A híd dunaújvárosi oldalán tartott ceremónián jelen voltak Kóka János gazdasági-és közlekedési miniszter, Reményik Kálmán, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elnök-vezérigazgatója, országgyűlési képviselők, továbbá a híd tervezésében, kivitelezésében részt vett cégek, valamint az átkelő által összekötött települések képviselői.
A résztvevőket az M8-as autópálya által érintett négy település képviseletében Kálmán András, Dunaújváros polgármestere köszöntötte, majd a miniszterelnök lépett a mikrofon elé. Gyurcsány Ferenc avató beszédében hangoztatta: Magyarországnak van mire büszkének lennie az elmúlt öt évben. Ez az időszak véleménye szerint a magyar út- és vasútépítés legszebb korainak egyikeként fog bevonulni a magyar történelembe. "Az elmúlt öt évben megdupláztuk autópályáink hosszát. Ez is európai teljesítmény" - jelentette ki a kormányfő.
Emlékeztetett rá, hogy négy éve adták át a szekszárdi hidat, két hét múlva sor kerül a köröshegyi völgyhíd átadására, épül az északi M0-ás hídja, s pár hónap múlva megállapodás születik az M6-os út építésének folytatásáról. Épülni fog a 4-es, a 43-as, a 44-es út, és rövidesen átadják az M3-as újabb szakaszát. Gyurcsány Ferenc úgy fogalmazott: "Az eredmény azonban majd kárpótolni fog bennünket az erőfeszítésekért. Magyarország megújítása csak ilyen módon mehet végbe".
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter arról szólt, hogy fontos beruházások vannak még hátra: az M7-es, az M6-os folytatása, az M43-as autópálya építése. Folytatni kell ezt az ambiciózus kivitelezési programot - mondta a miniszter.
A Pentele-híd a Vegyépszer Zrt. és a Hídépítő Zrt. által létrehozott DunaÚj-Híd Konzorcium fővállalkozásában, mintegy két és fél év alatt készült. A tervezett M8-as autópálya középső, 5,2 kilométeres részeként megvalósult, összesen 1.682,5 méter hosszú hídrendszer két ártéri híd és a Dunát 307,9 méter hosszan átívelő kosárfülű mederhíd együttese.
Összekapcsolja a Dunántúlt a Duna-Tisza-közével, és a folyam két szemközti oldalán levő települést, Dunavecsét, Kisapostaggal. Továbbá a 8-as és a 4-es utak tervezett összekötésével megteremti a lehetőségét egy Ausztriát Erdéllyel összekötő, nyugat-kelet irányú korridornak.
Felépítésével nemcsak a dunai átkelés ideje rövidült le, hanem olyan új fejlesztési-beruházási övezet is létrejött, amely új befektetők letelepedését, munkahelyek teremtését eredményezheti a kedvezőtlen foglalkoztatási helyzetben levő alföldi régióban.
Az átkelő mintegy 41 méter széles, a kosárfülű híd ívének magassága mintegy 48 méter. A mederhíd a maga kategóriájában világcsúcs, medernyílása legnagyobb a világon.
A látványra is impozáns, fehérre festett, vörös kandelábersorokkal szegélyzett átkelő hídpályája 2-szer 3,75 méter széles forgalmi, és 2-szer 3,5 méter leállósávot, 3,6 méter széles elválasztósávot, valamint járdát és kerékpárutat foglal magába.
Építésénél több, eddig még sehol nem alkalmazott technológiát, műszaki megoldást alkalmaztak. A mérnöki munka egyik leglátványosabb elemek volt a parton összeszerelt mederhíd, amelyet egy darabban úsztattak be a helyére, a pillérek közé. A monumentális munka során az átkelő teljes szerkezetébe 24 ezer tonna acélt, a pillérekbe 60 ezer köbméter betont építettek be, a szerkezetekre 20 tonna festéket hordtak fel.
A Földrajzi Helynév Bizottság javaslatára Pentele-hídnak "keresztelt" Duna-hídon hétfőn 18 órakor indult meg a gépjárműforgalom.
Kóka: egy éven belül eladhatják az Autópályakezelőt (hanganyag)
A vártnál hamarabb autózhatunk az M7-es völgyhídján
MTI
Átadták az új Duna-hidat. Ma estétől már autózhatunk is a rekord hosszúságú, 41 méter széles Pentele-hídon. Az átkelő 53,6 milliárd forintból épült, mintegy két és fél év alatt készült el. Az avató ünnepségen jelen volt Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Kóka János gazdasági miniszter is.
Az Antifát terrorszervezetté tetetné az EU-n belül a kormány.






