Összefoglaló
- 2040-re 1500 milliárd dollárosra nőhet az iparág a Morgan Stanley elemzése szerint.
- Az ökoszisztéma (akkumulátorok, szoftveres megoldások és okos gyártási technológiák) fejlődésének gyorsulása hatványozottan segítheti az iparágat.
- A vállalat évi 83-110 százalékos árbevétel-növekedést produkált az elmúlt három évben. 2020 végére legalább 152 millió dolláros bevételt várnak, ami év/év alapon legalább 50 százalékos növekedést fog jelenteni.
- Az EHang számos kínai és európai város önkormányzatával lépett partnerségre, mint például a kínai Guangzhouval vagy az ausztriai Linzzel.
- 2019-ben a cég Kína és Európa 15 városában próba- vagy bemutató repüléseket hajtott végre. Sőt, 2020-ban a kanadai illetékes hatóság is próbarepüléseket engedélyezett az EHang számára, melyet a cég rutinszerűen végez.
Cégprofil
Az EHang Holdings Limited egy önvezető légi jármű (AAV) technológiai platform vállalatként működik Kínában, Európában, Észak-Amerikában, Nyugat-Ázsiában. A cég maga tervezi, fejleszti, gyártja, értékesíti és üzemelteti az autonóm légi járműveket, valamint ezek támogató rendszereit és infrastruktúráját számos iparág számára, ideértve az utasszállítást, a logisztikát, az intelligens városkezelést vagy éppen a kültéri drón-bemutatókat. A társaságot 2014-ben alapították, székhelye a Kínában található.
Iparági áttekintés
A vállalat egy 2021-es befektetői prezentációjában az alábbi idézet szerepel: “Ha optimista vagy az önvezető autókkal kapcsolatban, itt az ideje a figyelmed az önvezető légi járművekre fordítani”.
Ha az olvasó elengedi a fantáziáját, minden bizonnyal képregényszerű képek villanak be azzal kapcsolatban, hogy egy város életét mennyire átalakíthatja a légijárművek elterjedése. Egy Morgan Stanley elemzés 2040-re 1500 milliárd dolláros nagyságrendre taksálja a teljes piacot. Ebbe beletartozik a logisztikai, utasszállítási és védelmi tevékenység is.
Az iparág még gyerekcipőben jár, ezért a puszta számok helyett érdemesebb azt megvizsgálni, hogy miért most kezdhet ilyen mértékű növekedésbe a városi légi mobilitás piaca. Ennek legfontosabb mozgatórugója, hogy a különböző támogató technológiák fejlődése most ért el abba a fázisba, hogy megvalósítható legyen az AAV légiközlekedés elterjedése:
- Az akkumulátorok egyre nagyobb hatékonysága elengedhetetlen ahhoz, hogy megfelelő teljesítményű légi járműveket tudjanak fejleszteni. Az elektromos autózás növekvő népszerűsége miatt egyre több tőke folyik a fejlesztésekbe, így exponenciális fejlődés érhető el.
- Emellett szót kell ejtenünk az önvezetéshez kapcsolódó kihívásokról is. A számolókapacitás fejlődése (erősebb mikrochipek), az egyre szofisztikáltabb algoritmusok (gépi tanulási módszerek és mesterséges intelligencia), valamint a villámgyors és zökkenőmentes kommunikáció (5G) már a láthatáron van.
Az iparág ígéretes évek előtt áll, így a befektetők a közlekedés jövőjébe szállhatnak be. A másod- és harmadrendű következményeit nem lehet megjósolni a változásnak - az autók megjelenésekor sem számítottunk arra, hogy a városainkat és életünket ennyire köréjük fogjuk szervezni. De az bizonyos, hogy ez a váltás számos új lehetőséget nyit majd meg. A platformként működő vállalatok - vagyis olyan cégek, amelyek más vállalatok üzleti tevékenységét teszik hatékonyabbá - eddig nem látott értékeltséget értek el, mivel nem csak saját maguk számára teremtenek értéket, hanem az ökoszisztéma többi szereplője számára is. Gondoljuk csak az Apple-re az okostelefonok piacán, vagy a Facebook-ra a digitális hirdetések területén.
Az is bizonyos, hogy a láthatáron lévő technológiai vagy szabályozói kihívások vagy éppen újonnan felbukkanó versenytársak miatt az út nem lesz egyszerű a technológia megvalósításáig, azonban véleményünk szerint kétségtelenül ebbe az irányba vezet a jövő.
Cégelemzés
Az EHang bemutatása
Az EHang a világ első és egyetlen tőzsdére bevezetett városi légi mobilitási vállalata. A cég a globális piac vezetője, aminek egy hatalmas, gyorsan növekvő célpiaca van.
A cégnek három terméke van, melyek utasszállításra alkalmas engedélyt kaptak. Az EH216, az EH216F és a nemrég bemutatott EH216L. Emellett egy egyedülálló termékpaletta megalkotásán dolgozik nagy ütemben.
- 2020 júliusában dobta a cég piacra az EH216F AAV intelligens légi tűzoltási megoldást, ami akár 600 méteres magasságban is képes oltani. Ez rendkívüli érdeklődést váltott ki Kínában a katasztrófavédelem és a tűzoltóság részéről.
- 2020 szeptemberben mutatta be az EHang az EH216 logisztikára specializálódott változatát, ami az EH216L nevet kapta. Ez egy rendkívül nagy teherbírású légijármű, mely számos kereskedelmi lehetőséget nyit meg városi és vidéki légi logisztikai felhasználások terén.
- 2020 augusztusában az EHang csatlakozott egy légijármű fejlesztést célzó nemzetközi projekthez, az Ambularhoz. Ennek célja, hogy kidolgozzák az elektromos hajtású, függőleges repülések felhasználási lehetőségeit a sürgősségi orvosi ellátások során. A projektet a Nemzetközi Civil Repülési Szervezet is támogatja.
Mint az első társaság ebben a szektorban, amely utasszállításra való engedélyt is kapott a Kínai Polgári Repülési Igazgatóságtól (CAAC), az EHang szakértői munkacsoportja fontos szerepet játszik a szabványok és előírások kidolgozásában Kínában. Ez fölöttébb kedvező az EHang számára, mert így nagy hatást tud gyakorolni az iparágat formáló szabályozásra.
Továbbá az EHang rendelkezik egy utasszállításra nem alkalmas drón termékpalettával is. Ezek logisztikai megoldásokat látnak el - például csomagszállításban vesznek részt vagy kültéri drón-bemutatókon alkalmazzák őket.
Fundamentális elemzés
A vállalat rendkívüli árbevétel-növekedést produkált az elmúlt három évben, gyorsuló ütemű, évi 83-110 százalékos emelkedéssel. 2019-ben az autonóm drónok adták az árbevétel 30 százalékát, hasonlóan 2020 harmadik negyedévhez: ekkor 70 millió dolláros árbevételből hozzávetőleg 20 milliót tettek ki az autonóm drónok. 2020 végére legalább 152 millió dolláros bevételt várnak, ami év/év alapon legalább 50 százalékos növekedést fog jelenteni a koronavírus elleni nehézségek dacára is.
Az alábbi ábrán is látszik, hogy a pandémia ellenére is szép növekedést mutatott az eladott termékek száma, valamint a 2020 júliusában piacra dobott EH216F típusú légi járműből is eladtak két darabot 2020 harmadik negyedévében.
A vállalat a kereslet további nagy növekedésére számít, ahogy azt a 2020 júliusában bejelentett új gyár is sugallja. Az AAV-ket gyártó létesítmény a guangdongi Yunfuban kapott helyet és évi 600 darab emberek szállítására is alkalmas AAV egység lesz a tervezett kezdeti kapacitása.
Ügyfélkör
Az EHang ügyfelei elsősorban kormányok és nemzetközi szervezetek, akik okos megoldások integrálásával kívánják fejleszteni városaikat. Továbbá az EHang kialakított egy globális partnerségi hálózatot számos kínai és európai város önkormányzatával, mint például a kínai Guangzhouval vagy az ausztriai Linzzel. Ezenkívül az EHang 2019-ben Kína és Európa 15 városában (köztük Bécsben is) próba- vagy bemutató repüléseket hajtott végre (beleértve az utasszállító repüléseket is) a légiközlekedés városokban történő alkalmazásainak bemutatására. Emellett a Kunxiang légi turizmussal foglalkozó vállalat is vett 22 légi járművet 2019-ben, mellyel potenciális üzleti lehetőségeket teszteltek a légi turizmus és a sürgősségi szállítás terén.
Sőt, a vállalat Észak-Amerikában is jó kapcsolatokat tudott kiépíteni a hatóságokkal. Például a Transport Canada – a kanadai kormány azon szervezete, ami a közlekedési szabályozásért felelős – 2020 júliusában kiadott a vállalatnak egy repülési üzemeltetési tanúsítványt, amellyel próbarepüléseket engedélyeztek, amit rutinszerűen használnak is Québec tartományban.
Az utasszállításra nem alkalmas drónok vevői olyan nagyvállalatok, mint a DHL Express Kínában, amellyel 2019 közepén stratégiai partnerséget és kötöttek, és a United Therapeutics, amely már 2016-ban is vásárolt drónokat szervszállításra.
Versenytárs-elemzés
Ahogy azt korábban említettük, az EHang a világ első és egyetlen olyan tőzsdére bevezetett légiközlekedési vállalata, amelynek termékei az AAV kategóriába tartoznak. Emiatt csak privát tulajdonú versenytársai akadnak, amelyek többsége viszont több évre van a kereskedelmi tevékenység megindításától.
Ehhez nézzük meg jobban, hogy mit is kell teljesíteni, ha egy cég az EHanghoz hasonlóan mondjuk egy repülő taxi szolgáltatást szeretne indítani:
- Az első szakasz a repülőgép prototípusának megépítése, amelynek elvégzése egy képzett mérnök csapatnak évekbe telhet. Egy privát potenciális versenytárs, az Archer, például itt tart, mert még nem mutatta be végleges prototípusát. Viszont egy közelmúltbeli SPAC-tranzakció során közel 3 milliárd dollárra becsülték a vállalatot.
- A második szakasz a repülési teszt, ami pilóta nélküli repülésekkel kezdődik, majd kiképzett pilótákkal is repülnek. A Joby és a Wisk cégek ebben a szakaszban vannak, több mint 1000-1000 tesztrepüléssel, a vertikális fel- és leszállásra képes légijárműveikkel.
- A harmadik szakasz a tanúsítás megszerzése, amely valószínűleg a legnehezebb lépés. Két fő szervezet, az FAA és az EASA szabályozza a világ légiközlekedési tevékenységének 80 százalékát. A tanúsítás hihetetlenül nehéz, gyakran évekig tart és dollármilliókba kerül. Tekintve, hogy az EHang az egyetlen vállalat a világon, amely befejezte ezt a folyamatot, kijelenthetjük, hogy versenytársai több évvel le vannak maradva.
Technikai elemzés
Az EHang részvényárának változása a tőzsdei bevezetése óta minden bizonnyal kérdéseket vethet fel az olvasóban.
A 10 dollár körüli szintekről hetek leforgása alatt több, mint megtízszereződött, utána nagyjából a felére esett vissza az árfolyam, így jár most 50 dollár magasságában.
A januárban kezdődő emelkedés valószínűleg egy stratégiai partnerség hírére indult be. A vállalat ugyanis bejelentette, hogy a kínai Hengqin New Area területén több állami szervezettel is együttműködést írt alá légi turisztikai szolgáltatásokkal kapcsolatban. A hír egy fontos előrelépés a városi légiközlekedés validálásában és hasznos tapasztalatokkal vértezheti fel az EHangot.
A nagy esés pedig a Wolfpack Research elemzőház negatív elemzésének hatására történt, amelyben gyakorlatilag csalónak nevezték a vállalatot. Ennek alátámasztására olyan érveket hoztak fel, miszerint a gyárlátogatásuk során nem találkoztak alkalmazottakkal, az EHang legnagyobb vásárlója szerintük csak fabrikált szerződéseket kötött velük, valós kereskedelmi alap nélkül.
Cáfolatként az alábbi cikk több részletet is felhoz. A legfontosabb, hogy számos videó elérhető az interneten, amelyekkel demonstrálják, hogy a vállalat termékei működnek, és így valósak az eladásaik. Stratégiai befektetőként olyan elismert nagyvállalatok szálltak be, mint például a DHL. Nyárra terveznek a befektetők számára egy gyárlátogatást, amelyen mindent alaposan megmutatnának. Végezetül, Huazi Hu, az EHang vezérigazgatója az alábbi interjúban válaszolt az állításokra.
Ennek fényében valószínűsíthető, hogy ez a negatív elemzés csak átmenetileg lesz ilyen hatással a részvényárra, a mostani pedig egy jó beszállási pont is lehet. Ezzel együtt azért úgy gondoljuk, hogy az EHang az általunk általában ajánlott részvényekhez képest is egy kockázatosabb befektetés, így csak az igazán hosszú távú befektetőknek javasolt.
Szerző: Morócz Márkó (partner), Búzás Balázs (partner) - MFC Equity
A sorozat előző részében a John Deere-t járták körül az MFC Equity szakértői, amely a mesterséges intelligencia felhasználásával a mezőgazdaság és az építőipar úttörője lehet. A cikket itt olvashatja >>
A befektetések kockázattal járnak. Javasoljuk, hogy minden befektetési döntés meghozatala előtt konzultáljon pénzügyi tanácsadójával a lehetséges kockázatokról.
Az MFC Equity rövid bemutatása
Az MFC Equity egy nemzetközi befektetési klub, amely öt különböző helyszínen több mint 100 aktív taggal van jelen. A klub célja, hogy egy olyan platformot teremtsen, ahol a tagok közösen tanulhatnak a pénzügyi piacokról. A kiválasztott tagok – a megszerzett tapasztalataikat kamatoztatva – jelenleg egy ~100 000 USD-s portfoliót kezelnek közösen. A közel öt éve indított részvényportfóliójuk ~21 százalékos annualizált hozamot ért el, míg az S&P500 ~9 százalékos annualizált hozamot nyújtott ugyanazon időszakban. (2020. májusi 31-i adatok szerint.)
Az MFC Equity befektetési stratégiájának célja, hogy növekedésorientált cégek elárazásait fundamentális elemzés segítségével azonosítsa. A befektetési keretrendszerük öt fő területre fókuszál: 1. iparági dinamika, 2. cégek stratégiai pozíciója, 3. fundamentumok, 4. értékeltség, 5. befektetői hangulat.
Habár Magyarországról indult a szervezet, mára a klub olyan brit egyetemeken létesített kirendeltségeket, mint a University of Cambridge, University of St. Andrews és a University College of London. A klubnak két hosszú távú víziója van:
- Tehetséges fiatalok toborzásával a klub egy olyan pénzügyi szakemberképző intézményé szeretne válni, amelyet a pénzügyi közösség is elismer.
- Külsős tőke bevonásával egy hivatalosan bejegyzett alapkezelőcéggé válni.
További részletek a www.mfcequity.com honlapon találhatóak.
A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.