A svéd parlament nagy többséggel szavazta meg június közepén az útdíj bevezetéséről szóló törvényt. Az útdíj kezdeményezői és a honatyák egyszerre több hasznot remélnek az intézkedéstől: a fővárosi légszennyezettség enyhülését, a forgalmi dugók ritkulását és a külvárosi úthálózat javulását - erre fordítják majd a bevételt.
2006. január 3. és július 31. között már sikeresen kipróbálták az útdíjrendszert, a később elfogadott törvény pedig lényegében átvette a kísérleti időszakban alkalmazott feltételeket. A jelzett időszakban 20-25 százalékkal csökkent az autóforgalom Stockholm belvárosában, és javult a levegő minősége is. A jelek szerint a stockholmi polgárok többségének is megtetszett a rendszer, mert 53 százalékuk igent mondott bevezetésére a múlt szeptemberben rendezett helyi népszavazáson.
Kamerahálózat azonosítja a belvárosba bejövő és onnan távozó járműveket, és számítógépek tartják nyilván, hogy egy-egy járműért mennyit fizettek már a nap folyamán. A vezető választhat: vagy automatikusan leemelik az összeget bankszámlájáról, vagy az automatánál fizet, és számlát kap.
Bliccelni az autópályán - ehhez külföldi kell
Lejárt az autópálya-matricák ideje
Szinte minden útért fizethetnek
Hol és mennyit kell fizetni mától az utakon?
MTI
Útdíjat kell fizetniük ma reggel óta azoknak svéd gépkocsivezetőknek, akik behajtanak Stockholm belvárosába. Már az első napon érezhetően csökkent azoknak a száma, akik gépkocsival mentek dolgozni
A vártnál rosszabb lett egy amerikai gazdasági szám.


