5p
Wolfgang Amadeus Mozart Varázsfuvolája csak egy unalmas, mindenki által ismert és látott remekmű - de mit kapunk akkor, ha valaki némafilmet csinál belőle a színpadon? Egy lenyűgöző és újszerű színházi élményt, amit több mint 3 éve játszanak kiemelkedő sikerrel szerte a világban.

Az 1927 egy vizuális és előadó művészeti csapat, mely Suzanne Andrade és Barrie Kosky vezetésével újraértelmezte és megalkotta Mozart leghíresebb operáját. A premier a Berlini Komische Operben volt az LA Opera és a Minnesota Opera koprodukciójában 2012. november 25-én, és azóta is műsoron van mindhárom operaházban továbbá állandó turnéikon.

Egy unalmas remekmű, a Varázsfuvola

Mozart virtuóz művét, a Varázsfuvolát mindenki ismeri, mindenki látta… és a nagyobb áriákat leszámítva sajnos mindenki unta. Mindenki olvasta, hogy az 1791-es premier után a szabadkőművesek a nagy sikerre való tekintettel letiltották az előadást, mert Wolfie túl sok információt adott ki róluk a darabon keresztül. Neveket, helyszíneket, a páholy titkos szabályait szellőztette meg, ami jó néhány kellemetlenséget okozott a szervezetnek.

Mindenki ismeri az egyéb okfejtéseket is a darabbal kapcsolatban, amelyekkel nem nagyon tudunk mit kezdeni - hogy valójában kiről mintázta a Paminót, vagy hogy az Éj Királynőjének áriáját egy kisfiúra vagy épp egy mormotára írta.

Nem egyszerű a darab, ugyanis szimbolikája végtelenül bonyolult, az áriák végtelenül szofisztikáltak, nagy kihívás elénekelni őket, és ahhoz képest hogy operaelőadásról van szó, rengeteg benne a próza, mellyel az operisták nem tudnak megküzdeni. Persze ez nem is várható el tőlük, hiszen nem erre vannak képezve, egészen máshogy, máshonnan képzik a hangot mint a prózisták.

Rengetegen megpróbálták, de csak néhányuknak sikerült igazán

Ugyanakkor a mű megkerülhetetlen. Nem szabad elfelejteni, hogy zenei és dramaturgiai bonyolultsága a mű előnye. Sokan próbálkoztak sokféleképpen színpadra tenni az előadást, mégis igazából három nagy sikerről tudunk beszámolni. Simon McBurney Hollandiában igen progresszív módon, de nagyon izgalmasan, ugyanakkor az eredeti hangokat megbontva vitte sikerre a darabot.

A Met biztos sikerre ment: Julie Taymor, napjaink egyik legmeghatározóbb rendezője rendezte a produkciót. Neki a színház és filmművészet a mindene, ezeknek egyik legnagyobb újítója. Taymor egy Tony- és Emmy-díjas, Oscar-jelölt alkotó – rendező, díszlet- és jelmeztervező, producer. Legtöbben talán a Frida című filmhez kötik a nevét, holott ezen felül számos nagy sikerű film (Titus, A Vihar, Szentivánéji Álom), fantasztikus operarendezések (Oedepus Rex – Tokyo, Salome – Kirov Opera, Bolygó Hollandi – LA Opera) és kiváló prózai és musicalsikerek (Oroszlánkirály musical – Broadway, Szentivánéji Álom – Toronto, Titus Andronicus – off Broadway) köthetők a nevéhez. Nyelvezete, stílusa azonnal felismerhető, olyan újításokat vitt be a színházba, melyek a nagy filmek CGI-technikáihoz hasonlóak, továbbá nem sütkérezik a maga mélyművészetében s panaszkodik, hogy az ma már nem menő, hanem igyekszik az ifjúságot rávezetni ennek fontosságára és szeretetére.

A Varázsfuvola az elkepesztő Taymor-féle látványvilággal, hatalmas bábokkal varázsolja el a közönséget, de leginkább a gyerekeket - ugyanis a Met szigorú szabályaiba nem fért bele, hogy Taymor nagyon belenyúljon az alapműbe, így a felnőttek számára egy idő után kiszámítható lett a darab, de ettől függetlenül mindenképpen említésre méltó. Ugyanakkor az alapvető problémát, a prózai nehézségeket egyik előadás sem tudta megoldani.

Aztán 2012-ben a nagyon előremutató és kísérletező Komische Oper (amelynek vezetője Nánási Henrik) színre vitte az első bombasztikus sikerű, szinte hibátlan Varázsfuvolát. Nem kavartak sokat, nem akarták telerakni ilyen-olyan mondanivalóval a mai kor számára, egyszerűen egy, az elejétől a végéig izgalmas előadást kívántak színre vinni.

Mindenekelőtt érdemes megtekinteni az előadás trailerét:

Tökéletes akusztikájú némafilm

A darab a némafilm előtt tiszteleg, némafilmes eszközöket használ. A szereplők soha nem beszélnek prózát a színpadon, némafilmes módon egyszerűen feliratozzák a darabot, s az eszméletlen vetítéstechnika segítségével folyamatos humorral tűzdelik tele.

A darabot eljátszani és levezényelni végtelenül nehéz. Ugyanis az általunk látott összképet a művészek nem érzik, ezért ők apró jelzések mentén haladva játszanak – mint mikor egy nagy amerikai filmben greenboxban forgatnak. A karmester nem csupán a zenekart és az operaművészeket, de a több mint 150 projektorból álló vetítés irányítóit is vezényli.

Az előadás lenyűgöző, és egy újszerű színházi élményt ad - miközben a tradíciókat alapjaiban nem rengeti meg.

Az előadás honlapja >>

Előadások:

Január 16-30. Madrid – Teatro Real Madrid

Február 13 - március 6. Los Angeles - LA Opera

Március 24. - június 14. Berlin - Komische Oper


 

Színházi ajánló sorozatunk korábbi részei:

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Európa legnagyobb immerzív színháza a Millenárison
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 16:24
November 5-től látható Budapesten a Walk My World.
Kultúra Karácsony Gergely újabb kísérletet tesz a Sziget megmentésére
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 08:22
Holnap tárgyalhatja a Fővárosi Közgyűlés a javaslatot.
Kultúra Leleplezhették a Louvre kirablóit
Privátbankár.hu | 2025. október 26. 16:33
Egyikőjük éppen elhagyni készült az országot.
Kultúra Jön a digitális Auschwitz – kik szabadították fel valójában a haláltábort?
Elek Lenke | 2025. október 12. 14:38
Ki szabadította fel Auschwitzot? Mi történt ott egyáltalán? Bár fotók és filmek fennmaradtak erről a szörnyű népirtásról, a túlélők száma egyre kevesebb. Hogy lehet minden tényt megőrizni az utókornak, és az őrzés mikéntje mennyiben tükrözi egy adott korszak álláspontját?
Kultúra Először üzent a friss irodalmi Nobel-díjas Krasznahorkai László
Imre Lőrinc | 2025. október 11. 14:12
Krasznahorkai László közösségi oldalán reagált a kitüntetésre.
Kultúra „A cenzúra nyomása fokozódott” – többezer tiltott könyvet száműztek az amerikai iskolákból
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 14:59
Idén is elkészült a PEN America jelentése, ami az amerikai iskolákban leggyakrabban betiltott könyvek listáját is tartalmazza. 
Kultúra Most mindent felfed Angela Merkel? Ezért utazott Budapestre a volt német kancellár
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 11:40
Angela Merkel saját könyve bemutatójára érkezett Budapestre. 
Kultúra Elhunyt Robert Redford, a magával ragadó hollywoodi színészikon
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 14:45
A híres művész és a Sundance fesztivál alapítója 89 éves korában távozott.
Kultúra Kis városi oázisok hódítanak Bécsben
Bózsó Péter | 2025. augusztus 17. 15:16
Bécsben egyre népszerűbbek a Grätzloasen néven ismert, önkéntesek által épített apró „aszfaltoázisok” – fa teraszburkolattal, virágládákkal és ülőhelyekkel kialakított mini parkok, amelyek az utcák szélén hoznak zöldet és közösségi életet a város vérkeringésébe.
Kultúra Dínócsontváz és marsi meteorit – elképesztő összegekért keltek el a különleges leletek
Kenessei András | 2025. július 27. 17:24
Avagy: mennyit ér egy régi kavics? Mondjuk egy kicsit nagyobb méretű kavics, és ezért a szokásosnál egy kicsit nehezebb kavics. Meg, mondjuk, egy messzebbről érkezett kavics. Nem a szomszéd faluból, vagy a szomszéd országból, annál is messzebbről, de még a szomszéd kontinensnél is messzebbről. Nos? Kinek mennyit érhet? Mindez kiderülhetett idén júliusban, azon a New York-i árverésen, amelyet a Sotheby’s rendezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG