetése volt, melyből a társaság számításai szerint nagyságrendileg 3% körüli, vagyis megközelítőleg 200 millió forint volt az az összeg, amit kátyúkárok miatt kellett kifizetni.
Öreg autó könnyebben sérül
A károk illetve balesetek súlyosságában szerepet játszik az autópark állapota is. A KSH legfrissebb adatai szerint a hazai utakon futó járművek sajnálatos módon egyre öregebbek. 2008-ban még 10,4 év volt a magyarországi gépjárművek átlagéletkora, ugyanez a szám jelenleg már 12 év körüli. Mindez azért is jelent problémát, mert az idősebb gépjárművek sok esetben rosszabbul reagálnak az úthibákra, kátyúkra, mint a pár éves, és számtalan, a menetstabilitást elősegítő eszközzel felszerelt újabb autók.
Jól szemlélteti a problémát az is, hogy a Magyar Közút Zrt. az általa kezelt 30 ezer kilométeres úthálózaton 2012 november közepéig közel 78 ezer tonna kátyúzó anyagot használt fel több mint 800 ezer négyzetméternyi úthiba megszüntetésére, a munkálatokra 6,5 milliárd forintot fordítva. Ennek ellenére 100 ezernél is több betömetlen kátyú lehet az országban a becslések alapján.
Leggyakoribb kátyúkárok: defekt, motorleállás, de ki is törhet a kerék
A kátyúk leggyakrabban háromféle sérülést okozhatnak az autókban. Az első esetben leáll a motor, de az autó nem sérül meg. Ennek az az oka, hogy nagyon „ugrat” a gépjármű, és a modernebb autókban ilyenkor az üzemanyag ellátást megszakító rendszer aktivizálódik, ezt a problémát pedig sok esetben csak szervizben tudják megoldani. A második eset a defekt. Ha csak egy kerék lesz defektes, akkor a legbiztonságosabb megoldás a pótkerék, amivel szintén érdemes óvatosan vezetni, és a lehető leghamarabb szervizbe vinni az autónkat, ahol az összes kerékrögzítő csavart alaposan meghúzzák. Amennyiben viszont több kerék kap defektet, szinte biztosan autómentésre lesz szükségünk. A legsúlyosabb, és szerencsére legritkább kátyúbalesetnek számít, amikor megsérül a futómű, és kitörik az autó kereke.
Kihez forduljunk, ha megtörténik a baj?
A kátyúkárt főszabály szerint – ha nincs cascónk vagy kátyúkár kiegészítőnk - az adott út tulajdonosának kell bejelentenünk, lehetőleg minél hamarabb, de mindenképpen öt napon belül. Az sem mindegy, hogy milyen jellegű útszakaszon következett be a baleset: országutakkal kapcsolatban a Magyar Közút Zrt.-hez kell fordulni, a települések útjait érintő problémákkal pedig az adott önkormányzatot kell keresnünk. Amennyiben Budapest fő- és tömegközlekedési útjain történt a kátyúkár, a BKK-Közút Zrt. az illetékes, míg a többi, ide nem sorolható úton, - pl. a mellékutcákban - az adott kerület. Amennyiben rendelkezünk biztosítással, úgy a bejelentést a biztosítónknál kell megtenni. Ha rendelkezünk biztosítással, a kárrendezés hatékonyságát nagyban növeli, ha pontosan dokumentáltuk a történteket.
Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?
Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!
2025. július 16. 15:30
LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
-
Ma megint jó OTP-részvényesnek lenni
35 perce
-
Váratlan jó hírt kapott az autósok fele: várhatunk a tankolással
körülbelül 1 órája
-
Zöld lámpa a népirtásnak? Nem szankcionálja az EU Izraelt Gáza miatt
körülbelül 1 órája
-
Ezért drágulnak ennyire a budapesti albérletek
körülbelül 1 órája
-
Az Erste egykori devizahitelei is érvényesek, nem érdemes reklamálni
2 órája
-
Meghökkentő dolgok derültek ki a magyar egyetemistákról
2 órája
-
Szovjet szörnyet kelt életre Kína?
3 órája
- Mészáros Lőrinc arathat, még egy agrárcéget gründolt
- Minek megy fel a használt autós oldalra, aki nem akar autót venni? Ezért
- Kevés lakást vesznek a külföldiek, de azt legalább drágán
- Cikkünk után mégis felkerült Dzsudzsák Balázs cégbeszámolója
- Lemondott a Momentum elnöke, Tompos Márton
- Fordítva ül a lovon a kormány
- A rendőrség eljárást indított Greta Thunberg ellen
- Csendben beadta a derekát Brüsszelben a magyar kormány? 2025. július 15. 11:14
- Hétfőtől újra szembejön a valóság a magyar kormánnyal 2025. július 13. 08:34
- Átlépett egy határt a forint 2025. július 14. 18:38
- Az utolsó pillanatban alkut kötött Ursula von der Leyen, váratlan eredmény születhet az EP-ben 2025. július 10. 08:49
- Csendben beadta a derekát Brüsszelben a magyar kormány? 2025. július 15. 11:14
- Megrogyott a forint, méregdrága egy euró 2025. június 17. 07:21
- Megint megfinanszírozták valakik az Orbán-kormányt 2025. július 2. 12:21
- Hétfőtől újra szembejön a valóság a magyar kormánnyal 2025. július 13. 08:34
Váratlan jó hírt kapott az autósok fele: várhatunk a tankolással
Inkább áremelkedés nézett ki a héten, de mégis lefelé mozdul az egyik üzemanyagfajta ára.
-
Év végén jöhet csak kamatcsökkentés2025. május 27. 17:01
-
A fizetésünk több mint harmadát a kiskereskedelemben hagyjuk2025. május 13. 14:44
-
Lassan újra mernek vásárolni a magyarok?2025. január 9. 13:18
-
Visszaesett az építőipari termelés volumene 2024 augusztusában2024. október 16. 11:55
-
Az MBH Bank jövőre a növekedés jelentős gyorsulását várja2024. október 15. 16:58
-
MBH Bank: év végére 4,5 százalékra is nőhet a pénzromlás üteme2024. szeptember 10. 13:59
-
MBH Bank: Kellemetlen meglepetés a júliusi pénzromlási adat2024. augusztus 8. 10:42
-
Álomstrandok és ízek az Égei-tenger partján
09:09
-
HungaroControl: mintegy 10 százalékkal nőtt a légtér forgalma az idei első fél évben
08:08
-
Második világháború idején eltűnt mozaik került vissza Pompeji régészeti parkjába
08:08
-
Megérkezett a magyar görögdinnye
08:08
-
Ismét útnak indult a Best of Balaton
08:08
-
Kubatov: Azahriah azt a kormányt bírálja, amelyik a stadionokat építtette
12:19
-
„A hagyomány nem csipketerítő” – 30 éves a Kerekes Band
11:32
-
Csatornamosatási munkák indulnak Egerben, forgalomkorlátozással
10:25
-
Második világháborús bombát találtak a Mátrában túrázók
08:34
-
Új rekord a REpont-rendszerben: pünkösd után 15 milliónál is több palackot váltottak vissza egyetlen nap alatt
08:21
-
Csendben beadta a derekát Brüsszelben a magyar kormány?
2025. július 15. 11:14
-
Megrogyott a forint, méregdrága egy euró
2025. június 17. 07:21
-
Megint megfinanszírozták valakik az Orbán-kormányt
2025. július 2. 12:21
-
Hétfőtől újra szembejön a valóság a magyar kormánnyal
2025. július 13. 08:34
-
Még jobban verejtékezni fog, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
2025. június 30. 07:23
-
Jeff Bezos meg akarja vásárolni a Vogue-t a feleségének?
2025. július 15. 16:40
-
Szomorú kedd köszöntött a forintra
2025. július 15. 18:33
-
Trumpot megkérdezték, tényleg le akarja-e bombáztatni Moszkvát
2025. július 16. 06:46
-
A lengyelek jobban élnek? Meglepő dolgokat láttunk a Balti-tenger parti városban
2025. július 15. 18:51
-
Ezért mondott le az ukrán kormányfő
2025. július 15. 19:45
