
Az ország egy másik pontján a román határ közelében egy főútvonalon olyannyira megnőtt a kamionok forgalma, hogy reggel a gyerekek negyedórát várnak, amíg át tudnak menni az út egyik oldaláról a másikra az iskolába, a közvetlen balesetveszélyen túl házak süllyednek, falak repednek, zaj és bűz keseríti több falu lakóit, különösen mióta szomszédunk is uniós tag lett, és a forgalom megsokszorozódott. A közúti szállítás növekedésével egyelőre nyilvánvalóan nem tud lépést tartani az úthálózat, ezt a kétségkívül létező gondot azonban maguk a főszereplők tetézik. Az ugyanis, hogy valaki nem akar fizetni a biztonságosabb autóúton, nem jogosítja fel az illetőt arra, hogy a nem fizetős, kanyargós és keskeny szakaszon is úgy vezessen, mintha a nyílegyenes pályán haladna.
Az, hogy már nincs vámvizsgálat a határon, hogy az átlépés egyszerű és gyors, senkinek nem ad külön engedélyt arra, hogy a településeken is gyorsan, a megengedettnél jóval gyorsabban hajtson át többtíz tonnás nyergesével-pótosával. Mint ahogy láthatóan nem kell semmiféle határközelség, és nem kell semmiféle úthálózati bonyodalom ahhoz, hogy a nagy és erős gépek vezetői olykor szinte könyörtelen agresszivitással hajtsanak, hiszen a kisebbeknek van félnivalójuk - ezt naponta tapasztalom én is függetlenül bármilyen más tényezőtől lakóhelyemen és környékén.
Legutóbb tegnap délután kellett a padkára menekülnöm, csak mert egy kamion szemből nem volt hajlandó lassabban venni a kanyart, máskor egy szabálytalanul kerülő teherautós azt ordította a feleségemnek, hogy ezt a nagy dögöt nem lehet megállítani, de hát akkor miért nem megy óvatosabban? Ne kenjünk mindent a körülményekre, az úthálózat hiányosságaira, az infrastruktúra gondjaira: lehetne ilyen körülmények között is normálisabban viselkedni, mások veszélyeztetése nélkül, éppenséggel a körülményekhez alkalmazkodva.
A fejlesztést a forgalom erősödése mellett a forgalomban résztvevők gyenge mentális állapota miatt kell gyorsítani, a legveszélyesebb járműveket veszélyes vezetőikkel oda kell terelni, ahol a legkevésbé veszélyesek. Bár persze kamionok a sztrádákon is ütköznek, a rendőrség pedig sztrádákon kívül is be kellene, hogy tartassa velük a szabályokat. Az útpályák mellett valahogy hatni kellene az idegpályákra is.
Márványi Péter jegyzete
Korábbi jegyzetek:
Egy elfeledett sportág - fellegekben járhatunk
Cigi nélkül mit érek én
Ezért jobbak a spanyolok, mint mi
Bezzeg lovak a fal előtt
Cessnával a Vörös téren - 20 év távlatából