Az utóbbi hetek sajtóhírei nyomán a Budapesti Rendőr-főkapitányság pénteken hivatalból feljelentéskiegészítési eljárást rendelt el az IL Ferro Kft. ügyében. Szentendrei Angéla, a BRFK helyettes szóvivője elmondta, az eljárás célja, hogy tisztázzák: fennáll-e bűncselekmény gyanúja a cég tevékenységével összefüggésben. Az előzetes eljárás során jellemzően a céges iratok értékelése alapján, legfeljebb tizenöt napon belül döntenek arról, indítanak-e nyomozást az ügyben.
Pénteken Körmendi Ákos üzleti elfoglaltságaira hivatkozva nem nyilatkozott. (Előző nap még olyan értelemben kommentálta a három hónapos fizetésfelfüggesztést, miszerint abba beleszámít a márciusi, illetve többeknél a februári időszak is. Többen ugyanis már a februári részletet sem kapták meg.) Körmendi Ákos még csütörtökön, az akkor bejelentett fizetéshalasztás kapcsán azt mondta: céljuk a cég újjászervezése, új reklámozók felkutatása, illetve a "cégről kialakult negatív kép eloszlatása". |
A pesti ügyfélszolgálatos hölgy már sokkal konkrétabban fogalmazott az érdeklődőknek. Elmondta: a felfüggesztés idejére a jármű két oldaláról eltávolítják a reklámmatricákat, azonban a kocsik elején ott marad az IL Ferro-logó, és azzal továbbra is meg kell jelenni a szokásos havi gépjárműszemlén. Azokkal a használtautó-tulajdonosokkal, akik vissza akarták kapni a befizetett 180 ezer, illetve 333 ezer forint regisztrálási díjat, karját széttárva annyit közölt, hogy azt perrel kaphatják vissza.
A vas - röviden csak így lehet lefordítani olaszról az IL Ferrót. Ez így, határozott névelővel az "il ferro da stiro" szóösszetételben jelenik meg, ami szimplán vasalót jelent, illetve egy mondásban: "Battere il ferro finhcé é caldo". Ez magyarul annyit tesz: addig üti a vasat, míg meleg. A társaság kétségtelenül megtette ezt. |
Az IL Ferro már Romániában is megjelent: a www.ilferro.ro szerint a cégnek Nagyváradon és Szatmárnémetiben van irodája. A szolgáltatás ott is ugyanaz, az árak is a magyar árakat követik, a különbség csak annyi, hogy ott a nemzeti valuta helyett euróban ígérik a fizetést, illetve kérik a használtautó-tulajdonosoktól kétéves szerződésre a 730, illetve ötéves szerződés esetén 1330 eurós "regisztrációs díjat".
Közben a HVG egy a cég hátterét feltárni hivatott tavaly őszi magánnyomozásra hivatkozva állítja: az IL Ferro korábbi tulajdonosai közül kettő ellen már folyt büntetőeljárás. (A nyomozást a hazai autóspiac egyik résztvevője rendelte meg.) A hetilap szerint az egyik, meg nem nevezett volt tulajdonos többszörösen büntetett előéletű, okirat-hamisítással, csalással összefüggő cselekményeket követett el, míg a másikat garázdaság, csalás, sikkasztás, okirat-hamisítás és csődbűntett megalapozott gyanúja miatt is felelősségre vonták. A vélhetőleg gazdasági hírszerző cég által készített elemzés úgy kalkulált: amennyiben az IL Ferro mögött nincsenek valós hirdetők, az ügyfélkör bővüléséből adódó regisztrációs bevételek "2006 végére elérik a kiadási oldalt, ezt követően a cég veszteséget termel majd, és rövid időn belül összeomlik".
Népszabadság