Meghökkentő autólopási statisztikák: hogyan védekezhetünk?
Bár az évtized elején az uniós trendekkel ellentétben Magyarországon növekedni kezdett az autólopások száma, amely 2012-ben megközelítette a 7 ezret, az elmúlt két évben már jelentős csökkenés volt tapasztalható. 2012-höz képest 30 százalékkal, 2013-hoz képest pedig 15 százalékkal kevesebb lopást regisztráltak tavaly.
Az összes eset 60-70 százalékát Budapesten jelentik be minden évben. Bár a fővárosban is az országoshoz hasonló mértékben csökkent a lopások száma, az autósok továbbra sem aludhatnak nyugodtan. A fővárosban majdnem minden kétszázadik autóra jutott egy lopás tavaly, míg országosan csak minden 770-edikre. A tulajdonosok persze nem csak a lopás, hanem az elemi- és totálkárok miatt is aggódhatnak.
Az ellen nem véd?
Magyarországon körülbelül 800 ezren rendelkeznek casco biztosítással, így nagyjából minden 5. gépjármű esetén számíthatnak a tulajdonosok a kötelező felelősségbiztosítás által nem fedezet károk egy részének megtérítésére. A casco biztosítások esetén jóval nagyobb arányban jelentenek káreseményt, mint a kötelező biztosítás esetében: 2013-ban majdnem minden 7. casco biztosítottra jutott egy bejelentett káresetet, míg a kötelező felelősségbiztosítások esetén csak minden 31-re. Bár a casco biztosítás esetén az egy káreseményre jutó átlagos térítés mértéke 300 ezer forint volt, sok esetben – pl. lopás, illetve totálkár esetén – a kár mértéke megegyezik az autó értékével.
Ilyenkor a tulajdonos az autó értékétől függően casco biztosítás mellett is jelentős összeget bukhat. Egyrészt ugyanis a biztosító a káresemény bekövetkeztekor számított értéket veszi alapul, másrészt ebből az összegből vonja le a biztosított önrészét. A cascóval megtérített összeg ezért sok esetben nem elegendő önmagában arra, hogy a totálkárosra tört, vagy ellopott autó helyett azonos minőségű és felszereltségű autót szerezzen be a tulajdonos. Például 10 százalékos önrészű casco biztosítás mellett egy 6 milliós vételárú autó után – amelynek a forgalmi értéke a káresemény időpontjában 1-2 évesen már csak 4 millió volt – a károsult csak 3,6 millió forint kártérítésre számíthat.
Van olyan biztosítás, ami megvéd
Kevesen tudják, hogy a magyar piacon már elérhető olyan kiegészítő biztosítás, amely a gépjármű teljes megsemmisülése (totálkár vagy lopáskár esetén) esetén megtéríti az alapbiztosítás által fizetett kártérítés és az eredeti vételár közötti különbséget akár a gépjármű vásárlásától számított 5 évig.
A vételár biztosítás (GAP – Guaranteed Asset Protection) így megvédi a tulajdonost a pénzügyi veszteségtől. Ez különösen fontos lehet a finanszírozott gépjárművek esetén, mert ezzel kivédhető, hogy még több éven át kelljen a tartozást törleszteni egy olyan autó után, amit már nem is használhatnak - mondta el Busa Zoltán, a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító (EMABIT) vezérigazgatója.