Sokkoló képet festett egy bécsi iskoláról a Die Presse riportja. Az osztrák napilap a 15. kerületben található Karl Popper Általános Iskolába látogatott el, ahol a gyerekek gyakran a tanárok legegyszerűbb kérdéseire – „Hogy hívnak? Hány éves vagy?” – sem tudtak válaszolni, mivel nem tudtak megfelelően németül.
Ümmü Akalin, az iskola igazgatója szerint a múlt év nagyon rossz volt ilyen szempontból: 65 kisgyereket iskolára nem érettnek kellett nyilvánítani, közülük 15 nem tudott németül.
A többi 47 gyerek elkezdhette ugyan az első osztályt, azonban közülük 40 nem vagy csak alig tud németül, és emiatt gyakorlatilag nem képes részt venni az oktatásban (nyilván migrációs háttérű gyerekekről van szó).
Ezzel az úgynevezett „speciális diákok” aránya 85 százalék az első osztályosok között. Az igazgatónő szerint nem egy kirívó, problémás iskoláról, hanem egy „tipikus bécsi általános iskoláról” van szó.
Ráadásul nem csak a német nyelv elsajátításával vannak súlyos problémák, hanem a motorikus képességek terén is komoly hiányosságok vannak.
Az alkalmassági vizsgán az 5-6 éves kisgyerekek nem voltak képesek például ceruzát a kezükben fogni. „Nincsenek otthon ceruzáink, amikkel a gyerekek rajzolhatnának”, mondta az egyik szülő. Az ollót is csak nagyon kevés kisgyerek tudja használni, és gyakran nem tudnak késsel-villával enni.
„Ha így mennek tovább a dolgok Ausztriában, akkor működésképtelenné válik a rendszer”, figyelmeztet az igazgatónő.
Az iskolában a német nyelvi felzárkóztatással megbízott tanár két hónapja betegállományban van.