9p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Magyarország lemaradása a foglalkoztatásban a régiós országokhoz képest 2012 óta jelentősen csökkent. A javulás elsősorban a kiemelkedő foglalkoztatásbővüléssel, valamint a fiatalok, idősek és az alapfokú végzettséggel rendelkezők munkaerő-piaci helyzetének kedvezőbbé válásával magyarázható. A hazai foglalkoztatás emelkedése mellett a munkanélküliségi ráta pedig úgy csökkent historikusan alacsony szintre, hogy az aktivitási ráta is jelentősen emelkedett, amit számottevően támogattak a foglalkoztatás-ösztönző gazdaságpolitikai intézkedések.

Benk Szilárd és Morvay Endre, az MNB szakértőinek szakcikkét publikáljuk a Privátbankár.hu-n.

A foglalkoztatottak létszáma

2015-ben a 15 és 64 év közötti foglalkoztatottak létszáma a munkaerő-felmérés (MEF) szerint meghaladta a 4 millió 175 ezer főt. A foglalkoztatás utoljára az 1990-es évek elején állt ezen a szinten. A Munkahelyvédelmi Akcióterv bevezetését megelőző év (2012) óta tartó folyamatos növekedés következtében a foglalkoztatás 383 ezer fővel, több mint 10 százalékkal nőtt. (Megjegyzendő, hogy 2016-ban még tovább emelkedett a foglalkoztatottság, a KSH tájékoztatása szerint 2016. augusztus–októberben a foglalkoztatottak létszáma már 4 millió 404 ezer fő volt.) A bővülésből az itt vizsgált 2012-2015-ös időszakban a közfoglalkoztatás 101 ezer, a külföldi munkavállalás 31 ezer, míg a hazai nem közfoglalkoztatott státuszú munkavállalás közel 251 ezer fővel vette ki részét. Ez utóbbi önmagában 6,6 százalékkal növelte a foglalkoztatást.

A közfoglalkoztatás érdemben támogatta az alacsony aktivitású csoportok munkához jutását, miközben az elmúlt években már a versenyszektor vált a foglalkoztatottság növelésének fő hajtóerejévé. Mindemellett 2012 és 2015 között a hazai 15-64 éves népesség mintegy 164 ezer fővel, azaz közel 2,5 százalékkal csökkent, ami egyúttal rámutat a demográfiai folyamatokból eredő munkaerőpiaci kihívásokra is.

Megjegyzés: HU1 – közfoglalkoztatottak számának változása nélkül. A közfoglalkoztatásnál a 2012 és 2015 negyedéves megfigyeléseinek átlagát vettük alapul.
Forrás: Saját számítás az Eurostat és a magyar Munkaerő-felmérés (MEF) alapján.

Összehasonlításképpen nézzük meg a Közép-Kelet-Európa országaiban megfigyelhető változásokat (1. ábra). A régió országainak többségében a foglalkoztatottak száma nőtt, a növekedés mértéke 2 és 4 százalék között alakult, kivéve Szlovéniát és Romániát, ahol a foglalkoztatás stagnált. Mindeközben a 15-64 éves népesség csökken a régióban, a legkisebb népességcsökkenés Szlovákiát, a legnagyobb Lettországot jellemezte. Régiós összevetésben tehát elmondható, hogy a hazai foglalkoztatásbővülés kiemelkedően magas volt, míg a népességváltozás átlagosnak tekinthető.

Forrás: Saját számítás az Eurostat és a MEF alapján.

A foglalkoztatási ráta

Az aktivitás, a foglalkoztatás és a népesség változásának következtében a magyar foglalkoztatási ráta a 2012-ben megfigyelt 56,7 százalékról 2015-re 7,3 százalékpontos növekedést mutatott fel. Közfoglalkoztatottak nélkül a növekedés 5,7 százalékpont volt. Ezzel a magyar foglalkoztatási ráta a vizsgált időszakban a legnagyobb mértékben emelkedett, régiós szinten pedig jelentősen felzárkózott.

A közép-kelet-európai régió országaiban a foglalkoztatási ráta szintén emelkedett, de lényegesen kisebb mértékben (2. ábra). A hazánkat követő legnagyobb, 5 százalékpont körüli rátanövekedés a balti országokban volt megfigyelhető (Észtország és Lettország, utóbbi esetben jelentős népességcsökkenéssel társulva), ezt követték a visegrádi országok 3-4 százalékponttal. Szlovéniában és Romániában alig haladta meg az 1 százalékpontot, de ez sem a foglalkoztatottak számának a növekedésének, hanem csak a népességfogyásnak tudható be.

A régióhoz viszonyított foglalkoztatási rátánkban való lemaradásunk tehát úgy csökkent, hogy az elsősorban a kiemelkedő foglalkoztatotti létszámbővülésnek köszönhető, ugyanis a rátát szintén befolyásoló népességcsökkenésünk régiós szinten átlagosnak tekinthető.

A foglalkoztatás bővülése jelentős állami szerepvállalással valósult meg, melynek két lényeges eleme a közfoglalkoztatás valamint a Munkahelyvédelmi Akcióterv voltak. A közfoglalkoztatás a teljes bővülés mintegy negyedét kitéve, elsősorban az alacsonyabb végzettséggel rendelkezők munkaerő-piaci helyzetét javította. A program jelentősebb hozzájárulását a foglalkoztatásnövekedéshez az alapfokú végzettséggel rendelkezők, valamint a középfokú végzettséggel rendelkező 25-54 éves nők csoportjánál figyelhetjük meg (3. ábra). A Munkahelyvédelmi Akcióterv a hátrányos helyzetű csoportok (25 évnél fiatalabbak, 55 évnél idősebbek, a gyed-ről és a gyes-ről visszatérők, a szakképzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatottak, a tartósan munkanélküliek) foglalkoztatásának bővülését célzott adóterhelés-csökkentéssel támogatja, jelentősen hozzájárulva ezzel a piaci alapú foglalkoztatás emelkedéséhez. A piaci alapú foglalkoztatás emelkedését továbbá az is támogatta az elmúlt években, hogy a gazdaságpolitikai stabilizációt követően egy kiegyensúlyozott növekedés indult meg a magyar gazdaságban.

Forrás: Saját számítás az Eurostat és a MEF alapján.

Hogyan alakult a felzárkózásunk?

Nézzük meg, hogy miként hatottak a tárgyalt intézkedések és milyen mértékben segítették a felzárkózásunkat! Vessük össze az egyes csoportokban a magyar foglalkoztatási rátákat a régióban megfigyelhető medián rátákkal. A 4. ábra azt mutatja, hogy az intézkedések és a gazdasági környezet kedvező alakulása hatására régiós összevetésben sikerült jelentős mértékben felzárkózni, bár a felzárkózás összetétele nem volt egyenletes. A legnagyobb mértékű kedvező változásokat az alapfokú és a középfokú végzettséggel rendelkezők körében figyelhettük meg. Csökkent a 15-24 évesek és az 55-64 éves férfiak hátránya is.

Mindazonáltal a 2015-ös adatok alapján megállapítható, hogy bizonyos hátrányos helyzetű csoportokban még nem sikerült teljesen ledolgozni a hátrányunkat a régió medián foglalkoztatási rátáihoz képest, mint például a fiatal férfiaknál, időseknél illetve a 25-39 és 55-64 éves nőknél. A 25-39 éves nők csoportjában szembetűnő, hogy a felsőfokú végzettséggel rendelkező nők lemaradása hasonló nagyságú, mint az alapfokú végzettségűeké.

Mindezen adatok alátámasztják a hátrányos helyzetű csoportok munkaerőköltségét csökkentő intézkedések jogosultságát. Továbbá felhívják a figyelmet arra is, hogy a háttérben olyan tényezők és munkaerő-kínálati jellemzők is jelen vannak, amelyeknek kiemelkedő figyelmet kell szentelni a keresleti oldali intézkedések mellett is.

Megjegyzés: A fehér téglalap a 2012 és 2015 közötti időszakot tekintve a foglalkoztatási ráta felzárkózásának kedvező, a fekete színű pedig kedvezőtlen alakulását mutatja.
Forrás: Saját számítás az Eurostat adatai alapján.

Mit tehet a gazdaságpolitika?

A válság óta meghozott reformok következtében számottevően emelkedett mind az aktivitási, mind a foglalkoztatási rátánk. Előre tekintve Magyarország hosszú távú tartós növekedésének és versenyképességének erősítése szempontjából elengedhetetlen a munkaerőpiac strukturális átalakulásának további támogatása. A lehetséges eszközökről nyújt összefoglalást Palotai és Virág (Palotai Dániel és Virág Barnabás: Versenyképesség és növekedés, Magyar Nemzeti Bank, 2016.), melyeket a jelen elemzés szempontjából két csoportba sorolunk: (1) mennyiségi eszközök, melyek az adott csoporton belül a népesség aktivitását és munkavállalását ösztönözik, valamint (2) minőségi eszközök, melyek a munkaerő minőségére hivatottak hatni, elősegítve azt, hogy a kedvezőtlenebb munkaerő-piaci helyzetben lévő csoportból a népesség a kedvezőbb lehetőségekkel rendelkező csoportokba áramoljon. A munkaerő minőségének fejlesztése egyúttal a termelékenység növekedéséhez is hozzájárul.

A mennyiségi eszközöket illetően Palotai és Virág kiemeli a munkát terhelő adók további csökkentését, a nyugdíjrendszer azon elemeinek erősítését, amelyek arra ösztönözik a munkavállalót, hogy tovább maradjon a munkaerőpiacon, valamint az atipikus foglalkoztatási formák támogatását. Ide sorolandó a Munkahelyvédelmi Akcióterv is, illetve annak célzott kiterjesztése annak érdekében, hogy a kínált kedvezmények még hatékonyabban érjék el a hátrányos helyzetben lévő csoportokat.

Mindeközben a munkaerő minőségének fejlesztése is egyre hangsúlyosabb szereppel bír, melynek legkézenfekvőbb eszköze a hátrányos munkapiaci helyzetben lévő csoportok képzésének erősítése lehet. Az 5. ábra jól illusztrálja, hogy a hazai népességösszetétel a képzettség szempontjából a többi régiós országhoz képest jelenleg kedvezőtlenebb, miután hazánkban viszonylag magas az alapfokú végzettséggel rendelkező lakosság aránya. Amennyiben hosszabb távon sikerülne az alapfokú végzettséggel rendelkezők arányát legalább a 25-39 éves korcsoportban a többi országban megfigyelhető szinthez igazítanunk – vagyis csökkenteni az alapfokú végzettséggel rendelkezők arányát a felsőfokú és/vagy középfokú végzettséggel rendelkezők javára –, akkor az a jelenlegi foglalkoztatási ráták mellett 0,2-0,8 százalékponttal növelné a magyar foglalkoztatási rátát (lásd az 5. ábrán a szimulációs eredményeket). Eközben a közép- és felsőfokú oktatás, felnőttképzések további fejlesztése is számottevően hozzájárulhatna a munkaerő minőségének javulásához.

Megjegyzés: Az alsó ábra a magyar foglalkoztatási ráta szimulált változását mutatja abban az esetben, amennyiben az alapfokú végzettséggel rendelkezők aránya Magyarországon a jelzett országok szintjére mérséklődne a közép- és/vagy felsőfokú végzettséggel rendelkezők javára.
Forrás: Számítás az Eurostat adatai alapján.

Hosszabb távon lényegi eredményt, felzárkózást az oktatási-képzési rendszerünk olyan jellegű – a vállalatok aktív jelenlétével fémjelzett – formálása hozhat, ami az iskolapadokban, képzéseken és az életen át tartó tanulás csatornáin keresztül a népesség jelentős hányadát gyakorlat és munkaerőpiac-orientált képzettség, kompetencia és tudás megszerzésére ösztönzi.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Simán lehagyta az uniós GDP-növekedés a magyart
Privátbankár.hu | 2025. február 14. 13:46
Az előzetesen becsült stagnálás helyett nőtt az euróövezet GDP-je a tavalyi negyedik negyedévben negyedéves összevetésben, míg éves szinten a korábbi becsléssel összhangban bővült – közölte felülvizsgált, de nem végleges adatként az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat.
Makro / Külgazdaság Donald Trump is elismerte, hogy inflációt hozhatnak a vámjai
Privátbankár.hu | 2025. február 14. 07:08
Az Egyesült Államok a viszonossági vámok rendszerének kidolgozását kezdi meg – erről írt alá elnöki dokumentumot Donald Trump csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Beindult a telefonálgatás: mi lesz a békével és az ukrán határokkal?
Privátbankár.hu | 2025. február 13. 08:54
Trump tárgyalt Putyinnal és Zelenszkijjel is. A békekötés utáni ukrajnai határokra vonatkozó utalások nem egyértelműek. 
Makro / Külgazdaság Magyarország megfejelte a zuhanást
Privátbankár.hu | 2025. február 13. 08:30
A 2023-as hanyatlás után tavaly is mínuszban zárt az ipar. 
Makro / Külgazdaság Trump veszélyes játékba kezdett
Privátbankár.hu | 2025. február 13. 07:55
Az Egyesült Államok elnöke kétoldalas rendeletekkel „kormányoz”, amelyek nem pótolhatják a törvényeket, esetenként csacsiságok, vagy szó szerint emberek életét veszélyeztetik. A show-nak azonban folytatódnia kell.
Makro / Külgazdaság Putyin elismerte, hogy Oroszország bajban van, és kiadta legújabb parancsát
Privátbankár.hu | 2025. február 13. 07:07
Vlagyimir Putyin, Oroszország elnöke elismerte, hogy Oroszország kihívásokkal küszködik az egészséges gazdasági működés területén, ezért elrendelte a rendcsinálást. Vannak, akiknek okuk van aggódni.
Makro / Külgazdaság Erre a hírre vártak az autósok: mi lesz az üzemanyagárakkal?
Privátbankár.hu | 2025. február 12. 16:03
Kedden 2 forinttal olcsóbb lett a gázolaj, a benzin ára nem változott. A holtankoljak.hu most közzétette a csütörtöktől érvényes árakat is.
Makro / Külgazdaság Nyilvánosságra került egy fotó a Paksi Atomerőmű építkezésén történt omlásról
Privátbankár.hu | 2025. február 12. 14:53
Január 30-án az 5. blokk munkagödrében omlás történt, amiről parlamenti meghallgatást tartottak. A kormány ezen nem képviseltette magát.
Makro / Külgazdaság Elon Musk még a csillagokat is megígérte az égről
Privátbankár.hu | 2025. február 12. 07:04
Az amerikai költségvetés hiányának megfelezését ígérte egy év alatt a kormányzati hatékonyságért felelős amerikai kormányszervet vezető Elon Musk kedden.
Makro / Külgazdaság Árgus szemekkel figyelik, ami az élelmiszerárakkal történik
Privátbankár.hu | 2025. február 11. 13:33
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nyomon követi az élelmiszerek piacán zajló folyamatokat és szükség esetén beavatkozik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG