TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Wolfgang Amadeus Mozart Varázsfuvolája csak egy unalmas, mindenki által ismert és látott remekmű - de mit kapunk akkor, ha valaki némafilmet csinál belőle a színpadon? Egy lenyűgöző és újszerű színházi élményt, amit több mint 3 éve játszanak kiemelkedő sikerrel szerte a világban.

Az 1927 egy vizuális és előadó művészeti csapat, mely Suzanne Andrade és Barrie Kosky vezetésével újraértelmezte és megalkotta Mozart leghíresebb operáját. A premier a Berlini Komische Operben volt az LA Opera és a Minnesota Opera koprodukciójában 2012. november 25-én, és azóta is műsoron van mindhárom operaházban továbbá állandó turnéikon.

Egy unalmas remekmű, a Varázsfuvola

Mozart virtuóz művét, a Varázsfuvolát mindenki ismeri, mindenki látta… és a nagyobb áriákat leszámítva sajnos mindenki unta. Mindenki olvasta, hogy az 1791-es premier után a szabadkőművesek a nagy sikerre való tekintettel letiltották az előadást, mert Wolfie túl sok információt adott ki róluk a darabon keresztül. Neveket, helyszíneket, a páholy titkos szabályait szellőztette meg, ami jó néhány kellemetlenséget okozott a szervezetnek.

Mindenki ismeri az egyéb okfejtéseket is a darabbal kapcsolatban, amelyekkel nem nagyon tudunk mit kezdeni - hogy valójában kiről mintázta a Paminót, vagy hogy az Éj Királynőjének áriáját egy kisfiúra vagy épp egy mormotára írta.

Nem egyszerű a darab, ugyanis szimbolikája végtelenül bonyolult, az áriák végtelenül szofisztikáltak, nagy kihívás elénekelni őket, és ahhoz képest hogy operaelőadásról van szó, rengeteg benne a próza, mellyel az operisták nem tudnak megküzdeni. Persze ez nem is várható el tőlük, hiszen nem erre vannak képezve, egészen máshogy, máshonnan képzik a hangot mint a prózisták.

Rengetegen megpróbálták, de csak néhányuknak sikerült igazán

Ugyanakkor a mű megkerülhetetlen. Nem szabad elfelejteni, hogy zenei és dramaturgiai bonyolultsága a mű előnye. Sokan próbálkoztak sokféleképpen színpadra tenni az előadást, mégis igazából három nagy sikerről tudunk beszámolni. Simon McBurney Hollandiában igen progresszív módon, de nagyon izgalmasan, ugyanakkor az eredeti hangokat megbontva vitte sikerre a darabot.

A Met biztos sikerre ment: Julie Taymor, napjaink egyik legmeghatározóbb rendezője rendezte a produkciót. Neki a színház és filmművészet a mindene, ezeknek egyik legnagyobb újítója. Taymor egy Tony- és Emmy-díjas, Oscar-jelölt alkotó – rendező, díszlet- és jelmeztervező, producer. Legtöbben talán a Frida című filmhez kötik a nevét, holott ezen felül számos nagy sikerű film (Titus, A Vihar, Szentivánéji Álom), fantasztikus operarendezések (Oedepus Rex – Tokyo, Salome – Kirov Opera, Bolygó Hollandi – LA Opera) és kiváló prózai és musicalsikerek (Oroszlánkirály musical – Broadway, Szentivánéji Álom – Toronto, Titus Andronicus – off Broadway) köthetők a nevéhez. Nyelvezete, stílusa azonnal felismerhető, olyan újításokat vitt be a színházba, melyek a nagy filmek CGI-technikáihoz hasonlóak, továbbá nem sütkérezik a maga mélyművészetében s panaszkodik, hogy az ma már nem menő, hanem igyekszik az ifjúságot rávezetni ennek fontosságára és szeretetére.

A Varázsfuvola az elkepesztő Taymor-féle látványvilággal, hatalmas bábokkal varázsolja el a közönséget, de leginkább a gyerekeket - ugyanis a Met szigorú szabályaiba nem fért bele, hogy Taymor nagyon belenyúljon az alapműbe, így a felnőttek számára egy idő után kiszámítható lett a darab, de ettől függetlenül mindenképpen említésre méltó. Ugyanakkor az alapvető problémát, a prózai nehézségeket egyik előadás sem tudta megoldani.

Aztán 2012-ben a nagyon előremutató és kísérletező Komische Oper (amelynek vezetője Nánási Henrik) színre vitte az első bombasztikus sikerű, szinte hibátlan Varázsfuvolát. Nem kavartak sokat, nem akarták telerakni ilyen-olyan mondanivalóval a mai kor számára, egyszerűen egy, az elejétől a végéig izgalmas előadást kívántak színre vinni.

Mindenekelőtt érdemes megtekinteni az előadás trailerét:

Tökéletes akusztikájú némafilm

A darab a némafilm előtt tiszteleg, némafilmes eszközöket használ. A szereplők soha nem beszélnek prózát a színpadon, némafilmes módon egyszerűen feliratozzák a darabot, s az eszméletlen vetítéstechnika segítségével folyamatos humorral tűzdelik tele.

A darabot eljátszani és levezényelni végtelenül nehéz. Ugyanis az általunk látott összképet a művészek nem érzik, ezért ők apró jelzések mentén haladva játszanak – mint mikor egy nagy amerikai filmben greenboxban forgatnak. A karmester nem csupán a zenekart és az operaművészeket, de a több mint 150 projektorból álló vetítés irányítóit is vezényli.

Az előadás lenyűgöző, és egy újszerű színházi élményt ad - miközben a tradíciókat alapjaiban nem rengeti meg.

Az előadás honlapja >>

Előadások:

Január 16-30. Madrid – Teatro Real Madrid

Február 13 - március 6. Los Angeles - LA Opera

Március 24. - június 14. Berlin - Komische Oper


 

Színházi ajánló sorozatunk korábbi részei:

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Kultúra Tovább perlik a fraknói kincset
Szakonyi Péter | 2020. november 24. 16:58
Még hosszú évekbe telik, míg végleges bírói ítélet születik az úgynevezett fraknói kincs ügyében. Az Esterházy hercegek fraknói várában őrzött műkincsegyüttest öt éve egy raktárba szállították. A közel 300 darabból álló és korábban az Iparművészeti Múzeumban kiállított páratlan gyűjtemény azóta nem látható.
Kultúra A mi hazánk Budapest - videóinterjú Koncz Zsuzsával
Szarvas György | 2020. november 22. 15:11
A napokban vehette át Budapest díszpolgára címét Koncz Zsuzsa előadóművész, és a napokban jelenik meg új lemeze a Szabadnak születtél is. A városról és a város nyújtotta szabadságról beszélgettünk a művésznővel. 
Kultúra Van bennem egy alapvető csibész - interjú Szervét Tiborral
Vidacs Éva | 2020. november 21. 18:31
Évekig úgy választottam darabot, hogy mindegy, mi az, de ő benne legyen. Láttam drámai szerepben, polgárpukkasztó előadásban és zenés komédiában is. Most viszont egy olyan arcát mutatja meg Szervét Tibor, amelyiket eddig nem ismerhettük.  
Kultúra Nagy pofont kapott a szórakoztatóipar
Baka F. Zoltán | 2020. november 19. 18:02
Sok rendezvényszervező vállalkozás nem fog felállni a járványhelyzetből – mondta a Piac & Profit magazin ma megjelenő számának adott interjúban Fülöp Zoltán, a több rendezvényt – köztük a Sziget és a Volt Fesztivált, a Balaton Soundot - összefogó Sziget Zrt. egyik fesztiváligazgatója, aki egyben az Akvárium Klubot is üzemeltető cég egyik tulajdonosa. A Sziget Zrt. bankhitellel próbálja áthidalni az idei évi veszteségeit.
Kultúra Szinkron, reklám és filmszerep - mekkora gázsikat tud kitermeli a magyar szórakoztatóipar
Szarvas György | 2020. november 15. 15:03
Bár az SzFE-n a vészhelyzet kihirdetésével kényszerűségből a tiltakozók is időlegesen visszavonulót fújnak (legalább is az épületet elhagyják), ez a több hónapos közjáték arra mindenképpen alkalmat szolgáltat, hogy megnézzük, azok, akik kikerülnek az egyetemről, milyen lehetőségekkel vágnak neki az életnek, színészként miféle megélhetésük lehet, társulati tagként vagy szabadúszóként. Mit kínál számukra a szinkron, a reklámipar, és milyen esélyeik lehetnek – anyagilag is – ha bekerülnek egy nagyjátékfilm forgatására.
Kultúra A stream a veszélyhelyzet után is velünk marad - videóinterjú Mácsai Pállal
Szarvas György | 2020. november 14. 15:43
Az Örkény Színház már a mostani őszi szezonnak is úgy ment neki, hogy a hagyományos előadások mellett számos darabot streamelve is közvetítettek a nézőknek. A legutóbbi veszélyhelyzeti intézkedések miatt a színház most bezárt, maradt a streamelés, amiről Mácsai Pál igazgató úgy nyilatkozott, hogy bár ma még ez a forma gyerekcipőben jár, körülbelül ahhoz hasonlítható, mint ahol a film tartott a Lumiere fivérek idején. Szerinte ez megmarad a jövőben is, és hasonló pályát fog befutni, mint amit a filmművészet produkált a kezdetektől mostanáig. Sikerre van ítélve. 
Kultúra A kádár-korszakban minden, ami R-rel kezdődött és ajk-kal végződött, rémületet keltett az apparátusban - videóinterjú a bécsi CEU történészével
Szarvas György | 2020. november 8. 13:33
A magyar történelem nem bővelkedik kiemelkedő női politikusokban, de még ők is gyakran feledésbe merülnek a hazai emlékezetpolitikai csatározásokban. Pető Andrea a bécsi CEU történésze Rajk Júliáról megjelent életrajzában arra tesz kísérletet, hogy az árnyékból ( magának a könyvnek is Árnyékban a címe) a napvilágra hozza Rajk László özvegyének igencsak rendhagyó politikai életútját. 
Kultúra Vajon mennyit számít az életkor az amerikai elnökök megválasztásakor?
Szarvas György | 2020. november 1. 16:37
Trump második ciklusát megválasztása esetén 74 évesen kezdené el. Ezzel az életkorral mindenképpen rangidősnek számítana az indulók között, hiszen még Reagan is "csupán" 73 volt a második terminus alatt. A mostani jelöltek - így a demokrata Biden esetében is - a magas életkor miatt felmerül a kérdés, vajon érdemes-e meghúzni ebben az ügyben bármiféle korhatárt.
Kultúra Taxissztrájk - 30 éve bénult meg az ország a sebtében bejelentett benzináremelés miatt
Privátbankár.hu | 2020. október 25. 14:39
Vasárnap van pont harminc éve, hogy a mindenféle előkészítés nélkül, egy hirtelenjében bejelentett benzináremelés miatt a hazai fuvarozótársadalom blokád alá vonta az ország közútjait, napokig megbénítva az életet. A tiltakozás végül a tárgyalóasztalhoz ültette a kormány képviselőit, és kompromisszumos megállapodás született az ügyben.  
Kultúra "Mindig a valóságról írok, de szürreális módon" - videóinterjú Kiss Tibor Noé íróval
Szarvas György | 2020. október 24. 16:38
Az idei Margó fesztiválon mutatták be Kiss Tibor Noé harmadik, Beláthatatlan táj című regényét. Ahogy azt a fülszövegben is olvashatjuk, a Beláthatatlan táj elemelt költőiségével és szürreális kompozícióival radikális és felszabadító olvasmány. 
Friss
hírlevél