Összesen 19 249 általános élelmiszerüzlet működött Magyarországon ez év elején, a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat új felmérése szerint, ami 2 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.
A kicsik vannak a legtöbben
Ahogy a Privátbankár korábban megírta, az év elején két és fél milliót költöttünk percenként élelmiszerre. Részletek >> |
A hagyományos, főleg lakóhelyek közelében működő 200 négyzetméteres és kisebb üzletek aránya az élelmiszer-kiskereskedelmi hálózatban 89 százalékos volt az év elején, ahogyan tavaly és tavalyelőtt is. Viszonylag stabil maradt a mutató, mivel az 50 négyzetméteres és kisebb boltok száma 3 százalékkal, 10 785-re csökkent, viszont az 51-200 négyzetméteresek - vagyis a nagyobb élelmiszerüzletek és közértek - száma 2 százalékkal nőtt, 6 421-re, éves összehasonlításban.
A modern bolttípusok közül a hipermarketek száma eggyel bővült, tavaly óta. A szupermarketek száma viszont csökkent, miközben a diszkontok száma emelkedett. Közrejátszik a bolthálózat alakulásában, hogy a “Pláza-stop” felfüggesztette a nagy eladóterű üzletek szerves terjeszkedését. Másrészt pedig tavaly néhány Match szupermarketet és Profi diszkontot bezártak, míg zömük fokozatosan került más láncok tulajdonába, ahogyan az a sajtóban is többször megjelent.
Boltméret |
2 000 |
2005 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2500 nm felett |
24 |
77 |
123 |
137 |
152 |
166 |
170 |
171 |
401-2500 nm |
657 |
753 |
943 |
1 007 |
1 071 |
1 103 |
1 121 |
1 104 |
201-400 nm |
919 |
879 |
853 |
805 |
801 |
834 |
848 |
768 |
51-200 nm |
5 777 |
6 936 |
6 888 |
6 593 |
6 426 |
6 355 |
6 294 |
6 421 |
50 nm alatt |
17 859 |
15 310 |
12 533 |
11 393 |
11 451 |
11 111 |
11 111 |
10 785 |
Összesen |
25 236 |
23 955 |
21 340 |
19 935 |
19 901 |
19 569 |
19 544 |
19 249 |
Megjegyzés: a 401-2 500 négyzetméteres csatorna főleg szupermarketeket és diszkontokat foglal magában.
Nemzetközi összehasonlításban viszonylag még mindig elaprózott a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem. Amíg ugyanis nálunk 10 ezer lakosra tizenkilenc üzlet jut, addig például Szlovákiában tizenhét, Csehországban tizenöt, Ausztriában pedig még kevesebb, hét üzlet.
Régió |
2012. január 1. |
2013. január 1. |
Részarány az ország lakosságából |
Centrum (Bp. és Pest megye) |
21 |
23 |
28 |
Északnyugat |
18 |
17 |
18 |
Délnyugat |
15 |
15 |
13 |
Északkelet |
29 |
28 |
24 |
Délkelet |
17 |
17 |
17 |
Hazánkban az élelmiszerboltok koncentráltsága szempontjából a régiók közötti különbségek valamelyest csökkentek. Legkoncentráltabb a bolthálózat a Budapestet és Pest megyét magában foglaló Centrumban. A másik véglet: legnagyobb mértékben elaprózott az élelmiszer-kiskereskedelem az északkeleti megyékben.
Az északnyugati Nielsen-régió: Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megye alkotja.
Északkelet: Borsod-Abaúj Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg.
Délkelet: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok.
Délnyugat: Baranya, Somogy, Tolna és Zala.