A Fidesz nem adná a MÁV Cargot
Elmondta: a magyar vasút, a MÁV Cargo a stratégia nemzeti vagyon meghatározó eleme, értékesítése sérti a nemzet, a gazdaság, az adófizetők érdekeit. Fónagy János szerint a privatizációs folyamat leállítására még van lehetőség.
Emlékeztetett arra, hogy a világon, ezen belül Európában a vasút szerepe egyre növekszik. Nyugat-Európa rájött arra, hogy nem lehet a személy- és teherforgalmat kizárólag a közúton megoldani - mondta. A Fidesz képviselője hangsúlyozta: a kormány a magyar vasút egyetlen üzletileg is eredményes üzletágát, a teherszállítását akarja privatizálni. A MÁV Cargo 3.200 embert foglalkoztat, 13 ezer vagont tulajdonol, 2006-ban a teljes vasúti forgalom 83 százalékát, a teljes magyar árufuvarozás 20 százalékát bonyolította le, eladása tovább súlyosbodik Magyarország kiszolgáltatottsága.
Fónagy János szerint a vasúti szárnyvonalak bezárása is teljesen ellentétes az európai gyakorlattal, az emberek érdekével. A MÁV-szárnyvonalak helyére beállított autóbuszok is veszteségesek, a személygépkocsik forgalma növekszik. Az MSZP-SZDSZ kormány tönkretette a vasutat, a szárnyvonalak bezárásával pedig számos vidéki települést zárt el a külvilágtól, a vidéken élőket egyre nehezebb helyzetbe hozza.
A képviselő utalt arra, hogy a teherszállításon keletkező üzleti eredmény egy részét a vasút a személyszállítás költségeire fordította. 2006-ban 93 milliárd forint árbevétele volt a MÁV Cargonak, ebből adózás előtti eredménye 3 milliárd forintot tett ki. Egy üzletileg eredményes vasúti teherszállításra a magyar gazdaságnak, a költségvetésnek szüksége van - mondta a politikus.
Fónagy János kitért arra, hogy a MÁV Cargo privatizációja az európai nagy vasúti folyosók közötti versenyt is érinti. Magyarországot az észak-déli, illetve a kelet-nyugati európai vasúti folyosó egyaránt érinti. Az ország érdeke, hogy a vasúti forgalom Magyarországon keresztül bonyolódjon le. Szerinte nem véletlen, hogy a MÁV Cargo privatizációjára kiírt pályázaton indult 12 konzorciumban számos állami cég is van, és a szakmai, pénzügyi befektetők sem titkolják a versenyt a szállítási folyosókért.
A Fidesz képviselője hangsúlyozta: a MÁV Cargo privatizációja a köz sérelmére a magánzsebeket duzzasztja, a magánjövedelmeket növeli. A MÁV Cargo májusban kiírt kétfordulós nyilvános pályázatára az első fordulóban 12 konzorcium jelentkezett, az előminősítésen közülük kiválasztott öt pályázónak október 19-ig kell beadnia a kötelező ajánlatot.
Miniszterelnökként Orbán Viktor is elképzelhetőnek nevezte a személy- és áruszállítás privatizációját, Fónagy Jánosnak, az Orbán-kormány volt szakminiszterének tehát vele van vitája. Ezt a kormányszóvivő közölte kedden az MTI-vel.
A kormányszóvivő a fideszes képviselő által mondottakkal kapcsolatban arra emlékeztetett, hogy korábban Orbán Viktor elképzelhetőnek nevezte a személy- és áruszállítás privatizációját. Daróczi Dávid felidézte Orbán Viktor miniszterelnökként tett kijelentését. Az egykori kormányfő a Kossuth Rádióban 2000. január 12-én azt nyilatkozta: "Amíg a sínpályák, valamint annak a működtetéséhez szükséges berendezések értelemszerűen állami tulajdonban kell, hogy maradjanak, addig mind a személyszállítás, mind az áruszállítás területén egy nem elkapkodott, de meglehetősen gyors és értelmes magánosítás, privatizáció, az elképzelhető."
A kormányszóvivő azt írta, Fónagy János, az Orbán-kormány volt közlekedési minisztere ma pont az ellenkezőjét vallja annak, amit "főnöke annak idején, még felelős politikusként, szakmailag helyesnek tartott".
Tizenketten vinnék a MÁV Cargot
Román magáncég is megvenné a MÁV Cargo-t
MTI