5p

A Volkswagen is be akar szállni az akkumulátornyersanyag-bányászatba, hasonlóan a Teslához. A Volkswagen már most is gyárt akkumulátorcellákat, de számos új üzemet tervez. Cél a húszezer euró alatti elektromos népautó – a 30 ezres határt éppen most sikerült elérni. Ami a Teslának még nem sikerült.

Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen (VW) jelenleg akkumulátorgyárak hálózatát építi ki, hogy elegendő akkumulátort biztosítson e-autóihoz. A szükséges nyersanyagok is egyre szűkösebbek és drágábbak, ezért azt tervezi, hogy közvetlenül a bányászatba is befektet – írja a német N-Tv.de.

A nyersanyagok szűk keresztmetszete a bányászati kapacitás. Ezért közvetlenül a bányákba is be kell fektetnünk

– mondta Thomas Schmall technológiai igazgató az új “gigagyár” alapkőletételén a spanyolországi Valenciában. A VW úgynevezett egységcellájának gyártása a tervek szerint 2026-ban indul ott. Nem említette azonban azoknak a bányáknak a nevét vagy helyét, amelyekben a Volkswagen részesedést szerezhetne.

Csak Európában hat új gyár

A wolfsburgi székhelyű autógyártó jelenleg akkumulátorgyárak hálózatát építi ki, hogy kielégítse az elektromos autók számának növekedésével az akkumulátorok iránti növekvő keresletet. Csak Európában akár hat akkumulátorgyárat is építhetenek. Három nemzetközi helyszínt már kiválasztottak: Salzgitter, Valencia és a kanadai Ontario tartomány. Az utóbbiban a korábbi nyilatkozatok szerint a VW egész akkumulátor-ellátási láncot akar kiépíteni, és bányavállalatokban való részesedésszerzést tervez.

Magyarországi akkumulátorgyár-helyszín legalábbis szóba került, lásd:

A svédországi Skellefteában a csoport a prémium cellák gyártását koncentrálja, a Northvolt akkumulátor-specialistával együttműködve. A wolfsburgi vállalat így szeretné függőségét csökkenteni az akkumulátorok piacát uraló ázsiai beszállítóktól.

Cél a húszezer euró alatti elektromos népautó

A Volkswagen – a szó jelentése “népautó” – a PowerCo nevű leányvállalatban foglalta össze azon tevékenységét, amely a nyersanyagok beszerzését és az akkumulátorcellás üzemek bővítését szervezi világszerte. A cél a termelés bővítése, mert csak így lehetséges a húszezer euró alatti árú e-autók gyártása. Amin a VW jelenleg is dolgozik, hogy az elektromos közlekedést a tömegek számára is elérhetővé tegye.

A Tesla nyomdokain

Az amerikai elektromos autók úttörője, a Tesla is küzd azzal, hogy az akkumulátor-alapanyagok, például a lítium, a kobalt és a nikkel egyre drágábbak. Több médiaértesülés érkezett az utóbbi hónapokban arról, hogy azon gondolkodik, beszáll a bányászatukba.

A Tesla és a Volkswagen részvényének árfolyama. Ég és föld. Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.
A Tesla és a Volkswagen részvényének árfolyama. Ég és föld. Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.

A PowerCo az akkumulátorcella-gyártásban Európára és Észak-Amerikára összpontosít. Kínában a cellákat helyi beszállítóktól szerzi be, akik uralják az akkumulátorok piacát. Globálisan a saját gyártás és a beszerzés nagyjából 50-50 százalékban oszlik meg.

Árfolyam

Más autógyáraknak is szállítana

A Volkswagen azonban más ügyfeleknek is értékesíteni fogja az akkumulátorcellákat. A jövőben várhatóan születik néhány globális szabvány az akkumulátorokra vonatkozóan.

Nagy volumenünk és a harmadik feleknek történő értékesítés révén szeretnénk az egyik ilyen szabványt meghatározni mondta Thomas Schmall.

A VW-nek már van egy nagy potenciális megrendelője, a Ford, amely az európai e-autóknál a wolfsburgi technológiára támaszkodik. A Volkswagen által kifejlesztett moduláris rendszeren alapuló elektromos SUV gyártása a tervek szerint szeptemberben indul az amerikai autógyártó kölni üzemében.

A Global X Lithium & Battery Tech ETF (LIT) (Lítium és akkumulátoripari részvények tőzsdén kereskedett alapja.) Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.
A Global X Lithium & Battery Tech ETF (LIT) (Lítium és akkumulátoripari részvények tőzsdén kereskedett alapja.) Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.

Egy második modell 2024-ben követi. Ezzel a Ford hat év alatt 1,2 millió darabra szeretné megduplázni a volument. Az indiai Mahindra autógyártó szintén a Volkswagen elektromos moduláris rendszerét használja.

Olyat is tud, amit a Tesla nem

A Volkswagen szerdán olyat mutatott, amire a Tesla nem volt képes a nagyon várt március eleji befektetői napján. A német gyár egy hamburgi rendezvényen bemutatott egy 30 ezer dollár alatti elektromos autót.

Most először bepillantást nyújtott az ID. 2all koncepcióba, egy olyan járműbe, amely kevesebb, mint 25 ezer euróba (azaz 26 400 dollárba) kerül majd, és 2025-ben kezdik el gyártani az európai piacra – írja a Yahoo Finance. Azt nem említették, hogy az autó végül eljut-e az Egyesült Államokba.

Kellenek azok a gombok

Belül az ID. 2all egy vadonatúj HMI-rendszerrel – vagyis felhasználói felülettel – rendelkezik majd, valódi gombokkal. Az olyan modelleket, mint a jelenlegi Golf R, kritika érte, amiért eltávolították a gombokat, és a felhasználóknak az érintőképernyő segítségével kell megtalálniuk és elérni a funkciókat, ami időnként nehézkes.

A Volkswagen szerint az ID. 2all az EV-k számára készült MEB belépő platformot használó elsőkerék-hajtású architektúrával rendelkezik majd, 450 kilométeres becsült hatótávolsággal és 150 kW-os gyorstöltéssel. Egyike lesz annak a tíz új elektromos modellnek, amelyeket a Volkswagen 2026-ig tervez piacra dobni. Ezek közül az egyik a Volkswagen szerint 20 ezer eurónál kevesebbe kerül majd.

180 milliárd euró fejlesztésekre

A VW azt is a héten közölte, hogy a következő öt évben 180 milliárd eurót fog költeni a vállalat által “legvonzóbb profitforrásoknak” nevezett területekre. Ezek közé tartozik az akkumulátorgyártás, az észak-amerikai tevékenység bővítése, valamint a digitalizációs erőfeszítések és a kínai termékek.

A kiadások kétharmadát kifejezetten az elektromos átállásra és a digitalizációra – vagyis például az autószoftverekre és a felhasználói felület funkcióira – fordítják majd.

A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.

 

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 25900 25350 25900 +0,78% 0 0 9 085 310 190 HUF 2025-04-24 17:14:39
MOL 2934 2892 2946 -0,07% 0 0 2 106 407 136 HUF 2025-04-24 17:11:53
MTELEKOM 1680 1660 1700 +0,36% 0 0 876 303 274 HUF 2025-04-24 17:12:31
RICHTER 10770 10580 10840 +0,19% 0 0 2 126 021 900 HUF 2025-04-24 17:14:45
OPUS 551 545 561 +0,55% 0 0 67 457 710 HUF 2025-04-24 17:05:03
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Feltámadt a forint, öröm látni, mennyiért adják az eurót
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 18:54
Kellemes napja volt a forintnak.
Részvény / Deviza / Áru Alapvetően jó volt a hangulat Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 18:13
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 360,82 pontos, 0,4 százalékos emelkedéssel, 91 147,31 ponton zárt csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Trump felnyomta a TRUMP-ot, lenyomta az OTP-t
Eidenpenz József | 2025. április 24. 12:23
A tőzsdéken ismét elromlott a hangulat, nem fogják kitalálni, miért, egy újabb Donald Trump-nyilatkozat miatt. A BUX is lejtőre került, az OTP és a Mol fej fej mellett esik, a forint viszont stabil. Éledezik az arany, milliárdos tételben venne bitcoint egy új cég. Trump eközben a saját „hivatalos” kriptóérméjének felpumpálásával foglalkozik.
Részvény / Deviza / Áru Lejjebb tekerte a mínuszt a Boeing
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 10:33
Jelentősen csökkent a Boeing vesztesége az első negyedévben. 
Részvény / Deviza / Áru Erre számíthat, aki eurót szeretne vásárolni
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 07:13
Minimális pluszba került a magyar deviza a többiekhez képest. 
Részvény / Deviza / Áru Nincs oka az örömre a pénzváltónál
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 19:13
Felemás napot produkált a forint.
Részvény / Deviza / Áru Boldog OTP-részvényeseket láthatott szerdán Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 18:15
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 2115,59 pontos, 2,39 százalékos emelkedéssel, 90 786,49 ponton zárt szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Mintha hirtelen 450 forint fölé ugrana az euró: küszöbön a devizaháború?
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 17:07
A világ jegybankjainak dönteniük kell arról, leértékeljék-e hazai devizájukat vagy sem. Másként fogalmazva észnél kell lenniük, hogy elkerüljék a devizaháborút. Közben a kínai jüan vigyorog. 
Részvény / Deviza / Áru Nagy fordulat a tőzsdéken, újra 90 ezer dollár felett a bitcoin
Eidenpenz József | 2025. április 23. 12:32
Donald Trump amerikai elnök győzelemnek eladva ugyan, de engedékenyebbnek mutatkozott a keddi beszédében, mint eddig, ami határozott optimizmust okozott a piacokon. Emögött azonban mindig ott van az óvatosság, hogy mi lesz, ha másnap megint másképp gondolja? Száguld az OTP, stabil a forint. Másfél hónapja nem látott szinten a bitcoin, csendben döntögeti a rekordokat a svájci frank.
Részvény / Deviza / Áru Csodálkozni fog, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 08:43
Vegyesen mozgott a forint szerda reggel a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG