
A svéd parlament nagy többséggel szavazta meg június közepén az útdíj bevezetéséről szóló törvényt. Az útdíj kezdeményezői és a honatyák egyszerre több hasznot remélnek az intézkedéstől: a fővárosi légszennyezettség enyhülését, a forgalmi dugók ritkulását és a külvárosi úthálózat javulását - erre fordítják majd a bevételt.
2006. január 3. és július 31. között már sikeresen kipróbálták az útdíjrendszert, a később elfogadott törvény pedig lényegében átvette a kísérleti időszakban alkalmazott feltételeket. A jelzett időszakban 20-25 százalékkal csökkent az autóforgalom Stockholm belvárosában, és javult a levegő minősége is. A jelek szerint a stockholmi polgárok többségének is megtetszett a rendszer, mert 53 százalékuk igent mondott bevezetésére a múlt szeptemberben rendezett helyi népszavazáson.
Kamerahálózat azonosítja a belvárosba bejövő és onnan távozó járműveket, és számítógépek tartják nyilván, hogy egy-egy járműért mennyit fizettek már a nap folyamán. A vezető választhat: vagy automatikusan leemelik az összeget bankszámlájáról, vagy az automatánál fizet, és számlát kap.
Bliccelni az autópályán - ehhez külföldi kell
Lejárt az autópálya-matricák ideje
Szinte minden útért fizethetnek
Hol és mennyit kell fizetni mától az utakon?
MTI