Az aktív internethasználó autósok 71 százalékának a kötelezőn kívül semmilyen autós biztosítása nincsen, ám ez az érték még mindig jóval kedvezőbb a teljes országos átlagnál, ahol a casco-lefedettség továbbra is 20 százalék körül mozog.
A jelentős díjcsökkenés ellenére tavalyhoz képest három százalékponttal többen, a válaszadók 54 százaléka hivatkozik a magas díjakra, mint kizáró tényezőre - mutat rá Lantos Lóránt, a kotelezo.hu portál vezetője. Nyilvánvaló, hogy az autósok jelentősen növekvő terhei, így a dráguló üzemanyag vagy éppen a baleseti adó bevezetése is hozzájárul ahhoz, hogy ezen a területen a biztosítottság szintje nem képes növekedni.
Arra a kérdésre, hogy mekkora az a küszöb, ami alatt ezek az autósok már hajlandóak lennének cascót kötni, az érintettek csaknem 90 százaléka azt válaszolta, hogy csak 40 ezer forint alatt fontolná meg ezt a lehetőséget. Ez a szint még az elmúlt években tapasztalt díjzuhanás után is messze van az elérhetőtől: jelenleg az online casco-díjak átlaga 64 ezer forint körül mozog, egyéb csatornákon átlagosan további 20-30 százalékkal drágábban lehet teljes körű cascóhoz jutni.
A kátyúk miatti károk után az adott útszakasz kezelője viseli az anyagi felelősséget - de ez nem azt jelenti, hogyha baj ér minket, akkor nyugodtan hátradőlhetünk. Ha egy kátyú okoz kárt az autónkban, nem árt ha egy helyszínelő pontosságával dokumentáljuk az eseményeket, rendőrségi jegyzőkönyvre is szükség lehet. Akkor meg miért fontos a casco? |
A hazai járműpark átlagos életkora 12 év, ezért nem meglepő, hogy a válaszadók 37 százaléka az autója kora miatt nem talált megfelelő casco biztosítást a járművére – ez az érték egy százalékponttal magasabb a tavalyinál. Az autó értékétől és az egyes biztosítói ajánlatoktól függően általában 5-8 éves korig érdemes teljes körű cascót kötni, a biztosítók a legtöbb esetben eleve ki is kötnek egy maximális életkort.
A fenti életkor felett is növelhető azonban néhány ezer forintért is a biztonság szintje, akár a kötelezőhöz köthető kiegészítő biztosítások (kátyú, szélvédő, stb.), akár saját hibás karambol esetén az átlagos kár mértékéig térítő mini casco formájában. Kizárólag ezeknek a részkárokra kiterjedő biztosításoknak köszönhető, hogy a cascót megkövetelő finanszírozott autók számának csökkenése ellenére is gyakorlatilag szinten maradt a casco-szerződések száma a tavalyi év végére.
A piacra a korlátozott fizetőképesség mellett a tájékozottság alacsony szintje is jellemző - véli Lantos Lóránt. Az autósoknak még mindig alig több mint fele van tisztában a casco-díjak csökkenésével, így nem véletlen, hogy sok cascóval rendelkező megkérdezett járműtulajdonos tájékozódás nélkül hosszabbítja évek óta ugyanazt a szerződését, akár évi 25-30 ezer forintot is ’ajándékozva’ ezzel a biztosítónak.