Mind a raktár-, mind a kiskereskedelmi ingatlanok piacát alapvetően átalakíthatja a következő hat évben a folyamatosan növekvő online kereskedelem – derül ki az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő és a JLL ingatlan-tanácsadó közös prognózisából. A 2020-ra vonatkozó előrejelzés szerint az irodaházaknál pedig főként a környezetvédelmi előírásoknak való megfelelés, illetve a rugalmasabbá váló munkavégzés idézhet elő változásokat.
Presztízskérdés marad az iroda
Hiába féltik egyesek a rohamosan fejlődő mobiltechnológiától az irodaházakat, mondván, minél többen dolgoznak otthon, annál kevésbé van szükség az irodahelyiségekre, valójában ezek szerepe nem igen fog változni a jövőben, sőt egyre inkább presztízskérdéssé válik a bérlő cég arculatának megfelelő iroda kiválasztása – írják. Hozzáteszik, hogy hasonló feltételezések keringenek az internetes kereskedelemről is, de az online jelenlét, illetve a webáruházak óriási lehetőséget jelentenek a kiskereskedőknek, a raktárpiac pedig jelentősen profitálhat az internetes vásárlások térnyeréséből.
Zöldülnek a toronyházak
Az irodapiac leglátványosabb változása lesz, hogy egy EU-direktíva szerint 2020-ig az összes új irodaháznak rendelkeznie kell tanúsítvánnyal arról, hogy éves energiafelhasználása megegyezik a saját maga által előállított megújuló energia mennyiségével. A fenntarthatóság már most is szempont a bérlőknél. Fontosabbá válik – a jó lokáció mellett – a különböző szolgáltatások elérhetősége is, amelyek javítanak az alkalmazattok közérzetén.
Egyre nagyobb lesz az egy légterű területek aránya a bérleményeken belül, a felhő alapú informatikai szolgáltatások fejlődése pedig jelentősen javíthat az irodahelyiségek kihasználtságán, ugyanis néhány éven belül szükségtelenné válhatnak az IT-hálózat fenntartását szolgáló eszközök.
Webáruházhoz bolt és raktár is kell
A raktárpiacot az internetes kereskedelem térnyerése alakítja át, az e-kereskedelemmel foglalkozó cégek ugyanis jelentős raktárigénnyel léphetnek fel a piacon. Hazánkban egyelőre még nem jelentkeznek nagy számban beruházóként vagy bérlőként a raktárpiacon az e-kereskedelemben érdekelt külföldi vállalatok, ám ez a szegmens rendkívül gyorsan változik, ráadásul az online vásárlások aránya is gyorsan növekszik, így 2020-ra a nemzetközi tendenciákat követve akár nálunk is megjelenhetnek ilyen profilú cégek.
A kiskereskedelmi ingatlanok piacán szintén az online vásárlásnak lesz nagy szerepe a prognózis szerint. Egy üzlethelyiség a rendelkezésre álló információ mennyiségét tekintve nem veheti fel a versenyt a világhálóval, ahol a fogyasztó nem csupán a konkurens márkák termékeiről, de valószínűleg még magáról az adott termékről is több információt tudhat meg, mint az eladótól.
Nyugdíjasnak más a pláza
Ezért a következő évek kulcsszava kiskereskedelmi piacon a többcsatornás értékesítés lesz, ami azt jelenti, hogy a kiskereskedők erősíteni fogják az online jelenlétüket, hogy minél több helyről vonzzák be a vásárlókat az üzletbe, akár úgy is, hogy biztosítják az interneten megvásárolt termék átvételi lehetőségét.
A bevásárlóközpontok elsősorban egy demográfiai folyamat, a fizetőképes kereslet elöregedése nyomán alakulnak át. Várhatóan felértékelődnek a kényelmi szempontok a plázákban, ami olyan kézzelfogható dolgokban ölthet testet, mint hogy nagy kapacitású, könnyen elérhető parkolókat hoznak létre, vagy hogy egyszerűbb alaprajzú bevásárlóközpontok épülnek a könnyebb tájékozódásért. A legoptimistább szcenárió szerint hat éven belül akár három bevásárlóközpontot is átadhatnak a fővárosban – az Etele térnél, az Aquincumnál és a Bosnyák téren – fejezi be a közlemény.
(Fotó: 123rf.com) |