Először fordul elő, hogy egy népszerű desztináció önként vállalja az átalakulást, azért, hogy fenntarthatóbbá váljon. De a kezdeményezésben nem csak ez az igazán érdekes: a német és a skandináv középosztály számára Rodosz a kötelező induló lecke a nyaralásra, még az ott letelepedett külföldiek is itt kezdik el világjárásukat, mivel számukra viszonylag olcsó üdülőhelyről van szó. A dolog másik pikantériája, hogy éppen a TUI, ez a több államban piacvezető giga utazási iroda az, amely eddig a legtöbb turistát hozta el Rodoszra, és bizonyára így lesz ez a jövőben is.
A szigetet eddig a tömegturizmus jellemezte, meglehetősen merész húzás tehát, hogy éppen Görögország eme részét jelölte ki a kormány, hogy bebizonyítsa, lehetséges ennek az az üdülőhelynek a környezetbarát üzemmódra való átállítása.
Egy sajtóközlemény szerint a The Rhodes Co-Lab a helyi turisztikai ágazattal és nemzetközi partnerekkel együttműködve fejlesztett ki e célra praktikus módozatokat, amelyeket a helyszínen dolgoz ki és valósít meg.
Mindezt tehát nem távolról, digitálisan valósítják majd meg: a szigeten egy agytrösztöt hoznak létre, amely összefogja a nemzetközi szakértők munkáját, valamint erősíti és tovább fejleszti a turisztikai szektor ebbéli átalakítását. A Co-Lab támogatja és együttműködik Kyriakos Mitsotaki görög miniszterelnök kormányának fenntarthatósági programjával, és része a TUI hosszú távú , hasonló célú terveinek.
"Fontos kiemelni, hogy az ENSZ céljainak megfelelően nemcsak ökológiai, hanem társadalmi és gazdasági fenntarthatóságról is beszélünk. Nagyon keményen fogunk dolgozni azért, hogy ez a hosszú távú, nem könnyen megvalósítható projekt sikeres legyen" – tette hozzá Kyriakos Mitsotakis görög miniszterelnök, amelyet az alltomresor.se magazin idéz.
"Boldogok vagyunk, hogy aktívan részt vehetünk a jövő fenntarthatóbb turisztikai módszereinek gyakorlati megvalósításában, és mindezt a görög kormánnyal és Rodosz önkormányzatával együtt valósíthatjuk meg" – hangsúlyozta Jessica Enbacka, a TUI északi régiós vezérigazgatója.
A Rhodes Co-Lab célja, hogy a TUI szakértőivel, partnereivel és minden alkalmazottjával együtt újfajta tudáshalmazt gyűjtsön, innovációt hajtson végre, oktasson és fejlődjön – mindezt azzal a céllal, hogy az utazási ipart immár átalakítva vigye át a jövő évtizedeibe. Fontos számukra, hogy a világ globális turizmusa részesüljön tapasztalataikból.
A partnerek elkötelezettek amellett, hogy teljesítsék az ENSZ fenntartható fejlődésre vonatkozó céljait, a Párizsi Megállapodást és az EU azon célkitűzését, hogy 2050-re megteremtődjön a klímasemlegesség. Az üdülőhelyen végzett összetett munkák döntő szerepet játszanak a turizmus fenntarthatósági céljainak elérésében.
"Arra bíztatunk mindenkit a turisztikai ágazatban, hogy járuljon hozzá ötletekkel és innovációkkal a The Rhodes Co-Lab munkájához és eszmeiségéhez" – mondta Fritz Joussen, a TUI globális vezérigazgatója.
Mivel egy nagyon kedvelt úti célról van szó – jóllehet, a járvány itt is sok vállalkozó számára csődhelyzetet teremtett – a cél a munkahelyek megőrzése és újak teremtése, a biológiai sokféleség megőrzése, a környezet védelme. Fontos része a projektnek a korszerű, nem energiapazarló közlekedés fajtáinak támogatása. A Co-Lab a környezetvédelmi szempontok szerinti modern mobilitási koncepciókat fogja népszerűsíteni a szigeten.
Mindez nem jelenti, hogy visszafejlesztenék a turizmust, hiszen az a sziget aduásza, bevételének jelentős része innen származik. Az oktatási lehetőségek és a kulturális örökség népszerűsítése nagyobb hangsúlyt kap majd ezután az itteni programokban, vonzerőkben.
Abban is bíznak, hogy ezen intézkedések eredményeként – főleg az energia-, víz- és hulladékgazdálkodás új szisztémájának köszönhetően – a sziget turizmusának ökológiai lábnyoma nagymértékben csökkenni fog.