Fekete Zoltán a sajtótájékoztatón. Kép forrása: Privátbankár |
Budapestet nem blokkolni kell, hanem mozgásba hozni - mondta Fekete Zoltán az Uber magyarországi operatív vezetője csütörtöki sajtótájékoztatón, amely során tisztázták, mi lesz a szolgáltatás sorsa itthon, azok után, hogy az állam kőkeményen rászállt a sofőrökre a taxis tüntetés után. Ahogy arról már korábban beszámoltunk, gyakorlatilag ellehetetleníti a NAV azokat a sofőröket, akik vállalják, hogy sofőrködnek a szolgáltatás keretein belül, így rendszámot és több százezres büntetést kockáztatnak a volán mögött ülők.
Az Uber kálváriája még az év elején kezdődött, amikor a taxisok az utcára vonultak Budapesten azért, hogy az állam végre rendezze a sharing economy-ra épülő szolgáltatás helyzetét. Ők ez alatt a szolgáltatás betiltását értették, de minimum azt, hogy az Uberre is vonatkozzanak azok a szabályok, amelyek a taxisokra, például fizessenek adót. Fejet hajtva a taxisok előtt, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és az ügyészség össztüzet zúdított a szolgáltatásra: nagyobb erővel ellenőrizték az ubereseket és az is felmerült, hogy költségvetési csalás miatt eljárás indul a cég ellen. Az Uber cserébe kitiltotta rendszeréből a NAV-ellenőröket bankszámla alapján, viszont az egyeztetések még folynak a legális működéssel kapcsolatban. Minden cikkünket a témában itt találja >>> |
Fekete Zoltán elmondta ugyanakkor, hogy az Ipsos felmérése szerint a budapestiek 72 százaléka szeretné, hogy a szolgáltatás továbbra is elérhető maradjon. Leszögezte, az Uber nem taxi és az utasok is így gondolják, 80 százalékuk nem is használ taxiszolgáltatást. A vezető azt is elmondta, minden egyes Uber út biztosítva van másfél milliárd forint értékben. „Nincs lopás, nincs lehúzott turista, az Uber korrekt” - mondta Fekete Zoltán, majd hozzátette, a mostani 1200 helyett 2000-re akarják növelni a sofőrök számát 2016 végéig.
Mi lesz a büntetésekkel?
Holnaptól lépnek életbe a NAV új játékszabályai, viszont az Uber folytatni fogja a működését, a mai napon pedig eljuttatják az illetékes döntéshozókhoz azokat az íveket, amelyeket a felhasználók töltöttek ki a legutóbbi, Uber melletti petíció során. Kihangsúlyozta, hogy a NAV-val történő együttműködés egyébként nagyszerű, azonban azt nem tudtuk meg, hogy mit fognak tenni a büntetésekkel holnaptól, illetve hogyan kívánják védeni az alvállalkozóikat.
Újságírói kérdésre elmondta, támogatni fogják azokat, akiket a NAV megbüntet, de azt, hogy ez a támogatás konkrétan azt jelenti-e, hogy kifizetik a büntetést, nem adott választ. Azt viszont elmondta, hogy folynak az egyeztetések, arról pedig még nem tudnak, hogy bárkinek is leszedték volna a rendszámtábláját. Nem tudni, hogy ez mennyire lesz megnyugtató a sofőröknek, akik péntektől újra az utcára mehetnek a szolgáltatással.