MTI Fotó: Szigetváry Zsolt |
A Brit Járműgyártók és -kereskedők Szövetségének (SMMT) vezérigazgatója a közelmúltban felröppenő jó hírek ellenére is aggasztónak látja a járműipar jövőjét. Mike Hawes szerint az Európai Unió a brit járműipar legnagyobb piaca, a Brexit hatására azonban elveszthetik hozzáférésüket ehhez az egységes piachoz.
Az Európai Bizottság jelenlegi álláspontja szerint Nagy-Britannia csak akkor férhetne hozzá az egységes belső piachoz, ha tartja magát az unión belüli mozgásszabadság alapelvéhez. Ezzel szemben Theresa May brit miniszterelnök többször is hangoztatta: a júniusi népszavazás világosan rámutatott, hogy a brit állampolgárok nem kívánják az eddigiek szerint érvényesíteni ezt az alapelvet.
A Nagy-Britanniában gyártott járművek 80 százalékát külföldön értékesítik, az idei év első felében az autóexport több mint fele az EU más tagállamainak piacára került. A brit járműipar évente átlagosan évente 15 és fél milliárd fonttal járul hozzá a brit hazai össztermékhez. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vezérigazgatója szerint a Brexit esetén évekig is eltarthat újjáépíteni az EU-gazdaságokkal kialakított kereskedelmi kapcsolatokat, ráadásul a WTO számításai szerint a brit exportot évente 5,6 milliárd font vám terhelné