6p
A Londoni Nemzeti Színház december 3-án mutatta be a wonder.land című új musicalt. Már a soha nem látott látványtól, a hologram-díszlettől is hasra eshetünk, de a darab igazi értéke, hogy úgy beszél az internet csalóka és veszélyes világáról, hogy a leginkább érintettekhez, a kamaszokhoz is eljuthasson.

Beszéltünk már korábban néhány mondatban a Londoni Nemzetiről és működéséről. Arról a példaértékű progresszív-konzervatív metódusról, ahogyan dolgoznak, és amelynek köszönhetően a világ vezető prózai színházává/társulatává váltak, és melynek köszönhetően ezt a rangot elegánsan megtarthatják.

A színház új bemutatója, a wonder.land minden szempontból fontos, nagy űrt betöltő mű.

Hogyan vigyük színpadra az internetet?

Egyik szempontból az ifjúsági előadásokból mindenütt hiány van (sőt, nyugodtan mondhatjuk:  általában véve is minden művészeti forma szűkölködik a fiatal felnőtteket célzó művekből, ami komoly probléma). Másrészt a darab által feldolgozott téma nagyon hiányzik a klasszikus művészeti formákból, így a színházból is. Az internet és az okostelefonok által létrehozott új világ lassan kitölti életünk minden percét, mégis nehéz a témával foglalkozni klasszikus módon. Gondoljunk csak bele: most üljön négy színész a színpadon és chateljenek, vagy hogy legyen?

Éppen ezért volt nagyszerű ötlet az internetes témát párosítani Lewis Carroll remekművével, az Alice Csodaországbannal.

Hogyan születik egy színdarab?

A kevésbé gazdag, kevésbé profi, különösebb színházalkotási kultúra nélküli országokban (mint például Magyarországon) az a szokás, hogy...

  • van egy rendező, aki kitalálja, hogy mit szeretne csinálni,
  • kiválasztja a színészeket,
  • jobb esetben egy dramaturggal, rosszabb esetben egyedül összerakja a szövegkönyvet,
  • amivel a színészek az olvasópróbán találkoznak,
  • majd a próbák folyamán megtanulják a szöveget...

...és 6-8 hét alatt elkészül valami nagyjából működő, nagyjából jó darab. Nagyjából… különösebb katarzis nélkül.

Ez úgy működik a gazdagabb, profi, valódi színházalkotási kultúrával megáldott országokban (Franciaország, Anglia, Egyesült Államok, Németország, stb.), hogy

  • egy producer vagy művészeti vezető kitalálja hogy mit szeretne színpadra tűzni
  • ezután kiválasztják a színészeket, a rendezőt, a dramaturgot, a zeneszerzőt, a látványtervezőt és a teljes alkotóstábot,
  • és együtt készülnek 8-12 hetet.

Ilyenkor csupán az alaptétellel vannak tisztában, koncepció vagy kész szöveg nincs. Ezt a készülődést úgy kell elképzelni, mint a csapatépítő tréningeket. Tehát a darabhoz tartozó helyszínekre mennek, vagy egy filmstúdióban felépítik azt. Amikor például a Wendy and Peter Pan című előadásra készültek, a Royal Shakespeare Company napokra beköltözött a Kew Gardens egyik üvegházába, „Sohaországba”, hogy ismerkedjenek a tereppel.

  • Ezután a folyamat után ül neki az alkotó stáb összerakni az előadást, a szöveget, zenét, látványt két-három hónap alatt.
  • A művészek megkapják a szövegüket, amit meg is tanulnak az olvasópróbáig. (Az olvasópróba előtt van egy visszamondás – az a színész aki nem tudja felmondani a szöveget, az nem vehet részt az olvasópróbán – ilyesmi persze ilyen szinteken soha nem történik.)

A visszamondás után beavatják őket a végleges koncepcióba és elindulnak a próbák, ahol a felkészülésnek köszönhetően egy nagyon komoly tudással megáldott, jól együttműködő, azonos tapasztalásokkal felfegyverzett csapat kezd el dolgozni (nem szöveget tanulni!), majd 6-8 hét alatt bemutatnak egy produkciót, ami ennek a rendszernek köszönhetően eléggé ütős lesz.

Így készült a wonder.land is, ami nagyon komoly témákat feszeget olyan látványtechnika segítségével, amilyet még nem látott a világ.

Így mutatják meg a gyerekeinknek az őket fenyegető legnagyobb veszélyt

Adott Alice, a tinédzser a szokásos kamasz-problémákkal. A család, az iskola, a haverok és a saját összevissza érzései elől okostelefonjába menekül, ahol rátalál a wonder.land weblapra, ami teljesen bekebelezi őt, s élete innentől kezdve két síkon mozog: a való világban, amiben csak problémák vannak és a neten, ahol az lehet, aki csak lenni akar, úgy ahogyan azt ő akarja.

Ezt az elég ijesztő és valós problémát (melyről Susan Greenfield isteni könyvet írt az Identitás a XXI. Században címmel) rémisztő zsenialitással érzékelteti a díszlet. Az igazi világ szürke, egysíkú és egyszerű, míg az internet világa kihasználja a színpad mindhárom dimenzióját. A díszlet elképesztően színes és nagy; a színpadon egy óriási, végtelenül bonyolult hologramrendszer van. A hologram használata egy vadiúj formai lehetőség a színházaknak, melyet a Londoni Nemzeti Színház csapata rögvest tökélyre fejlesztett. És hát mihez is passzolna jobban a hologram, mint a kibervilághoz...?

A darab kissé nyomasztó, hiszen rég tudott egy színház ilyen aktuálisan, ilyen sebészi precizitással ennyire komoly jelenbéli problémával foglalkozni és kérdéseket feltenni róla. Ugyanakkor sok a humor, és az eredeti Alice-mese segítségével izgalmasan tud beszélni az internet veszélyeiről, a szexuális ragadozókról és a már internetbe belebolondult, secondlife-őrültekről.

A darab zenéjét a Grammy-díjas Damon Albarn jegyzi, a szövegkönyvet Moira Buffini.

A darab trailere:

Jegyek 15-55 font között vásárolhatóak a színház honlapján. A darab 10 éven aluliaknak nem ajánlott, megijedni nem kell: a téma kemény, de a színpadon nem történik semmi provokatív.

A darab honlapja a wonder.land címen érhető el - itt több érdekes videó is látható az alkotói folyamatról. (A darab címe éppen ezért nem Wonderland, hanem wonder.land...)

 


 

Színházi ajánló sorozatunk korábbi részei:

Címkék: Kultúra S

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Másolni szabad, de a méretet tilos ugyanakkorára venni
Kenessei András | 2025. június 21. 14:27
Az utóbbi hetekben-hónapokban többször is ellátogattunk távoli országok érdekes árveréseire, ahol aukciós világcégek adtak többnyire jó példát arról, hogy miképp is kell bánni egy művészeti értékkel. Most azonban nem megyünk más kontinensekre, csak ide, a szomszédba. Mert érdekesség itt is van.
Kultúra Amikor egy félig érett banán többet ér, mint egy luxuslakás
László Éva Lilla | 2025. június 14. 14:09
Ki fizet egy gyereknagyságú műanyag figuráért 52 millió forintnak megfelelő összeget? Vagy egy hajtincsért közel 5,5 millió forintot? A kérdés prózai, természetesen vannak, akik kimondottan ezekre vágynak és meg is engedhetik maguknak. 
Kultúra Érdekes fejlemény: megfestették a születési és pénzarisztokráciát
Kenessei András | 2025. június 7. 18:22
A Sotheby’s New Yorkban rendezett árverést festményekből és kisplasztikákból, Mesterművek 1300-1900 címmel és ezen az aukción 138 tételt vitt kalapács alá, köztük négy (pontosabban 3+1) magyar művész egy-egy alkotását. Nézzük meg közelebbről, milyen üzleti sikert értek el nem is akármilyen magyar festők művei egy távoli ország jelentős városában.
Kultúra Időutazás – ahol Puskás Öcsi ma is labdába rúghat
Kenessei András | 2025. május 17. 10:44
Ha május, akkor indulnak a fagyosszentek és a tavaszi aukciók, ez a menetrendje az árverési naptárnak itthon már évtizedek óta. Összesen több mint kétezer tétel a felhozatal, amely kilenc árverési napon kerül kalapács alá. Összegyűjtöttük a legfontosabbakat és a legérdekesebbeket.
Kultúra Egy vázáért 148 ezret is adtak – kalapács alá kerültek az üvegkincsek
Kenessei András | 2025. május 10. 17:06
Egyedülálló díszüveg-gyűjtemény került kalapács alá az antikvarium.hu online árverésén – a szecesszió és az art deco jegyében.
Kultúra Gazdaggá tenné Jennifer Lopez Kazahsztánt?
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 06:27
Asztanában lép fel a sztár, a helyi vezetés szerint jókora hasznot hozhat az esemény.
Kultúra Megtalált képek – mesterművek a magyar festészetben
Kenessei András | 2025. március 3. 14:29
Egy elveszettnek hitt festészeti korszak tárul fel a Megtalált képek kiállításon. Molnos Péter kutatásai új fényt vetnek a 20. századi magyar művészetre.
Kultúra Meglepően népszerű a háborús szabotázskézikönyv
Bózsó Péter | 2025. február 15. 09:47
Amerikában a jelenleg legnépszerűbb ingyenesen letölthető könyv a Szabotázsok praktikus kézikönyve, amelyet 1944-ben írt a CIA elődje. Ez a siker nem lepi meg a hírszerzéstörténészeket, hiszen Donald Trump és Elon Musk első intézkedései ellen egyfajta ellenállás kezd formálódni.
Kultúra A legjobb befektetések nyomában
László Éva Lilla | 2025. február 6. 15:03
Elstartolt az idei Art and Antique Budapest kiállítás, amire több mint negyven klasszikus és kortárs galéria válogatta össze műalkotásainak legjavát. A rendezvény főszervezője, Tausz Ádám a megnyitó előtt a helyszínen néhány műhelytitkot is elárult.   
Kultúra A fontos épület, amelyet Szijjártó Péter is felkeresett Prágában
Privátbankár.hu | 2025. február 6. 14:34
A magyar külügyminiszter a helyi magyar közösség életében is jelentős Szent Henrik templomban járt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG