Csütörtökön a Tesla Inc. részvényei közel 7 százalékos esésben voltak, pedig első hallásra úgy tűnt, a vállalat első embere csupa szépet és jót ígért a befektetőknek az egy nappal korábban rendezett befektetői találkozón. Így például Elon Musk azt is belengette, hogy a gyártási költségek a következő években a felére esnek, ennek révén pedig a társaság eredményessége javulhat. A már-már maratoninak mondható, négyórás szerdai befektetői nap végén Elon Musk vezérigazgató kikerült egy kérdést, amely az új járművek teljesítményére és kinézetére, a prototípusok ütemezésére, valamint arra vonatkozott, hogy a Tesla egy meglévő gyárban kezdi-e meg a gyártást, vagy a jövőbeni mexikói üzemben, ahogyan azt korábban tervezte. "Lesz majd egy külön rendezvényünk, amely a termékekre fókuszál, így talán elhamarkodott lenne, ha most válaszolnánk ezekre a kérdésekre" - mondta Musk, mielőtt további kérdéseket tettek volna fel a főként Wall Street-i elemzőkből álló közönség tagjai.
Mikor jön az új népautó?
A vállalat vezetői szerint a Teslának „teljesen újra kellett gondolnia” a gyártási folyamatot, annak érdekében, hogy javítsa az összeszerelés hatékonyságát, továbbá gyorsabbá és olcsóbbá tegye az elektromos járműveket, kisebb hajtáslánccal és könnyebb tömeggel. A megígért, megfizethetőbb, következő generációs elektromos járművek platformja több jármű alapja lehet – mondták a befektetői eseményen. Sőt a Tesla vezetői odáig mentek, hogy arra is ígéretet tettek, hogy a felére csökkenti az összeszerelési költségeket az autók jövőbeli generációinál, mondták a mérnökök szerdán a befektetőknek. Más kérdés, hogy Elon Musk vezérigazgató nem árulta el, mikor debütál a várva várt, megfizethető árú elektromos jármű.
Persze nem csak pénzügyi kérdések voltak terítéken, hiszen a prezentáció nagy részét a Tesla technológiai képességeinek bemutatására, valamint a villamosítással és a fenntarthatósággal kapcsolatos globális törekvések ismertetésére fordították.
Musk az elején elmondta, hogy nemcsak a Tesla részvényeseinek, hanem "mindenkinek, aki a Földbe fektetett be", reményt és optimizmust szeretne nyújtani, amely a tényleges fizikán és számításokon alapul. "Van egy világos út a fenntartható energia felé", amely nem igényli a természetes élőhelyek elpusztítását és amely az energiatárolást, az elektromos járműveket (EV) és a villamosítás más aspektusait ötvözi – mondta Musk.
Nagyratörő tervek, őrült összegekből
Zachary Kirkhorn pénzügyi igazgató volt az utolsó tervezett felszólaló az ülésen, és tájékoztatást adott arról, hogy a Tesla hogyan csökkenti a költségeit, s azon belül hogyan tervezi mérsékelni az üzemeltetési kiadásait a következő generációs, de még mindig „rejtett” járműplatform gyártása során. Zachary Kirkhorn nem közölt részleteket a hosszú távú pénzügyi célok kapcsán, ami ugyan valamilyen szinten érthető, ugyanakkor a terv hitelességét is megkérdőjelezi. A pénzügyi igazgató persze nem csak rébuszokban beszélt, az fontos konkrétum volt például, hogy
becslése szerint a Teslának az eddiginél hatszor többet kell befektetnie ahhoz, hogy elérje hosszú távú célját, azaz 2030-ra évi 20 millió járműre növelje a termelést, ami a jelenlegi kapacitás 10-szeresét jelentené. Ahhoz azonban, hogy ezt a társaság el tudja érni, óriási összeget, 175 milliárd dollárt kell a következő években befektetni.
„Valószínűleg a nap legizgalmasabb bejelentése az, hogy egy gigagyárat építünk Mexikóban” – mondta Musk a tervezett bemutató utáni kérdezz-felelek szekció elején. Ott készülnének a következő generációs járművek. Bár a vezérigazgató tényleg ezt szánhatta a nagy durranásnak, ez finoman szólva legfeljebb egy kicsit pukkant, miután a mexikói elnök, Andrés Manuel López Obrador a hét elején már beszélt az új gyárról.
Ahogy az a csütörtöki részvényárakban is tükröződött, a szakértők nem estek hasra a bejelentésektől. Egy iparági elemző például úgy kommentálta az elhangzottakat, hogy az Elon Musk által felvázolt út a fenntartható energiatermelés és felhasználás felé csodálatra méltó, de a befektetők talán jobban szerették volna, ha a Tesla világos utat vázolt volna fel a fenntartható profit felé is. Már csak azért is, mert ugyan egy gyorsan növekvő piacon vannak, de azon a korábban késve rajtoló régi nagy gyártók is egyre nagyobb erőforrásokat mozgatva próbálnak minél nagyobb részesedést elérni.
A költségcsökkentés hangsúlyozása az egész vállalaton belül nem volt meglepő, de összességében biztató irány a mai gazdasági körülmények között. A nagy durranás viszont az lett volna, ha Elon Musk egy alacsonyabb árú Tesla tényleges megjelenéséről is beszél.
A Tesla mellett mindenki más a futottak még kategóriába kerül?
Musk közel egy évvel ezelőtt tweetelte, hogy "dolgozik" egy újabb mesterterven. A "Master Plan 2" 2016 márciusában jelent meg, és ígért néhány dolgot, amelyeket nem sikerült megvalósítani, különösen Musk önvezető autókkal és autómegosztással kapcsolatos reményei maradtak el a valóságtól. Az első, 2006-os mestertervben a vállalat alapítója a Tesla korai stratégiáját vázolta fel, amely szerint egy drága és nagyon kívánatos sportautóval lépnek a piacra, ez ugródeszkaként és finanszírozási forrásként szolgálna a jövőbeli, megfizethető árú EV-khez.
A most is elhangzó jelentős volumennövekedés jól hangzik, de a piac némi szkepszissel fogadta. Természetesen a tömegpiac meghódítása kulcsfontosságú a Tesla éves termelési célja szempontjából, ám a 20 millió darabos éves termelés mögé konkrétumok is kellenének. Hiszen az például meghaladja a két legnagyobb volumenű járműgyártó, a német Volkswagen és a japán Toyota együttes termelését, sőt ez a szám önmagában például a tavalyi teljes globális autóeladások mintegy negyedét jelentené.
Elon Musk elmondta, hogy a Tesla értékesítési volumenének növelésének kulcsa az lesz, hogy mennyire tudják csökkenteni az árakat. Szerinte a Tesla idén kínált kedvezményei felpezsdítették a keresletet. "Az emberek vágya, hogy Tesla tulajdonosai lehessenek, rendkívül nagy. A korlátozó tényező az, hogy meg tudják-e fizetni a Teslát" – vélekedett Musk.
Elon Musk szerint a Teslának akár 10 modellre is szüksége lehet, ami a célgyártás mellett évi 2 millió eladást jelentene minden modellcsalád esetében. Összehasonlításképpen: a Toyota alig több mint 1 millió Corollát ad el évente világszerte.