20 milliós bírság a megtévesztő WizzAir-nek
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 20 millió forintra büntette a Wizz Air diszkont légitársaságot, mert megállapítása szerint 2005-ben és 2006-ban közzétett egyes reklámjaiban a Wizz Air szolgáltatásainak áráról a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatást adott - áll a GVH közleményében, amelyet pénteken juttatott el az MTI-nek.
A GVH emlékeztet: a légiközlekedési piacon éleződő versenyhelyzetben a piaci szereplők különböző, főképpen az árakra vonatkozó marketing kommunikációs eszközökkel élnek, amelyek esetenként a ténylegesen fizetendő teljes (bruttó) árat, gyakrabban azonban az illetékek és adók nélküli, nettó árat helyezik a reklámüzeneteik központjába. A fogyasztó nem mindig tud eligazodni a bruttó és nettó árak között, és emiatt egyes légitársaságok közlései olykor alkalmasak a fogyasztó megtévesztésére. A GVH emiatt döntött úgy, hogy piactisztítási célból vizsgálatsorozatot indít megtévesztő árközléseket közzétevő légitársaságokkal szemben. Eddig a Sky Europe, a Malév, valamint a SmartWings légitársaságokkal kapcsolatos vizsgálatok zárultak le, a három ügyben összesen 83 millió forint bírságot szabott ki a GVH. A hivatal tovább vizsgálódik, még legalább két légitársaság ellen indulhat versenyhivatali eljárás.
A vállalkozások gyakran közölnek árakat a fogyasztóval úgy, hogy a közölt ár értelmezéséhez kiegészítő információk, feltételek tartoznak, amelyekről az árhoz "*"-al megjelölve kapcsolt formában tájékoztatnak. Ilyen módszerrel élt a Wizz Air is szinte valamennyi vizsgált kommunikációs eszköz esetében. A "*"-al jelölt kiegészítő tájékoztatások esetében a GVH mérlegeli, hogy a "*" alatt közölt információ az áru vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságára vonatkozik-e, illetve ha igen, akkor ez az információ szükséges-e ahhoz, hogy a fogyasztó helyesen értelmezze a lényeges tulajdonságról szóló közlést.
20 millióra büntették a Pannont
Ötmilliárdra büntették az árakkal manipuláló Rossmannt
Ezúttal a Malév volt megtévesztő, 30 milliós bírság
MTI