Kezdetét vette az utóbbi évek egyik legnagyobb vasutas sztrájkja Franciaországban. A demonstráció miatt súlyos fennakadások lesznek a közlekedésben, mivel várhatóan a vonatok mindössze egytizede áll csak forgalomba. A négy legnagyobb vasutas szakszervezet tervei szerint a következő három hónapban minden öt napból két napon át munkabeszüntetést tartanak, hogy így tiltakozzanak a kormányzat reformtervei ellen.
A Francia Állami Vasúttársaság (SNCF) nagyjából 140 ezer embert foglalkoztat és csaknem 50 milliárd eurós adósságot halmozott fel eddig. Az SNCF reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta.
Ezentúl még többször utazhatsz olcsóbban |
A közvélemény-kutatások szerint a franciák több mint fele indokolatlannak tartja a vasutasok sztrájkját. A következő három hónapban legalább 36 napon munkabeszüntetést terveznek a vasutasok, a vasúttáraság vezetősége pedig komoly szociális konfliktusra számít.
Privatizálnák a SNCF-t?
A francia vasúti dogozó kivételezett státuszban vannak a munkaerőpiacon, a kormány célja, hogy megszüntesse a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást – miközben az átlag nyugdíjkorhatár 62 év Franciaországban – írja a 444.hu
Az érdekképviseleti szervezetek szerint hosszú távon privatizálná az állam az SNCF-t, ezt azonban a kormány tagadja. A kormány szerint elengedhetetlen a reform, miután egy vonat működtetése 30 százalékkal többe kerül, mint máshol.
Ezzel párhuzamosan az Air France légitársaság dolgozói is sztrájkolnak kedden, egy hónapon belül immár negyedik alkalommal, hogy nyomatékosítsák fizetésemelési követeléseiket. A légi járatoknak, az előző március 30-i munkabeszüntetéshez hasonlóan 75 százaléka fog közlekedni, de további sztrájkra kell számítani árpilis 7-én, 10-én és 11-én.