5p

A Volkswagen is be akar szállni az akkumulátornyersanyag-bányászatba, hasonlóan a Teslához. A Volkswagen már most is gyárt akkumulátorcellákat, de számos új üzemet tervez. Cél a húszezer euró alatti elektromos népautó – a 30 ezres határt éppen most sikerült elérni. Ami a Teslának még nem sikerült.

Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen (VW) jelenleg akkumulátorgyárak hálózatát építi ki, hogy elegendő akkumulátort biztosítson e-autóihoz. A szükséges nyersanyagok is egyre szűkösebbek és drágábbak, ezért azt tervezi, hogy közvetlenül a bányászatba is befektet – írja a német N-Tv.de.

A nyersanyagok szűk keresztmetszete a bányászati kapacitás. Ezért közvetlenül a bányákba is be kell fektetnünk

– mondta Thomas Schmall technológiai igazgató az új “gigagyár” alapkőletételén a spanyolországi Valenciában. A VW úgynevezett egységcellájának gyártása a tervek szerint 2026-ban indul ott. Nem említette azonban azoknak a bányáknak a nevét vagy helyét, amelyekben a Volkswagen részesedést szerezhetne.

Csak Európában hat új gyár

A wolfsburgi székhelyű autógyártó jelenleg akkumulátorgyárak hálózatát építi ki, hogy kielégítse az elektromos autók számának növekedésével az akkumulátorok iránti növekvő keresletet. Csak Európában akár hat akkumulátorgyárat is építhetenek. Három nemzetközi helyszínt már kiválasztottak: Salzgitter, Valencia és a kanadai Ontario tartomány. Az utóbbiban a korábbi nyilatkozatok szerint a VW egész akkumulátor-ellátási láncot akar kiépíteni, és bányavállalatokban való részesedésszerzést tervez.

Magyarországi akkumulátorgyár-helyszín legalábbis szóba került, lásd:

A svédországi Skellefteában a csoport a prémium cellák gyártását koncentrálja, a Northvolt akkumulátor-specialistával együttműködve. A wolfsburgi vállalat így szeretné függőségét csökkenteni az akkumulátorok piacát uraló ázsiai beszállítóktól.

Cél a húszezer euró alatti elektromos népautó

A Volkswagen – a szó jelentése “népautó” – a PowerCo nevű leányvállalatban foglalta össze azon tevékenységét, amely a nyersanyagok beszerzését és az akkumulátorcellás üzemek bővítését szervezi világszerte. A cél a termelés bővítése, mert csak így lehetséges a húszezer euró alatti árú e-autók gyártása. Amin a VW jelenleg is dolgozik, hogy az elektromos közlekedést a tömegek számára is elérhetővé tegye.

A Tesla nyomdokain

Az amerikai elektromos autók úttörője, a Tesla is küzd azzal, hogy az akkumulátor-alapanyagok, például a lítium, a kobalt és a nikkel egyre drágábbak. Több médiaértesülés érkezett az utóbbi hónapokban arról, hogy azon gondolkodik, beszáll a bányászatukba.

A Tesla és a Volkswagen részvényének árfolyama. Ég és föld. Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.
A Tesla és a Volkswagen részvényének árfolyama. Ég és föld. Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.

A PowerCo az akkumulátorcella-gyártásban Európára és Észak-Amerikára összpontosít. Kínában a cellákat helyi beszállítóktól szerzi be, akik uralják az akkumulátorok piacát. Globálisan a saját gyártás és a beszerzés nagyjából 50-50 százalékban oszlik meg.

Árfolyam

Más autógyáraknak is szállítana

A Volkswagen azonban más ügyfeleknek is értékesíteni fogja az akkumulátorcellákat. A jövőben várhatóan születik néhány globális szabvány az akkumulátorokra vonatkozóan.

Nagy volumenünk és a harmadik feleknek történő értékesítés révén szeretnénk az egyik ilyen szabványt meghatározni mondta Thomas Schmall.

A VW-nek már van egy nagy potenciális megrendelője, a Ford, amely az európai e-autóknál a wolfsburgi technológiára támaszkodik. A Volkswagen által kifejlesztett moduláris rendszeren alapuló elektromos SUV gyártása a tervek szerint szeptemberben indul az amerikai autógyártó kölni üzemében.

A Global X Lithium & Battery Tech ETF (LIT) (Lítium és akkumulátoripari részvények tőzsdén kereskedett alapja.) Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.
A Global X Lithium & Battery Tech ETF (LIT) (Lítium és akkumulátoripari részvények tőzsdén kereskedett alapja.) Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.

Egy második modell 2024-ben követi. Ezzel a Ford hat év alatt 1,2 millió darabra szeretné megduplázni a volument. Az indiai Mahindra autógyártó szintén a Volkswagen elektromos moduláris rendszerét használja.

Olyat is tud, amit a Tesla nem

A Volkswagen szerdán olyat mutatott, amire a Tesla nem volt képes a nagyon várt március eleji befektetői napján. A német gyár egy hamburgi rendezvényen bemutatott egy 30 ezer dollár alatti elektromos autót.

Most először bepillantást nyújtott az ID. 2all koncepcióba, egy olyan járműbe, amely kevesebb, mint 25 ezer euróba (azaz 26 400 dollárba) kerül majd, és 2025-ben kezdik el gyártani az európai piacra – írja a Yahoo Finance. Azt nem említették, hogy az autó végül eljut-e az Egyesült Államokba.

Kellenek azok a gombok

Belül az ID. 2all egy vadonatúj HMI-rendszerrel – vagyis felhasználói felülettel – rendelkezik majd, valódi gombokkal. Az olyan modelleket, mint a jelenlegi Golf R, kritika érte, amiért eltávolították a gombokat, és a felhasználóknak az érintőképernyő segítségével kell megtalálniuk és elérni a funkciókat, ami időnként nehézkes.

A Volkswagen szerint az ID. 2all az EV-k számára készült MEB belépő platformot használó elsőkerék-hajtású architektúrával rendelkezik majd, 450 kilométeres becsült hatótávolsággal és 150 kW-os gyorstöltéssel. Egyike lesz annak a tíz új elektromos modellnek, amelyeket a Volkswagen 2026-ig tervez piacra dobni. Ezek közül az egyik a Volkswagen szerint 20 ezer eurónál kevesebbe kerül majd.

180 milliárd euró fejlesztésekre

A VW azt is a héten közölte, hogy a következő öt évben 180 milliárd eurót fog költeni a vállalat által “legvonzóbb profitforrásoknak” nevezett területekre. Ezek közé tartozik az akkumulátorgyártás, az észak-amerikai tevékenység bővítése, valamint a digitalizációs erőfeszítések és a kínai termékek.

A kiadások kétharmadát kifejezetten az elektromos átállásra és a digitalizációra – vagyis például az autószoftverekre és a felhasználói felület funkcióira – fordítják majd.

A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.

 

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 27100 26670 27180 0,00% 0 0 7 426 913 160 HUF 2025-06-30 17:07:08
MOL 2954 2940 2970 -0,07% 0 0 1 600 874 024 HUF 2025-06-30 17:06:46
MTELEKOM 1780 1774 1796 -0,89% 0 0 623 849 168 HUF 2025-06-30 17:05:14
RICHTER 10000 9905 10140 -1,09% 0 0 2 366 504 360 HUF 2025-06-30 17:11:45
OPUS 597 581 605 +0,17% 0 0 186 650 782 HUF 2025-06-30 17:06:20
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Kirobbanó formában indítja a második félévet a forint
Herman Bernadett | 2025. július 1. 07:00
Erős a forint kedd reggel is. Az euró ára 400, a dolláré 339 forint alatt jár. 
Részvény / Deviza / Áru Véget ért az első félév – pompásan sikerült a finálé
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 06:12
Az első félév utolsó tőzsdenapján emelkedéssel zártak az amerikai piacok. A forint erős, hajnalban 400 forint alatt volt az euró. 
Részvény / Deviza / Áru Nézze csak, mit művelt a forint hétfőn
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 18:26
A hétfői forintárfolyam felemás képet mutatott. 
Részvény / Deviza / Áru Bizonytalanok voltak a befektetők, elmaradt a fényes hétkezdés Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 18:01
Estére ellaposodott a hangulat.
Részvény / Deviza / Áru Erőteljesen ébredt Amerika – így indul a kereskedési hét
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 15:54
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Lengyel, magyar – két tőzsdei jó barát
Eidenpenz József | 2025. június 30. 15:07
Sok év emelkedés után húzós időszak jöhet a nemzetközi részvénypiacokon, felértékelődik majd a jó vagyonkezelők szerepe. Az európai gazdaság megindulhat, ami a magyar részvényeket is felértékelheti, amelyek egyébként sem drágák. Interjú Gyurcsik Attilával, az Accorde Alapkezelő vezérigazgatójával.
Részvény / Deviza / Áru Nem sok ok volt eddig az örömre Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 14:41
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,15 pontos nyitás után csökkent hétfőn kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru 392 forintig gyengülhet az euró?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 12:48
Ha kedvező marad a hangulat a következő hetekben. Akad azonban kockázat is – véli Németh Dávid, a K&H vezető elemzője.
Részvény / Deviza / Áru A Mol hátát nézi az OTP és társaik
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:58
A vezető budapesti részvények közül csak az energetikai regionális multi papírjai álltak pluszban a fél 12-es pillanatfelvételkor.
Részvény / Deviza / Áru Még fényesebben csillog az arany, rossz irányba indult a BUX
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 09:22
Az ázsiai tőzsdék lassan zárnak, az európaiak viszont csak most pöröghetnek fel. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG