5p
Wolfgang Amadeus Mozart Varázsfuvolája csak egy unalmas, mindenki által ismert és látott remekmű - de mit kapunk akkor, ha valaki némafilmet csinál belőle a színpadon? Egy lenyűgöző és újszerű színházi élményt, amit több mint 3 éve játszanak kiemelkedő sikerrel szerte a világban.

Az 1927 egy vizuális és előadó művészeti csapat, mely Suzanne Andrade és Barrie Kosky vezetésével újraértelmezte és megalkotta Mozart leghíresebb operáját. A premier a Berlini Komische Operben volt az LA Opera és a Minnesota Opera koprodukciójában 2012. november 25-én, és azóta is műsoron van mindhárom operaházban továbbá állandó turnéikon.

Egy unalmas remekmű, a Varázsfuvola

Mozart virtuóz művét, a Varázsfuvolát mindenki ismeri, mindenki látta… és a nagyobb áriákat leszámítva sajnos mindenki unta. Mindenki olvasta, hogy az 1791-es premier után a szabadkőművesek a nagy sikerre való tekintettel letiltották az előadást, mert Wolfie túl sok információt adott ki róluk a darabon keresztül. Neveket, helyszíneket, a páholy titkos szabályait szellőztette meg, ami jó néhány kellemetlenséget okozott a szervezetnek.

Mindenki ismeri az egyéb okfejtéseket is a darabbal kapcsolatban, amelyekkel nem nagyon tudunk mit kezdeni - hogy valójában kiről mintázta a Paminót, vagy hogy az Éj Királynőjének áriáját egy kisfiúra vagy épp egy mormotára írta.

Nem egyszerű a darab, ugyanis szimbolikája végtelenül bonyolult, az áriák végtelenül szofisztikáltak, nagy kihívás elénekelni őket, és ahhoz képest hogy operaelőadásról van szó, rengeteg benne a próza, mellyel az operisták nem tudnak megküzdeni. Persze ez nem is várható el tőlük, hiszen nem erre vannak képezve, egészen máshogy, máshonnan képzik a hangot mint a prózisták.

Rengetegen megpróbálták, de csak néhányuknak sikerült igazán

Ugyanakkor a mű megkerülhetetlen. Nem szabad elfelejteni, hogy zenei és dramaturgiai bonyolultsága a mű előnye. Sokan próbálkoztak sokféleképpen színpadra tenni az előadást, mégis igazából három nagy sikerről tudunk beszámolni. Simon McBurney Hollandiában igen progresszív módon, de nagyon izgalmasan, ugyanakkor az eredeti hangokat megbontva vitte sikerre a darabot.

A Met biztos sikerre ment: Julie Taymor, napjaink egyik legmeghatározóbb rendezője rendezte a produkciót. Neki a színház és filmművészet a mindene, ezeknek egyik legnagyobb újítója. Taymor egy Tony- és Emmy-díjas, Oscar-jelölt alkotó – rendező, díszlet- és jelmeztervező, producer. Legtöbben talán a Frida című filmhez kötik a nevét, holott ezen felül számos nagy sikerű film (Titus, A Vihar, Szentivánéji Álom), fantasztikus operarendezések (Oedepus Rex – Tokyo, Salome – Kirov Opera, Bolygó Hollandi – LA Opera) és kiváló prózai és musicalsikerek (Oroszlánkirály musical – Broadway, Szentivánéji Álom – Toronto, Titus Andronicus – off Broadway) köthetők a nevéhez. Nyelvezete, stílusa azonnal felismerhető, olyan újításokat vitt be a színházba, melyek a nagy filmek CGI-technikáihoz hasonlóak, továbbá nem sütkérezik a maga mélyművészetében s panaszkodik, hogy az ma már nem menő, hanem igyekszik az ifjúságot rávezetni ennek fontosságára és szeretetére.

A Varázsfuvola az elkepesztő Taymor-féle látványvilággal, hatalmas bábokkal varázsolja el a közönséget, de leginkább a gyerekeket - ugyanis a Met szigorú szabályaiba nem fért bele, hogy Taymor nagyon belenyúljon az alapműbe, így a felnőttek számára egy idő után kiszámítható lett a darab, de ettől függetlenül mindenképpen említésre méltó. Ugyanakkor az alapvető problémát, a prózai nehézségeket egyik előadás sem tudta megoldani.

Aztán 2012-ben a nagyon előremutató és kísérletező Komische Oper (amelynek vezetője Nánási Henrik) színre vitte az első bombasztikus sikerű, szinte hibátlan Varázsfuvolát. Nem kavartak sokat, nem akarták telerakni ilyen-olyan mondanivalóval a mai kor számára, egyszerűen egy, az elejétől a végéig izgalmas előadást kívántak színre vinni.

Mindenekelőtt érdemes megtekinteni az előadás trailerét:

Tökéletes akusztikájú némafilm

A darab a némafilm előtt tiszteleg, némafilmes eszközöket használ. A szereplők soha nem beszélnek prózát a színpadon, némafilmes módon egyszerűen feliratozzák a darabot, s az eszméletlen vetítéstechnika segítségével folyamatos humorral tűzdelik tele.

A darabot eljátszani és levezényelni végtelenül nehéz. Ugyanis az általunk látott összképet a művészek nem érzik, ezért ők apró jelzések mentén haladva játszanak – mint mikor egy nagy amerikai filmben greenboxban forgatnak. A karmester nem csupán a zenekart és az operaművészeket, de a több mint 150 projektorból álló vetítés irányítóit is vezényli.

Az előadás lenyűgöző, és egy újszerű színházi élményt ad - miközben a tradíciókat alapjaiban nem rengeti meg.

Az előadás honlapja >>

Előadások:

Január 16-30. Madrid – Teatro Real Madrid

Február 13 - március 6. Los Angeles - LA Opera

Március 24. - június 14. Berlin - Komische Oper


 

Színházi ajánló sorozatunk korábbi részei:

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra A párizsi kulturális szektor nehéz időkre készül a 2024-es olimpiai játékok idején: „vesztesek vagyunk”
Privátbankár.hu | 2024. július 21. 16:11
A következő hetekben milliók özönlenek majd a francia fővárosba, azonban a legtöbben hátat fordítanak majd Párizs kulturális látványosságainak, amelyek közül sok az utóbbi évek legnagyobb bevételcsökkenésre számít.
Kultúra Ellopták a festményét? Ne aggódjon, lehet, hogy ott van a megtaláltak között
Privátbankár.hu | 2024. július 19. 14:45
Az Europol szerint több tízmillió euró értékben hatezernél is több keresett műtárgy került elő Európa-szerte.
Kultúra Hatalmasat kaszálnak a vendéglátósok az elmúlt évek sztárhűsítőjén
Elek Lenke | 2024. június 30. 14:04
Kevés egyszerűbb és olcsóbb dolog van ennél az italnál, mégis kifizetnek érte a vendégek annyit, mint egy korsó sörért. Kánikulában olvasson jeges italokról!
Kultúra Fuldokolnak a független színházak, de az állam nem dob nekik mentőövet
Privátbankár.hu | 2024. június 19. 08:31
A minősítéssel nem rendelkező előadó-művészeti szervezetek állami támogatása egyelőre nem szűnt meg, de a pályázatok útján nekik juttatott támogatás legfeljebb zsebpénznek jó. Már persze azoknak, akik kapnak egyáltalán valamit. 
Kultúra A nap képe: a Hősök terén mutatták meg magukat Magyarország szépei
Privátbankár.hu | 2024. június 17. 14:09
Ott volt ugyanis az idei Magyarország Szépe - Miss World Hungary szépségverseny közönségtalálkozója.
Kultúra "Elegem van a háborúból, elegem van Putyinból" – orosz-ukrán összefogás Varsóban
Wéber Balázs | 2024. június 16. 19:05
Egy lengyel zenei fesztiválon orosz és ukrán művészek is felléptek, háború- és Putyin-ellenes szólamokat hangoztatva. A közönségben lengyelek mellett fehéroroszok, ukránok és oroszok is jelen voltak, a jegybevétel egy részét pedig a háború miatt traumatizált ukrán gyerekek megsegítésére ajánlották fel.       
Kultúra Lottónyereményre vár? - inkább nézzen körül a padláson!
Privátbankár.hu | 2024. május 12. 12:07
Sokszor vagyont érő műkincsek, festmények tulajdonosai lehetünk - tudtunkon kívül.
Kultúra Megfejthették Leonardo da Vinci évszázados titkát
Kollár Dóra | 2024. május 11. 15:30
Leonardo da Vinci legendás festményének hátteréről végtelen hosszú ideje folyik a vita.
Kultúra Önnek mennyit ér a kultúra? És fizetne is érte?
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 08:55
Egyre több kulturális szolgáltató dönt úgy, hogy közösségi finanszírozás keretében próbálja megvalósítani egy-egy projektjét. Laptársunk, az Mfor azt nézte meg három példán keresztül, hogy ez a gyakorlat milyen formákban működik itthon. 
Kultúra Miben tér el egy kísérleti jelleggel létrehozott oktatási intézmény az államiaktól?
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 06:51
Interjú Halácsy Péterrel, a Budapest School egyik alapítójával.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG