Az állami autókat tavaly novemberben a baleseti adó bevezetésével egyidejűleg kivonta a kormány a kötelező felelősségbiztosítás fizetési kötelezettsége alól. Nem titok, az állam spórolni szeretne a közel 30-40 ezres állami géppark biztosításán. Mint korábban megírtuk, a honvédelmi miniszter rendeletben szabályozta a kárrendezés mikéntjét az állami autók ügyében: ezt a jövőben a honvédség illetve a honvédelmi tárca kijelölt intézményei viszik majd. Az üzleti biztosítók azonban nem tűnnek el az állami autók mellől. Pontosabban a több szereplő helyett csak egy lesz, aki "kárrendező szervezetként" majd a megfelelő állami intézmények alá dolgozik.
A Groupama a befutó
A HM által kiírt tendert a Groupama Garancia Biztosító nyerte - árulták el kérdésünkre a honvédelmi tárcánál. A tenderen indult még a honi biztosítási piac egyik legfiatalabb és egyben legaktívabb tagja is, a CIG Pannónia (pontosabban annak leánycége, a CIG EMABIT), mely az utolsó pillanatban kapta meg a kárrendezési tevékenységhez szükséges PSZÁF-engedélyt. A Járai Zsigmond nevéhez köthető biztosító végül második lett a pályázaton. A tenderkiírást nem találtuk a kormány honlapján, mert az nem is nyilvános. A HM szerint azért nem, mert a kiírás nem éri el a közbeszerzési értékhatárt, így azt a tárca saját hatáskörben folytatta le.
100 milliót spórolnak
A HM-nél elkészítették az állam autók jegyzékét is, a kgfb alól mentesített járművek listáját ugyanis mindenképp meg kell küldeni az Európai Bizottságnak. A lajstromot a honvédelmi minisztérium már elküldte Matolcsy György nemzetgazdasági miniszternek, hogy eleget tehessen tájékoztatási kötelezettségének. A HM úgy kalkulál az "előző évek káreseményeinek" tapasztalata alapján, hogy közel 100 milliós megtakarítás várható az intézkedéstől.
Az általunk megkérdezett szakértő szerint az állami autók külföldi használata a "legizgalmasabb kérdés" az új szabályozásban. Schmidt Ákos, a Riskonline ügyvezető igazgatója szerint a Zöldkártya Egyezménnyel is gond lehet, az ugyanis az ilyen esetekre nem tér ki, ráadásul biztosítás híján nagy kérdés, azt mi alapján állítják majd ki. Nem minden ország követeli ezt meg (Ausztriába, Németországba és Szlovákiába elég csak a kgfb, zöld kártya nem kell), de a biztosítás hiánya ott is probléma lehet.
Az állam autója ebből a szempontból ugyanolyan, mint bárkié, így a külföldi használat szabályozásának kérdéseit elég aggályosnak tartom. Minimum a környező országokkal meg kellene állapodni ezekről a kérdésekről - vélekedik Schmidt.
Ráadásul a HM és BM állományában is több gépjármű van, mely külföldön fut, elég csak a nyári idényben a horvát tengerpartra küldött magyar rendőrökre gondolni. A biztosítási szakember szerint "nem fér hozzá kétség, hogy megoldják a külfödli használat kérdését majd, csak az a kérdés, hogy az mennyire lesz majd jó".
A külföldi káresemények nagy veszélyt rejtenek magukban, a biztosítás nélkül futó állami gépjárművek balesetei könnyen elvihetik, amit a biztosítási díjon az állam spórolt. A HM rendelete alapján a mentesített gépjárművek által külföldön okozott károk esetében a teljes kárrendezést – a kárkifizetés kivételével – a HM Közgazdasági és Pénzügyi Hivatal által megbízott kárrendezõ szervezet, vagyis a Groupama végzi.
Arra a kérdésünkre nem kaptunk egyértelmű választ a Honvédelmi Minisztériumtól, hogy a külföldi használatra kell-e külön határbiztosítást kötnie az államnak. A kárrendezést szabályozó rendeletből az derül ki, hogy nem. Válaszként a szaktárca is az ide vonatkozó részt küldte meg szerkesztőségünknek.
A külföldi használathoz az állami autók igazolást kapnak, ami alapján később elszámolnak a honvédség logisztikai központjának Közlekedés Biztonsági Részlegével. "Külföldön bekövetkező baleset esetén a kárrendező szervezet adatait a gépjárműhöz biztosított dokumentumok tartalmazzák" - tudtuk meg a szaktárcától.
Az állami autók a fent látható igazolással fognak majd elindulni a határ felé. Ha külföldön baj éri őket, akkor a károsult a Groupama Garanciával veszi majd fel a kapcsolatot. A kárrendező szervezet fog közvetíteni a HM irányába, a kárkifizetést pedig már a szaktárcának kell megoldania - állami forrásokból.