6p

Csak arról nem beszélt Elon Musk a befektetőknek, amiről hallani szerettek volna. Így sokan megkérdőjelezték az ikonikus vezető legújabb ígéreteit.

Csütörtökön a Tesla Inc. részvényei közel 7 százalékos esésben voltak, pedig első hallásra úgy tűnt, a vállalat első embere csupa szépet és jót ígért a befektetőknek az egy nappal korábban rendezett befektetői találkozón. Így például Elon Musk azt is belengette, hogy a gyártási költségek a következő években a felére esnek, ennek révén pedig a társaság eredményessége javulhat. A már-már maratoninak mondható, négyórás szerdai befektetői nap végén Elon Musk vezérigazgató kikerült egy kérdést, amely az új járművek teljesítményére és kinézetére, a prototípusok ütemezésére, valamint arra vonatkozott, hogy a Tesla egy meglévő gyárban kezdi-e meg a gyártást, vagy a jövőbeni mexikói üzemben, ahogyan azt korábban tervezte. "Lesz majd egy külön rendezvényünk, amely a termékekre fókuszál, így talán elhamarkodott lenne, ha most válaszolnánk ezekre a kérdésekre" - mondta Musk, mielőtt további kérdéseket tettek volna fel a főként Wall Street-i elemzőkből álló közönség tagjai.

Árfolyam

Mikor jön az új népautó?

A vállalat vezetői szerint a Teslának „teljesen újra kellett gondolnia” a gyártási folyamatot, annak érdekében, hogy javítsa az összeszerelés hatékonyságát, továbbá gyorsabbá és olcsóbbá tegye az elektromos járműveket, kisebb hajtáslánccal és könnyebb tömeggel. A megígért, megfizethetőbb, következő generációs elektromos járművek platformja több jármű alapja lehet – mondták a befektetői eseményen. Sőt a Tesla vezetői odáig mentek, hogy arra is ígéretet tettek, hogy a felére csökkenti az összeszerelési költségeket az autók jövőbeli generációinál, mondták a mérnökök szerdán a befektetőknek. Más kérdés, hogy Elon Musk vezérigazgató nem árulta el, mikor debütál a várva várt, megfizethető árú elektromos jármű.

Persze nem csak pénzügyi kérdések voltak terítéken, hiszen a prezentáció nagy részét a Tesla technológiai képességeinek bemutatására, valamint a villamosítással és a fenntarthatósággal kapcsolatos globális törekvések ismertetésére fordították.

Az autópiac ura lesz a Tesla, ha Elon Musk tervei valóra vállnak. Fotó: Depositphotos
Az autópiac ura lesz a Tesla, ha Elon Musk tervei valóra vállnak. Fotó: Depositphotos

Musk az elején elmondta, hogy nemcsak a Tesla részvényeseinek, hanem "mindenkinek, aki a Földbe fektetett be", reményt és optimizmust szeretne nyújtani, amely a tényleges fizikán és számításokon alapul. "Van egy világos út a fenntartható energia felé", amely nem igényli a természetes élőhelyek elpusztítását és amely az energiatárolást, az elektromos járműveket (EV) és a villamosítás más aspektusait ötvözi – mondta Musk.

Nagyratörő tervek, őrült összegekből

Zachary Kirkhorn pénzügyi igazgató volt az utolsó tervezett felszólaló az ülésen, és tájékoztatást adott arról, hogy a Tesla hogyan csökkenti a költségeit, s azon belül hogyan tervezi mérsékelni az üzemeltetési kiadásait a következő generációs, de még mindig „rejtett” járműplatform gyártása során. Zachary Kirkhorn nem közölt részleteket a hosszú távú pénzügyi célok kapcsán, ami ugyan valamilyen szinten érthető, ugyanakkor a terv hitelességét is megkérdőjelezi. A pénzügyi igazgató persze nem csak rébuszokban beszélt, az fontos konkrétum volt például, hogy

becslése szerint a Teslának az eddiginél hatszor többet kell befektetnie ahhoz, hogy elérje hosszú távú célját, azaz 2030-ra évi 20 millió járműre növelje a termelést, ami a jelenlegi kapacitás 10-szeresét jelentené. Ahhoz azonban, hogy ezt a társaság el tudja érni, óriási összeget, 175 milliárd dollárt kell a következő években befektetni.

„Valószínűleg a nap legizgalmasabb bejelentése az, hogy egy gigagyárat építünk Mexikóban” – mondta Musk a tervezett bemutató utáni kérdezz-felelek szekció elején. Ott készülnének a következő generációs járművek. Bár a vezérigazgató tényleg ezt szánhatta a nagy durranásnak, ez finoman szólva legfeljebb egy kicsit pukkant, miután a mexikói elnök, Andrés Manuel López Obrador a hét elején már beszélt az új gyárról.

Ahogy az a csütörtöki részvényárakban is tükröződött, a szakértők nem estek hasra a bejelentésektől. Egy iparági elemző például úgy kommentálta az elhangzottakat, hogy az Elon Musk által felvázolt út a fenntartható energiatermelés és felhasználás felé csodálatra méltó, de a befektetők talán jobban szerették volna, ha a Tesla világos utat vázolt volna fel a fenntartható profit felé is. Már csak azért is, mert ugyan egy gyorsan növekvő piacon vannak, de azon a korábban késve rajtoló régi nagy gyártók is egyre nagyobb erőforrásokat mozgatva próbálnak minél nagyobb részesedést elérni.

A költségcsökkentés hangsúlyozása az egész vállalaton belül nem volt meglepő, de összességében biztató irány a mai gazdasági körülmények között. A nagy durranás viszont az lett volna, ha Elon Musk egy alacsonyabb árú Tesla tényleges megjelenéséről is beszél.

A Tesla mellett mindenki más a futottak még kategóriába kerül?

Musk közel egy évvel ezelőtt tweetelte, hogy "dolgozik" egy újabb mesterterven. A "Master Plan 2" 2016 márciusában jelent meg, és ígért néhány dolgot, amelyeket nem sikerült megvalósítani, különösen Musk önvezető autókkal és autómegosztással kapcsolatos reményei maradtak el a valóságtól. Az első, 2006-os mestertervben a vállalat alapítója a Tesla korai stratégiáját vázolta fel, amely szerint egy drága és nagyon kívánatos sportautóval lépnek a piacra, ez ugródeszkaként és finanszírozási forrásként szolgálna a jövőbeli, megfizethető árú EV-khez.

A most is elhangzó jelentős volumennövekedés jól hangzik, de a piac némi szkepszissel fogadta. Természetesen a tömegpiac meghódítása kulcsfontosságú a Tesla éves termelési célja szempontjából, ám a 20 millió darabos éves termelés mögé konkrétumok is kellenének. Hiszen az például meghaladja a két legnagyobb volumenű járműgyártó, a német Volkswagen és a japán Toyota együttes termelését, sőt ez a szám önmagában például a tavalyi teljes globális autóeladások mintegy negyedét jelentené.

Elon Musk elmondta, hogy a Tesla értékesítési volumenének növelésének kulcsa az lesz, hogy mennyire tudják csökkenteni az árakat. Szerinte a Tesla idén kínált kedvezményei felpezsdítették a keresletet. "Az emberek vágya, hogy Tesla tulajdonosai lehessenek, rendkívül nagy. A korlátozó tényező az, hogy meg tudják-e fizetni a Teslát" vélekedett Musk.

Elon Musk szerint a Teslának akár 10 modellre is szüksége lehet, ami a célgyártás mellett évi 2 millió eladást jelentene minden modellcsalád esetében. Összehasonlításképpen: a Toyota alig több mint 1 millió Corollát ad el évente világszerte.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat „Jogtalan” a fapados légitársaságok kézipoggyászdíja — perre mentek a német fogyasztóvédők
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 2. 15:35
Diszkont légitársaságok ellen indított pert a német fogyasztóvédelmi szervezetek szövetsége a tisztességtelen kézipoggyászdíjak miatt – mondta el a szervezet elnöke a Neue Osnabrücker Zeitung lapnak adott interjúban.
Vállalat Ölt az önvezető rendszer – a Teslának fizetnie kell
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 2. 11:01
Egy floridai esküdtszék pénteken 243 millió dollár megfizetésére kötelezte a Teslát, amiért egy 2019-es, Autopilot rendszerrel felszerelt Model S halálos balesethez vezetett. Az ítélet ritka, de jelentős győzelem az önvezető technológiával összefüggésbe hozott tragédiák áldozatainak, és precedenst teremthet Elon Musk elektromosautó-gyártója elleni további perekhez.
Vállalat Meglepően jó, de mégis szomorú számok a Shelltől
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 14:41
A Shell második negyedéves nyeresége közel egyharmaddal csökkent az olaj- és gázárak mérséklődése, valamint a vegyipari szegmens gyengélkedése miatt – ám a visszaesés ellenére a vállalat eredménye felülmúlta az elemzői várakozásokat.
Vállalat Nem áll csehül a Toyota – ilyet se láttunk még Európában
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 12:57
Kiderült, hol fog először Európában elektromos autót gyártani a cég – de a modellnek még csak a kategóriáját tudjuk.
Vállalat A Ford örül, a Porsche szomorkodik, a BMW közömbös
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 11:39
Mérleget vont három nagy autógyártó is a vámháború árnyékában.
Vállalat Magyarországi áruházakat is érinthet Kína újabb nagybevásárlása
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 06:39
Megvenné a Mediamarkt és a Saturn anyacégét a kínai óriásvállalat.
Vállalat Jó hírt hozott a Mol horvát érdekeltsége
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 18:30
Az INA horvát olajipari vállalat nettó nyeresége az idei első fél évben elérte a 54,3 millió eurót, ami 21 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
Vállalat Degeszre keresték magukat a fogyasztószerekkel, mégis bajban a dán csodagyógyszergyár
Litván Dániel | 2025. július 30. 15:21
A csúcshoz képest most alig harmadannyit érnek a Novo Nordisk részvényei, miközben nem tudnak eleget gyártani fogyasztószereikből. Hol csúszott félre a sikertörténet és mit hozhat a jövő?
Vállalat Rossz hír Magyarországnak: a Mercedes megkongatta a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 10:51
Nem csak pocsék eredményekről számolt be a Kecskeméten is jelen lévő Mercedes – a kilátások is romlottak, jelentősen csökkenő eladásokkal számolnak.
Vállalat A világ legnagyobb fogyasztásicikk-gyártója jó számokat közölt
Privátbankár.hu | 2025. július 29. 17:40
Az amerikai Procter & Gamble Co negyedéves bevétele és nyeresége is meghaladta az elemzői várakozásokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG