
A híd dunaújvárosi oldalán tartott ceremónián jelen voltak Kóka János gazdasági-és közlekedési miniszter, Reményik Kálmán, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elnök-vezérigazgatója, országgyűlési képviselők, továbbá a híd tervezésében, kivitelezésében részt vett cégek, valamint az átkelő által összekötött települések képviselői.
A résztvevőket az M8-as autópálya által érintett négy település képviseletében Kálmán András, Dunaújváros polgármestere köszöntötte, majd a miniszterelnök lépett a mikrofon elé. Gyurcsány Ferenc avató beszédében hangoztatta: Magyarországnak van mire büszkének lennie az elmúlt öt évben. Ez az időszak véleménye szerint a magyar út- és vasútépítés legszebb korainak egyikeként fog bevonulni a magyar történelembe. "Az elmúlt öt évben megdupláztuk autópályáink hosszát. Ez is európai teljesítmény" - jelentette ki a kormányfő.
Emlékeztetett rá, hogy négy éve adták át a szekszárdi hidat, két hét múlva sor kerül a köröshegyi völgyhíd átadására, épül az északi M0-ás hídja, s pár hónap múlva megállapodás születik az M6-os út építésének folytatásáról. Épülni fog a 4-es, a 43-as, a 44-es út, és rövidesen átadják az M3-as újabb szakaszát. Gyurcsány Ferenc úgy fogalmazott: "Az eredmény azonban majd kárpótolni fog bennünket az erőfeszítésekért. Magyarország megújítása csak ilyen módon mehet végbe".
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter arról szólt, hogy fontos beruházások vannak még hátra: az M7-es, az M6-os folytatása, az M43-as autópálya építése. Folytatni kell ezt az ambiciózus kivitelezési programot - mondta a miniszter.
A Pentele-híd a Vegyépszer Zrt. és a Hídépítő Zrt. által létrehozott DunaÚj-Híd Konzorcium fővállalkozásában, mintegy két és fél év alatt készült. A tervezett M8-as autópálya középső, 5,2 kilométeres részeként megvalósult, összesen 1.682,5 méter hosszú hídrendszer két ártéri híd és a Dunát 307,9 méter hosszan átívelő kosárfülű mederhíd együttese.
Összekapcsolja a Dunántúlt a Duna-Tisza-közével, és a folyam két szemközti oldalán levő települést, Dunavecsét, Kisapostaggal. Továbbá a 8-as és a 4-es utak tervezett összekötésével megteremti a lehetőségét egy Ausztriát Erdéllyel összekötő, nyugat-kelet irányú korridornak.
Felépítésével nemcsak a dunai átkelés ideje rövidült le, hanem olyan új fejlesztési-beruházási övezet is létrejött, amely új befektetők letelepedését, munkahelyek teremtését eredményezheti a kedvezőtlen foglalkoztatási helyzetben levő alföldi régióban.
Az átkelő mintegy 41 méter széles, a kosárfülű híd ívének magassága mintegy 48 méter. A mederhíd a maga kategóriájában világcsúcs, medernyílása legnagyobb a világon.
A látványra is impozáns, fehérre festett, vörös kandelábersorokkal szegélyzett átkelő hídpályája 2-szer 3,75 méter széles forgalmi, és 2-szer 3,5 méter leállósávot, 3,6 méter széles elválasztósávot, valamint járdát és kerékpárutat foglal magába.
Építésénél több, eddig még sehol nem alkalmazott technológiát, műszaki megoldást alkalmaztak. A mérnöki munka egyik leglátványosabb elemek volt a parton összeszerelt mederhíd, amelyet egy darabban úsztattak be a helyére, a pillérek közé. A monumentális munka során az átkelő teljes szerkezetébe 24 ezer tonna acélt, a pillérekbe 60 ezer köbméter betont építettek be, a szerkezetekre 20 tonna festéket hordtak fel.
A Földrajzi Helynév Bizottság javaslatára Pentele-hídnak "keresztelt" Duna-hídon hétfőn 18 órakor indult meg a gépjárműforgalom.
Kóka: egy éven belül eladhatják az Autópályakezelőt (hanganyag)
A vártnál hamarabb autózhatunk az M7-es völgyhídján
MTI