A törekvés az 1970-es évek óta az Egyesült Államok tengeri befolyásának növelésére irányuló legambiciózusabb terv része, és célja, hogy eloszlassa Washingtonban a növekvő félelmeket, miszerint konfliktus esetén hátrányba kerülne Kínával szemben – tudta meg a Reuters.
A Trump-kormányzat tisztviselői úgy vélik, hogy az Egyesült Államok kereskedelmi hajóflottája nincs felkészülve arra, hogy háború idején logisztikai támogatást nyújtson a hadseregnek, és Washington túlzottan függ a külföldi hajóktól és kikötőktől, mondták a források.
Fotó: X/@PiraeusPortAuth
Nyugati cégeket támogatnának kikötővásárlásokban
A Fehér Ház által fontolóra vett lehetőségek közé tartozik az amerikai vagy nyugati magáncégek támogatása kínai kikötői részesedések vásárlásában, mondta a három forrás. Nem említettek konkrét cégeket, csak a BlackRock által javasolt megállapodást említették, amely a hongkongi CK Hutchison 23 országban, köztük a Panama-csatorna mellett található kikötői eszközeinek megvásárlására irányul.
A források névtelenséget kértek, mivel nem jogosultak nyilvánosan megvitatni az ügyet.
A források szerint Panama mellett az amerikai tisztviselők és törvényhozók is aggódnak a kínai tengeri infrastruktúra-tulajdonok miatt olyan helyeken, mint Görögország és Spanyolország, a Karib-térség és az Egyesült Államok nyugati parti kikötői.
Kína a nemzetközi jog keretein belül normális együttműködést folytat más országokkal – mondta Kína washingtoni diplomáciai képviseletének szóvivője.
„Kína mindig is határozottan ellenezte az illegális és indokolatlan egyoldalú szankciókat és az úgynevezett hosszú távú joghatóságot, valamint azokat a lépéseket, amelyek gazdasági kényszer, hegemonizmus és zaklatás révén sértik és aláássák más országok jogos jogait és érdekeit” – mondta a szóvivő.
„Az Egyesült Államok kormánya a globális kikötőkbe történő kínai befektetéseket hatalmas fenyegetésnek tekinti nemzetbiztonságára nézve” – mondta Stuart Poole-Robb, a KCS Group kockázatkezelési és hírszerzési tanácsadó cég alapítója.
„Az aggodalom az, hogy Kína felhasználhatja ezen eszközök feletti ellenőrzését kémkedésre, katonai előnyök megszerzésére vagy az ellátási láncok megzavarására geopolitikai válságok idején” – mondta, hivatkozva az amerikai biztonsági partnerekkel folytatott beszélgetésekre.
Görög kikötő is célkeresztben
Ami hazánk számára a leglényegesebb lehet, hogy az Egyesült Államok a három forrás szerint megvizsgálja a kínai érdekeltségeket a görögországi Pireusz kikötőjében. A Földközi-tenger keleti részén, Athénban található Pireusz kulcsfontosságú csomópont az Európát, Afrikát és Ázsiát összekötő kereskedelmi útvonalon.
A COSCO, Kína egyik legnagyobb kikötői és hajózási csoportja, 67 százalékos részesedéssel rendelkezik a Pireusz Kikötői Hatóság vállalatában.
Az amerikai Védelmi Minisztérium januárban felvette az állami tulajdonú COSCO-t a feketelistájára, ezzel új listát nyitva a kínai hadsereggel kapcsolatban álló vállalatokról. Bár a megjelölés nem jár azonnali tilalommal az amerikai vállalatok számára, amelyek üzleti kapcsolatot létesítenek a listán szereplő vállalatokkal, jelzésként szolgálhat arra, hogy további intézkedéseket fontolgatnak.