6p

Csak arról nem beszélt Elon Musk a befektetőknek, amiről hallani szerettek volna. Így sokan megkérdőjelezték az ikonikus vezető legújabb ígéreteit.

Csütörtökön a Tesla Inc. részvényei közel 7 százalékos esésben voltak, pedig első hallásra úgy tűnt, a vállalat első embere csupa szépet és jót ígért a befektetőknek az egy nappal korábban rendezett befektetői találkozón. Így például Elon Musk azt is belengette, hogy a gyártási költségek a következő években a felére esnek, ennek révén pedig a társaság eredményessége javulhat. A már-már maratoninak mondható, négyórás szerdai befektetői nap végén Elon Musk vezérigazgató kikerült egy kérdést, amely az új járművek teljesítményére és kinézetére, a prototípusok ütemezésére, valamint arra vonatkozott, hogy a Tesla egy meglévő gyárban kezdi-e meg a gyártást, vagy a jövőbeni mexikói üzemben, ahogyan azt korábban tervezte. "Lesz majd egy külön rendezvényünk, amely a termékekre fókuszál, így talán elhamarkodott lenne, ha most válaszolnánk ezekre a kérdésekre" - mondta Musk, mielőtt további kérdéseket tettek volna fel a főként Wall Street-i elemzőkből álló közönség tagjai.

Árfolyam

Mikor jön az új népautó?

A vállalat vezetői szerint a Teslának „teljesen újra kellett gondolnia” a gyártási folyamatot, annak érdekében, hogy javítsa az összeszerelés hatékonyságát, továbbá gyorsabbá és olcsóbbá tegye az elektromos járműveket, kisebb hajtáslánccal és könnyebb tömeggel. A megígért, megfizethetőbb, következő generációs elektromos járművek platformja több jármű alapja lehet – mondták a befektetői eseményen. Sőt a Tesla vezetői odáig mentek, hogy arra is ígéretet tettek, hogy a felére csökkenti az összeszerelési költségeket az autók jövőbeli generációinál, mondták a mérnökök szerdán a befektetőknek. Más kérdés, hogy Elon Musk vezérigazgató nem árulta el, mikor debütál a várva várt, megfizethető árú elektromos jármű.

Persze nem csak pénzügyi kérdések voltak terítéken, hiszen a prezentáció nagy részét a Tesla technológiai képességeinek bemutatására, valamint a villamosítással és a fenntarthatósággal kapcsolatos globális törekvések ismertetésére fordították.

Az autópiac ura lesz a Tesla, ha Elon Musk tervei valóra vállnak. Fotó: Depositphotos
Az autópiac ura lesz a Tesla, ha Elon Musk tervei valóra vállnak. Fotó: Depositphotos

Musk az elején elmondta, hogy nemcsak a Tesla részvényeseinek, hanem "mindenkinek, aki a Földbe fektetett be", reményt és optimizmust szeretne nyújtani, amely a tényleges fizikán és számításokon alapul. "Van egy világos út a fenntartható energia felé", amely nem igényli a természetes élőhelyek elpusztítását és amely az energiatárolást, az elektromos járműveket (EV) és a villamosítás más aspektusait ötvözi – mondta Musk.

Nagyratörő tervek, őrült összegekből

Zachary Kirkhorn pénzügyi igazgató volt az utolsó tervezett felszólaló az ülésen, és tájékoztatást adott arról, hogy a Tesla hogyan csökkenti a költségeit, s azon belül hogyan tervezi mérsékelni az üzemeltetési kiadásait a következő generációs, de még mindig „rejtett” járműplatform gyártása során. Zachary Kirkhorn nem közölt részleteket a hosszú távú pénzügyi célok kapcsán, ami ugyan valamilyen szinten érthető, ugyanakkor a terv hitelességét is megkérdőjelezi. A pénzügyi igazgató persze nem csak rébuszokban beszélt, az fontos konkrétum volt például, hogy

becslése szerint a Teslának az eddiginél hatszor többet kell befektetnie ahhoz, hogy elérje hosszú távú célját, azaz 2030-ra évi 20 millió járműre növelje a termelést, ami a jelenlegi kapacitás 10-szeresét jelentené. Ahhoz azonban, hogy ezt a társaság el tudja érni, óriási összeget, 175 milliárd dollárt kell a következő években befektetni.

„Valószínűleg a nap legizgalmasabb bejelentése az, hogy egy gigagyárat építünk Mexikóban” – mondta Musk a tervezett bemutató utáni kérdezz-felelek szekció elején. Ott készülnének a következő generációs járművek. Bár a vezérigazgató tényleg ezt szánhatta a nagy durranásnak, ez finoman szólva legfeljebb egy kicsit pukkant, miután a mexikói elnök, Andrés Manuel López Obrador a hét elején már beszélt az új gyárról.

Ahogy az a csütörtöki részvényárakban is tükröződött, a szakértők nem estek hasra a bejelentésektől. Egy iparági elemző például úgy kommentálta az elhangzottakat, hogy az Elon Musk által felvázolt út a fenntartható energiatermelés és felhasználás felé csodálatra méltó, de a befektetők talán jobban szerették volna, ha a Tesla világos utat vázolt volna fel a fenntartható profit felé is. Már csak azért is, mert ugyan egy gyorsan növekvő piacon vannak, de azon a korábban késve rajtoló régi nagy gyártók is egyre nagyobb erőforrásokat mozgatva próbálnak minél nagyobb részesedést elérni.

A költségcsökkentés hangsúlyozása az egész vállalaton belül nem volt meglepő, de összességében biztató irány a mai gazdasági körülmények között. A nagy durranás viszont az lett volna, ha Elon Musk egy alacsonyabb árú Tesla tényleges megjelenéséről is beszél.

A Tesla mellett mindenki más a futottak még kategóriába kerül?

Musk közel egy évvel ezelőtt tweetelte, hogy "dolgozik" egy újabb mesterterven. A "Master Plan 2" 2016 márciusában jelent meg, és ígért néhány dolgot, amelyeket nem sikerült megvalósítani, különösen Musk önvezető autókkal és autómegosztással kapcsolatos reményei maradtak el a valóságtól. Az első, 2006-os mestertervben a vállalat alapítója a Tesla korai stratégiáját vázolta fel, amely szerint egy drága és nagyon kívánatos sportautóval lépnek a piacra, ez ugródeszkaként és finanszírozási forrásként szolgálna a jövőbeli, megfizethető árú EV-khez.

A most is elhangzó jelentős volumennövekedés jól hangzik, de a piac némi szkepszissel fogadta. Természetesen a tömegpiac meghódítása kulcsfontosságú a Tesla éves termelési célja szempontjából, ám a 20 millió darabos éves termelés mögé konkrétumok is kellenének. Hiszen az például meghaladja a két legnagyobb volumenű járműgyártó, a német Volkswagen és a japán Toyota együttes termelését, sőt ez a szám önmagában például a tavalyi teljes globális autóeladások mintegy negyedét jelentené.

Elon Musk elmondta, hogy a Tesla értékesítési volumenének növelésének kulcsa az lesz, hogy mennyire tudják csökkenteni az árakat. Szerinte a Tesla idén kínált kedvezményei felpezsdítették a keresletet. "Az emberek vágya, hogy Tesla tulajdonosai lehessenek, rendkívül nagy. A korlátozó tényező az, hogy meg tudják-e fizetni a Teslát" vélekedett Musk.

Elon Musk szerint a Teslának akár 10 modellre is szüksége lehet, ami a célgyártás mellett évi 2 millió eladást jelentene minden modellcsalád esetében. Összehasonlításképpen: a Toyota alig több mint 1 millió Corollát ad el évente világszerte.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Trump tombolni fog: hatalmasat késik a repülője
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 08:55
A Boeingnél készülő két új Air Force One elnöki repülőgép közül az első csak 2028 közepén állhat szolgálatba, ami újabb egyéves késedelmet jelent az eddigi ütemtervhez képest az amerikai légierő (U.S. Air Force) közleménye szerint.
Vállalat Egy stabil lépés is elég a tudatos vállalatfinanszírozás irányába
PR | 2025. december 12. 14:12
Minden várakozást felülmúlt az érdeklődés a fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram iránt – derül ki a KAVOSZ legfrissebb adataiból. A társaság országos ügyfélszolgálati hálózata folyamatosan segíti a vállalkozásokat abban, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb konstrukciókat. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Mészáros Ádám, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgató-helyettese osztotta meg tapasztalatait a program eddigi eredményeiről, az őszi roadshow tapasztalatairól és a jövőbeli fejlesztési tervekről.
Vállalat A Teslának az „olcsósítás” sem segített
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 07:20
Amerikai eladásai közel négyéves mélypontra estek novemberben az olcsóbb verziók bevezetése ellenére.
Vállalat NATO-kompatibilis drónfejlesztés indulhat: Magyarország regionális központtá válhat
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 17:03
Stratégiai partnerségre lép a 4iG SDT és az Aeronautics.
Vállalat A 4iG teljesen megszerzi az ACE Network céget
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 12:41
A 4iG bejelentette, hogy leányvállalata, a 4iG Informatikai Zrt. részvény adásvételi szerződést írt alá az ACE Network további 30 százalékos részvénycsomagjának megszerzésére.
Vállalat A Generali Biztosító a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének stratégiai partnerévé vált
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:14
Stratégiai megállapodást kötött a piac egyik meghatározó szereplője, a Generali Biztosító és a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) a hazai biztosítási szektor jövőjét meghatározó képzési program támogatására.
Vállalat A 4iG újabb nagy bevásárlása
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 19:12
A 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) adásvételi megállapodást kötött az EQUILOR Alapkezelő Zrt.-vel az általa kezelt Central European Opportunity Magántőkealap tulajdonában lévő a FaceKom Kft. (FaceKom) 100 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról.
Vállalat A 4iG 90 százalékos üzletrészt vásárol
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 16:01
A 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) 90 százalékos üzletrészt vásárol az IoT adatkommunikációs technológiákra specializálódott Mobil Adat Távközlési és Informatikai Szolgáltató Kft.-ben (Mobil Adat).
Vállalat A 4iG eladja földfelszíni műsorszóró és infrastruktúra társaságát
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 09:53
A 4iG Távközlési Holding Zrt. értékesíti az országos lefedettségű országos műsorszóró infrastruktúrát tulajdonló és üzemeltető 4iG Műsorszóró Infrastruktúra Kft. 100 százalékos üzletrészét. A vevő a Pro-M Professzionális Mobil és Hálózati Szolgáltató Zrt.
Vállalat A 4iG lett a török út legnagyobb nyertese
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 19:10
Törökország vezető vállalataival között stratégiai megállapodást a 4iG Csoport a védelmi ipari és technológiai, valamint a tervezett befektetési együttműködések területén.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG