5p

A Volkswagen is be akar szállni az akkumulátornyersanyag-bányászatba, hasonlóan a Teslához. A Volkswagen már most is gyárt akkumulátorcellákat, de számos új üzemet tervez. Cél a húszezer euró alatti elektromos népautó – a 30 ezres határt éppen most sikerült elérni. Ami a Teslának még nem sikerült.

Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen (VW) jelenleg akkumulátorgyárak hálózatát építi ki, hogy elegendő akkumulátort biztosítson e-autóihoz. A szükséges nyersanyagok is egyre szűkösebbek és drágábbak, ezért azt tervezi, hogy közvetlenül a bányászatba is befektet – írja a német N-Tv.de.

A nyersanyagok szűk keresztmetszete a bányászati kapacitás. Ezért közvetlenül a bányákba is be kell fektetnünk

– mondta Thomas Schmall technológiai igazgató az új “gigagyár” alapkőletételén a spanyolországi Valenciában. A VW úgynevezett egységcellájának gyártása a tervek szerint 2026-ban indul ott. Nem említette azonban azoknak a bányáknak a nevét vagy helyét, amelyekben a Volkswagen részesedést szerezhetne.

Csak Európában hat új gyár

A wolfsburgi székhelyű autógyártó jelenleg akkumulátorgyárak hálózatát építi ki, hogy kielégítse az elektromos autók számának növekedésével az akkumulátorok iránti növekvő keresletet. Csak Európában akár hat akkumulátorgyárat is építhetenek. Három nemzetközi helyszínt már kiválasztottak: Salzgitter, Valencia és a kanadai Ontario tartomány. Az utóbbiban a korábbi nyilatkozatok szerint a VW egész akkumulátor-ellátási láncot akar kiépíteni, és bányavállalatokban való részesedésszerzést tervez.

Magyarországi akkumulátorgyár-helyszín legalábbis szóba került, lásd:

A svédországi Skellefteában a csoport a prémium cellák gyártását koncentrálja, a Northvolt akkumulátor-specialistával együttműködve. A wolfsburgi vállalat így szeretné függőségét csökkenteni az akkumulátorok piacát uraló ázsiai beszállítóktól.

Cél a húszezer euró alatti elektromos népautó

A Volkswagen – a szó jelentése “népautó” – a PowerCo nevű leányvállalatban foglalta össze azon tevékenységét, amely a nyersanyagok beszerzését és az akkumulátorcellás üzemek bővítését szervezi világszerte. A cél a termelés bővítése, mert csak így lehetséges a húszezer euró alatti árú e-autók gyártása. Amin a VW jelenleg is dolgozik, hogy az elektromos közlekedést a tömegek számára is elérhetővé tegye.

A Tesla nyomdokain

Az amerikai elektromos autók úttörője, a Tesla is küzd azzal, hogy az akkumulátor-alapanyagok, például a lítium, a kobalt és a nikkel egyre drágábbak. Több médiaértesülés érkezett az utóbbi hónapokban arról, hogy azon gondolkodik, beszáll a bányászatukba.

A Tesla és a Volkswagen részvényének árfolyama. Ég és föld. Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.
A Tesla és a Volkswagen részvényének árfolyama. Ég és föld. Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.

A PowerCo az akkumulátorcella-gyártásban Európára és Észak-Amerikára összpontosít. Kínában a cellákat helyi beszállítóktól szerzi be, akik uralják az akkumulátorok piacát. Globálisan a saját gyártás és a beszerzés nagyjából 50-50 százalékban oszlik meg.

Árfolyam

Más autógyáraknak is szállítana

A Volkswagen azonban más ügyfeleknek is értékesíteni fogja az akkumulátorcellákat. A jövőben várhatóan születik néhány globális szabvány az akkumulátorokra vonatkozóan.

Nagy volumenünk és a harmadik feleknek történő értékesítés révén szeretnénk az egyik ilyen szabványt meghatározni mondta Thomas Schmall.

A VW-nek már van egy nagy potenciális megrendelője, a Ford, amely az európai e-autóknál a wolfsburgi technológiára támaszkodik. A Volkswagen által kifejlesztett moduláris rendszeren alapuló elektromos SUV gyártása a tervek szerint szeptemberben indul az amerikai autógyártó kölni üzemében.

A Global X Lithium & Battery Tech ETF (LIT) (Lítium és akkumulátoripari részvények tőzsdén kereskedett alapja.) Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.
A Global X Lithium & Battery Tech ETF (LIT) (Lítium és akkumulátoripari részvények tőzsdén kereskedett alapja.) Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.

Egy második modell 2024-ben követi. Ezzel a Ford hat év alatt 1,2 millió darabra szeretné megduplázni a volument. Az indiai Mahindra autógyártó szintén a Volkswagen elektromos moduláris rendszerét használja.

Olyat is tud, amit a Tesla nem

A Volkswagen szerdán olyat mutatott, amire a Tesla nem volt képes a nagyon várt március eleji befektetői napján. A német gyár egy hamburgi rendezvényen bemutatott egy 30 ezer dollár alatti elektromos autót.

Most először bepillantást nyújtott az ID. 2all koncepcióba, egy olyan járműbe, amely kevesebb, mint 25 ezer euróba (azaz 26 400 dollárba) kerül majd, és 2025-ben kezdik el gyártani az európai piacra – írja a Yahoo Finance. Azt nem említették, hogy az autó végül eljut-e az Egyesült Államokba.

Kellenek azok a gombok

Belül az ID. 2all egy vadonatúj HMI-rendszerrel – vagyis felhasználói felülettel – rendelkezik majd, valódi gombokkal. Az olyan modelleket, mint a jelenlegi Golf R, kritika érte, amiért eltávolították a gombokat, és a felhasználóknak az érintőképernyő segítségével kell megtalálniuk és elérni a funkciókat, ami időnként nehézkes.

A Volkswagen szerint az ID. 2all az EV-k számára készült MEB belépő platformot használó elsőkerék-hajtású architektúrával rendelkezik majd, 450 kilométeres becsült hatótávolsággal és 150 kW-os gyorstöltéssel. Egyike lesz annak a tíz új elektromos modellnek, amelyeket a Volkswagen 2026-ig tervez piacra dobni. Ezek közül az egyik a Volkswagen szerint 20 ezer eurónál kevesebbe kerül majd.

180 milliárd euró fejlesztésekre

A VW azt is a héten közölte, hogy a következő öt évben 180 milliárd eurót fog költeni a vállalat által “legvonzóbb profitforrásoknak” nevezett területekre. Ezek közé tartozik az akkumulátorgyártás, az észak-amerikai tevékenység bővítése, valamint a digitalizációs erőfeszítések és a kínai termékek.

A kiadások kétharmadát kifejezetten az elektromos átállásra és a digitalizációra – vagyis például az autószoftverekre és a felhasználói felület funkcióira – fordítják majd.

A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.

 

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 25010 24970 25400 -0,75% 25010 25030 3 686 512 200 HUF 2025-03-18 11:59:51
MOL 2860 2832 2866 +0,49% 2860 2864 424 585 194 HUF 2025-03-18 11:55:37
MTELEKOM 1710 1708 1726 0,00% 1708 1710 615 619 978 HUF 2025-03-18 12:00:22
RICHTER 10610 10440 10780 +1,05% 10590 10610 849 201 190 HUF 2025-03-18 12:00:08
OPUS 558 551 572 -1,06% 552 558 120 020 237 HUF 2025-03-18 11:48:32
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Hipergyorsan tölthető villanyautókkal rukkolt elő a BYD
Privátbankár.hu | 2025. március 18. 11:52
Mindössze 5 perc alatt feltölthető elektromos autókat mutatott be a BYD.
Részvény / Deviza / Áru Kanyarodott egyet a forint
Privátbankár.hu | 2025. március 18. 06:42
Picivel gyengébb lett a magyar pénz. 
Részvény / Deviza / Áru Elakad a lélegzete, ha meglátja, mit művelt hétfőn a forint
Privátbankár.hu | 2025. március 17. 19:47
Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben hétfő estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Ilyet még nem láttak a pesti brókerek
Privátbankár.hu | 2025. március 17. 18:41
A pesti börze indexe több mint másfél százalékkal szaladt meg zárásra.
Részvény / Deviza / Áru Döntöttek a németek, Donald Trump sűrű napok elé néz
Privátbankár.hu | 2025. március 17. 12:13
Felemásan indult a hét a pénz- és tőkepiacokon. Az euró egyelőre 400 forint alatt. Trump háborús bejelentésre készül, miközben az olaj felfelé indult. 
Részvény / Deviza / Áru A forint felveszi a harcot a birodalom pénze ellen
Privátbankár.hu | 2025. március 17. 08:10
Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben hétfő reggelre a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru A forint csak száll, száll, meg nem áll — az euró sem nyaggatja
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 18:41
 A magyar fizetőeszköz a pénteki nap folyamán erősödött a főbb devizákkal szemben a bankközi devizapiacon.
Részvény / Deviza / Áru Nagy napja volt a Magyar Telekomnak és az OTP-nek a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 18:19
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 1197,89 pontos, 1,38 százalékos emelkedéssel, 87 872,68 ponton zárt pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Decemberben indult a kereskedése, máris bekerül a BUX indexbe
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 15:29
A Gránit Bank Budapesti Értéktőzsdére bevezetett részvényei bekerülnek a BUX és a BUMIX indexbe is április 1-től.
Részvény / Deviza / Áru Jöhet a 3500 dolláros arany, mozgolódás a világ legnagyobb kriptotőzsdéje körül
Eidenpenz József | 2025. március 14. 12:41
Az európai tőzsdék szép pluszokat mutatnak, az amerikai nyitás is jó lehet. A BUX sem marad le, a  forint is stabil. Az arany történelmi rekordot döntött, amire több oka is van. A világ legnagyobb kriptotőzsdéjében közel-keleti befektetők jelentek meg, de a pletykák szerint a Trump-család is érdeklődött iránta.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG