A Kommunista Gyöngyszem
A Lengyel Állami Operaház, a Wielki színház Európa legnagyobb operaháza. 1833-ban nyitotta meg kapuit, a második világháborúban porig bombázták, majd 1965-ben az épület új, monumentális, Antonio Corazzi eredeti terveit néhol felidéző, mégis klasszikus-kommunista stílusú verziója nyitotta meg kapuit. A hodály sokakban rossz érzést kelt, a mai vezetés - már csak a hecc kedvéért is - szigorúan őrzi a kommunista idők emlékét a belső enteriőrökben is. Annak ellenére, hogy az épület olyan, amilyen, a színpad és a nézőtér az egyik legjobb a világon. Az akusztika tökéletes, bár közel 2000 ember ül egy-egy előadáson a nézőtéren, mégis a tér intimnek hat, és mindenhonnan tökéletesen látni, miközben egy másodpercig sem érzi a néző magát egy bálna gyomrában.
A világszinten is kimagasló adottságok miatt szeretnek itt dolgozni az operavilág nagyjai - ez nyilván érthető, hiszen nem kell erőltetni a hangszálakat vagy pocsékolni az energiát, és a rendezőknek sem nagyon kell kompromisszumokat kötni a zsinórpadlás, az oldalszínpadok és a színpad kiváló struktúrája miatt.
Mariusz lenyűgöző egyeduralma
Az intézmény művészeti igazgatója, a méltán világhírű opera-, film- és színházrendező, Mariusz Treliński, akinek neve a leghitelesebb márkanév ma a művészeti világban. Ugyanis nem csak saját produkciói tették világhírűvé – rendezett többek közt a Met-ben, a Covent Gardenben, a Marjinszkijben, a Bayerische Staatsoperben is –, hanem az a keménykezűség, mellyel a Wielkit vezeti. Nagyon szigorúan választja ki az ott dolgozó művészeket, állandóan ellenőrzés alatt tartja a rendezőket.
Ha az adott produkciónak nem elég magas a színvonala, akkor az előadást vagy lemondja vagy elveszi a rendezőtől. Ha az adott művész – akár premier után – nem megfelelő színvonalon énekel, rögvest felmondja a szerződését. Éppen ezért bármelyik előadás kelti is fel az érdeklődésünket, nyugodtan nézzük is meg, mert biztosan nem fogunk mellényúlni.
A rendező igencsak progresszív, a halál témájával, az öngyilkossággal komolyan foglalkozó, aktuális kérdéseket felvető, óriási látványvilággal dolgozó művész. Rendezései még a Trónok Harcán edződött fiatalokat is a székbe szögezik.
A tehetséges Mr. Wagner
Richard Wagner kikerülhetetlen, megkerülhetetlen és kötelező. Az zenetörténelem egyik legfontosabb alakja, az őrült zseni. Gyakran írják le őt egy „Ez hallgathatatlan!” vagy „Ez unalmas!” felkiáltással, holott nála sokrétűbb, precízebb, izgalmasabb zeneszerzőt, aki így tudna feszültséget kelteni, aligha találni. Nyilván tanult fül kell hozzá, nem lehet csak úgy beleugrani, de hát bármelyik jobb könyvhöz vagy filmhez is kellenek előtanulmányok a műfajon belül. (Szép is lenne, ha a pl. életünk első filmje az Eredet lenne, és előtte nem néztünk volna gyermekkorunkban számtalan mesét, majd ifjúsági filmeket, melyek rávezetnek a film nyelvére és szeretetére.)
Szóval ha láttunk már néhány operát, akkor nincs is jobb lehetőség a Wagnerrel való ismerkedéshez, mint A bolygó hollandi, a szerző legdallamosabb, sláger-műve.
Íme Senta áriája az első felvonásból, a csodálatos Jessye Norman előadásában:
Egy rajongó lány találkozása Edward Cullennel
A történet a híres tengerészlegendát, a bolygó hollandi történetét veszi alapul, melynek számtalan változata él. Jelen esetben a rejtélyes hollandi az örök kárhozatra van ítélve a tengereken, hacsak nem talál rá a sírig tartó szerelem. A darab elején a norvég partoknál hatalmas vihar csap le Daland hajójára, elsodorja őt a vihar, s az éjjel találkozik a hollandival, aki gazdag kereskedőnek adja ki magát.
Ezt hallva a vagyon reményében Daland a hollandinak ajánlja a lánya, Senta kezét. Azt hihetnénk, itt jön a tragédia: jajj, szegény lány, össze kell házasodnia egy idegen férfival, aki ráadásul egy szellem, de nem! Ugyanis Senta nagy rajongója a bolygó hollandi legendájának, fel is ismeri a férfit, és bele is szeret rögvest. Na jó, azért csak részben van happy end, ugyanis a darab végén egy beszélgetést figyelve a hollandi félreérti a lányt, és elhagyja a várost a hajójával. Senta kiborul, öngyilkos lesz, ez azonban megtöri a sírig tartó szerelmi átkot, és a bolygó hollandi tovalebben a távolban már hús-vér emberként.
CGI, 3D, IMAX… live
Gondolhatnánk, ezt a művet színpadra tenni lehetetlen. Hiszen még CGI-technikával sem lenne egyszerű a sztori megfilmesítése. Azonban Trelińskinek sikerült a lehetetlen. A Wilekiben futó bolygó hollandi láttán a nézőbe fagy a levegő. A produkciót elemelte a kosztümös unalomból egy filmszerű, rideg, napjaink hangulatát idéző, mégis stilizált világba helyezi a művet, ezzel kioltva a rózsaszín ködöt, és igazán idegtépő jelent teremt. A színpadon több ezer liter víz, zuhog az eső, ég a tűz – és mégsem válik bóvlivá. A színpadi hatás nem lesz teátrális. Tényleg készüljenek fel lelkileg is, akik megnézik az előadást: tapintani fogják azt, amitől a mozivászon kellemesen elválasztja őket.
Az előadás trailere:
A főszerepben Erika Sunnegardh, napjaink egyik legkeresettebb szopránja.
A bolygó hollandi
Teatr Wielki, Varsó
Előadások a 2015/2016-os szezonban: február 26., február 28., március 1.
Jegyárak: 42-240 PLN. Érdemes gyorsan megvenni, mert nagyon fogynak!
Színházi ajánló sorozatunk korábbi részei: