6p

Csak arról nem beszélt Elon Musk a befektetőknek, amiről hallani szerettek volna. Így sokan megkérdőjelezték az ikonikus vezető legújabb ígéreteit.

Csütörtökön a Tesla Inc. részvényei közel 7 százalékos esésben voltak, pedig első hallásra úgy tűnt, a vállalat első embere csupa szépet és jót ígért a befektetőknek az egy nappal korábban rendezett befektetői találkozón. Így például Elon Musk azt is belengette, hogy a gyártási költségek a következő években a felére esnek, ennek révén pedig a társaság eredményessége javulhat. A már-már maratoninak mondható, négyórás szerdai befektetői nap végén Elon Musk vezérigazgató kikerült egy kérdést, amely az új járművek teljesítményére és kinézetére, a prototípusok ütemezésére, valamint arra vonatkozott, hogy a Tesla egy meglévő gyárban kezdi-e meg a gyártást, vagy a jövőbeni mexikói üzemben, ahogyan azt korábban tervezte. "Lesz majd egy külön rendezvényünk, amely a termékekre fókuszál, így talán elhamarkodott lenne, ha most válaszolnánk ezekre a kérdésekre" - mondta Musk, mielőtt további kérdéseket tettek volna fel a főként Wall Street-i elemzőkből álló közönség tagjai.

Árfolyamok és grafikonok

Mikor jön az új népautó?

A vállalat vezetői szerint a Teslának „teljesen újra kellett gondolnia” a gyártási folyamatot, annak érdekében, hogy javítsa az összeszerelés hatékonyságát, továbbá gyorsabbá és olcsóbbá tegye az elektromos járműveket, kisebb hajtáslánccal és könnyebb tömeggel. A megígért, megfizethetőbb, következő generációs elektromos járművek platformja több jármű alapja lehet – mondták a befektetői eseményen. Sőt a Tesla vezetői odáig mentek, hogy arra is ígéretet tettek, hogy a felére csökkenti az összeszerelési költségeket az autók jövőbeli generációinál, mondták a mérnökök szerdán a befektetőknek. Más kérdés, hogy Elon Musk vezérigazgató nem árulta el, mikor debütál a várva várt, megfizethető árú elektromos jármű.

Persze nem csak pénzügyi kérdések voltak terítéken, hiszen a prezentáció nagy részét a Tesla technológiai képességeinek bemutatására, valamint a villamosítással és a fenntarthatósággal kapcsolatos globális törekvések ismertetésére fordították.

Az autópiac ura lesz a Tesla, ha Elon Musk tervei valóra vállnak. Fotó: Depositphotos
Az autópiac ura lesz a Tesla, ha Elon Musk tervei valóra vállnak. Fotó: Depositphotos

Musk az elején elmondta, hogy nemcsak a Tesla részvényeseinek, hanem "mindenkinek, aki a Földbe fektetett be", reményt és optimizmust szeretne nyújtani, amely a tényleges fizikán és számításokon alapul. "Van egy világos út a fenntartható energia felé", amely nem igényli a természetes élőhelyek elpusztítását és amely az energiatárolást, az elektromos járműveket (EV) és a villamosítás más aspektusait ötvözi – mondta Musk.

Nagyratörő tervek, őrült összegekből

Zachary Kirkhorn pénzügyi igazgató volt az utolsó tervezett felszólaló az ülésen, és tájékoztatást adott arról, hogy a Tesla hogyan csökkenti a költségeit, s azon belül hogyan tervezi mérsékelni az üzemeltetési kiadásait a következő generációs, de még mindig „rejtett” járműplatform gyártása során. Zachary Kirkhorn nem közölt részleteket a hosszú távú pénzügyi célok kapcsán, ami ugyan valamilyen szinten érthető, ugyanakkor a terv hitelességét is megkérdőjelezi. A pénzügyi igazgató persze nem csak rébuszokban beszélt, az fontos konkrétum volt például, hogy

becslése szerint a Teslának az eddiginél hatszor többet kell befektetnie ahhoz, hogy elérje hosszú távú célját, azaz 2030-ra évi 20 millió járműre növelje a termelést, ami a jelenlegi kapacitás 10-szeresét jelentené. Ahhoz azonban, hogy ezt a társaság el tudja érni, óriási összeget, 175 milliárd dollárt kell a következő években befektetni.

„Valószínűleg a nap legizgalmasabb bejelentése az, hogy egy gigagyárat építünk Mexikóban” – mondta Musk a tervezett bemutató utáni kérdezz-felelek szekció elején. Ott készülnének a következő generációs járművek. Bár a vezérigazgató tényleg ezt szánhatta a nagy durranásnak, ez finoman szólva legfeljebb egy kicsit pukkant, miután a mexikói elnök, Andrés Manuel López Obrador a hét elején már beszélt az új gyárról.

Ahogy az a csütörtöki részvényárakban is tükröződött, a szakértők nem estek hasra a bejelentésektől. Egy iparági elemző például úgy kommentálta az elhangzottakat, hogy az Elon Musk által felvázolt út a fenntartható energiatermelés és felhasználás felé csodálatra méltó, de a befektetők talán jobban szerették volna, ha a Tesla világos utat vázolt volna fel a fenntartható profit felé is. Már csak azért is, mert ugyan egy gyorsan növekvő piacon vannak, de azon a korábban késve rajtoló régi nagy gyártók is egyre nagyobb erőforrásokat mozgatva próbálnak minél nagyobb részesedést elérni.

A költségcsökkentés hangsúlyozása az egész vállalaton belül nem volt meglepő, de összességében biztató irány a mai gazdasági körülmények között. A nagy durranás viszont az lett volna, ha Elon Musk egy alacsonyabb árú Tesla tényleges megjelenéséről is beszél.

A Tesla mellett mindenki más a futottak még kategóriába kerül?

Musk közel egy évvel ezelőtt tweetelte, hogy "dolgozik" egy újabb mesterterven. A "Master Plan 2" 2016 márciusában jelent meg, és ígért néhány dolgot, amelyeket nem sikerült megvalósítani, különösen Musk önvezető autókkal és autómegosztással kapcsolatos reményei maradtak el a valóságtól. Az első, 2006-os mestertervben a vállalat alapítója a Tesla korai stratégiáját vázolta fel, amely szerint egy drága és nagyon kívánatos sportautóval lépnek a piacra, ez ugródeszkaként és finanszírozási forrásként szolgálna a jövőbeli, megfizethető árú EV-khez.

A most is elhangzó jelentős volumennövekedés jól hangzik, de a piac némi szkepszissel fogadta. Természetesen a tömegpiac meghódítása kulcsfontosságú a Tesla éves termelési célja szempontjából, ám a 20 millió darabos éves termelés mögé konkrétumok is kellenének. Hiszen az például meghaladja a két legnagyobb volumenű járműgyártó, a német Volkswagen és a japán Toyota együttes termelését, sőt ez a szám önmagában például a tavalyi teljes globális autóeladások mintegy negyedét jelentené.

Elon Musk elmondta, hogy a Tesla értékesítési volumenének növelésének kulcsa az lesz, hogy mennyire tudják csökkenteni az árakat. Szerinte a Tesla idén kínált kedvezményei felpezsdítették a keresletet. "Az emberek vágya, hogy Tesla tulajdonosai lehessenek, rendkívül nagy. A korlátozó tényező az, hogy meg tudják-e fizetni a Teslát" vélekedett Musk.

Elon Musk szerint a Teslának akár 10 modellre is szüksége lehet, ami a célgyártás mellett évi 2 millió eladást jelentene minden modellcsalád esetében. Összehasonlításképpen: a Toyota alig több mint 1 millió Corollát ad el évente világszerte.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A CIB párbeszédre buzdít a jó munkahely összetevőiről
PR | 2024. december 17. 17:35
Minden tizedik magyar munkavállaló aktívan állást keres, mert a jelenlegi munkahelyén nem érzi jól magát – ez is kiderült a CIB Banknak a Mélylevegő Projekttel közösen készített, a munkahellyel való elégedettségre vonatkozó reprezentatív felméréséből. Az eredményekről és a tanulságokról Tóth Györgyit, a pénzintézet HR vezetőjét kérdeztük.
Vállalat Az INA szíriai olajmezői most Hernádi Zsolték ölébe hullhatnak
Bózsó Péter | 2024. december 17. 15:39
A magyar olajcég horvát leányvállalatának, az INA-nak a polgárháború előtt jelentős olaj- és gázmezői voltak az ország közepén.
Vállalat A BGE üzleti partnerei az egyetemi közösség meghatározó szereplői is egyben
Natív tartalom | 2024. december 17. 13:33
Izgalmas változások előtt áll a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE). Magyarország legnagyobb gazdaságtudományi egyetemén célunk, hogy lépést tartsunk a piaci elvárásokkal és a hallgatói igényekkel. Üzleti partnereinkkel tananyagfejlesztésbe kezdtünk, korszerűsítjük az oktatást, jelenlegi és végzett hallgatóinknak pedig álláskereső portált indítunk. Tovább építjük a BGE Alumnit, melynek hatalmas mérföldköve volt az idén megrendezésre került nagy sikerű első BGE Alumni Fest. Az eseményen a jó hangulatú networking mellett BGE-s alumnik, akik ma már sikeres vállalkozók és üzleti szakemberek osztották meg saját tapasztalataikat a sikerhez vezető útról – mondja Vértesy Eszter, a BGE üzleti partnerségért és alumni kapcsolatokért felelős vezetője, akivel közel egy éve beszélgettünk még a formabontó rendezvény megrendezése előtt. Azóta számos előrelépés, jelentős esemény történt az egyetem és az üzleti szféra kapcsolatának erősítésében: új vállalati együttműködések születtek, többek között az EY-jal és a KPMG-vel, és tovább folytatódott a BGE Vállalati Mentorprogram is, melyben a hallgatók vállalati környezetben, vezető kollégák bevonásával ismerhetik meg egy vezető mindennapjait.
Vállalat Kitiltottak egy légitársaságot Európából
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:15
Súlyos biztonsági hiányosságokat találtak.
Vállalat A Groupama Biztosítót jól megbüntette az MNB
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 10:25
Összesen 51,1 millió forintos bírságot kell fizetnie az átfogó ellenőrzés által feltárt hiányosságok miatt.
Vállalat Az Opus Csoport ismétel
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:05
Az első kilenc hónapban elért 30,4 milliárd forintos nettó eredmény gyakorlatilag megegyezik a tavalyi rekord profittal.
Vállalat Példa nélküli dolog történt a Volkswagen amerikai gyárában
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 17:41
A Tenessee államban lévő összeszerelő üzem dolgozóinak béremelést is javasolt a német autógyártó.
Vállalat Kína bekeményít, megzuhantak az Nvidia részvényei
Privátbankár.hu | 2024. december 10. 09:16
Vizsgálódnak Kínában a világ legnagyobb chipgyártója ellen.
Vállalat Kiderült, miért utazott el Orbán Viktorral a 4iG vezetője is Trumphoz
Privátbankár.hu | 2024. december 10. 09:03
A 4iG műholdprogramjával kapcsolatban működhet együtt a SpaceX és a magyar cég.
Vállalat Fontos ügyben lép a kormány: mi változik az ESG törvényben?
Privátbankár.hu | 2024. december 9. 17:29
Készül az ESG törvény pontosítása és kiegészítése a gyakorlati jogalkalmazás során felmerült kérdésekre reagálva – az EY összefoglalót készített a várható módosításokról.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG