Az oroszok, akik hozzászoktak a nyugati márkák kiváló minőségéhez, nem hajlandók feladni igényeiket. Ebben úgy tűnik, partnerekre leltek az egy-másfél éve látványos kivonulást hirdető világmárkák némelyikével. Hiába, a profitéhség lassan legyűri a háború elítélését…
Megerősödik a hazai ipar?
Több nyugati világcég is visszament már más gyártó és forgalmazó nevén keresztül a hatalmas orosz piacra. Arról nem beszélve, hogy sok helyütt sokáig nem fogyott el a háború előtt kapható márkás árukészlet. Más szakterületen – például a bútoriparban – elkezdődött a világmárkák termékeinek lemásolása, csak éppen más néven forgalmazzák azokat. Megesik, hogy olyan néven, ami azért kicsit emlékeztet a világcég márkájára.
Az Adidas most nem rejti véka alá, hogy egy harmadik forgalmazón keresztül talál ismét utat Oroszországba.
A fiatalok keresik a menő világmárkákat
A világ legtekintélyesebb sportruházati márkái, az Adidas és a Reebok termékei a jövőben a nyugati sportmárkák forgalmazója, a Lestate által elindított új, ASP nevet viselő kereskedelmi hálózatban kerülnek a vásárlókhoz – írja a Kommerszant. Ez a cég már árul ruhákat és cipőket a Nike-tól is, pedig a háború legelején ők is látványosan kivonultak Oroszországból. Igaz, a Nike részesedése a sportruházati szegmensből sokkal kisebb volt mint például az Adidasé.
Az oroszok, főleg a fiatalabb nagyvárosi vásárlóréteg, változatlanul keresi a világmárkákat – nemcsak a minőség miatt, hanem mert ezek a „menők.” Ugyanakkor a belföldi verseny a sportszer szegmensben élénkül, ugyanis a másfél évvel ezelőti kivonulás óta megerősödtek a hazai gyártók.
Egész üzlethálózatot hoznak létre
A vállalat marketing osztályának vezetője, Ilja Komiszarov a Kommerszantnak elmondta, hogy a Lestate egy egész üzlethálózatot fejleszt ki, hogy árulja az Adidas és a Reebok termékeit. Elmondása szerint ezen a héten nyílik meg az első üzlet a moszkvai Bjelaja Dácsa outlet központban. Az ASP zászlaja alá tartozó üzletek számáról még tárgyalnak, de annyi biztos, hogy a kiskereskedelmi hálózat bővítése fokozatos lesz – emelte ki a marketing főnök.
Az Adidas nem válaszolt a Kommerszant megkeresésére.
Féltek a vagyonuk lefoglalásától
Alig másfél éve még egész más volt a helyzet. Az elsők között hagyta el Oroszországot a Nike, a Renault, a McDonald's, a Coca-Cola, vagy a Starbucks. A külföldi cégek kivonulását az az aggodalom gyorsította fel, hogy az ukrajnai háború nyomán olyan törvények születhetnek Oroszországban, amelyek alapján a hatóságok lefoglalhatják vagyonukat, illetve bírságokat állapíthatnak meg velük szemben – olvasható volt az akkori magyar hírügynökségi közleményben.
Más, sportcikkeket gyártó cégek, így a rivális Adidas, Puma, és Reebok szintén tavaly márciusban függesztették fel tevékenységüket. A Nike lépése akkor is inkább szimbolikusnak volt nevezhető, mivel bevételének kevesebb mint egy százaléka származott Ukrajna és Oroszország területéről.
A sportruházatot és lábbeliket forgalmazó Lestate – melynek tulajdonosa Tyimofej Kundjukov, 2010-ben alakult, és saját Sport Point üzletláncot is fejleszt.