6p
A múlt évben több mint 16 milliárdos árbevételt generáltak három nagyobb szekcióba osztható kuponcégek. Kérdés, hogy tudnak-e még növekedni?

Jelentős árkedvezmények, folyamatosan változó kínálat, rövid ideig elérhető és impulzív vásárlásra ösztönző ajánlatok. E négy jelző alapján ráismerhetünk a bónusz/kupon piacra, de korántsem ez az egyetlen e-kiskereskedelmi szegmens, melyre ezek illenek. Az általános kínálatot nyújtó bónuszos/kuponos oldalak mellett egyaránt érvényesek ezek az állítások a kizárólag kedvezményes szállásajánlatokat értékesítőkre, valamint az online vásárlói klubokra is. E szereplők ugyan különböző üzleti modellekben működnek, de a fenti tulajdonságok közös nevezőt képeznek. Ők együtt alkotják az angol terminológiában „daily deals”-ként ismert napi ajánlatok piacát, amely a 2014-es évben elérte a bruttó 16,5 milliárd forintnyi közvetített forgalmat idehaza.

A Bónusz Brigád mindent visz

Az eNET Internetkutató Kft. által vizsgált általános kínálatú bónusz/kupon piac 2014-ben elérte a bruttó 5 milliárd forintos közvetített forgalmat, amely közel azonos a korábbi év eredményével. Miközben ennek a piacnak a mérete jelentősen nem változott, az erőviszonyokról már nem mondható el ugyanez. A 2014-es év három legnagyobb forgalmát lebonyolító általános kínálatú bónusz/kuponos oldala rendre a Bónusz Brigád, a márkanév-váltáson átesett Zumzi (korábban Kupon Világ) és a Napideal! volt. Utóbbi szereplő idén először került be a TOP3-ba, letaszítva ezzel az évek óta a harmadik helyen lévő Napi Tippet.

TOP3 általános kínálatú bónusz/kupon piaci szereplő közvetített forgalma 2014-ben Forrás: eNET

 

A Bónusz Brigád mintegy bruttó 3,4 milliárd forintos közvetített forgalommal a 2013-as évhez képest jelentős, 37%-os növekedésre tett szert, ami annál is inkább kiemelkedő, mivel az általános kínálatú bónusz/kupon piacon az összes többi, eNET által rendszeresen mért szereplő esetében csökkenés történt. A márkanév-váltáson átesett Kupon Világ, immáron Zumzi név alatt folytatja a működését, a változás azonban meglehetősen negatívan hatott az eredményükre, közel 50%-ot veszítettek a 2013-as közvetített forgalmukhoz képest. Az általános kínálatú bónusz/kupon piac szereplőinek a bruttó 5 milliárd forintos lebonyolított forgalmat 28.319 meghirdetett ajánlattal és valamivel több mint 1 millió eladott bónusz/kupon révén sikerült elérniük.

A korábbi éveknek megfelelően 2014-ben is a szolgáltatások generálták a forgalom nagyobb részét és úgy tűnik, hogy a piac egészére nézve beállt egyfajta szolgáltatás-termék egyensúly. A 2013-as évhez hasonlóan a szolgáltatások 2014-ben is a teljes közvetett forgalom 77%-át, a meghirdetett ajánlatok 64%-át és az eladott bónuszok/kuponok 54%-át adták. Miközben tehát az értékesített bónuszok/kuponok számában közel azonos arányban voltak a szolgáltatások és a termékek, addig előbbiek a magasabb átlagos ár miatt jóval nagyobb szeletet hasítottak ki a forgalomból, mint a termékek. A meghirdetett ajánlatok átlagos ára 13 700 Ft volt, amely 1 900 forinttal több, mint 2013-ban volt, ami főleg annak köszönhető, hogy megnőtt a nagyobb értékű utazási ajánlatok aránya.Kedvezményes szállásértékesítésből bruttó 3,5 milliárd forintnyi forgalom.

Az általános kínálatú bónusz/kupon piacon megtalálható ajánlatkategóriák közül egyedül az utazási ajánlatok azok, amelyek kizárólagos értékesítésére való szakosodás az évek folyamán életképesnek bizonyult. Ennek számtalan oka van, de a legfőbb indok mindenféleképpen azok értékében rejlik, hiszen áruk magasan a többi típusú ajánlat ára fölött van. 2014-ben a csak szállásértékesítésre szakosodott bónusz/kupon oldalak közel bruttó 3,5 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítottak le, ezazonban csupán egy része az online értékesített szálláskupon piacnak, hiszen a szakosodott szereplőkön kívül mások is kínálnak bónuszos/kuponos utazási ajánlatokat.

A bónuszos/kuponos piacon a meghirdetett üdülési ajánlatok között a 3 napra és 2 főre szóló, négycsillagos szállodai környezetben, félpanziós ellátást biztosító belföldi utazások a legjellemzőbbek. Ezeknek az átlagos ára 41 400 forint körül alakult 2014-ben, ami mintegy 50%-os kedvezményt jelent az átlagos eredeti árhoz képest.

Vásárlói kluboknak olcsóbb

A vásárlói klubok közös jellemzője, hogy a tagok számára világhírű márkák minőségi termékeit kínálják jelentős kedvezményekkel. Az elmúlt évek során ezek az oldalak egyre nagyobb népszerűségre tettek szert. Kezdetben a portfólió kialakításakor a divat volt a fókuszban, elsősorban ruhákat, cipőket, táskákat és egyéb kiegészítőket kínáltak rendkívüli kedvezményekkel. A népszerűség azonban magával hozta a termékkínálat bővítését és egyre inkább megjelentek az ajánlatok között a lakberendezési termékek is. A Magyarországon már régóta működő Brands.hu és Fashion Days mellett pedig 2013-ban kizárólag lakásdekorációval kapcsolatos ajánlatokkal megjelent a Vivre is.

Mi sem jelzi jobban a vásárlói kluboknak az eredményességét, minthogy 2014-ben összességében mintegy bruttó 3,8 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítottak le. Az e-kiskereskedelmi trendek alapján a ruházati és a lakberendezési termékek online értékesítése a jövőben is kifizetődőnek tűnik, így ezeknek a vásárlói kluboknak a további növekedésére lehet számítani.

Ki nem illik a képbe?

A napi ajánlatok piacának legtöbb szereplője viszonylag egyértelműen besorolható a három szegmens valamelyikébe, akadnak azonban olyan oldalak is – mint például a Csak1Nap és a Vatera Sztárajánlatok (korábban Lealkudtuk.hu) – amelyek bizonyos szempontból kakukktojások, mert üzleti modelljük révén fenntartások nélkül nem illeszthetőek be egyik csoportba sem. Ugyanakkor ezek a szereplők jelentős, közel bruttó 4 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítottak le 2014-ben, így nem megkerülhetők, ha a napi ajánlatok piacméretének meghatározásáról van szó.

Nem durran

Már a Groupon-modell hazai megjelenésekor lehetett találkozni olyan véleményekkel, amelyek a lufi jövőbeni kidurranásáról szóltak, ez azonban még a mai napig várat magára. A napi ajánlatok piaca stabilnak tekinthető, de az elmúlt években az erőviszonyok terén volt változás, például az általános kínálatú részpiacon a Bónusz Brigád megszilárdította vezető szerepét, miközben a Zumzi leszakadt. Mindent összevetve azonban a teljes online napi ajánlatok piacán bonyolódott bruttó 16,5 milliárd forintos közvetített forgalom maga a bizonyíték, hogy a jelentős kedvezményű ajánlatok értékesítése működik és semmiképpen sem elhanyagolható méretű szegmensről van szó.

2015 fő kérdése ugyanakkor a szereplők számára az lesz, hogy vajon a válságból való fokozatos kilábalás mennyire lesz hatással a jelentős kedvezmények iránti keresletre, tudnak-e növekedni a cégek, illetve maga az egész piac.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A vártnál jobb, de nem túl jó adatok jöttek az euróövezetből
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 13. 12:58
Júliusi számokat közölt az Eurostat.
Makro / Külgazdaság Tüzijáték fogadhatja Orbán Viktor az Európai Parlamentben a jövő héten
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 13. 12:19
Szinte minden hagyományt felrúgnak Strasbourgban, hogy kifejezzék elégedetlenségüket a magyar kormány irányába. A képviselők viszont - köztük Magyar Péter és Dobrev Klára - már nagyon várják, hogy személyesen szólíthassák meg a magyar kormányfőt.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor a takarékoskodásról: majd az emberek eldöntik, hogy akarják-e
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 13. 11:49
Orbán Viktor miniszterelnök szerint Európa nagy bajban van, Magyarország viszont egy gazdasági nekilendülés küszöbén áll és túl van a nehezén.
Makro / Külgazdaság A szomszéd kertje sem mindig zöldebb: Romániában sem sikerült jól az első félév
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 13. 11:29
Közzétették az ipari termelésre vonatkozó adatokat keleti szomszédunknál.
Makro / Külgazdaság Baj lehet az egyik túlsúly elleni gyógyszer mellékhatásaival
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 13. 10:47
A vizsgálatban mindenkinél jelentkeztek "nemkívánatos események", az elemzők is aggódnak.
Makro / Külgazdaság Újabb gyomrost kaphat Orbán Viktor az Uniótól
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 13. 09:46
Varga Mihály hiába ígért sikeres találkozót, nem úgy tűnik, hogy hajlandóak lennének békülni az uniós pénzügyminiszterek.
Makro / Külgazdaság Kína letiporja a német exportmodellt
Káncz Csaba | 2024. szeptember 13. 09:34
A német vállalatok egyre több piacon szembesülnek a Kína által támasztott erős versennyel, és piaci részesedésük csökken – mégpedig a német ipar három legnagyobb ágazatában. Nem zárható ki, hogy a modell, ahogyan azt a múltból ismerjük, a következő években véget is ér. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Belgium felé repülne? Van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 13. 08:46
Pénteken is minden járatot törölnek a fontos belga repülőtéren.
Makro / Külgazdaság Nem véletlenül nem beszéltek erről a Kormányinfón
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 13. 08:30
Itt vannak a legfrissebb építőipari adatok. Elszomorító a kép.
Makro / Külgazdaság Nemzetbiztonsági kockázatot látott Hernádi Zsolttal kapcsolatban Spanyolország?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 13. 07:52
Érdekes dolgok derültek ki a megvétózott spanyolországi vonatgyártó-vásárlás ügyében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG