1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Háromból két hipermarketben olcsóbban vásárolhatunk be, mint egy hónappal ezelőtt - a Privátbankár májusi Árkosár-felmérésében csak egy helyen kértek 18 ezer forintnál többet mintakosarunkért. A magyar eperért mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, a fagyit és a ketchupot viszont fillérekből is megúszhatja, aki bírja az ilyesmit.

Olcsóbb, mint áprilisban - drágább, mint tavaly

A KSH kedden közli az infláció áprilisi alakulásával kapcsolatos adatait.

Márciusban mélypontra került a magyar infláció, a KSH áprilisi jelentése szerint mindössze 2,2 százalékkal emelkedtek egy év alatt a fogyasztói árak -  az élelmiszerek árai azonban az átlagosnál nagyobb mértékben emelkedtek - hasonló eredményre jutott a Privátbankár Árkosár-felmérése. A május elején végzett felmérésünk szerint a hipermarketek élelmiszer-árai egy hónap alatt csökkentek, azonban továbbra is drágább a nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt.

Május 9-én vettük nyakunkba az Auchan, a Tesco és az Interspar egy-egy hipermarketjét, hogy megvizsgáljuk, az elmúlt egy hónapban mennyivel kell többet vagy kevesebbet fizetnünk 30 élelmiszerből álló minta-nagybevásárlásunk végén.

Összességében nincsenek rossz híreink: a 3 áruházból kettőben kevesebbe került a beszerzés, mint egy hónapja, egyedül a Tescóban kellett mélyebben a zsebünkbe nyúlnunk. Mivel a legtöbbet épp a múlt havi 3. helyezett Interspar engedett az áraiból, átrendeződött az áruházak ársorrendje: az Auchan maradt az élen, de a holland fenyőfás lánc megelőzte a briteket.

Az Interspar leelőzte a Tescót

Éves összehasonlításban ugyanis míg az Auchan 4,2 százalékot emelt az árakon, a Tescoban a számla végösszege 10 százalékkal mutatott többet, mint egy évvel ezelőtt. (Az Intersparnak ez a kilencedik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba. Bár az égvilágon semmilyen következtetést nem lehet levonni belőle, de a statisztika kedvelőinek kedvéért feljegyezhetjük: az Intersparban ma 6,9 százalékkal magasabbak az árak, mint a szépemlékű Corában voltak egy évvel ezelőtt.)

 

 

A három áruház adatai alapján az átlagos kosárérték május elején 17 421 forint volt. Az Auchanban 16, az Intersparban 17, míg a Tescóban ezúttal 18 ezer forint fölött volt a számla végösszege. Az átlagérték egy hónap alatt 2,5 százalékkal csökkent, míg egy év alatt 7,2 százalékos a növekedés (az éves adat számításánál csak az Auchan és a Tesco árait vettük figyelembe). 448 forinttal kell kevesebbet fizetnünk, mint egy hónapja, míg egy évvel ezelőtt még 1152 forinttal olcsóbb volt a nagybevásárlás.

Az éves áremelkedés mértéke, azaz a Privátbankár Árkosár árindexe

A legolcsóbb és a legdrágább áruház között ebben a hónapban viszonylag nagy a különbség: több mint 10 százalék, azaz 1 841 forint. A legkevesebbet persze akkor kellene fizetnünk, ha mindent ott vennénk meg, ahol az a legolcsóbb: ezesetben csak 15 654 forintot kellene a kasszánál hagynunk. Nem árt azonban azt is figyelembe venni, hogy ekkor viszont tripla utazgatásra, illetve tripla létszámú bevásárló-csapatra lenne szükség - ez pedig még a csökkenő üzemanyagárak mellett is igencsak megfontolandó választás.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Mivel a múlt hónaphoz képest olcsóbb lett a nagybevásárlás, több olyan terméket találtunk, amelyek legalább 10 százalékkal olcsóbbak lettek, mint amelyek hasonló mértékben drágultak. Bár az almáért és a felvágottért nagyjából 20, a joghurtért 10 százalékkal többet kellett kifizetnünk, legalább 10 százalékkal olcsóbb lett viszont a csirkemell, a csokoládé, a kávé, a tej és a tojás. A krumpli bár továbbra is jóval többe kerül, mint egy éve, az előző hónaphoz képest ötödével csökkent az ára.

Éves összehasonlításban tehát a krumpli vezeti a listát (116 százalékos áremelkedéssel), több mint 30 százalékkal drágult a liszt, a száraztészta, a májas. Több mint 10 százalékkal emelkedett egyes üdítők, a whisky, a pezsgő, a felvágott és a chips ára.

Idén viszont 32 százalékkal olcsóbb a tojás, és 10 százalékos vagy azt meghaladó mértékben csökkent a banán, a tea, a csoki, a cukor ára is egy év alatt.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal is választottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre, márkára, összetevőkre és küllemre való tekintet nélkül, egyedül egyetlen szempontot - az árat - szem előtt tartva melyik hipermarketben tudnánk azokat a legolcsóbban beszerezni.

Egyre közelítünk az eperszezonhoz - hogy még nem igazán vagyunk benne, az abból látszik, hogy a külföldi földieper (külföldieper?) egyelőre jóval olcsóbb, mint a magyar. A Tescóban kilónként 798 forintért már hozzájuthatunk a spanyol gyümölcshöz (a magyar változat még közel 1600 forint volt ottjártunkkor). Az Interspar 898-ért adta a szamóca kilóját, az Auchan 956-ért.

Egyre gyakoribbak a kánikulára emlékeztető napok, egy melegebb hétvégi napon már szép sorok állnak a fagyisnál - aki nem akar várakozni a gombócokra, vagy sokallja a bőven 100 forint fölötti egységárat a néhány dekás adagokért, az vehet dobozos jégkrémet otthonra. Nem kell sokat költeni: a Tescóban a Real Delights márka literje mindössze 229 forintba kerül. 249-ért az Intersparban Bambo márkájú fagyit vehetünk. az Auchanban hiába került csak 269 forintba a Limka, még így is a legdrágább volt a versenyben. Ezért a pénzért persze ne számítsunk főzött kézműves fagylaltra diódarabokkal és friss gyümölccsel.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Nem szezonális termék, de a szerkesztőségnek szüksége volt rá, így felmértük a ketchup-kínálatot is. Megdöbbentő, de elég egy kétszázas egy egykilós flakonra: a lengyel Nektavit és a Tesco gazdaságos terméke ugyanis 1000 grammos kiszerelésben éppen 195 forintba kerül. Az Interspar legolcsóbb versenyzője ugyanaz a Nektavit, de itt 239 forintot kértek érte. Meg is kóstoltuk a lengyel ketchupot - bár a fűszerek hiányoznak belőle, és valamivel kevesebb paradicsomot látott, mint drágább versenytársai, szükség esetén vállalható alternatíva, az ára pedig gyakorlatilag a márkás termékek töredéke.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG