A közlemény szerint a bor kedveltsége a fogyasztók éves költésében is nyomon követhető. A 2004. évben mért 4 százalékos, majd 2005. évi 5 százalékos fogyasztásbővülést követően tavaly már 13 százalékkal növekedett az otthoni fogyasztásra megvásárolt bormennyiség - derült ki a GfK Hungária méréseiből. Összehasonlításképp: 2006-ban az alkoholos italok közül sörből 5 százalékkal, égetett szeszes italokból 14 százalékkal fogyott több, mint az azt megelőző évben.
A bor esetében a mennyiségi növekedés 16 százalékos értékbeli forgalombővüléssel párosult, ami mögött a literenként átlagosan 3 százalékkal dráguló árak állnak - állapítja meg a GfK. A borpiac fokozatos átrendeződését mutatja, hogy miközben a minőségi borok ára 10 százalékkal emelkedett, addig a mennyiségi piacnak még mindig valamivel több mint 40 százalékát adó asztali borok ára 6 százalékkal csökkent. Mindazonáltal 2006-ban az azt megelőző évhez képest kevesebb háztartás válogatott az asztali borkínálatból, míg a minőségi bort vásárlók száma nőtt.
A természetes cukortartalom alapján megkülönböztetett bortípusok közül egyedül a száraz borokból megvásárolt mennyiség csökkent minimális mértékben. Míg 2005-ben minden harmadik megvásárolt üvegben volt száraz bor, addig 2006-ban már alig több mint minden negyedik volt ilyen. E jelenség mögött okként meghúzódhat az a tény, miszerint ebből a bortípusból a hazai háztartások az egyre jobb minőségű, ámde egyre drágább fajták közül válogatottak.
Továbbra is a félédes fajták közkedveltsége jellemző (az elfogyasztott borok több mint fele ilyen), ám az elfogyasztott mennyiséget illetően egyre előkelőbb helyet foglalnak el az édes borok is, tavaly minden tizedik üvegben már ilyen volt. |
Ezzel szemben negatív változást tapasztaltak a kutatók a közvetlenül a kistermelőktől vásárolt borok piacán, ahol ötödével esett vissza a megvásárolt bor mennyisége. A kisboltok részaránya (20%) érdemben nem változott 2005-höz képest.
Erre az évjáratra nem leszünk büszkék
Előbb kezdődik a szüret
37 milliós óriásbüntetés járhat a borpancsolónak
Magyarellenes az Unió borreformja?
Borreform: rombolásra több pénz, mint reklámra