1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

December és március között 2 százalékkal nőtt a kiskereskedelem bevétele. Ráadásul úgy, hogy közben kevesebbet vásároltunk, átlagosan két százalékkal. Leginkább pedig azokat az üzleteket részesítettük előnyben, amelyek közel vannak az otthonunkhoz. A legtöbben szupermarketben vásárolnak, de csaknem ugyanannyian járnak a hiperekbe is.

Sokan szeretnek gyorsan és lehetőleg az otthonukhoz közel vásárolni élelmiszert. A Nielsen piackutató legfrissebb felmérése szerint a vásárlások negyedét a kis ABC-ékben, és a nagyobb közértekben vásároltuk meg december és március között.

Az adatokból azonban az derült ki, hogy valamelyest csökkent ezeknek az üzleteknek a népszerűsége, igaz, mindössze egy százalékkal csökkent a részesedésük a forgalomból az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

Bolttípus

2011. december-

2012. március

2012. december-

2013. március

2 500 nm felett (hipermarketek*)

31

31

401-2 500 nm (szupermarketek*)

35

36

201-400 nm (diszkontok*)

8

8

51-200 nm

(nagyobb élelmiszerüzletek, közértek*)

17

16

50 nm és kisebb

(ABC, kisboltok*)

9

9

* A zárójelben lévő üzletkategóriákat a Privátbankár határozta meg, az nem a kutatás része.

Az adatokból jól látszik, hogy amit az otthonok közelében lévő közértek elveszítettek a részesedésükből, azt a szupermarketek nyerték meg, ugyanis az élelmiszerek 36 százalékát náluk vásároltuk meg. Bár az élelmiszerek 75 százalékát a nagyok - diszkontok, szupermarketek és hipermarketek - bonyolítják, ezek az üzletek az élelmiszer-kiskereskedelmi hálózatnak mindössze 12 százalékát teszik ki.

Kevesebbet vásároltunk, többet költöttünk

A kiskereskedelem bevétele 2 százalékkal nőtt a Nielsen által folyamatosan mért kilencven élelmiszer-kategória értékesítéséből, 2012. december-2013. március között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva.

Ugyanakkor 2 százalékkal kevesebb élelmiszert adtak el a boltokban. A hagyományos kisboltokban és a közértekben a legnépszerűbbek a feldolgozott húsok, sörök, szénsavas üdítőitalok, kávék, gyümölcslevek, tejföl, nápolyik, vodka, valamint cukorkák.

Percenként milliókat költöttünk

Az átlagosnál jóval nagyobb mértékben drágult többek között a vodka, a táblás csokoládé, a praliné, a liszt és a margarin. Ahogy a Privátbankár saját felméréséből is kiderült, volt olyan magyar termék, ami drága volt, de több élelmiszerért is kevesebbet kellett fizetni, mint korábban. Egy másik felmérésből az is kiderült, hogy a szupermarketek mellet a szaküzleteket részesítjük előnyben, ha élelmiszert akarunk vásárolni.

A vizsgált négy hónapban a kiskereskedelem forgalma, a kétszázalékos növekedéssel elérte a 440 milliárd forintot. Vagyis minden egyes percben több mint 2 millió 500 ezer forintot költöttünk élelmiszerre. Ez egy egyszerű átlag, amely nem veszi figyelembe, hogy az üzleteknek csak egy része van nyitva éjszaka is.





LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG