Több szponzor is aggodalmát fejezte ki vagy problémát fogalmazott meg a FIFA-val kapcsolatban a katari világbajnokságon kötött szerződéseikkel kapcsolatban. Ez újabb fejfájást okoz a futball irányító testületének órákkal azután, hogy a katari hatóságok arra kényszerültek, hogy kitiltsák az alkoholt a stadionokból, és ez a döntés bonyolította a Budweiser sörgyártójával, az Anheuser-Busch InBev-vel kötött 75 millió dolláros (63 millió font) szerződést.
Egy másik nagy szponzor egyik névtelenül nyilatkozó képviselője azt mondta, hogy sok partner úgy érezte, „sok szempontból cserbenhagyta a FIFA”. Azt is jelezték, hogy informális megbeszélések zajlottak a lehetséges szerződésszegésekről és a teljesítések megtagadásáról.
Korábban a FIFA szűkszavú nyilatkozatában megerősítette, hogy nem árusítanak alkoholt a világbajnokság stadionjaiban vagy azok környékén.
"A rendező ország hatóságai és a FIFA közötti megbeszéléseket követően döntés született arról, hogy az alkoholos italok értékesítését a FIFA rajongói fesztiválra, más szurkolói célpontokra és engedélyezett helyszínekre összpontosítják, és eltávolítják a sörértékesítési pontokat a 2022-es katari világbajnokság stadionjaiból" - közölték.
Azt is mondták, hogy ez nincs hatással a Bud Zero eladására, amely továbbra is elérhető lesz a katari világbajnokság összes stadionjában, most azonban idegesen néznek majd, mert a Budweiser jogi lépéséket helyezett kilátásba, hacsak nem sikerül valamiféle kompenzációban megállapodni Katarral.
Nem sokkal a bejelentés előtt az amerikai sörmárka tweetet küldött, amit azóta töröltek, s így szólt: „Ez kínos…”
Az alkohol árusítását szigorúan ellenőrzik Katarban, egy konzervatív muzulmán országban, de a szervezők azt ígérték, hogy a meccsek helyszínein és a szurkolói zónákban is elérhető lesz – és elfogadható áron.
Most azonban úgy döntöttek, hogy a meccseken csak a dobozokban lesz kapható alkohol, ahol a legolcsóbb kiszerelések közel 20 000 fontba kerülnek, illetve egyes szurkolói zónákban 19 óra után 12 fontba kerül majd 500 ml Budweiser.
A New York Times szerint Katarban próbálták a biztonsági tanácsokat követni, de a változás Jassim bin Hamad bin Khalifa al-Thani sejktől, Katar uralkodó emírjének testvérétől és a nap legaktívabb királyi királyától indult.
A The Guardian azt is tudja, hogy egy másik szempont az volt, hogy az Öböl-menti és ázsiai országokból érkező nagyszámú szurkoló jól érezze magát, ahol az alkoholfogyasztás nem része a kultúrának.
Egészen a közelmúltig a szervezők mindig azt mondták, hogy megtalálják a középutat a nyugati rajongók ízlése és Katar konzervatív kultúrája között. Ezt az üzenetet legutóbb Fatma al-Nuaimi, a Legfelsőbb Bizottság kommunikációs vezetője ismételte meg, aki azt mondta: „Ha az alkoholról van szó, bár a vendéglátás a kultúránk része, még ha az alkohol nem is az. Így lesz ez azokon a helyeken, ahol a rajongók összegyűlnek, de ez nem a nyílt utcákon lesz.”
A szervezet hivatalos szurkolói kalauzában az is szerepel, hogy „a jegytulajdonosok a stadion határain belül hozzáférhetnek a Budweiser, Budweiser Zero és Coca-Cola termékekhez” legalább három órával a meccsek előtt és egy órával utána. A hírt csalódottan fogadta a labdarúgó-szurkolók szövetsége, megkérdőjelezve, hogy a katariak egyéb ígéreteiben most hogyan bízhatnak meg.
"Néhány szurkoló szereti a sört a meccsen, és van, aki nem, de az igazi probléma az utolsó pillanatban bekövetkezett fordulat, ami egy tágabb problémát mutat - a kommunikáció és az egyértelműség teljes hiányáról a szervezőbizottság részéről a szurkolók felé" - mondta a szóvivő.
"Ha egy pillanat alatt, magyarázat nélkül meggondolhatják magukat ezzel kapcsolatban, a szurkolóknak érthető aggodalmaik lesznek azzal kapcsolatban, hogy teljesítik-e a szállással, közlekedéssel vagy kulturális kérdésekkel kapcsolatos egyéb ígéreteiket."