.jpg)
Szóval csak néhány tényező a lehetségesek között: rossz idő, amikor esetleg bölcsebb lett volna meg sem kísérelni a landolást, rövid beton, amelyre esetleg eleve nem lett volna szabad nagyobb utasszállítók forgalmát engedélyezni, vagy esetleg eleve nem lett volna szabad a beton mögötti területen engedni bármit építeni.
Probléma a gép valamely rendszerével, amely ilyen körülmények között esetleg akadályozta a biztonságos megállást, és tényező lehetett a pilóták döntése a legkritikusabb másodpercekben, elég hamar felismerték-e, hogy rövid lesz a pálya, elég korán próbálták-e ismét a levegőbe emelni a gépet.
Attól kezdve, hogy elhatározták, megkísérlik a leszállást, addig, hogy megkísérlik az átstartolást, hogyan befolyásolta bármikori döntéseiket az, amit a repülés-elméletről és a meteorológiáról, a gép üzemeltetésétől és vezetéséről tanultak, illetve amilyen különféle előírások és politikák a légitársaságon belül meghatározták az eljárásokat.
Az is ott lehet egy-két mozzanat mögött, hogy milyen kulturális háttér befolyásolta a két repülőgép-vezető együttműködését, és hogy mennyire frissen vagy mennyire fáradtan reagáltak a helyzetre, és ha fáradtak voltak, ez mennyiben függ össze a beosztásukkal, sokat repültek-e már aznap, volt-e olyan motivációjuk, hogy mindenképp szálljanak le. Milyen volt a pálya felülete, megvoltak-e azok az apró barázdák, amelyek millió szám kell, hogy elvezessék a vizet a felszínről.
Milyen földi berendezések segítették, és milyen berendezések hiánya nehezítette esetleg a sötétben és rossz időben való megközelítést és leszállást. Milyen az illető ország jogrendszere, milyen a repüléssel foglalkozó intézményi hálózat, léteznek-e a biztonságos üzemeltetést garantáló törvények és szabályok, létezik-e független biztonsági és független vizsgáló szervezet, vagy netán a rendőrökön és a bírákon múlik egy baleset igazi okainak feltárása, és ez segít-e a következő hasonló elkerülésében?
Szóval ezek csak az első kérdések, a szakértők hónapokig elemzik a többire is a választ.
Az ember egyik legkomplexebb tevékenysége az, hogy olyan dimenzióban végez szabályozott mozgást, ahová csak az eszközei révén juthat el – ami ebben a dimenzióban történik, azt hasonlóan komplex mód kell szemügyre venni és végiggondolni a bajok okait.
Márványi Péter
Korábbi jegyzetek:
Zsír, vagy zsíradó: nálunk nem lehet kérdés
Fém? Szén? Mindenki félrebeszél az új Boeingról
A világ nyolcadik csodája: nézze meg az első hetet
Globális hisztéria: új fejőstehenet találtak